Ubuntu Server ser inte diskarna som sitter på RAID kortet...

Permalänk
Medlem

Ubuntu Server ser inte diskarna som sitter på RAID kortet...

Jag har precis en nyligt installerat Ubuntu Server 18.04.2 och uppdaterat kernal till v5.0.2 (för det var viss funktionalitet jag behövde).
I maskinen har jag ett:
SATA controller [0106]: Marvell Technology Group Ltd. 88SE9230 PCIe SATA 6Gb/s Controller [1b4b:9230] (rev 11)
Subsystem: Marvell Technology Group Ltd. 88SE9230 PCIe SATA 6Gb/s Controller [1b4b:9230]
Kernel driver in use: ahci
Kernel modules: ahci

På det sitter på WD diskar men de ser jag inte... hur kan det komma sig?
Det här kortet funkade utmärkt med Ubuntu Server 18.04 och kernal v4.20.0, var tvungen att uppdatera till just 4.20 för att det skulle funka.

Jag var tvungen att mecka en hel del i BIOS innan maskinen bootade.
Asus Tuf B450 - AMD Ryzen 3 2200G.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

Om det funkar med 4.20 men inte 5.02 så har du ju svaret där...
Får man fråga vad för funktioner i 5.02 du behöver?

Permalänk
Medlem

Låter som ditt korts drivrutin inte pratar eller inte är kompatibel med den nya kärnan.
Har du byggt den själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratnose:

Jag har precis en nyligt installerat Ubuntu Server 18.04.2 och uppdaterat kernal till v5.0.2 (för det var viss funktionalitet jag behövde).
I maskinen har jag ett:
SATA controller [0106]: Marvell Technology Group Ltd. 88SE9230 PCIe SATA 6Gb/s Controller [1b4b:9230] (rev 11)
Subsystem: Marvell Technology Group Ltd. 88SE9230 PCIe SATA 6Gb/s Controller [1b4b:9230]
Kernel driver in use: ahci
Kernel modules: ahci

På det sitter på WD diskar men de ser jag inte... hur kan det komma sig?
Det här kortet funkade utmärkt med Ubuntu Server 18.04 och kernal v4.20.0, var tvungen att uppdatera till just 4.20 för att det skulle funka.

Jag var tvungen att mecka en hel del i BIOS innan maskinen bootade.
Asus Tuf B450 - AMD Ryzen 3 2200G.

Du kan prova med att disabla AMD-Vi/Intel VT-d i BIOS för att få det Marvell-kortet att fungera under Linux. -Behövs antaglien ingen ny kärna för just den funktionaliteten.
Kan bero på någon driver issue, det är inte ovanligt när det gäller just Marvell-chip enl. mina egna erfarenheter.

Skulle tro att orsaken till problemet liknar det som beskrivs i tråden nedan: (sista posten beskriver hur du kan göra för att få igång det med AMD-Vi/Intel VT-d påslaget, om du nu behöver den tekniken aktiverad)
https://forum.proxmox.com/threads/drives-are-not-detected-on-sata-card-with-marvell-88se9230-chipset.38102/

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: Det ska jag aboslut prova. Tack!

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@lassesjo: Nej det har jag inte. Men jag installerade om servern via en annan dator och körde in kernal 4.20 istället och nu verkar det funka.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.

Permalänk
Medlem

@Xcorp: Inget som är värt att maskinen inte fungerar. Se ett annat svar.

Visa signatur

Stationär, bärbar och ett par servrar.