Någon som köpt Raven Ridge APU och inte haft problem med MB / BIOS ?

Permalänk
Medlem

Någon som köpt Raven Ridge APU och inte haft problem med MB / BIOS ?

Är som sagt sugen på att själv bygga dator med Ryzen APU, vilket man inte ser så mycket om på swec än.

Många säljer delarna, men att hitta moderkort med stöd out of the box verkar inte vara någon självklarhet..

Någon som köpt moderkort och Ryzen APU som sluppit bekymmer eller behövt flasha BIOS med låne-CPU ?

Det är lite moment 22 när man bygger ny dator med denna APU om man måste skaffa en annan CPU också.

Var tidigare skeptisk till det låga utbudet av moderkort som officiellt stödjer HDMI 2.0 men detta verkar vara ett icke-problem då de flesta moderkort ändå klarar det även om de bara är certade 1.4.

Dock inte så sugen på att köpa en lös CPU bara för att komma igång.

Även allmänna erfarenheter om Raven Ridge APU vore trevligt.

Hoppas på lite BIOS-uppdateringar och uppdateringar på swec:s test dessutom.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har en 2400g på ett GA-AB350N-Gaming WIFI. Uppdaterade Bios till F22B innan byte av cpu. Kör med dGpu så kan inte uttala mig om grafikdelen.

Med Precision boost 2.0 ligger all core boost stabilt på följande i Prime95 oavsett temperatur:

Ca 3.7 Ghz i stock vcore
Ca 3.75 GHz med offset -0.05 vcore
Ca 3.8 GHz med offset -0.1 vcore

Permalänk
Avstängd

@Karaff: Vissa butiker kan uppdatera BIOS åt dig gratis om du köper moderkortet hos dom.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Det ska vara klistermärken på moderkortens kartong där det står om de klarar Ravenridge utan bios uppdatering så du kanske kan maila butiken och fråga. Har du tur kanske de till och med kan fixa uppdateringen innan de skickar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@Karaff: Vissa butiker kan uppdatera BIOS åt dig gratis om du köper moderkortet hos dom.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det ska vara klistermärken på moderkortens kartong där det står om de klarar Ravenridge utan bios uppdatering så du kanske kan maila butiken och fråga. Har du tur kanske de till och med kan fixa uppdateringen innan de skickar.

Att få ett MB med rätt BIOS är ju absolut bäst, men alternativet att få hjälp med flash är helt klart inte dumt heller, någon butik ni vet som kör med detta?

De små datorbutikerna på hörnet är ju tyvärr utdöda sen länge så jag blir ändå tvungen att åka till större ort för detta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

Har en 2400g på ett GA-AB350N-Gaming WIFI. Uppdaterade Bios till F22B innan byte av cpu. Kör med dGpu så kan inte uttala mig om grafikdelen.

Med Precision boost 2.0 ligger all core boost stabilt på följande i Prime95 oavsett temperatur:

Ca 3.7 Ghz i stock vcore
Ca 3.75 GHz med offset -0.05 vcore
Ca 3.8 GHz med offset -0.1 vcore

Någon anledning till att du valde en APU när du ändå kör med löst grafikkort?

Du var med andra ord också tvungen att köra med annan CPU innan för att flasha upp BIOS?

Vilka minnen kör du och hur hög frekvens?

Vill gärna få ordentligt med bandbredd då den interna GPUn tar sin beskärda del.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Att få ett MB med rätt BIOS är ju absolut bäst, men alternativet att få hjälp med flash är helt klart inte dumt heller, någon butik ni vet som kör med detta?

De små datorbutikerna på hörnet är ju tyvärr utdöda sen länge så jag blir ändå tvungen att åka till större ort för detta.

Både Inet och komplett brukar erbjuda detta. Om Inet gör detta över disk ska jag låta vara osagt, när det kommer till komplett får du skicka in moderkortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

@Karaff: Ja eftersom mb inhandlades i augusti 2017 behövdes nyare bios. Ram är Corsair cmk16gx4m2b3000c15 som körs i default på 3000 MHz.

