Hur noggrant rengöra processor utan kylpasta men med hudfetter?

Permalänk
Medlem

Hur noggrant rengöra processor utan kylpasta men med hudfetter?

Idag fick jag hem en ny processor utan någon kylpasta på. Men naturligtvis tänkte jag inte och smetade runt med fingret på processorn för att få bort smuts, vilket lämnade fetter.

Hur noggrant bör man rengöra i detta fall? Jag har letat och har varken aceton, t-röd eller liknande.

Måste man använda sånt när det bara gäller fingeravtryck/hudfetter? Hur mycket sämre blir kylningen?

På Arctic Silvers hemsida står det bl.a:

" Important: Keep the surface free of foreign materials and do NOT touch the surface after it has been cleaned. A hair, piece of lint, and even dead skin cells can significantly affect the thermal interface's performance. Oils from you fingers can adversely affect the performance by preventing the micronized silver or ceramic fill from directly contacting the metal surfaces. (Fingerprints can be as thick as 0.005") "

Visa signatur

MSI B450 TOMAHAWK MAX | AMD Ryzen 7 3700X + Noctua NH-U12S | Gigabyte RTX 2080 Windforce OC 8GB | 32GB Kingston HyperX Fury 3200MHz | Seasonic Focus GX 750W | WD Green SN350 2TB | 32" LG UltraGear 32GP850

Lenovo LOQ 15APH8 | AMD Ryzen 7 7840HS | RTX 4060 8GB | 2X8GB Samsung 5600MHz | WD Green SN350 2TB

Permalänk
Medlem

Ta lite av det här på ett kaffefilter och torka av. Du ser när ytan är ren och det är inte svårt. https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@favouredhawk:

I teorin så påverkar det säkert men jag lovar dig att du inte kan mäta någon skillnad i CPU-temp... kunde vara ett kul test

Visa signatur
Permalänk

Toapapper och kemisk ren aceton.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Komiskt nog så har jag aldrig rengjort med något annat än tops och hett vatten.

Det dom påstår på deras sida måste vara ren bullshit. Känns väldigt dramatiskt.

Permalänk
Medlem

Torka av med lite hushållspapper så blir det skinande rent. Ingen kemi behövs.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Toapapper och kemisk ren aceton.

Skickades från m.sweclockers.com

Aceton löser plaster och toapapper luddar. Låter som en riktigt dålig idé.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Cpu är metall och gnuggar man inte sönder pappret blir det inget ludd. Har gjort så sen jag byggde min första dator för typ 15 år sen. Man kan även använda tops.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Alla tips hittils funkar.
Själv brukar jag köra microfiberduk (typ för glasögon) och kemisk ren bensin (finns på Ica) då jag rengör CPU och GPU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@favouredhawk:

Tar själv bort gammal pasta med aceton och hushållspapper innan ny installation med pasta. Renare behöver det inte vara.

Har en temp på min överklockade 1600x/4Ghz på 25c / 51c med en 250kr kylare så uppenbarligen behövs det inte mera noggrannhet med pasta.

Torka av med en trasa eller papper innan du tar på pasta, mera behövs inte.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Aceton löser plaster och toapapper luddar. Låter som en riktigt dålig idé.

man ska inte ha acetonet på plasten bara IHSen. att toapapper luddar är mycket riktigt. man kan ta det stora smetet med det men avsluta med tops. så brukar jag göra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid använts T-röd för rengöring av cpu och andra varma kisel saker som har kylkropp och pasta sen bra papper som inte luddar kaffe filter är helt ok.
Som spackel pinne bruka gamla kreditkort duga bra man klipper ner dom till bra storlek

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av favouredhawk:

Idag fick jag hem en ny processor utan någon kylpasta på. Men naturligtvis tänkte jag inte och smetade runt med fingret på processorn för att få bort smuts, vilket lämnade fetter.

Hur noggrant bör man rengöra i detta fall? Jag har letat och har varken aceton, t-röd eller liknande.

Måste man använda sånt när det bara gäller fingeravtryck/hudfetter? Hur mycket sämre blir kylningen?

På Arctic Silvers hemsida står det bl.a:

" Important: Keep the surface free of foreign materials and do NOT touch the surface after it has been cleaned. A hair, piece of lint, and even dead skin cells can significantly affect the thermal interface's performance. Oils from you fingers can adversely affect the performance by preventing the micronized silver or ceramic fill from directly contacting the metal surfaces. (Fingerprints can be as thick as 0.005") "

som vissa skrivit så är det inget du behöver bry dig om alls. så länge du inte ska överklocka och verkligen få ut varje grand som är möjlig att få ut. Och om det är en AMD processor (såg att du hade skapat en tråd om ett ryzen system) så kommer processorn ändå att vara begränsad så att cpu'n kommer ta stopp långt innan tempraturen sätter stop.

har själv provat montera om cpu'er och haft kvar 5-6 år gammal pasta och bara monterat tillbaka kylaren och den har ändå funkat utan problem.

när jag väl gjort rent cpu'er så räcker det gott å väl med vanligt toa/hushållspapper, sure det kan bli ludd men ska man inte försöka slipa cpu'n med pappret så är det ingen fara! att hålla på och göra rent med alkohol osv är väl säkert bra men du kommer inte tjäna mer än absolut max 1-2c

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Sötast

Kan bara instämma.
15 års byggande med toapapper + kaffefilter + tops har alltid gett fullgoda resultat.
Har vid ett eller två tillfälle testat använda kemisk ren bensin men har inte märkt av någon skillnad.

Torka först med papper och sedan för finputs kaffefilter + tops.

Permalänk
Medlem

Dom flesta brukar använda isopropanol men kemiskt ren bensin fungerar bra det med och är vad jag använt genom åren då det är billigt och finns att köpa i dom flesta livsmedels butiker.

Kaffefilter brukar rekommenderas då det inte luddar.

så här ser flaskan ut:

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Cpu är metall och gnuggar man inte sönder pappret blir det inget ludd. Har gjort så sen jag byggde min första dator för typ 15 år sen. Man kan även använda tops.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja du kan säkert få ett acceptabelt resultat med bensin och tamponger också, frågan är mer varför man ska ge såna råd när det finns vettigare alternativ som varken är dyrare eller svårare att få tag på.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd

Kör med Aceton och toapapper. Funkar ypperligt

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Microduk samt tops/isopropanol

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB