Permalänk
Medlem

Köpa en .m2 card

Hej jag har en Intel H110 moderkort men är det någon som vet att det går sätta i ett .m2 minne i den? Måste jag öppna och titta hur det ser ut?

Mvh Kim

Permalänk
Medlem

Du behöver ju ändå öppna datorn för att installera ett eventuellt m.2 kort så börja där brukar stå någonstans på moderkortet vad det är för något.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@Kimppa72: För det första bör du ta reda på vilken modell av moderkort du faktiskt har, H110 är bara styrkretsen. Det finns nämligen olika typer av M.2-SSDer, PCIe och SATA, och det är inte säkert att ditt moderkort har stöd får båda typerna. Du kan använda t.ex. CPU-Z för att kolla upp moderkortets modellnamn, det står under Mainboard-fliken.

Permalänk
Medlem

Jag frågade killen jag köpte den av och han trodde inte det fanns sånt så jag beställde en ssd 2.5'. Men tack ändå!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Isntallera SSD

Köpte en SSD men nu är frågan behöver jag mer än en SATA kabel för att koppla in den,adapter för ström eller brukar det finnas lediga strömkablar i burken?

ASUS VivoPC M32CD heter datorn

M32CD_A_F-K20CD_K31CD
Chipset Intel Skylake
Southbridge Intel Skylake PCH

Det här är moderkorts infot jag fick fram av CPU-Z

Permalänk
Medlem

@Kimppa72: Normalt finns det lediga strömkablar för SATA från nätagget, men eftersom det är en märkesdator så vet man aldrig vad de kan ha snålat in på. Enligt specen på datorn så ska moderkortet i alla fall ha 4 SATA-portar, så förhoppningsvis finns det tillräckligt med strömkablar för det också.

Men det enklaste är att bara öppna datorn och kolla, SATA-strömkontakter ser ut så här. Om det inte finns någon ledig så går det oftast att lösa med en Y-kabel eller Molex->SATA-adapter, men troligtvis behövs inte det.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen,jag ska kolla upp det imorgon hur det ser ut.

Skickades från m.sweclockers.com