Permalänk
Medlem

Bryggning av router = NY IP?

Hej, jag sitter med telias internet via telejacket. Nu är det så att jag är i behov av att byta IP adress, har telias egna router technicolor tg799vn2, och det går tydligen inte att byta MAC adress via den routern så jag kan få ny ip..

Så nu undrar jag, ifall jag köper en egen router och ber telia brygga den så borde jag väl få ny ip? Och det måste ju vara en router som man har åtkomst till "WAN" inställningarna, så jag kan byta och clona mac adressen så mkt som jag vill? För byte av mac adress = byte av ip? Det är alltså publika IPN jag pratar om, som syns på mittip.se tex

Har testat med allt, ha routern urkopplad i diverse timmar utan framgång, testat ipconfig /release /renew, ingen framgång.

Tacksam för svar

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av xypher97:

Hej, jag sitter med telias internet via telejacket. Nu är det så att jag är i behov av att byta IP adress, har telias egna router technicolor tg799vn2, och det går tydligen inte att byta MAC adress via den routern så jag kan få ny ip..

Så nu undrar jag, ifall jag köper en egen router och ber telia brygga den så borde jag väl få ny ip? Och det måste ju vara en router som man har åtkomst till "WAN" inställningarna, så jag kan byta och clona mac adressen så mkt som jag vill? För byte av mac adress = byte av ip? Det är alltså publika IPN jag pratar om, som syns på mittip.se tex

Har testat med allt, ha routern urkopplad i diverse timmar utan framgång, testat ipconfig /release /renew, ingen framgång.

Tacksam för svar

Om du inte har skrivit ipconfig /release i din router (vilket jag tvivlar starkt på då jag är säker på att den syntaxen ens skulle fungera) så släpper du bara din dators lokala IP, inte din routers publika.

Det finns en anledning till varför MAC-adresser är unika så jag skulle inte rekommendera dig att spoofa, istället får du testa igen med att stänga av routern och låta den vara avstängd över dagen när du är på jobbet eller i skolan och även nu på natten. Det är inte garanterat men troligtvis kommer någon att bli tilldelad ditt IP under alla dessa timmar.

Permalänk
Medlem

Låter ju nästan som du får ringa Telia och be dem släppa den MAC-låsningen, sen startar du om routern så bör du få en ny.
Om det nu inte är så att du faktiskt har statiskt IP från Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xypher97:

Hej, jag sitter med telias internet via telejacket. Nu är det så att jag är i behov av att byta IP adress, har telias egna router technicolor tg799vn2, och det går tydligen inte att byta MAC adress via den routern så jag kan få ny ip..

Så nu undrar jag, ifall jag köper en egen router och ber telia brygga den så borde jag väl få ny ip? Och det måste ju vara en router som man har åtkomst till "WAN" inställningarna, så jag kan byta och clona mac adressen så mkt som jag vill? För byte av mac adress = byte av ip? Det är alltså publika IPN jag pratar om, som syns på mittip.se tex

Har testat med allt, ha routern urkopplad i diverse timmar utan framgång, testat ipconfig /release /renew, ingen framgång.

Tacksam för svar

@xypher97
Du behöver inte be telia att brygga technicolor åt dig.
Logga in via 192.168.1.1 > Advanced > DMZ > ON > Save > Starta om router.
Koppla in nya router's nätverks kabel i port 4 på ISP router.
https://www.telia.se/privat/support/info/bryggning

När ISP router är bryggad får du nytt IP, vilket även är publikt

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Varför behöver man byta IP adress?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funkar verkligen tipsen ovan? Jag skulle gissa att Telia inte byter IP bara för att man ändrar MAC eller stänger av routern i några timmar. De kan nog lika gärna koppla den till en specifik fiber/ADSL-anslutning. Huvudsyftet med DHCP är inte att ändra IP hela tiden utan att IP tilldelas utifrån så att den enkelt kan ändras när det behövs. Och det behövs sannolikt inte ofta.

Telia lagrar vem som använder en IP-adress i 6 månader, så jag tror inte de ändrar IP i onödan.

Permalänk
Medlem

@teejee
Om du syftar på vad jag skrev så är svaret ja.
Det jag skrev stämmer!

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Varför jag vill byta IP är för att jag är IP bannad på en spelhemsida.

Åter till topic, satt å kikade på hur man byter IP på youtube, ser att dom flesta lösningar är att byta routerns mac adress och på så sätt får man nytt IP. Detta kan man tydligen göra på dom flesta routrarna men inte telia?? Konstigt.

Och vet nån någon router som går att brygga och går att byta/fiffla med mac adresserna? För då går det ju att byta IP titt som tätt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Om du är IP-bannad på en spelsida så lovar jag att du blir bannad igen så fort admin på spelsidan upptäcker att du gått förbi bannen i fråga. Det finns inget som får dig bannad snabbare och utan diskussion snabbare och som irriterar en admin mer än att försöka kringgå en ban.

Att byta IP-adress är i sig inte brottsligt på något sätt, men om du byter adress i syftet att kringgå en IP-ban kan det räknas som dataintrång, vilket är brottsligt. Gör inte det.

