Valve introducerar Steam Link Anywhere – strömning av spelbiblioteket över internet

Permalänk
Melding Plague

Valve introducerar Steam Link Anywhere – strömning av spelbiblioteket över internet

En ny uppdatering till Valves hård- och mjukvarulösning Steam Link öppnar upp möjligheten att strömma spel från sitt lokala spelbibliotek i Steam över internet till en annan enhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kuuuul! Har inte ens pluggat i min Steam Link sedan jag köpte den för typ 2 år sedan (?). Men nu jävklar ska jag testa!

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Inaktiv

Nattpassen på jobbet kommer plötsligt bli mycket roligare, tidigare haft med min snes 😁
Hoppas det fungerar bra!

Permalänk

Jag kan se detta passar för Stellaris när jag är borta på jobb ^^

Permalänk
Medlem

sweeet

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Detta har jag redan gjort i flera år... VPN hem bara så kom man åt sitt bibliotek på sin speldator och kunde streama till en laptop man hade med sig på semester tex

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Inaktiv

Bra att de öppnar det för den stora massan så fler streamar över internet. Annars är VPN ett superenkelt sätt att själv lösa exakt samma problem.
Jag tycker det är väldigt bra att det satsas pengar på tekniker för att streama och styra saker, jag ser hur många tillämpningar som helst i industrin. Men när gamers öser in pengar in i tekniken så rusar den framåt.

Permalänk
Medlem

@inquam: Av ren nyfikenhet. Hur blir födröjningarna?

Permalänk
Medlem

Äntligen! Begränsningen till LAN har alltid varit lite underlig tycker jag.

Permalänk
Medlem

https://www.parsecgaming.com
Fungerar mycket bra och gör det steam just lärt sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Permalänk
Medlem

Lysande

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

https://www.parsecgaming.com
Fungerar mycket bra och gör det steam just lärt sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Tänkte också nämna det!
Har använt det rätt länge nu så steam link och den lösningen känns rätt utdaterad.

Permalänk
Medlem

Testade detta igårkväll, funkar helt ok över 4G! Kör en SteamOS-session på servern kopplad till TV:n hemma, så Steam är alltid igång. Nu kan jag spela vart/närsomhelst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Psyc:

@inquam: Av ren nyfikenhet. Hur blir födröjningarna?

Beror självklart på en rad faktorer. Sitter man på ett hotell över deras delade WiFi så hade jag inte lirat spel som CS direkt :P... Men det tycker jag är i princip lika illa om man kör hemma via WiFi till mobilens SteamLink app.

Men trådat så har jag kunnat köra Tomb Raider utan att det kännts för hemskt. För mer "lugna" spel som strategispel eller annat fungerar det perfekt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cribbe:

https://www.parsecgaming.com
Fungerar mycket bra och gör det steam just lärt sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för tipset, ska testas.

Permalänk
Medlem

Oh. Om man hade kunnat använda detta med vanliga steam-klienten hade jag blivit lyckligt. Lämna igång datorn hemma när man åker till jobbet så kan man ha lite lan-party på jobbdatorn.

Permalänk
Medlem

@Nasso: Ja men det ska man väl, "annan valfri steamklient". Ser också fram emot detta. Lite lir på lunchen

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

@Psyc: Fördröjningen brukar generellt handla om 33ms för 60fps (istället för 16.67ms). Själva capture-tjänsten kräver 1 frame (16.67ms) för att encoda videoströmmen. Så din server bör vara direktkopplad till Router med <1ms fördröjning. Din klient bör vara kopplad med kabel eller 5GHz. ifall uppkopplingen mellan klient och din server är riktigt bra, då kan det ligga på 2-3ms. så i optimala förhållande får du 34-40ms fördröjning, istället för 16.67ms som när du sitter lokalt.

Latensen ligger i nivån med ett 30fps-spel. Det är kasst när man kör med mus och tangentbord, men väldigt dugligt med handkontroll i spel som inte kräver blixtsnabba reflexer.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Oh. Om man hade kunnat använda detta med vanliga steam-klienten hade jag blivit lyckligt. Lämna igång datorn hemma när man åker till jobbet så kan man ha lite lan-party på jobbdatorn.

Det går väl? Vill minnas att jag gjort det med in-home, borde väl gå med "anywhere" också?

Permalänk
Medlem

Spännande. Vart kan man få tag i en Steam Link nu för tiden

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Finns inte uppdateringen till SteamOS?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

@TrueType: Steam Link Anywhere kräver senaste Steam Link-appen i android, raspberry pi eller på steam link hårdvara. Funkar med vanliga Steam-klienten, och borde funka med SteamOS också. Man kan tyvärr inte köra streaming mellan klienter över nätet ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _genki:

@Psyc: Fördröjningen brukar generellt handla om 33ms för 60fps (istället för 16.67ms). Själva capture-tjänsten kräver 1 frame (16.67ms) för att encoda videoströmmen. Så din server bör vara direktkopplad till Router med <1ms fördröjning. Din klient bör vara kopplad med kabel eller 5GHz. ifall uppkopplingen mellan klient och din server är riktigt bra, då kan det ligga på 2-3ms. så i optimala förhållande får du 34-40ms fördröjning, istället för 16.67ms som när du sitter lokalt.

Latensen ligger i nivån med ett 30fps-spel. Det är kasst när man kör med mus och tangentbord, men väldigt dugligt med handkontroll i spel som inte kräver blixtsnabba reflexer.

Den faktiska fördröjning bör ju bli det dubbla eftersom kommandon från mus/tangenbord först ska skickas till datorn innan uppdatering i bilden kan skickas tillbaka. Dessutom lär fördröjningen inte vara konstant då I-frames i videoströmmen innehåller betydligt mer data än P-frames.

Ska bli intressant att testa Microsofts motsvarighet där man kan strömma spel från PC till Xbox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det går väl? Vill minnas att jag gjort det med in-home, borde väl gå med "anywhere" också?

Jag har nog faktiskt aldrig provat. 🤔Får kanske göra det! Har normalt inte hemdatorn igång där hemma när jag är på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoooberg:

Spännande. Vart kan man få tag i en Steam Link nu för tiden

De har slutat tillverka den, men Steam Link är numera beteckningen på mjukvaran

Den finns att ladda ned till de flesta smart TVs osv, men vill du streama via nätet så går det bara att streama till en android device eller en Steam Link än så länge.(pi också)

Kan mycket väl tänka mig att lira spel som inte kräver bra latency, Darkest Dungeon kommer som första tanken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det här har jag väntat på! Kommer bli fett nice!

Permalänk
Medlem

Vill man använda en dator som klient så kan man starta steam med -console och sedan under console i menyn skriva in "connect_remote ip:27036". Då dyker den andra datorn upp som om man var på samma nätverk. Kräver port forwarding av in-home streaming-portarna. https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=8571-GLVN...

Permalänk

Detta året kommer Valve ge igen <3. Väntar med spänning på vad för roligt dom ska visa upp på GDC!

Permalänk
Medlem

Först gör dom so 50% av alla spel på steam fungerar i Linux med proton, sen detta, det är som julafton hela tiden nu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Nice, nu saknas bara Steam Link till PS4, eller ännu bättre Switch

Skickades från m.sweclockers.com