Vilket ljud skall jag använda?

Permalänk

Vilket ljud skall jag använda?

Hejsan Sweclockers!

Nu är det så att jag och min chef håller på att bygga en låda som skall ha 4 stycken högtalare i vardera hörn och kallas "sympatilåda".

Jag har letat men har haft problem att hitta något bra men inte för dyrt högtalarsystem där man kan använda 4.1(5.1 funkar också fint självklart men kommer bara använd 4.1) ljud med HDMI (Vi har en bärbar som skall användas till den)

Så nu är min fråga.
Vet någon ett bra 5.1/4.1 system som funkar med HDMI (och det skall gå i olika ljudkanaler så det måste vara surround)

Helst ska vi kunna köpa detta på Elgiganten, Netonnet eller Mediamarkt då vi bor nära de.

Tack så mycket på förhand
Mvh
Johannes

Permalänk

Det låter ju som att vilken receiver som helst skulle funka?
Vad är det som gör att du inte hittar något som passar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

@bjorn_m_eriksson: Jag är ärligt talat lite osäker själv vad som skulle passa men tror du att vilken som helst med HDMI skulle funka?

mvh
Johannes

Permalänk

@Cyllarian: Försök beskriv lite mer utförligt mer exakt vad ni ska göra. Ta gärna också med vad ni förväntar er att förstärkaren ska kunna göra.

T.ex., det ska vara en högtalare i varje hörn som ska spela upp ljud via en förstärkare. Ljudet ska vara fördelat på höger/vänster fram resp. bak och består av en Dolby Digital signal.

Eller kanske, det ska vara fyra högtalare i varje hörn som ska kunna spela upp varsin signal från fyra olika källor..

Ifall mitt första exempel är nära verkligheten så bör det funka med i stort sett vilken modern förstärkare som helst.

Men! (Alltid ett men), om det är tänkt att ljudet ska vara omslutande så kan det löna sig att fundera lite på vilken sorts högtalare som används. Målsättningen vet du mer än jag om.

Oservera att min rekommendation att skaffa vilken receiver som helst är att köpa lösa komponenter. Inte ett paket med andra ord, för att få så stor flexibilitet som möjligt. Alltså förstärkare för sig och högtalare för sig.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

@bjorn_m_eriksson: Hej! ber om ursäkt för ett segt svar men har själv väntat på svar.

ljudet skall komma från en högtalare i taget då vi ska göra en så kallad "sympati låda" varav det sitter högtalare i vardera hörn gärna från en förstärkare så det blir lättare att få upp.

när du säger källor menar du olika förstärkare eller ljudkanaler?

Stort tack för hjälpen än så länge och tack för rekommendationerna

Mvh
Johannes

Permalänk
Skrivet av Cyllarian:

@bjorn_m_eriksson: Hej! ber om ursäkt för ett segt svar men har själv väntat på svar.

ljudet skall komma från en högtalare i taget då vi ska göra en så kallad "sympati låda" varav det sitter högtalare i vardera hörn gärna från en förstärkare så det blir lättare att få upp.

när du säger källor menar du olika förstärkare eller ljudkanaler?

Stort tack för hjälpen än så länge och tack för rekommendationerna

Mvh
Johannes

Kan du länka till något som förklarar vad en sympatilåda är? Jag googlar medans, men om du har något bra exempel?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Det är namnet på konstruktionen det är ett rum där det spelas upp olika goda meddelanden typ som citat som kommer från 4 olika högtalare men ett meddelande spelas upp på en utav högtalarna och det finns flera så det blir som det sägs runt om en (är inte den bästa på att förklara)

Mvh
J

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@Cyllarian: Så var 4 gång får man ett riktat meddelande de övriga 3 ska studsa i väggarna först och blandas med div andra ljud från tillverkningen eller annat störande sorl.

Låter som vanligt mono eller max 2 kanals stereo ljud skulle vara bästa lösningen.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@Cyllarian:

Då är väl nästa fråga.. ljudkälla?

Tänkte ni mixa en egen surroundfil för att få till detta eller måste ni ha 4 olika ingångar. Alltså en för varje högtalare?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Cyllarian:

Det är namnet på konstruktionen det är ett rum där det spelas upp olika goda meddelanden typ som citat som kommer från 4 olika högtalare men ett meddelande spelas upp på en utav högtalarna och det finns flera så det blir som det sägs runt om en (är inte den bästa på att förklara)

Mvh
J

Skickades från m.sweclockers.com

Så det är ok att varje ljudpunkt består av en högtalare, eller om man säger såhär, det är ok att man kan peka ut varifrån ljudet kommer. Det behöver inte vara en helt sömlös övergång mellan ljudpunkterna.

För att driva det behövs inget särskilt egentligen. Antingen en 5.1 receiver, eller fyra aktiva högtalare som kopplas till en dator med analoga flerkanalsutgångar.

Det svåra blir att ha en programvara som kan mixa ut ljudet till rätt högtalare.

Vissa videoredigeringsprogram klarar det, men då blir det ju en statisk fil av det. Om det är ok bör det gå att fixa ganska enkelt.
Om man t.ex. ska kunna trycka på en knapp för att det ska spelas upp, då har jag mindre koll på hur ni ska göra tyvärr.

Vad gäller aktiva eller passiva högtalare för uppspelning av röster, ska det låta högt bör ni gå på 8" element, ska det vara lägre nivå kan man såklart ha mindre element. Jag hade nog undvikit mindre än 5.25" dock. Och försök att ha så kallade full range högtalare så ni inte blir beroende av baslåda.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cyllarian:

Det är namnet på konstruktionen det är ett rum där det spelas upp olika goda meddelanden typ som citat som kommer från 4 olika högtalare men ett meddelande spelas upp på en utav högtalarna och det finns flera så det blir som det sägs runt om en (är inte den bästa på att förklara)

Mvh
J

Skickades från m.sweclockers.com

Ska du styra det själv behöver du en mixer med 4 utgångar men beskriv vilken eller vilka signalkällor du har.
För att spela upp ljuden behöver du 4 aktiva högtalare eller 4 passiva och 4 slutstegskanaler, det är svårt att säga vad som är bäst utan att veta mer typ storlek på rummet. En hembioreceiver med delbart för och slutsteg funkar bra att ha som slutsteg men det finns också 4 kanaliga rena slutsteg typ https://www.thomann.de/se/behringer_epq_304_europower.htm 4 x 50W 1400 kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.