Permalänk
Medlem

Kompaktkamera inför USA resa

Hej!

Ska till USA i september och är kluven på hur jag ska göra. Har idag en iPhone XS Max som har en väldigt bra kamera, det jag funderar på om det är värt att köpa en separat kamera som man tar med (mobilen ska med).

Är ute efter en kamera i samma stil som Pen F från Olympus, den är galet snygg.

Föredrar kompakt över en större modell, ska vara enkel att ta med, kommer fota det mesta i L.A/SF/Vegas då jag är där i 4 veckor.

Annat som skulle uppskattas är allväderskydd. Vad har ni för tankar?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag reser med en olympus tg-4 men är dock mest bara för att ta undervattensbilder och filma, när jag väl är ute och turistar så tycker jag att telefonkameran oftast duger väl om jag inte verkligen är ute efter att fota något, bökigt att bära på också

För vanliga "titta där är x, *snap*" duger mobilen bra

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Sony RX100 III (eller senare), Canon G7X II eller Panasonic LX100. Kanske inte utseende så lika Pen F men man får kanske göra avsteg på det...

Ang. om det är värt att ta med en "riktig" kamera så beror det väl på. Jag har inte järnkoll på hur bra kameran i XS Max presterar men utifrån de få bilder jag sett har inte apple kommit på något helt vansinnigt revolutionerande så det är fortfarande så att det blir helt okej bilder i bra ljus men att det ser rätt skit ut när ljuset tryter.
Sedan beror det ju på vad man tänkt göra med bilderna. Ska man posta dem på instagram eller facebook med tanken att folk sitter och kollar i sina mobiler kan man ju "komma undan" med rätt mycket. Ska man göra mer eller tänker att de ska tåla att granskas på en datorskärm eller TV kommer man tydligt att de "akvarell"-stuket på bilder tagna i lite svagare ljus.

Sedan ser ju det fejkade korta skärpedjupet för porträtt fortfrarande skit ut och där finns ingen ersättare för "riktiga" grejer än så länge, vad jag sett.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag nöja mig med kameran i telefonen.

Inför en utlandstermin på Bali köpte jag en Sony RX100 III. Måste erkänna att den sällan kom till nytta. Hela grejen med att behöva ta med, samt hiva upp, kameran sätter verkligen käppar i hjulet. Det blir bara inte av.

Men samtidigt så är det förstås individuellt. Om du känner att det här med foto är något du brinner för och kommer att lägga tid på, så för all del. Men ur egen erfarenhet så gäller den gamla devisen "den bästa kameran är den som är med".

//G

Visa signatur

---

Permalänk

Du har ju redan alla de funktioner du efterfrågar i din mobil. Bra portabel och allvädersskyddad. En olympus retrodesign för 15.000kr är ju snyggt och lite kul...men varför bära med sig två prylar? För mobilen lär du ju inte lämna hemma

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade tagit bara mobilen.

Den har ju dessutom en optisk zoom som lär duga till det mesta så länge du inte ska fota fåglar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Mobilen bör man lämna hemma för att inte av misstag använda den för Bali är inte med i EU så det finns inget kostnadstak...
RX 100 är en bra kompzakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Mobilen bör man lämna hemma för att inte av misstag använda den för Bali är inte med i EU så det finns inget kostnadstak...
RX 100 är en bra kompzakt.

Sist jag kollade på en jordglob så låg inte Bali i USA. Trådskaparen skulle till Las Vegas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av guineapig:

Sist jag kollade på en jordglob så låg inte Bali i USA. Trådskaparen skulle till Las Vegas

Skickades från m.sweclockers.com

Det var en annan som hade åkt till Bali men man bör hursomhelst vara försiktig med att lämna EU med en mobil där simkortet sitter i, tillhör man mobilknarkana som inte kan skiljas fån den så bör man skaffa ett lokalt kontantkort.
Med en kamera så minskar risken för dyra misstag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mobilen bör man lämna hemma för att inte av misstag använda den för Bali är inte med i EU så det finns inget kostnadstak...
RX 100 är en bra kompzakt.

Standardförfarandet är att köpa ett lokalt simkort dit man åker. Om man inte surfar billigt med sitt eget simkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var en annan som hade åkt till Bali men man bör hursomhelst vara försiktig med att lämna EU med en mobil där simkortet sitter i, tillhör man mobilknarkana som inte kan skiljas fån den så bör man skaffa ett lokalt kontantkort.
Med en kamera så minskar risken för dyra misstag.

Skrivet av PlogarN97:

Standardförfarandet är att köpa ett lokalt simkort dit man åker. Om man inte surfar billigt med sitt eget simkort.

Fast nu har Telenor avtal där man kan ta med sig surfen till vissa länder, så mina 100GB funkar bra i t.ex USA.

Har en D70s liggandes hemma men den har flera år på nacken och är inte portabel. Jag skulle kunna tänka mig en DSLR men vill främst ha något som man kan enkelt kanta fram och ta foto med som tar vassa bilder. Den fördelen har jag med mobilen. Är det någon som kan övertala mig att DSLR är vad jag ska ha?

Lite sugen på att köra med Canon då jag haft Nikon tidigare och vill pröva något nytt. Sony har jag läst har problem med menyerna och liknande även om dera ssensor ska vara riktigt bra.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Har en D70s liggandes hemma men den har flera år på nacken och är inte portabel. Jag skulle kunna tänka mig en DSLR men vill främst ha något som man kan enkelt kanta fram och ta foto med som tar vassa bilder. Den fördelen har jag med mobilen. Är det någon som kan övertala mig att DSLR är vad jag ska ha?

Lite sugen på att köra med Canon då jag haft Nikon tidigare och vill pröva något nytt. Sony har jag läst har problem med menyerna och liknande även om dera ssensor ska vara riktigt bra.

För det ändamål du beskriver i denna tråden tror jag att en av de seriösa kompaktkamerorna är ett bättre alternativ än en DLSR. Visst, en DSLR med bra objektiv kommer att ta tekniskt bättre bilder men blir även avsevärt större och tyngre (och dyrare).

Jag har en RX100 III som komplement till min systemkamera och jag håller definitivt med om att menyerna inte är så välstrukturerade/genomtänkta och att kameran inte är lika intuitiv som kameror från många andra tillverkare. Vi har även ett par kameror från Sony på jobbet och det är samma där. Som tur är behöver man inte in och rota så mycket i menyerna när man väl har kameran inställd som man vill.
Annars finns ju, som sagt, Canon G7X II, men enl. min personliga åsikt så är den inte riktigt lika vass som RX100 III.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Fast nu har Telenor avtal där man kan ta med sig surfen till vissa länder, så mina 100GB funkar bra i t.ex USA.

Som jag skriver; “Om man inte surfar billigt med sitt eget simkort.”

Om man har telenor och reser till thailand och surfar för mindre än 100 GB så finns det inga större anledningar att köp ett lokalt simkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Du kanske kan försöka nöja dig med din mobil och kolla in en kamera i USA, priserna är ju något bättre där på i stort sett allt. Sonys rx100-serie är ganska populära kompaktkameror, går ju att kolla efter en begagnad...I annat fall kanske en spegellös som är något kompakt och en bra all-around-lins till den, men även det, priserna är nog bättre i USA och om du ska vara där i 4 veckor hinner du beställa en via amazon.

Permalänk
Medlem

kommit hem efter fem veckors rundresa i thailand.
DSLR fick stanna hemma i Sverige
Pocketkameran lämnade aldrig hotellrummet
Alla bilder blev tagna med mobilen

Är syftet med resan fotografering, ta med DSLRn annars röstar jag på mobilen

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.