Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Okt 2001

Fel hastighet i Windows 10

Hej,

Har en internetupkoppling på 150mbit, fiber inn i huset.

På kabel til min stationära dator får jag 30-40 mbps ned, och 150 upp.

Tar jag samma kabel inn i laptopen (med wifi avstängt) får jag 150/150 som det skall vara. Även på wifi.

Jag kör glasswire på stationära datorn och kan inte se någon nätverkstrafik som skulle hindra ned-hastighet. Har också installerat om drivrutin til nätverkskortet.

Vad kan vara fel som gör at stationära datorn inte klarar av full nedhastighet? Kabeln klarar av att levera 150mbit iallafall eftersom laptopen fungerar fint med den kabeln. Men inte Windows?

Någon som har tips?

Jag tillverkar Elektronisk Background Music Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2016

@Strukt:
Kolla på nätverkskortets inställningar, ibland kan man vara tvungen att ändra "automatic" på en inställning, och sätta t.ex 1Gb för att få det du vill ha.

AMD K6-III 450, XFX 7950GT 512mb 550M, 64MB Ram, Nåt msi-kort.
Används för korsord online, och harpan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Börja med att installera om drivrutinen för nätverkskortet, stor chans att du löser felet på ett så enkelt vis.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trondheim, Norge
Registrerad
Okt 2001

Hmm, ja nätverkskortet ligger på 1Gbps. La inn drivrutiner på nytt utan att det hjälpte.

Jag gjorde en USB sticka med ubuntu desktop på. Testade i firefox i ubuntu och fick då 150/150.

Bootade om i Windows och testade på nytt, 150/150.

Det funkar nu, ingen aning om varför.

Jag tillverkar Elektronisk Background Music Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)