Uppgradera datorn, med vad? Hjälp sökes.

Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn, med vad? Hjälp sökes.

Hej Clockers!

Jag känner att jag behöver uppgradera min dator, men vet inte riktigt varför.
Oavsett varför så skulle jag behöva råd om vad jag ska byta ut, och varför jag ska byta ut just de komponenterna.

Här nedanför listar jag mina komponenter och tillbehör, så att ni vet vad som används och drivs:

MoBo:
- MSI Z170A Gaming Pro

CPU:
- Intel Core i5 6600k @ 3,50GHz (Klockat till ca 3,80GHz)

Ram:
- 16GB Corsair Vengance LPX Black DDR4 3000MHz (2x8GB)

GPU:
- GeForce GTX 1080 Gaming X 8G

PSU:
- Corsair HX 650W 80+ Bronze

Lagring:
- Samsung 970 EVO 250GB (M.2) - Operativsystem och vanliga program
- Samsung 850 EVO 250GB (SATA(SSD)) - Steam och Origin
- Samsung 850 EVO 250GB (SATA(SSD)) - Battle.Net

Skärmar:
- MSI MPG27CQ (144Hz, Curved, RGB)
- Asus VS278Q

Chassi & fläktar:
- Phanteks Eclipse P400S Silent Windows Black
- Corsair Hydro H100i v2 (Front/I)
- 2x Corsair AF120 (Top/O)
- 1x Corsair AF120 (Back/O)

Nätverk:
- ASUS PCE-AC56 AC1300

Tillbehör:
- Razer BlackWidow Chroma v2
- Razer DeathAdder Elite Chroma
- Razer Kraken 7.1 Chroma v2
- Roccat Apuri Mouse Bungee USB Hub
- Seagate Expansion Desktop Drive 4TB
- Seagate Expansion Portable 1.5TB

Så, vad är den bästa uppgraderingen för mig just nu?

Jag själv skulle nog gjort följande:
- Byta till ett Z390 MoBo
- Installera en i5/i7/i9 CoffeLake CPU
- Installera en 750w PSU

Men vilka komponenter skall jag välja? Och finns det någonting annat, bättre, jag kan installera för att göra mitt bygge snabbare, bättre, och starkare?

Tack på förhand!
/Foley

Permalänk
Medlem

@AxelF:
Ja, det är ungefär det du kan göra idag. Nätaggregatet känns lite onödigt dock, om det du har fungerar utan problem. Om du uppgraderar det, satsa på kvalité framför watt, 650W är mer än tillräckligt som det är. Kolla på Seasonic Focus, Bitfenix Whisper, Corsair RM/HX, Antec Earthwatt eller EVGAs G3-nätagg för en hint om kvalitésnivån.

Permalänk
Medlem

För vilken anledning? Kör upp din 6600k i åtminstone 4.5ghz och den räcker gott och väl för att driva runt 1080it

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

För vilken anledning? Kör upp din 6600k i åtminstone 4.5ghz och den räcker gott och väl för att driva runt 1080it

Jag kan inte det där med överklockning, knappt bygga en dator. Så att montera ihop delar är det jag känner att jag vill testa på just nu. Försökt mig på lite guider med överklockning, men känner att jag behöver mer kött på benen innan jag ger mig på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxelF:

Jag kan inte det där med överklockning, knappt bygga en dator. Så att montera ihop delar är det jag känner att jag vill testa på just nu. Försökt mig på lite guider med överklockning, men känner att jag behöver mer kött på benen innan jag ger mig på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Asså, skillnaden är ju inte värt det. De är så lite skillnad i stockklocks så att betala hutlösa pengar för 5-10 mer fps är enligt mig helt idiotiskt. Bättre och läsa på lite, eller be en bekant som kan klocka göra det åt en.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

@AxelF: Vad är det för spel som ska drivas, många spel klarar sig med 4c/4T 6600K@4,2GHz är det BF V BR som kommer 25 mars så är det dock en bra ide att gå lös på en i7 tex 7700k eller nytt moderkort med i7 9700k

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

Du nämner inget om nyköp av monitor eller spel/program där du vill ha mer prestanda så jag säger spara dina pengar istället.

Permalänk
Medlem

Du förstår väl att du behöver en i9 9900k och ett 2080ti *minst*

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Asså, skillnaden är ju inte värt det. De är så lite skillnad i stockklocks så att betala hutlösa pengar för 5-10 mer fps är enligt mig helt idiotiskt. Bättre och läsa på lite, eller be en bekant som kan klocka göra det åt en.

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@AxelF: Vad är det för spel som ska drivas, många spel klarar sig med 4c/4T 6600K@4,2GHz är det BF V BR som kommer 25 mars så är det dock en bra ide att gå lös på en i7 tex 7700k eller nytt moderkort med i7 9700k

Skrivet av SuperFlugan:

Du nämner inget om nyköp av monitor eller spel/program där du vill ha mer prestanda så jag säger spara dina pengar istället.

Skrivet av qwzxqwzx:

Du förstår väl att du behöver en i9 9900k och ett 2080ti *minst*

Skickades från m.sweclockers.com

Dold text

Tänkte inte byta skärm, utan köra med den jag har.

De spel jag spelar är Ring of Elysium, PUBG, Apex, W:V2, och lite andra spel.

Anledningen till att jag vill byta ut komponenter är att jag vill kunna spela spelen på MAX och ligga över 60 FPS utan dippar. Just nu är det dippar, som jag tror beror på min CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxelF:
Dold text

Tänkte inte byta skärm, utan köra med den jag har.

De spel jag spelar är Ring of Elysium, PUBG, Apex, W:V2, och lite andra spel.

Anledningen till att jag vill byta ut komponenter är att jag vill kunna spela spelen på MAX och ligga över 60 FPS utan dippar. Just nu är det dippar, som jag tror beror på min CPU.

Vad de gäller pubg så är ju spelet oslipat, så därför får du dippar där. Själv kör jag med datorn i sign och får dippar ner till runt 60-70 emellanåt, och då kör jag rätt "hårt" klockat. Som sagt, en uppgradering ger dig inte vidare mycket. Att be någon bekant som kan klocka göra de är gratis, samt ger betydligt mer. Mvh

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av AxelF:
Dold text

Tänkte inte byta skärm, utan köra med den jag har.

De spel jag spelar är Ring of Elysium, PUBG, Apex, W:V2, och lite andra spel.

Anledningen till att jag vill byta ut komponenter är att jag vill kunna spela spelen på MAX och ligga över 60 FPS utan dippar. Just nu är det dippar, som jag tror beror på min CPU.

Ok. Det jag hade gjort är att börja med att överklocka din CPU. Kan ge resultatet du är ute efter.
OC-guide: https://www.youtube.com/watch?v=FjIweExETlI