Roliga saker man minns genom åren – SweC 20 år

Permalänk
Medlem

Fått mycket hjälp av alla recensioner och artiklar. Kollade tillbaka på gamla inlägg från när man var liten och jävlar vad man skrattade åt ens försök att vara rolig och sin okunskap. Minns att jag en gång brände en CD endast med genvägar till mappar.

Minns speciellt fighten om övriga ämnen och SWEC-serierna

Skickades från m.sweclockers.com

Autocorrect
Permalänk
Medlem

Blev medlem för snart 16 år sedan och även om man bara mest hängt så är mitt minne när jag skulle regga mig. Fick felet att mitt IP var blockat och att jag skulle kontakta admin med felkoden. Fanns ingen felkod någon stans och till slut mailade jag dem surt och då visade det sig att man skulle trycka på en länk i texten som var i samma font och storlek som den vanliga texten, man såg inte det var en länk så drog aldrig musen över den. Efter de så fint förklarat detta för mig med en bild och inringning kunde jag skicka felkoden och regga mig till slut🙈

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Jag blev medlem 2005 i samband med att jag skulle sätta ihop min "Obliviondator" som bestod av en Athlon64 3700+, 2GB DDR PC-3200 och ett X1900XT. Det jag minns mest från forumet och datorvärlden generellt från den tiden var det kollektiva suktandet efter en FX-57, hypen runt Shader Model 3.0 och att låsa upp pipes på sitt 6800 LE var bland det häftigaste man kunde hålla på med.

Det är skrämmande att gå igenom sin posthistorik och se hur okunnig man var men forumet har varit väldigt hjälpsamt och lärorikt under alla år.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Hedersmedlem

Många minnen blev det. Ett är ju när SweC hade sin första monter på Dreamhack, måste vart summer 04? Någon som minns? Vi hade den tillsammans med FZ.

@Kr^PacMan @Edin har inte ni kvar bilder från den gången?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fook:

Minns jag rätt så gjorde jag (Lennart) på den tiden front-end (webdesign och HTML) men programmerar-Johan skrev hela back-end själv. En sak jag hade förträngt var hur jag som webmaster måste sitta och Photoshop-redigera alla de där redaktionsbilderna @Mental postade ovan för att få de att se hyffsat OK ut tillsammas. Såg ofta ut som f**n när jag fick de på mail.

Nja, det var väl mest diverse fulhack i vBulletin som jag minns det. Jag skrev definitivt inte nån hel back-end själv. Det med lite mer kod som jag gjorde var första varianten på Marknaden som blev jädrigt stelbent och inte särskilt populär. Lär innehållit mängder med säkerhetshål dessutom... fast det gällde garanterat själva vBulletin med. Alla PHP-hack från den här tiden var ju helt hopplösa.

En kollega såg redaktionsbilden och kom och frågade om det var jag. Jösses, 17-18 år sen (jag var inte med från början)

//"Programmerar-Johan"

Visa signatur

42

Permalänk

Bamse någon? Har även några minnen av nån prat om en viss Bäver. om jag inte tar fel nu.

Väligt heta ämnen då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phenom II X4 955 BE @ 4.0GHz - Corsair Vengeance 16GB - Gigabyte GA-990FXA-UD3 - Gigabyte HD6850 OC - Intel SSD 120GB - BenQ 24" Full HD - Fractal Design Define r2 Black

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rich:

Många minnen blev det. Ett är ju när SweC hade sin första monter på Dreamhack, måste vart summer 04? Någon som minns? Vi hade den tillsammans med FZ.

@Kr^PacMan @Edin har inte ni kvar bilder från den gången?

Måste rota i arkivet men jag kan mycket väl ha något från dhs04. Det var nog då jag fick min finfina blåa musmatta av Edin

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rich:

Många minnen blev det. Ett är ju när SweC hade sin första monter på Dreamhack, måste vart summer 04? Någon som minns? Vi hade den tillsammans med FZ.

@Kr^PacMan @Edin har inte ni kvar bilder från den gången?