Köpte mest bara för skoj skull :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Både Inet och komplett brukar erbjuda detta. Om Inet gör detta över disk ska jag låta vara osagt, när det kommer till komplett får du skicka in moderkortet.

Ah. Värt att kolla upp, tack för info.

Skrivet av Wcx:

@Karaff: Ja eftersom mb inhandlades i augusti 2017 behövdes nyare bios. Ram är Corsair cmk16gx4m2b3000c15 som körs i default på 3000 MHz.

Köpte mest bara för skoj skull :).

Gött, hur känns den rent praktiskt vid normal användning? Benchmarks i all ära men de kan få vilken dator som helst att bli värdelös när man jämför med andra

Tror ni jag märker nått lyft o gå från en Phenom II 1090T i stock med ett Radeon 5850 (eller om det var 5870 kommer aldrig ihåg ) mot en 2400G?

Grafikprestandan är väl ingen total killer med APU mot ett äldre externt kort så som ett nytt grafikkort hade varit, men spelar inte och vill ha en tyst o fin dator som förhoppningsvis är lite rappare också..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

@Karaff: Spelade nyss ca 1 timme Divinity: Original Sin II och cpu tuffade på i 3.8 GHz all cores. I genomsnitt ca 60 watt och temp 60 grader. Sval och tyst med Arctic freezer 33. Kul att kolla på mindre itx-chassin och veta att möjligheten finns då jag inte är beroende av en dGpu för mina modesta behov.

Permalänk
Medlem

@Wcx:

Ok ok..

Har du HDMI på det kortet?

Möjlighet att testa om du kan pressa UHD i 60Hz genom den?

Har fått för mig att alla Gigabyte MB skall / troligen klarar HDMI 2.0 med raven ridge oavsett spec på kortet när det släppts.

Sen har känts pigg o bra annars, inga lustigheter?

Jag funderar på att köpa 3200Mhz RAM och försöka klocka upp minnet lite för bättre prestanda eftersom den delas med intern GPU.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

@Wcx:

Ok ok..

Har du HDMI på det kortet?

Möjlighet att testa om du kan pressa UHD i 60Hz genom den?

Har fått för mig att alla Gigabyte MB skall / troligen klarar HDMI 2.0 med raven ridge oavsett spec på kortet när det släppts.

Sen har känts pigg o bra annars, inga lustigheter?

Jag funderar på att köpa 3200Mhz RAM och försöka klocka upp minnet lite för bättre prestanda eftersom den delas med intern GPU.

Har för närvarande inga möjligheter att testa 4k 60Hz det men kolla denna tråd https://smallformfactor.net/forum/threads/raven-ridge-hdmi-2-.... Inga lustigheter med cpu'n. Plug & Play.

Permalänk
Medlem

"syntetiskt"

Det är en del, borde kunna kännas rent allmänt tycker man, särskilt vid multimediaavkodning etc..

Skrivet av Wcx:

Har för närvarande inga möjligheter att testa 4k 60Hz det men kolla denna tråd https://smallformfactor.net/forum/threads/raven-ridge-hdmi-2-.... Inga lustigheter med cpu'n. Plug & Play.

Har kollat lite på den tråden redan innan, mest intressant o se vad de som kunnat testa själva upplevt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Både Inet och komplett brukar erbjuda detta. Om Inet gör detta över disk ska jag låta vara osagt, när det kommer till komplett får du skicka in moderkortet.

Köpte precis 2200g på Inet. Fick lämna in moderkortet på serviceärende i några timmar. Det var gratis, men hur snabbt det går beror nog på hur mycket de har att göra.

Det är schysst av dem att flasha om BIOS gratis iaf!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Ah. Värt att kolla upp, tack för info.

Gött, hur känns den rent praktiskt vid normal användning? Benchmarks i all ära men de kan få vilken dator som helst att bli värdelös när man jämför med andra

Tror ni jag märker nått lyft o gå från en Phenom II 1090T i stock med ett Radeon 5850 (eller om det var 5870 kommer aldrig ihåg ) mot en 2400G?

