Expert återvänder till Sverige under varumärket Power

Permalänk
Medlem

Hemsidan lämnar mycket att önska. Verkar väldigt inriktat mot vitvaru-köpande Svenssons men det är väl vad Expert var också. Tror inte jag kommer att köpa något från dem.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara för mig vad den här "prisroboten" gör? Är det dynamiska priser på alla produkter som jämförs med resten av marknaden eller bara en gimmick?

Visa signatur

CPU:Intel Core i7-6700K @ 4,5 GHz GPU: GTX 1080 Moderkort: ASUS Z170-E RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Kylare: Corsair h100i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mormis:

Skulle beställa en sak på deras sida och märkte att man får välja exakt vilket postombud de ska leverera till, en funktion alla webbshoppar borde ha.

Indeed. jag är t.ex tvungen att gå till ett ombud nästan 2 km bort, när jag har en typ 300m från mitt hem. Är dock bara när jag använder schenker.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är jag ensam om att komma ihåg att det redan funnits en butik vid namn "Power" i Sverige?
Minns en i Fittja - men vi pratar ca 10 år sedan också... Fanns nog flera andra runt om men det är den enda jag minns.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Power_(butikskedja)
Power BLEV Expert år 2006 för att nu återgå till Power igen?
Ge upp :/

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Avstängd

Varför ändra till Power när de endast behövde uttala Expert med amerikaengelska i reklamen?

Welcome to expert, the experts in yada yada.

Visa signatur

Allting är gratis. Bara höja skatten.
http://imgur.com/gallery/hhD3J
I zenit av Roms storhetstid mutades romarna att rösta på senatorer i utbyte mot mutor
https://www.youtube.com/watch?v=gJ2tPMIh6u0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

Är jag ensam om att komma ihåg att det redan funnits en butik vid namn "Power" i Sverige?
Minns en i Fittja - men vi pratar ca 10 år sedan också... Fanns nog flera andra runt om men det är den enda jag minns.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Power_(butikskedja)
Power BLEV Expert år 2006 för att nu återgå till Power igen?
Ge upp :/

Japp Power fanns här med men var det inte under gamla KF? dvs coop? Minns inte riktigt men minns Frekvens som de hette och
det kanske stämmer att Expert var Power ett tag men det är minst 15-20år sedan tror jag.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Inaktiv

Första intrycket: Hemsk hemisda, kasst namn. Konstigt färgtema och grafik, ser ut som något grafikkortsföretag.

Kommer konka snabbt.

Permalänk
Medlem

10% dyrare än Komplett,Inet.

Jävla skämt.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem

Expert hade underligt sortiment och överprissatt, samtidigt kändes personalen som "hederlige harry" bilförsäljare, smort munläder för att lura på okunniga konsumenter saker som de andra elektroniksäljarna redan ratat.

Jag ser inte fram emot en återetablering oavsett vad dom kallar sig.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Christley:

Kan dom verkligen sätta konkurenskraftiga priser så visst. Dock tror jag inte det kommer gå allt för bra. Personerna som jobbade tidigare på kedjan var allt utom kompetenta. Minns när jag var 12 och jag skulle köpa en vga kabel. Säljaren försökte sälja en TP kabel istället

Den största konkurrenten i form av Elgiganten har ju inte direkt kompetenta säljare själv. Har vid flera tillfällen bara börjat sucka när Elgigatens "giganter" kommer in för att beskriva en vara och en teknik. Det går nästan aldrig bra.. T.ex. som när en säljare försökte påstå att en TV som stödjer 4K kan få ut "800 Hz" (vi ignorerar det faktum att "800 Hz" inte stämmer) via en HDMI 1.3 port. Till vilket jag menar inte är möjligt för att bandbredden inte tillåter det.. till vilket han menar att allt man behöver är en HDMI 2.0 specificerad sladd. Skakade bara på huvudet och ignorerade honom.

Skrivet av Dr. MASS:

Inget konstigt. Norska Expert har ju tagit över Mediamarkt butikerna, papprena är påskrivna. Man lanserar ett nygammalt namn och hoppas på det bästa. Varför inte ? Kolla på Siba hur dåligt det gick (iaf i staden jag bor i ) man köpte upp netonnet och täljer guldkniv.

Nu visade sig den artikeln inte vara sann. Angående SIBA så gick det inte alls som Siba hade tänkt sig utan NetOnNet visade sig vara det betydligt starkare varumärket. Själva huvudidén var att Siba skulle jobba under sitt eget namn.

Skrivet av Cameltotem:

10% dyrare än Komplett,Inet.

Jävla skämt.

Som Mediamarkt med andra ord. Påstår sig vara "Scheissebilligt" men i verkligheten låg man nästan högre i pris än sina konkurrenter och gav inte ens hälften så bra kundservice.. Vilket säger något med tanke på att Elgiganten är deras största konkurrent..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Min top 10 av värdelösa butiker var just Expert tätt följda av OnOff samt Siba...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk

"Vår prisrobot ger dig en helt rå deal."

Vad i helvete är det här? Fiaskokoncept rakt igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Min top 10 av värdelösa butiker var just Expert tätt följda av OnOff samt Siba...

Ja, på senare år var dom inget vidare. Men Siba var ändå rätt okej, de började ju med webbpriser i sin butik där jag bor, nu är den dock nerlagd.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

10% dyrare än Komplett,Inet.

