Battlefield V får battle royale-läget Firestorm den 25 mars

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Adlersparre:

Varför ska jag betala över 300 riksdaler för ett BR när jag får Apex eller fortnite gratis? 300 spänn köper mycket hårdvara....

Skickades från m.sweclockers.com

Jasså, mycket hårdvara för 300?

Skulle själv aldrig pynta för Battlefield 5 men har njutit av det efter att jag fick de tre senaste i serien "på köpet" när jag köpte nytt grafikkort. Apex kan jag inte uttala mig om men Fortnite är ju inte riktigt som andra BR vad jag sett och testat. Både åldern på spelarna och stilen bryter mot de andra titlar jag provat.

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

@Adlersparre: Det är inte menat att du bara köper det för ett BR gamemode? Det finns ju ett helt annat spel som man också kan spela, som du inte har i APEX eller fortnite.

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Jul 2009
Skrivet av Blomkungen:

Tveksamt. Själv spelar jag pubg just för att det är så straffande och gunplay är svårt att bemästra. Nu har jag inte spelat BF V men jag skulle gissa att det inte blivit någon förändring och det fortfarande är väldigt lätt att skjuta.

Just skjut-känslan är tillfredsställande i BF V. Sen vet jag inte vad du menar med att det är lätt att skjuta? Alla vapen har ju olika karaktärer. Dice har försökt påverka TTK/TTD en del och jag tror det är hyfsad balans. Är man klar tvåa så ska man ju inte ha stor chans att vinna 1v1 vilket kanske är fallet i spel som Overwatch m.m. Bulletdrops, bulletspeed är ju viktiga parametrar. Tror dock inte många spel har realistisk hitbox. Det känns som det är lite för lätt att få headshots även i i PUBG.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2018

Borde iaf inte vara någon sniperbonanza som i alla andra spellägen, och spelet är ju faktiskt väldigt snyggt och väloptimerat. Helt klart värt ett försök... iaf om man fick BF5 gratis som jag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Zemlan:

Så här fungerade till viss del tidigare BF spel också, men numera går kulorna dit siktet pekar även under rekyl. Dvs ingen slumpmässig spridning på samma sätt. Vilket belönar kompensation ännu mer än förr. Så skicklighet betyder mer nu än framförallt BF1. Men även BF3/4 osv.

Vapenstats är bara en liten del av helheten i ett spel. Jag skulle tvärtom säga att BFV belönar skicklighet mindre och är mer slumpbaserat än tidigare spel eftersom folk ofta ser varandra för dåligt eller för sent för att hinna reagera.

Kombinera det med hur fort vapnen dödar och du får en massa fighter som bara är tärningskast vem som ser vem först och börjar skjuta först, inte baserat på vapenskicklighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Apr 2003

Också lite skeptisk över det här med pansarvagnar. Det är fullt möjligt att det blir sjukt OP och den som får en parsarvagn vinner.

Det är också möjligt att det blir ett roligt och balanserat element. Sitter man i en pansarvagn blir man en enorm måltavla. Om det finns gott om panzerfausts utspridda som dessutom inte tar upp en vapenslot (det gör det varken i SP eller MP just nu) så kan det blir rätt nice. Hoppa in i en pansarvagn kommer vara kraftfullt men farligt och raketerna kommer vina mot dit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Frux:

Vapenstats är bara en liten del av helheten i ett spel. Jag skulle tvärtom säga att BFV belönar skicklighet mindre och är mer slumpbaserat än tidigare spel eftersom folk ofta ser varandra för dåligt eller för sent för att hinna reagera.

Kombinera det med hur fort vapnen dödar och du får en massa fighter som bara är tärningskast vem som ser vem först och börjar skjuta först, inte baserat på vapenskicklighet.

Det är inte alls min upplevelse efter en massa timmar i spelet. Jag har inga problem med "visibility". Det är ju definitivt lika för alla, dessutom....

Många fighter handlar om vem som ser vem först, ja. Det är en självklarhet. Det handlar om erfarenhet, "map awareness", hur bra du kan kartan med mera. Om du positionerar dig rätt och tittar åt rätt håll så kommer du få fler kills. Det stämmer väl för ALLA FPS. Ta CS som ett exempel. Om någon ser din rygg så är du i princip död. Du hade dålig awareness, dålig positionering och crosshair placement och därför dog du. Så är det och så tycker jag att det borde vara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Maj 2013
Skrivet av Frux:

Vapenstats är bara en liten del av helheten i ett spel. Jag skulle tvärtom säga att BFV belönar skicklighet mindre och är mer slumpbaserat än tidigare spel eftersom folk ofta ser varandra för dåligt eller för sent för att hinna reagera.

Kombinera det med hur fort vapnen dödar och du får en massa fighter som bara är tärningskast vem som ser vem först och börjar skjuta först, inte baserat på vapenskicklighet.

