Behöver bättre kylare, 7700k går för varmt

Permalänk
Medlem

Behöver bättre kylare, 7700k går för varmt

Har i dagsläget en 7700k och en Be Quiet Pure Rock. När jag kör cpu tunga spel eller program som tex Handbrake går tempsen läskigt högt. I BF1 ligger jag runt höga 80 låga 90 och i Handbrake går den ända upp i 100 grader.

Vet inte riktigt vad jag ska uppgradera till, ska man satsa på en Dark Rock Pro 4/Noctua NH-D15 eller gå på vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Har du överklockat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

Har i dagsläget en 7700k och en Be Quiet Pure Rock. När jag kör cpu tunga spel eller program som tex Handbrake går tempsen läskigt högt. I BF1 ligger jag runt höga 80 låga 90 och i Handbrake går den ända upp i 100 grader.

Vet inte riktigt vad jag ska uppgradera till, ska man satsa på en Dark Rock Pro 4/Noctua NH-D15 eller gå på vattenkylning.

Har själv en D14, så D15 lär inte vara sämre. Betänk att dessa presterar i paritet med t.ex. slutna vattenkylare, men inte har någon pump som kan gå sönder, eller vatten som läcker.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

@Imaculent: Nej, den går i 4,5GHz med Turbo Boost eller vad det nu heter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@Imaculent: Nej, den går i 4,5GHz med Turbo Boost eller vad det nu heter

Testa först att montera om den med ny kylpasta.
Något är fel.

Permalänk
Medlem

@Simon^L:

Jag har också en 7700K och kör med en Noctua NH-U12S. Temperaturen ligger kring 60 grader i spel (men då har jag också deliddat), så som milkab skrev, testa först att montera om den med ny kylpasta.

Permalänk
Medlem

Min 7700k gick också läskigt varm i stock med en celsius s36, undervoltade den och då lade den sig på mer rimliga temperaturer utan att tappa prestanda.. Dessa processorer är ökända för att gå jäkligt varma.. införskaffa ny kylare och se om de blir bättre eller ge dig på att undervolta den alt delid. Numera är min deliddad med flytande metall och rullar i full custom loop på 5.1ghz och maxar ca 75 grader som högst

Skickades från m.sweclockers.com