En till sån där j-a "blir det här bra?"-tråd

Permalänk
Medlem

En till sån där j-a "blir det här bra?"-tråd

Ska bygga igen. Första burken på 10 år så jag har tappat stinget lite.
Gillar bekvämligheten med allt från samma ställe och är beredd att betala lite för det.

Har petat ihop det här hos Inet: https://www.inet.se/datorbygge/b1071774/datorbygge

]Inet[/url]

GPU och CPU är det jag bestämt mig för. Resten är vagt, jag har läst på en del men är helt klart öppen för förslag. Budgeten är i stort sett maxad så att komma ner några spänn med bibehållen prestanda gör inget.
Chassi har jag men det slank med ett i listan ändå.

Permalänk

Looks good to me ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem

@L00P: Tråkigt nog finns inte detta chassi i lager, men hade kanske kollat någon annan butik efter det: Pure Base 600

Med det ingår en 120mm och en 140mm Pure Wings 2. Då kan du antingen skippa köpa två extra fläktar eller tar du bara en till 140mm som du monterar i fronten.

Personligen hade jag bytt till denna kylare. Dock enbart för utseendet, inget annat. Tror ingen av dem är bättre än en andra.

Edit: Även nätagg går att få bättre. Du kanske bör passa på att norpa åt dig detta: Seasonic

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

@L00P: Tråkigt nog finns inte detta chassi i lager, men hade kanske kollat någon annan butik efter det: Pure Base 600

Med det ingår en 120mm och en 140mm Pure Wings 2. Då kan du antingen skippa köpa två extra fläktar eller tar du bara en till 140mm som du monterar i fronten.

Personligen hade jag bytt till denna kylare. Dock enbart för utseendet, inget annat. Tror ingen av dem är bättre än en andra.

Edit: Även nätagg går att få bättre. Du kanske bör passa på att norpa åt dig detta: Seasonic

Tack för tipsen.
Inget problem med chassit, det slank som sagt med av bara farten. Jag har ett annat hemma som jag ska bygga i. De extra fläktarna är till det.

Funderar lite på SSDn. Den är ju betydligt snabbare än de flesta men kommer jag märka skillnad som motsvarar prisskillnaden? Datorn kommer bara användas till spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@L00P: Nej, ingen märkbar skillnad mot en enklare m2 disk.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | i5 9600k | be quite! Pure Rock | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz | ASUS GeForce RTX 2060 6GB DUAL OC | Samsung 850 series EVO 250GB | Kingston A1000 480GB M.2 NVMe | Fractal Design Define S | EVGA Supernova G2 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av L00P:

Tack för tipsen.
Inget problem med chassit, det slank som sagt med av bara farten. Jag har ett annat hemma som jag ska bygga i. De extra fläktarna är till det.

Funderar lite på SSDn. Den är ju betydligt snabbare än de flesta men kommer jag märka skillnad som motsvarar prisskillnaden? Datorn kommer bara användas till spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Så länge du väljer något som kommunicerar över PCIe så tror jag inte du märker någon större skillnad, går du ner till någon med Sata-interface så kommer du säkert märka av det. Dock tror jag det inte är något man reagerar på om man inte haft bättre än en vanlig Sata-SSD.

Med det sagt, finns väl en anledning varför majoriteten köper SSD:er från Samsung

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker du kan kosta på dig lite snabbare RAM. 3000 MHz kan du få för typ en hundring till.

NVMe-disken hade jag skippat. Kör en vanlig SATA-SSD istället. Om du inte har något speciellt behov att hantera stora filer riktigt snabbt så tillför inte NVMe något för allmän systemprestanda.

Nätdelen tycker jag du bör tänka om. Den känns inte prisvärd. 80+ Silver och bara 5 års garanti för 1049 kr? För samma pris får du en Seasonic FOCUS Plus 650W Gold med 80+ Gold och 10 års garanti. Och du kan gå ner på 550W utan problem för att spara en hundring om du vill.

Permalänk
Medlem

Define S är svinstort. Ta möjligheten att gå ner ett varv i storlek. Ex. Phanteks p300 ligger bra i pris och storlek. Jag hade dessutom köpt ett annat nätaggregat, ex Evga G3/Corsair rm v2-serien som har minst 80+ GOLD. Det du har valt är sämre och dessutom semimodulärt.

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Fan vad jag älskar det här stället. Har varit medlem i över 15 år men är mest en lurker. Kommmer det dock till kritan och man behöver lite råd så får man det utan snack. ❤️

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

Intel 9900K, Aorus master, g.skill 3200mhz 16gb,Lian li dynamic,Corsair Masterliquid ML360R RGB,ssd 970 1TB, ssd2 970 500Gb, 1080 TI gigabyte. Corsair 850W Vit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tycker du kan kosta på dig lite snabbare RAM. 3000 MHz kan du få för typ en hundring till.

NVMe-disken hade jag skippat. Kör en vanlig SATA-SSD istället. Om du inte har något speciellt behov att hantera stora filer riktigt snabbt så tillför inte NVMe något för allmän systemprestanda.

Nätdelen tycker jag du bör tänka om. Den känns inte prisvärd. 80+ Silver och bara 5 års garanti för 1049 kr? För samma pris får du en Seasonic FOCUS Plus 650W Gold med 80+ Gold och 10 års garanti. Och du kan gå ner på 550W utan problem för att spara en hundring om du vill.

Enligt Datorbyggaren passar varken 550 eller 650 till mitt bygge.För få EVS 12v 8pins kontakter på agget...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Very goodski!

Kolla på ett bättre nätaggregat dock.

Permalänk
Skrivet av erssn:

Define S är svinstort. Ta möjligheten att gå ner ett varv i storlek. Ex. Phanteks p300 ligger bra i pris och storlek. Jag hade dessutom köpt ett annat nätaggregat, ex Evga G3/Corsair rm v2-serien som har minst 80+ GOLD. Det du har valt är sämre och dessutom semimodulärt.

Phanteks p300 "känns" dock betydligt billigare än FD Define S, Jag kör på Define C och gillar det starkt, Ganska litet men plats för mkt, Gillar även P400S, Lite större än P300 men känns betydligt mer kvalitativt enligt mig iaf

Sedan håller jag med om nätagg, 80+ Gold är att föredra.

Hade även satsat på Sata SSD, Man märker ingen skillnad i prestanda så länge man inte flyttar stora filer mellan 2st m.2 Nvme diskar

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599