Jävla skämt.

Butiker som har sin huvudsakliga försäljning på webben kommer alltid kunna ha lägre priser.
De har inte något behov att ha lokaler på flera tusen kvadrat runt om i landet, och behöver inte heller ha hundratals/tusentals anställda.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Det ni kan tänka på är att den "okunskap" som många målar upp kanske helt enkelt handlar om att man inte orkar ta en diskussion med ytterligare en "världsmästare"? Det kanske ni som faktiskt jobbat i butik kan bekräfta?

Visa signatur

Den som har mest prylar när den dör vinner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Japp Power fanns här med men var det inte under gamla KF? dvs coop? Minns inte riktigt men minns Frekvens som de hette och
det kanske stämmer att Expert var Power ett tag men det är minst 15-20år sedan tror jag.

Det hette väl "OBS" det som fanns innan COOP, mitt minne borde inte svika i mina barndomstrakter. Det var gigantiskt vill jag minnas, eller så vart jag bara liten, men jag saknade OBS länge efter dom stängde ned...
PS.
Power stängde där innan Expert tog över om jag inte missminner mig

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

@Nico.v: I min stad var POWER ägd av KF och låg jämte mitt varuhus OBS! stormarknad. "Expert i mitten på 00-talet slukade kedjan Power, tidigare City Stormarknad, som köptes från Coop." https://www.svd.se/butikskedjorna-som-forsvann#sida-5

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shelter:

Butiker som har sin huvudsakliga försäljning på webben kommer alltid kunna ha lägre priser.
De har inte något behov att ha lokaler på flera tusen kvadrat runt om i landet, och behöver inte heller ha hundratals/tusentals anställda.

Och Elgiganten behöver det inte? Power ligger en hundring över Elgigantens priser.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

10% dyrare än Komplett,Inet.

Jävla skämt.

På vad?
Ingen är billigast på allt.

Enligt Prisjakt har Power lägre priser på 60-70% av sortimentet jämfört med komplett, Inet och ElGiganten.
Visserligen inte lika stort sortiment, men tiden får väl utvisa, de har ju nyss startat.

Permalänk
Medlem

Hemsk hemsida. Ser ut som en trist blogg eller nåt i den stilen.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Lite nostalgi över det. Kommer ihåg Power-varuhusen från när jag var yngre

Hmm känner inte till dem från förr. När var det? När jag var liten hade vi bara OnOff som större varuhus och Expert som mindre butiker. Det bästa var att gå och ögonshoppa på OnOff

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av huxflux:

Hmm känner inte till dem från förr. När var det? När jag var liten hade vi bara OnOff som större varuhus och Expert som mindre butiker. Det bästa var att gå och ögonshoppa på OnOff

Skickades från m.sweclockers.com

2006 bytte det från Power till Expert, så någon gång innan dess iallafall Blå/vit/orange logo.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Power_(butikskedja)

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Mm jag minns Power. Köpte min första mobiltelefon där, en Siemens A50 för 299 kr (ca 2003). Tror faktiskt att var mitt enda köp på Power innan de bytte namn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

2006 bytte det från Power till Expert, så någon gång innan dess iallafall Blå/vit/orange logo.

https://i.imgur.com/I7fcQKg.jpg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Power_(butikskedja)

hmm ok, jag kommer ihåg expert från slutet av 80-, början av 90-talet.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av XeeM:

Det ni kan tänka på är att den "okunskap" som många målar upp kanske helt enkelt handlar om att man inte orkar ta en diskussion med ytterligare en "världsmästare"? Det kanske ni som faktiskt jobbat i butik kan bekräfta?

kan bara säga helt rätt. det värsta var när nån kom in o skulle tala om hur jag skulle bygga eller reparera en dator. man slog dövörat till log o svarade ja. fick mer sörsäljning på 3-400:- o gjorde som man tänkt från början.

Permalänk
Medlem

Någon som handlat ifrån Power? hittar inte om de har något uthämtningsställe. deras support att svara på frågar tar tid. litar inte på posten eller annan leverantör.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Någon som handlat ifrån Power? hittar inte om de har något uthämtningsställe. deras support att svara på frågar tar tid. litar inte på posten eller annan leverantör.

Om du inte litar vare sig på Posten eller andra leverantörer (Vilket är helt befängt) så ska du inte handla från Power. Alla varor skickas från deras lager via Posten eller annan leverantör beroende på vilket fraktsätt du väljer i kassan. Uthämtningsställen är inget som Power.se beslutar om utan det är givetvis Postnord/Schenker och andra leverantörer som väljer vart du ska kunna hämta paketen, så du måste kontakta dessa företag för att ta reda på vart närmaste uthämtningsställe ligger.

Dvs handlar du från nätet kan du inte undvika att gå igenom en logistikpartner. Du måste isf gå till en fysisk butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Någon som handlat ifrån Power? hittar inte om de har något uthämtningsställe. deras support att svara på frågar tar tid. litar inte på posten eller annan leverantör.

Köpte kombinerad kyl och frys från dem för drygt ett år sedan.
Fick leveransen med Bring, inte den bästa leverantören, utebliven leverans två kvällar i rad.

Butik och kundtjänst får dock full pott, fick mycket bra service både i samband med att leveransen uteblev men också ersättning för att lägga om parkettgolvet i köket då kylskåpet läckte vatten (slang till dispenser satt inte som det skulle).

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2