Permalänk
Medlem

Fel hastighet i Windows 10

Hej,

Har en internetupkoppling på 150mbit, fiber inn i huset.

På kabel til min stationära dator får jag 30-40 mbps ned, och 150 upp.

Tar jag samma kabel inn i laptopen (med wifi avstängt) får jag 150/150 som det skall vara. Även på wifi.

Jag kör glasswire på stationära datorn och kan inte se någon nätverkstrafik som skulle hindra ned-hastighet. Har också installerat om drivrutin til nätverkskortet.

Vad kan vara fel som gör at stationära datorn inte klarar av full nedhastighet? Kabeln klarar av att levera 150mbit iallafall eftersom laptopen fungerar fint med den kabeln. Men inte Windows?

Någon som har tips?

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd

@Strukt:
Kolla på nätverkskortets inställningar, ibland kan man vara tvungen att ändra "automatic" på en inställning, och sätta t.ex 1Gb för att få det du vill ha.

Visa signatur

ASUS Prime B350 Plus, AMD Ryzen 5 1600X, Sapphire R9 390 8GB, 16GB Gskill Flare X 3200
Används för korsord online, och harpan.

Permalänk
Sötast

Börja med att installera om drivrutinen för nätverkskortet, stor chans att du löser felet på ett så enkelt vis.

Permalänk
Medlem

Hmm, ja nätverkskortet ligger på 1Gbps. La inn drivrutiner på nytt utan att det hjälpte.

Jag gjorde en USB sticka med ubuntu desktop på. Testade i firefox i ubuntu och fick då 150/150.

Bootade om i Windows och testade på nytt, 150/150.

Det funkar nu, ingen aning om varför.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)