Ta istället en diskussion med sidan i fråga och se om det finns en möjlighet för dem att släppa in dig igen. De flesta som driver hemsidor och spel vill att man ska spela sina spel och vill inte stänga ute folk bara för att vara elaka, och om du tar en diskussion och visar att du kan sköta sig så brukar det inte vara ett problem att få komma tillbaks.

Permalänk
Medlem

Detta var inte frågan, frågan är ifall man kan byta MAC adress i routern så borde IPn byta sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xypher97:

Detta var inte frågan, frågan är ifall man kan byta MAC adress i routern så borde IPn byta sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Osäker på hur det är med just Telia, men generellt brukar det vara så, ja. En DHCP-server tilldelar en IP-adress utifrån en MAC-adress, och försöker tilldela samma IP-address till samma MAC. Så om du ändrar MAC-adress på den enhet som kör DHCP-klienten (i ditt fall routern) bör du få en ny IP. Däremot kan du råka ut för MAC-lås, d.v.s. att din internetleverantör bara tillåter ett visst antal MAC-adresser på samma anslutning.

Permalänk
Medlem

Har du kontaktat kundtjänst och faktiskt frågat efter ett nytt lease?
En ny router ger en ny IP men det låter lite dyrt i längden

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Osäker på hur det är med just Telia, men generellt brukar det vara så, ja. En DHCP-server tilldelar en IP-adress utifrån en MAC-adress, och försöker tilldela samma IP-address till samma MAC. Så om du ändrar MAC-adress på den enhet som kör DHCP-klienten (i ditt fall routern) bör du få en ny IP. Däremot kan du råka ut för MAC-lås, d.v.s. att din internetleverantör bara tillåter ett visst antal MAC-adresser på samma anslutning.

Tack för bra svar, precis så jag också förstått det. för kollar man youtube så byter man ip adress på det sättet! Har man dynamisk IP så ska detta funka varje gång.

En till fråga, ifall jag bryggar min telia router, kommer jag då åt min egna routers inställningar osv? Kan tilläga att jag endast använder wifi, ingen ethernet kabel. Alltså att min nya routers inställningar är det som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Har du kontaktat kundtjänst och faktiskt frågat efter ett nytt lease?
En ny router ger en ny IP men det låter lite dyrt i längden

Enligt youtubes klipp så ska man kunna byta ip adress när man vill å hur mkt man vill. Endast telias skitroutrar som inte går att konfigurera! Alla andra routrar verkar det gå att ändra MAC å på så sätt få nytt IP

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Allting beror helt på hur Telia har satt upp sitt nät hos er. Det kan mycket möjligt vara så att dom tilldelar en IP per hushåll och då spelar det ingen roll vilken enhet du kopplar in. Du kommer dynamiskt bli tilldelad samma IP-adress.

När du stänger ner routern, låter den va död en stund och sedan startar igen och du har samma IP så har du förmodligen denna lösningen och då måste du ringa till telia för att be dom att byta IP adress på din adress.

Jag jobbade för några år sedan hos en bredbandsleverantör och då var det uppsatt på detta sätt (detta var dock inte telia).

Visa signatur

Gaming :Define R5 | X370-PRO | Ryzen 2600 | RTX2080 | 16GB DDR4 3200MHz 14CL | SSD: 960 EVO M.2 500GB & 850 PRO 500GB
Media: Node 304 | B350m | Ryzen 2700X | 16GB DDR4 | 24TB HDD | 870 EVO NvME 500GB

Permalänk
Medlem

Varför kan du inte bara ringa ett samtal istället för att diskutera på ett forum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Varför kan du inte bara ringa ett samtal istället för att diskutera på ett forum?

De är väl det ett forum är till för?

Trodde du fattade att TELIA inte ger ny ip adress, kanske 1 gång per 20 år? Sen tillåter inte telia att byta mac adress titt som tätt heller, knappast ens en gång.

Därav frågar jag om det går ifall jag köper en ny router och kopplar den till min telia router! Och ifall den routern har funktionen att komma åt mac adress så blir det ju piece of cake att byta hur fan jag vill!

Som sagt, har man tex linksys asus m.fl så går det att fiffla med mac, iaf enligt youtube

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av xypher97:

Ingen som vet?

Med 100 säkerhet, Telia. Allt annat är troende och spekulationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xypher97:

Ingen som vet?

Skickades från m.sweclockers.com

Istället för att krångla så mycket kan du ju bara använda någon VPN-tjänst på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Istället för att krångla så mycket kan du ju bara använda någon VPN-tjänst på din dator.

Får så jävla hög ping av VPN tjänster, ska kunna spela

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du får två IP-adresser när du bryggar en på port 4 och en på routern den kommer fortfarande funka även om du bryggar den men får en extra ip du bryggar den genom att aktivera DMZ av någon konstig anledning kallar telia det för DMZ i sin firmware dock har jag inte fått några nya ip på ca 6 år finns även en MAC låsning som låser ca 30 min om du tex byter router på port 4