Fråga gällande sata till USB.

Permalänk

Fråga gällande sata till USB.

Funkar den även till 3.5?
Varför klarar den inte högre än 2tb?

https://www.teknikproffset.se/Okategoriserade-produkter/DELTA...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

En adapter SATA till USB för 2,5" har för lite ström för att driva en större 3,5" disk direkt från datorns USB.
Det finns större sådana lådor med extern spänningsmatning i så fall typ: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/harddiskkabinett/plexgear-usb-3-0-dockningsstation-for-harddisk-p68744

Det finns en gräns på 2TB när man initieras disken om man valt MBR, väljer GPT kan man via Windows nå upp till för närvarande 256TB (andra system högre).

Permalänk

Var inne på denna mem skulle vara skönt att slippa själva dockan. Har en Raptor och på den sitter kylflänsar vilket gör att den inte kommer ner i dockan.

https://www.inet.se/produkt/8906403/hd-docka-for-2x2-5-3-5-sa...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

https://www.teknikproffset.se/Okategoriserade-produkter/DELTA...

denna? - man får titta lite extra angående om det finns varianter om de har 12-Volt adapter eller inte då 3.5"-diskar också behöver 12 Volt.

även denna:

https://www.inet.se/produkt/8903585/usb-3-0-till-sata-ide-2-5...

eller

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbeh...

Permalänk

Blir nog den från Teknikproffset. Klarar Raptorn med kylfläns. Tummen upp!

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Rekordmedlem

Med en sån här https://cdon.se/hushallsapparater/usb-till-ide-sata-adapter-p... klarar du alla typer av diskar om de inte har minikontakter för då behöver du komplettera med en sån kontaktadapter också,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har inte typ alla diskar sata idag...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

WD-Raptorn är lite speciell iom. att en 2.5" 10 krpm disk sitter på en kylfläns i 3.5" format men SATA-uttagen är inte placerad lika som en 3,5" disk vilket gör att det inte går ned i en diskdocka.

En rätt udda fågel faktiskt och man kan undra varför det behövs så mycket kylfläns när motsvarande Seagates 2.5" 10 och 15 krpm SAS-diskar inte behöver det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Har inte typ alla diskar sata idag...?

Skickades från m.sweclockers.com

Fet mesta nya har det i alla fall men håller man på med datorer som hibby så råkar man ofta på ide och även minivarianterna som sitter o laptops.

Skrivet av xxargs:

WD-Raptorn är lite speciell iom. att en 2.5" 10 krpm disk sitter på en kylfläns i 3.5" format men SATA-uttagen är inte placerad lika som en 3,5" disk vilket gör att det inte går ned i en diskdocka.

En rätt udda fågel faktiskt och man kan undra varför det behövs så mycket kylfläns när motsvarande Seagates 2.5" 10 och 15 krpm SAS-diskar inte behöver det.

Då har den väl minisata som en del andra laptopdiskar och den hade väl dessutom också en molex utöver sata?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ok. Då blir det den från CDON, dock har den bara USB 2.0...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

snälla - inte USB 2 - det går så väldigt långsamt att man kräks åt det efter ett tag...

De flesta snurrdiskar, även långsamma 2.5" klarar åtminstone 3-dubbla farten av vad en USB2 orka förmedla i datahastighet.

Raptorn har en standard USB-uttag (såg på en modern sådan att den dessutom hade SATA-express-uttag) men sitter inte i standard-position som gäller för en 3.5" disk utan mer centrerad - vilket gör att den inte passar att sättas in i standard USB-disk-dockor rent mekanisk.

Permalänk

@xxargs: därför att SAS disk är gjorda för servermiljöer där det är långt mycket bättre kylning runtomkring och inuti servern/disklådan etc. än i en vanlig hem PC, jag skulle ju inte ha något viktigt på diskarna om jag körde 15k spinnare i min burk hemma

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Lite så jag kände. Kanske bättre att skaffa den från teknikproffset sen skaffa om man mot förmodan springer på en IDE så får man skaffa adapter från sata till IDE. IDE diskarna börjar ju dö ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

@xxargs: därför att SAS disk är gjorda för servermiljöer där det är långt mycket bättre kylning runtomkring och inuti servern/disklådan etc. än i en vanlig hem PC, jag skulle ju inte ha något viktigt på diskarna om jag körde 15k spinnare i min burk hemma

Fast Raptor är knappast en konsumentdisk utan tänkt för entry-level server med fortfarande SATA-diskar och inte tagit steget till SAS-diskar. Om inte annat så är inte ljudnivån på denna speciellt 'konsumentvänlig' vilket går att läsa klagomål om av konsumenter som trodde att ha köpt sig tyst och snabb disk...

WD har rätt dåligt med just SAS-diskar och de som finns verkar vara ometiketterade HGST-diskar om man tittar till hur lock, kontroller och chassier är byggt.

Permalänk

Använder inte Raptorn men ska försöka få liv i den. Men köper jag kitit från Teknikproffset ska den ju passa Raptorn och springer man på en IDE längre fram får man väl skaffa en IDE/Sata adapter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Raptorn som vi pratar om är väl en SATA disk? Och ja några tysta diskar är det ju inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk

Orkar den från Teknikproffset driva en blu ray brännare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Om den har 12V adapter för att klara 3.5" diskar så bör den kunna klara det - dock en full SATA-ansluten CD/DVD/Bluraybrännare drar ganska mycket mer ström än motsvarande USB-kopplade DVD/bluray-brännare - dessa större brännare ger å andra sidan också snabbare bränning och bättre kvalitet på bränningen än motsvarande USB-drivna 'laptop-brännare' i extern skal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Om den har 12V adapter för att klara 3.5" diskar så bör den kunna klara det - dock en full SATA-ansluten CD/DVD/Bluraybrännare drar ganska mycket mer ström än motsvarande USB-kopplade DVD/bluray-brännare - dessa större brännare ger å andra sidan också snabbare bränning och bättre kvalitet på bränningen än motsvarande USB-drivna 'laptop-brännare' i extern skal.