Det går rakt emot min erfarenhet i BF5

Tänkte utveckla lite men se inlägget ovan istället

Skickades från m.sweclockers.com

Chassi: Fractal Design Define R4 | MB: ASRock Z77 Extreme 4 | CPU: Intel Core i7 3770K@4.2Ghz | Kylare: Noctua NH-U9B | RAM: 8GB Team Elite DDR3 1600Mhz | GPU: Palit GTX 1080 Ti Super Jetstream | PSU: EVGA Supernova G2 750W | TGB: Corsair K70 RGB | Mus: Logitech G502 | Ljud: Sony MDR-1A+Antlion Modmic 4.0

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2007
Skrivet av dblade:

Just skjut-känslan är tillfredsställande i BF V. Sen vet jag inte vad du menar med att det är lätt att skjuta? Alla vapen har ju olika karaktärer. Dice har försökt påverka TTK/TTD en del och jag tror det är hyfsad balans. Är man klar tvåa så ska man ju inte ha stor chans att vinna 1v1 vilket kanske är fallet i spel som Overwatch m.m. Bulletdrops, bulletspeed är ju viktiga parametrar. Tror dock inte många spel har realistisk hitbox. Det känns som det är lite för lätt att få headshots även i i PUBG.

Spelade star wars battlefront och bf1 betan och båda spelen var löjligt enkelt att skjuta i. Att det är tillfredställande betyder inte att det kräver någon vidare skill.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2002
Skrivet av Nasso:

Det är inte alls min upplevelse efter en massa timmar i spelet. Jag har inga problem med "visibility". Det är ju definitivt lika för alla, dessutom....

Många fighter handlar om vem som ser vem först, ja. Det är en självklarhet. Det handlar om erfarenhet, "map awareness", hur bra du kan kartan med mera. Om du positionerar dig rätt och tittar åt rätt håll så kommer du få fler kills. Det stämmer väl för ALLA FPS. Ta CS som ett exempel. Om någon ser din rygg så är du i princip död. Du hade dålig awareness, dålig positionering och crosshair placement och därför dog du. Så är det och så tycker jag att det borde vara.

Ja då har vi olika upplevelser, och så kan det ju vara. I princip håller jag med dig, positionering är jättteviktigt. Men jag närmar mig 300 speltimmar i BFV nu och kan banorna rätt bra vid det här laget. Fortfarande för många irritationsmoment och instadeath som awareness och erfarenhet inte hjälper mot så mycket som det borde enligt mig.

Awareness har alltid varit min strategiska fördel i BF-spelen men i BFV lönar det sig mindre än i tidigare. Så när någon påstår att BFV är så fantastiskt skillbaserat så håller jag inte med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falkenberg
Registrerad
Apr 2003
Skrivet av Frux:

Ja då har vi olika upplevelser, och så kan det ju vara. I princip håller jag med dig, positionering är jättteviktigt. Men jag närmar mig 300 speltimmar i BFV nu och kan banorna rätt bra vid det här laget. Fortfarande för många irritationsmoment och instadeath som awareness och erfarenhet inte hjälper mot så mycket som det borde enligt mig.

Awareness har alltid varit min strategiska fördel i BF-spelen men i BFV lönar det sig mindre än i tidigare. Så när någon påstår att BFV är så fantastiskt skillbaserat så håller jag inte med.

Visst. Det är ett spel på stora kartor med många spelare och mycket "kaos". Då blir det mer "oväntade deaths" än i andra spel som tex CS där det är mer organiserat.

Jag tycker inte direkt att jag upplever någon större skillnad med BF1 dock. Snarare tvärt om. BF1 hade ännu mer "kaos"-känsla. Det var mörkare, smutsigare och mer kaotiskt med mortars i luften hela tiden. Upplever att jag blev "skjuten i ryggen" oftare i BF1 än BF5.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
never ever drive
Registrerad
Maj 2013

Woho ett nytt läge man tvingas spela tills man får aids i ögonen bara för att få tillgång till alla fordon.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Adlersparre:

Varför ska jag betala över 300 riksdaler för ett BR när jag får Apex eller fortnite gratis? 300 spänn köper mycket hårdvara....

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl samma fråga som varför man skulle betala för någon typ av spel när det finns gratisversioner i samma genere (vilket det väl finns för alla speltyper).

Så frågan är då: Varför ska jag betala för spel när det finns spel gratis?

Svaret är väl att olika spel har olika stilar och inriktningar som man kanske uppskattar inom den genre man gillar. Men visst går det bra att köra på gratisversionerna istället. Inte sällan finns det bra alternativ

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2006

@dblade: De är väldigt låg rekyl i BFV jämfört med PUBG, på så vis är det enklare att landa tillräckligt många skott för att döda någon. Själv hoppas jag att det finns body armor i BFV:F så man tål lite mer, jag vill helst inte har eldstrider som är över på 2 sekunder.

@psychology: Jag tror inte man kommer låsa upp fordonen i Firestorm utan att de antingen spawnar på kartan eller att man kan kalla in dem som en drop när man tagit en kontrollpunkt eller liknande. Annars blir detta inget bra spelläge...

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av cyklonen:

När kommer Skyrim - BR Edition?

Psst... simpla shooters med "RPG-element"... jadu... själva RPG-elementet existerar bara i upphovsmannens huvud och inte hos någon som verkligen spelar själva spelet.

Det som återstår efter det verkar vara kläder, hårfysik, och "rida en häst" (c) Japan. Det kanske skapar lite inlevelse hos de som inte är intresserade av gameplay antar jag, det är väl bra... fast lite Brony

[Tycker jag.] 4790k@4.5 \\ GTX 1080 Strix@2139/10332 \\ ÄGskärm SA950 \\ Novatouch TKL \\ 2xSSD \\ 16GB \\ Tesla 600W i NZXT. Win7.