Grafikprestandan är väl ingen total killer med APU mot ett äldre externt kort så som ett nytt grafikkort hade varit, men spelar inte och vill ha en tyst o fin dator som förhoppningsvis är lite rappare också..

Kan testa lite saker senare i veckan på Mjölnir (se signatur) om du vill ha bench på något specifikt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Accipiter46:

Köpte precis 2200g på Inet. Fick lämna in moderkortet på serviceärende i några timmar. Det var gratis, men hur snabbt det går beror nog på hur mycket de har att göra.

Det är schysst av dem att flasha om BIOS gratis iaf!

Gött ! Grejen är att jag bor "på Landet" där vi inte har några vettiga PC-butiker sen många år, mycket kan ju köpas på t ex NetonNet men det är lite trist att åka en bit och sen inte ha färdiga prylar, troligen bättre o beställa hos någon av de butiker som kan hjälpa mig direkt, eller så får ja ta en dag i "stan".

Byggt ihop datorn och testat än ?

Är ju lite kluven huruvida det är 2400G eller 2200G som är bästa köpet, hmm..

Skrivet av Djhg2000:

Kan testa lite saker senare i veckan på Mjölnir (se signatur) om du vill ha bench på något specifikt.

Nja har inga specifika krav så, mer erfarenhet av hur det fungerar rent allmänt, Raven Ridge är ju rätt ny på marknaden.

Samt om någon har testat 4k / UHD över HDMI.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@Karaff: I dagsläget hade jag sagt att 2200G är mer prisvärd. Kostar 888 kr på Elgiganten. 2400G kostar det dubbla nästan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Gött ! Grejen är att jag bor "på Landet" där vi inte har några vettiga PC-butiker sen många år, mycket kan ju köpas på t ex NetonNet men det är lite trist att åka en bit och sen inte ha färdiga prylar, troligen bättre o beställa hos någon av de butiker som kan hjälpa mig direkt, eller så får ja ta en dag i "stan".

Byggt ihop datorn och testat än ?

Ja, den är ihopbyggd. Tyvärr är jag inte speciellt nöjd, grafikdrivrutinerna fungerade jättedåligt. Se min andra tråd i denna forumdel.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1514557-ryzen-2200g-gr...

Men många verkar ha fått det att fungera bra, och jag tror att man undviker en felkälla med en ny installation av Windows.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

Det är ingen som sitter på en första generationens ryzen i en låda och kan tänka sig att låna ut den för en liten peng och frakt så att man kan uppgradera sitt moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Det är ingen som sitter på en första generationens ryzen i en låda och kan tänka sig att låna ut den för en liten peng och frakt så att man kan uppgradera sitt moderkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade ställt upp om jag hade haft en.
Men kan du inte få låna en via amd själva? Är rätt säker på att de lånar ut en prolle mot att du pröjsar frakten.

Permalänk
Avstängd

@Karaff: Köp ett moderkort med 450 chipet så är du klar från början att använda 2200g eller 2400g ryzen cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lordzehn:

@Karaff: Köp ett moderkort med 450 chipet så är du klar från början att använda 2200g eller 2400g ryzen cpu.

Det är en gammal tråd som har blivit bumpad. 450 fanns inte ännu när tråden gjordes.
Ett bra tips annars dock.

Anledningen att jag svarade på bumparens inlägg, var för att AMD skickar ut en ersättningsprolle för att uppdatera gamla moderkort mot att de betalar frakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Det är en gammal tråd som har blivit bumpad. 450 fanns inte ännu när tråden gjordes.
Ett bra tips annars dock.

Anledningen att jag svarade på bumparens inlägg, var för att AMD skickar ut en ersättningsprolle för att uppdatera gamla moderkort mot att de betalar frakten.

Ursäkta bumpen. Supertack för svaret. (Valde att köpa ett x370 kort på rea med många sata-portar istället för ett enklare b450.)

Skickades från m.sweclockers.com