Hjälp med val av diskant till högtalare

Permalänk

Hjälp med val av diskant till högtalare

Det är så att jag har kommit över ett par Jamo Studio 180 vintagehögtalare i toppskick för inte en krona alls. Det enda problem jag har är att på ena högtalaren så har magneten fallit av diskanten. Det jag skulle behöva hjälp med är att hitta ett par diskanter som jag skulle kunna sätta dit istället.

Jag är medveten om att de måste vara ungefär samma värden som det är på originaldiskanterna. Men jag är okunnig på sådant och det står heller inget på diskanterna som sitter i. Är det någon som kan länka något prisvärt alternativ eller iallafall guida mig i rätt riktning?

Högtalarna låter för övrigt bra.

Tack på förhand
//Willam

Permalänk

Kolla vad det är för modellnummer på diskanten. 44057? Verkar finnas snarlika att köpa. Det som skiljer är spolen om jag fattar rätt..

Kolla här: http://www.sicken.ch/pi/en/jamo-44053-20132-tweeter.html

Och så kan du söka på 20132 efter eget behag.

Kan man kanske köpa en 20132 och sätta dit spolen som du redan har själv?

Ovanlig konstruktion kan man tycka, men är det så det ser ut så är det..

Om jag var du skulle jag nog antingen byta bägge diskanterna ifall det är någon som helst skillnad på dom.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Kolla vad det är för modellnummer på diskanten. 44057? Verkar finnas snarlika att köpa. Det som skiljer är spolen om jag fattar rätt..

Kolla här: http://www.sicken.ch/pi/en/jamo-44053-20132-tweeter.html

Och så kan du söka på 20132 efter eget behag.

Kan man kanske köpa en 20132 och sätta dit spolen som du redan har själv?

Ovanlig konstruktion kan man tycka, men är det så det ser ut så är det..

Om jag var du skulle jag nog antingen byta bägge diskanterna ifall det är någon som helst skillnad på dom.

Tänkte byta båda ja. Har kollat på diskanten o tycker också att det är en lustig konstruktion. Vet du möjligtvis om man skulle kunna hitta något som passar på t.ex hifikit.se? Då jag helst vill beställa inom Sverige

Permalänk

Dök inte upp många senska träffar när jag googlade på det där.
Problemet är ju att det är omöjligt att veta vad den har för parametrar, det kan ju bli så att en annan modell helt tar över ljudet eller att det blir alldeles för dovt. Delningen kan ju även den hamn helt fel, så man ska nog hålla sig nära orginalet eller ta reda på parametrarna på orginalet.

Har ej kollat hifikit men tycker att deras sida borde dykt om det fanns där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Dök inte upp många senska träffar när jag googlade på det där.
Problemet är ju att det är omöjligt att veta vad den har för parametrar, det kan ju bli så att en annan modell helt tar över ljudet eller att det blir alldeles för dovt. Delningen kan ju även den hamn helt fel, så man ska nog hålla sig nära orginalet eller ta reda på parametrarna på orginalet.

Har ej kollat hifikit men tycker att deras sida borde dykt om det fanns där.

Skickades från m.sweclockers.com

Somsagt jag är okunnig inom detta område, men om jag mäter impedansen på den fungerande diskanten o sen väljer en diskant på hifikit som har samma impedans & någorlunda lika frekvens skulle det fungera då?

Permalänk

Impedansen är inte busenkel att mäta vsd jag förstår, men ja, då borde delningen bli rätt. Impedsnsen kanske står på någon etikett till och med?

Men, du har fortfarande känsligheten att ta hänsyn till. Borde gå att lösa med motstånd dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Impedansen är inte busenkel att mäta vsd jag förstår, men ja, då borde delningen bli rätt. Impedsnsen kanske står på någon etikett till och med?

Men, du har fortfarande känsligheten att ta hänsyn till. Borde gå att lösa med motstånd dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag limmade dit magneten på diskanten igen. Det verkar fungera som det ska. Det fungerar sålänge tills jag hittat en passande diskant. Originalet har en liten spricka av någon anledning.

Men iallafall ett stort tack för att du tog din tid för att hjälpa mig!

Permalänk
Skrivet av Williamhoghielm:

Jag limmade dit magneten på diskanten igen. Det verkar fungera som det ska. Det fungerar sålänge tills jag hittat en passande diskant. Originalet har en liten spricka av någon anledning.

Men iallafall ett stort tack för att du tog din tid för att hjälpa mig!

Bra jobbat!

Beroende på vad det är för material kan det gå att åtgärda mindre skavanker med textillim. Inga garantier dock.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Bra jobbat!

Beroende på vad det är för material kan det gå att åtgärda mindre skavanker med textillim. Inga garantier dock.

Diskanten är tillverkad av någon slags papper. Det är en liiiiten spricka. Jag ska testa textillim!

Skickades från m.sweclockers.com