Jag kikade i gömmorna på min workstation men hittade bara fotot från SweC-träffen. Borde finnas ett gäng bilder från DHS04. Hittade lite bilder från DHS06 dock, bland annat när Gotall hade graveringsduell med Wolverine:

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag sparade ner en del kul bilder.
Garfield, Castor och Swec-serierna.
http://www.heidling.se/sweclockers/

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Hedersmedlem

Hittade ett par bilder i en gammal gömma

Fotat på DHS04

Minnena kring vad vi ser på bilderna sviker dock men det är tidstypiskt tidigt 2000-tal

Nån som känner igen sitt bygge?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Haha bästa tråden på länge, grattis Swec!
Hade ett konto sen 2001 men fick regga om mig av någon anledning som jag inte kommer ihåg.
Men gud så mycket tid man hängt här på Sweclockers, många timmar har det blivit <3.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, jäklar vad många fina minnen från den tiden! @Edin gick bland annat runt och bjöd på en massa hembakade bullar om jag minns rätt. Och så var vi ett gäng som gick och käkade pizza – och jag upptäckte en kebab special (eller Viking special hette det nog där), alltså en kebabpizza med pommes på.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem

Happy 20th birthday!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekstam:

Da_Bear ja, av någon anledning så är detta nog den enda screenshot jag har från forumet över huvud taget. Hur gick det egentligen?

Hahaha, det där screenshotet gav mig många fina minnen!

Grattis på födelsedagen Swec! <3

Jag joinade Sweclockers i mitten på högstadiet när jag skulle bygga en 5v/12v fancontroller med bi-color leds, det var nog tidigt 2000 tror jag.

En av mina favoritminnen är när vi skulle ha Swec-träff på Arvikafestivalen i 2004, men bara jag och @JonasC dök upp.
Året efteråt hängde jag massa med @Supergirly, om någon minns henne?

@CCWarlock vi möttes väl någon gång i Sthlm? Var @Crazyferret också med?

2003 så fajtades jag och @QazTaz i SM i överklockning om jag inte minns fel?

...Good times.

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [krook]:

Hahaha, det där screenshotet gav mig många fina minnen!

Grattis på födelsedagen Swec! <3

Jag joinade Sweclockers i mitten på högstadiet när jag skulle bygga en 5v/12v fancontroller med bi-color leds, det var nog tidigt 2000 tror jag.

En av mina favoritminnen är när vi skulle ha Swec-träff på Arvikafestivalen i 2004, men bara jag och @JonasC dök upp.
Året efteråt hängde jag massa med @Supergirly, om någon minns henne?

@CCWarlock vi möttes väl någon gång i Sthlm? Var @Crazyferret också med?

2003 så fajtades jag och @QazTaz i SM i överklockning om jag inte minns fel?

...Good times.

Det har jag ett vagt minne av också. Oklart om det var Stockholm dock, såvida det inte var senaste tre åren.

Kan ha varit något evenemang eller fest också.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Det har jag ett vagt minne av också. Oklart om det var Stockholm dock, såvida det inte var senaste tre åren.

Kan ha varit något evenemang eller fest också.

Kan ha varit någon festival!
Var det förresten du som köpte @axzell hemmabyggda vattenblock av mig? Eller Ln2 behållaren?

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [krook]:

Kan ha varit någon festival!
Var det förresten du som köpte @axzell hemmabyggda vattenblock av mig? Eller Ln2 behållaren?

Oklart! Jag köpte ett hemmaluat block precis i början, 2000-2001.. sen sparade jag ihop till ett Maze2 istället. Aldrig kört LN2.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Oklart! Jag köpte ett hemmaluat block precis i början, 2000-2001.. sen sparade jag ihop till ett Maze2 istället. Aldrig kört LN2.

Hade det två skruvar in i ena sidan?

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av [krook]:

Hade det två skruvar in i ena sidan?

