Hur noggrant rengöra processor utan kylpasta men med hudfetter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2018

Hur noggrant rengöra processor utan kylpasta men med hudfetter?

Idag fick jag hem en ny processor utan någon kylpasta på. Men naturligtvis tänkte jag inte och smetade runt med fingret på processorn för att få bort smuts, vilket lämnade fetter.

Hur noggrant bör man rengöra i detta fall? Jag har letat och har varken aceton, t-röd eller liknande.

Måste man använda sånt när det bara gäller fingeravtryck/hudfetter? Hur mycket sämre blir kylningen?

På Arctic Silvers hemsida står det bl.a:

" Important: Keep the surface free of foreign materials and do NOT touch the surface after it has been cleaned. A hair, piece of lint, and even dead skin cells can significantly affect the thermal interface's performance. Oils from you fingers can adversely affect the performance by preventing the micronized silver or ceramic fill from directly contacting the metal surfaces. (Fingerprints can be as thick as 0.005") "

AMD Ryzen 7 2700X | MSI B450I GAMING PLUS AC | Gigabyte RTX 2060 6GB WINDFORCE OC | 2x8 GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 860 EVO 1 TB + Samsung 860 EVO 500 GB | Philips 276E8VJSB 27" 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2016

Ta lite av det här på ett kaffefilter och torka av. Du ser när ytan är ren och det är inte svårt. https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

@favouredhawk:

I teorin så påverkar det säkert men jag lovar dig att du inte kan mäta någon skillnad i CPU-temp... kunde vara ett kul test

Nuvarande stationär:
I7 5960x @4,5GHz : 64Gb DDR4 @ 2666MHz : Asus x99 deluxe : Gigabyte Titan x @ 1300/8000 : Samsung 2x256Gb 850 PRO ssd + 1x256Gb 950 PRO M.2 nvme : Corsair HX 750w : Cpu + Gpu i Custom loop från EK i ett NXTZ s340

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007

Toapapper och kemisk ren aceton.

Intel Core i9-9900K +NH-D15 (4.7/1.3)
Asus ROG Strix Z390-F gaming
Asus ROG Strix RTX2080 8GB (1870/15190)
Corsair Vengeance RGB PRO 3200mhz 32GB
Asus ROG Strix XG32VQ, NZXT H700, Corsair AX1200, 970 Evo

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Feb 2019

Komiskt nog så har jag aldrig rengjort med något annat än tops och hett vatten.

Det dom påstår på deras sida måste vara ren bullshit. Känns väldigt dramatiskt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2018

Torka av med lite hushållspapper så blir det skinande rent. Ingen kemi behövs.

Moderkort: MSI Z390-A Pro | CPU: Intel Core i5-8600K@4.6 GHz | CPU-kylare: be quiet! Dark Rock Pro 4 | RAM: Corsair Vengeance 32 GB (4x8) DDR4-3000 CL15 LPX | GPU: Palit RTX 2080 Ti 11 GB GamingPro OC | SSD: Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB| HDD: Seagate BC 2 TB + WD Red 4 TB + Seagate BC 1 TB | PSU: EVGA 650 W GQ Gold | Chassi: be quiet! Silent Base 801 | Skärm: ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: speedlink Calado Silent

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Knotvillage:

Toapapper och kemisk ren aceton.

Aceton löser plaster och toapapper luddar. Låter som en riktigt dålig idé.

es en zp rz lw ho wc az em sc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007

Cpu är metall och gnuggar man inte sönder pappret blir det inget ludd. Har gjort så sen jag byggde min första dator för typ 15 år sen. Man kan även använda tops.

Intel Core i9-9900K +NH-D15 (4.7/1.3)
Asus ROG Strix Z390-F gaming
Asus ROG Strix RTX2080 8GB (1870/15190)
Corsair Vengeance RGB PRO 3200mhz 32GB
Asus ROG Strix XG32VQ, NZXT H700, Corsair AX1200, 970 Evo

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Jan 2002

Alla tips hittils funkar.
Själv brukar jag köra microfiberduk (typ för glasögon) och kemisk ren bensin (finns på Ica) då jag rengör CPU och GPU.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

@favouredhawk:

Tar själv bort gammal pasta med aceton och hushållspapper innan ny installation med pasta. Renare behöver det inte vara.

Har en temp på min överklockade 1600x/4Ghz på 25c / 51c med en 250kr kylare så uppenbarligen behövs det inte mera noggrannhet med pasta.

Torka av med en trasa eller papper innan du tar på pasta, mera behövs inte.

CPU: 1600x @ 4Ghz 1.35Vcore
RAM: 16GB
GPU: 1070 TI

Xbox one X (Helt ny på konsol sedan dec -18).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tullinge
Registrerad
Jun 2005
Skrivet av Aphex:

Aceton löser plaster och toapapper luddar. Låter som en riktigt dålig idé.

man ska inte ha acetonet på plasten bara IHSen. att toapapper luddar är mycket riktigt. man kan ta det stora smetet med det men avsluta med tops. så brukar jag göra.

Ryzen 1700 @ 3.9ghz, Palit GTX 1080 GR Premium

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

Jag har alltid använts T-röd för rengöring av cpu och andra varma kisel saker som har kylkropp och pasta sen bra papper som inte luddar kaffe filter är helt ok.
Som spackel pinne bruka gamla kreditkort duga bra man klipper ner dom till bra storlek

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm Benq XR3501 AMVA 35" Curved

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2006
Skrivet av favouredhawk:

Idag fick jag hem en ny processor utan någon kylpasta på. Men naturligtvis tänkte jag inte och smetade runt med fingret på processorn för att få bort smuts, vilket lämnade fetter.

Hur noggrant bör man rengöra i detta fall? Jag har letat och har varken aceton, t-röd eller liknande.

Måste man använda sånt när det bara gäller fingeravtryck/hudfetter? Hur mycket sämre blir kylningen?

På Arctic Silvers hemsida står det bl.a:

" Important: Keep the surface free of foreign materials and do NOT touch the surface after it has been cleaned. A hair, piece of lint, and even dead skin cells can significantly affect the thermal interface's performance. Oils from you fingers can adversely affect the performance by preventing the micronized silver or ceramic fill from directly contacting the metal surfaces. (Fingerprints can be as thick as 0.005") "

som vissa skrivit så är det inget du behöver bry dig om alls. så länge du inte ska överklocka och verkligen få ut varje grand som är möjlig att få ut. Och om det är en AMD processor (såg att du hade skapat en tråd om ett ryzen system) så kommer processorn ändå att vara begränsad så att cpu'n kommer ta stopp långt innan tempraturen sätter stop.

har själv provat montera om cpu'er och haft kvar 5-6 år gammal pasta och bara monterat tillbaka kylaren och den har ändå funkat utan problem.

när jag väl gjort rent cpu'er så räcker det gott å väl med vanligt toa/hushållspapper, sure det kan bli ludd men ska man inte försöka slipa cpu'n med pappret så är det ingen fara! att hålla på och göra rent med alkohol osv är väl säkert bra men du kommer inte tjäna mer än absolut max 1-2c

here we go!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Kan bara instämma.
15 års byggande med toapapper + kaffefilter + tops har alltid gett fullgoda resultat.
Har vid ett eller två tillfälle testat använda kemisk ren bensin men har inte märkt av någon skillnad.

Torka först med papper och sedan för finputs kaffefilter + tops.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Dom flesta brukar använda isopropanol men kemiskt ren bensin fungerar bra det med och är vad jag använt genom åren då det är billigt och finns att köpa i dom flesta livsmedels butiker.

Kaffefilter brukar rekommenderas då det inte luddar.

så här ser flaskan ut:

| Ryzen 2600@4ghz | Asus prime x470 pro | Asus 970 strix | Corsair 16GB 3000mhz | 970 evo plus| Asus mg279Q | FD Define r4 |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Knotvillage:

Cpu är metall och gnuggar man inte sönder pappret blir det inget ludd. Har gjort så sen jag byggde min första dator för typ 15 år sen. Man kan även använda tops.

Ja du kan säkert få ett acceptabelt resultat med bensin och tamponger också, frågan är mer varför man ska ge såna råd när det finns vettigare alternativ som varken är dyrare eller svårare att få tag på.

es en zp rz lw ho wc az em sc

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Jul 2009

Kör med Aceton och toapapper. Funkar ypperligt

2700x @4,4 Ghz,1,47 8C/8T || 16GB DDR4 @3200 Mhz @14-14-14-30-44-307-1T || RX Vega 64 Strix @1,4 Ghz Core, 0,9 Ghz Mem @0,85 V @150 W (BFV)|| 1TB SSD (MX500) || Corsair HX1000 platinum || FD R6 TS vit (Noctua & Noiseblocker fläktar) || Crosshair Hero VII || Corsair H100i V2|| Silverstone SST-ARM22SC skärmstativ || Samsung 32" QHD 144 Hz VA + Asus 27" FHD 60 Hz IPS ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2001

Microduk samt tops/isopropanol

CPU: Intel i7 6800 @ 4.6 GHz | MK: MSI x99 Pro Carbon | Gpu: Asus GTX 1080 Ti Poseidon @ 2100Mhz | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 32 GB | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Psu: Corsair RMI 1000W | Kylning: Custom vatten med 3 radiatorer och dubbla D5 pumpar samt Waterchiller | Skärm: OLED65B7V