Mycket möjligt, svagt minne av det.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Åren går. Jag växte praktiskt tagit upp här på forumet och på #sweclockers, #sweclockers.com och #swec@dh (IRC-kaneler på QuakeNet). Många minnen och jag blir varm inombords när jag tänker tillbaka på tonårsrummet, Jolt-cola och en upp-och-ner-vänd dygnsrytm. Jag tror att jag var 12-13 år när jag började läsa på forumet (nu är jag 30!).

Nu för tiden är jag väl in här någon gång per år bara för att se om kontot fortfarande fungerar.

Denna tråd tog väldigt hårt på mig och något som jag tänker på fortfarande då och då. Jag vet att detta inte är roliga saker man minns, tvärtom, men det var en enormt stor och viktig tråd som kanske bör uppmärksammas ändå? Vila i frid [-Pale-].

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Det här var ju en guldgruva med era gamla videos!

@JonasT och @emilakered förutser framtiden:

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av tuomi:

Det här var ju en guldgruva med era gamla videos!

@JonasT och @emilakered förutser framtiden:
https://youtu.be/y75t9NEpCYQ?t=1864

Haha!
Det var ändå rätt bra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Roliga minnen från 20 år sedan - internet som helhet var bättre. Vissa saker är bättre nu, t ex maps och youtube är bra smidigt måste jag säga. Men annars är mycket sämre, det är till och med så att vissa sidor laddar sämre nu än på vårat 0,5Mbps mot detta 100Mbps och så fort man trycker på backknappen så skall dom laddas om helt, keck?

Visa signatur

gotta go fast

Permalänk
Avstängd

Är det någon som har skärmdumpar från den s.k. "blåa tiden"? Vi är ju en hel hög som reggades juli 2001, men bara för att det gamla forumet stängdes ner. Jag vet faktiskt inte alls när jag reggade mig.

Det coolaste av allt vore väl om någon har kvar trådarna från den tiden! Själv minns jag att jag envisades med att trycka på enter efter varje rad när jag skrev inlägg, så mina inlägg fick stora högermarginaler. Fan, höll nog på så i 5 år minst!

Grattis swec! Det kommer blir 20 år till, minst!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Är det någon som har skärmdumpar från den s.k. "blåa tiden"? Vi är ju en hel hög som reggades juli 2001, men bara för att det gamla forumet stängdes ner. Jag vet faktiskt inte alls när jag reggade mig.

Det coolaste av allt vore väl om någon har kvar trådarna från den tiden! Själv minns jag att jag envisades med att trycka på enter efter varje rad när jag skrev inlägg, så mina inlägg fick stora högermarginaler. Fan, höll nog på så i 5 år minst!

Grattis swec! Det kommer blir 20 år till, minst!

Tack för att du påminde mig om det, fick nervösa ryck av att läsa dina inlägg förr i världen 😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mental:

Måste bara dela redaktionsbilden från 2002!

https://i.imgur.com/uNK8Tgq.jpg

Kult! Tur att Internet aldrig glömmer
Laddar upp med gamla minnen (och öl) på tåget till Stockholm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Castor:

Kult! Tur att Internet aldrig glömmer
Laddar upp med gamla minnen (och öl) på tåget till Stockholm.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul att träffas för övrigt!
Det får vi göra om när sweclockers fyller 50! ;D

Permalänk
Medlem

Längesen man såg B-O Gavne, Västerås trolla på forumet

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MBY:

Är det någon som har skärmdumpar från den s.k. "blåa tiden"? Vi är ju en hel hög som reggades juli 2001, men bara för att det gamla forumet stängdes ner. Jag vet faktiskt inte alls när jag reggade mig.

Det coolaste av allt vore väl om någon har kvar trådarna från den tiden! Själv minns jag att jag envisades med att trycka på enter efter varje rad när jag skrev inlägg, så mina inlägg fick stora högermarginaler. Fan, höll nog på så i 5 år minst!

Grattis swec! Det kommer blir 20 år till, minst!

Gissar jag fel om jag antar du sysslade mycket med programmering (eller script) vid den tiden?

Jag använder fortfarande råformat av vana ibland även till vanlig text då det så gott som alltid blev kattskit av allt om man inte gjorde det tex om man behövde flytta någonting mellan olika plattformar/program, etc.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number