Gjorde lite tester kring det när jag bytte chassi till FD Define C, och därmed blev av med 5.25"-platserna. Kom fram till att det faktiskt inte var så jäkla illa med slimlinebrännaren ändå. Var tidigare av åsikten att slimlinebrännare var ett skämt, typ.

Det statistiska underlaget är kanske lite väl magert (en slimlinebrännare DS8A4SH från okänd tillverkare räddad ur en bara ett par år gammal men brakad laptop, samt två 5.25"-brännare, Liteon iHAS124 och Plextor PX-716A), och jag har väl ingen jättekoll på det där med att bedöma kvalitet, så visst, jag är med på att man kanske ska ta resultatet åtminstone med en smärre nypa salt, men nånting säger det väl i alla fall.

Brände ut några skivor med de olika brännarna, och analyserade dem i de olika brännarna med DVDInfoPro. Skillnaderna mellan de olika brännarna var enligt min tolkning relativt marginella.

Kör nu slimlinebrännaren USB3.0-ansluten i kabinett på skrivbordet, och även om det statistiska underlaget återigen är ganska magert av det enkla skälet att man inte bränner mer än några skivor om året numera, så har allt jag bränt funkat utmärkt. Jäkligt bekvämt att slippa åla runt under skrivbordet de där gångerna också

Kan det möjligen vara så att trötta/dåliga slimlinebrännare är ett gammalt problem, och att moderna dito i stort gör jobbet bättre?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kaput:

Gjorde lite tester kring det när jag bytte chassi till FD Define C, och därmed blev av med 5.25"-platserna. Kom fram till att det faktiskt inte var så jäkla illa med slimlinebrännaren ändå. Var tidigare av åsikten att slimlinebrännare var ett skämt, typ.

Det statistiska underlaget är kanske lite väl magert (en slimlinebrännare DS8A4SH från okänd tillverkare räddad ur en bara ett par år gammal men brakad laptop, samt två 5.25"-brännare, Liteon iHAS124 och Plextor PX-716A), och jag har väl ingen jättekoll på det där med att bedöma kvalitet, så visst, jag är med på att man kanske ska ta resultatet åtminstone med en smärre nypa salt, men nånting säger det väl i alla fall.

Brände ut några skivor med de olika brännarna, och analyserade dem i de olika brännarna med DVDInfoPro. Skillnaderna mellan de olika brännarna var enligt min tolkning relativt marginella.

Kör nu slimlinebrännaren USB3.0-ansluten i kabinett på skrivbordet, och även om det statistiska underlaget återigen är ganska magert av det enkla skälet att man inte bränner mer än några skivor om året numera, så har allt jag bränt funkat utmärkt. Jäkligt bekvämt att slippa åla runt under skrivbordet de där gångerna också

Kan det möjligen vara så att trötta/dåliga slimlinebrännare är ett gammalt problem, och att moderna dito i stort gör jobbet bättre?

Jag tror du missuppfattar det lite, slimenheter brukar vara hastighetsbegränsade för att de helt enkelt inte rymmer mekanismer som tål eller orkar med höga varvtal, man brukar ju tex ofta ha självbalanserande lager i snabbare enheter och de blir mekaniskt större, dessutom är det ofta problem med de effekter som krävs vid bränning i hög hastighet så även om man har en extern nätdel så kan brännaren i sig vara så liten att den inte kan kylas på att bra sätt för de kan dra över 20 W om man ska bränna snabbt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Är denna annars vettig om den från Teknikproffset inte orkar driva.

https://www.dustinhome.se/product/5010641833/icy-box-external...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Knotvillage:

Är denna annars vettig om den från Teknikproffset inte orkar driva.

https://www.dustinhome.se/product/5010641833/icy-box-external...

Skickades från m.sweclockers.com

Den har ju möjlighet för egen nätdel så den borde fungera, dessutom har den E sata anslutning vilket är lämpligare än usb om datorn stödjer det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kan det möjligen vara så att trötta/dåliga slimlinebrännare är ett gammalt problem, och att moderna dito i stort gör jobbet bättre?

Vet inte - har inte provat tillräckligt många olika slimlinebrännare som klarar bluray för att kunna ha någon åsikt, förutom att 5-1/4" asusbrännaren jag har gör betydligt bättre brännjobb än den USB-kopplade samsung slimline-brännaren om man sedan tittar på värdena av LDC och BIS på blurayskivorna (DVD har motsvarande PIE och PIF-värden).

en 5-1/4" brännare brukar kunna bränna med dubbel varvtal gentemot en slimline-brännare och märks förstås på hur fort mediat bränns om den i sig inte varvtalsbegränsar (som BR-RE gör till rätt låg fart) - och när man bränt en sådan fullt ut i full brännhastighet i en 5-1/4" brännare så är både skivan och brännaren i sig rätt het av all luftfriktion när skiva snurrar över 10k RPM en god stund...

Men generellt om man inte vill gräva i detaljer - kan skivan läsas från början till slut med tex. nero diskspeed på maxfart utan att varvtalet under läsningen sjunker eller stegar ned i slutet av läsningen (ett litet nedvarvningsteg precis i slutet kan man dock acceptera - annars blir det inte så många godkända...) så är det en indikation på bra bränd skiva - man behöver inte mäta kvalitet bättre än så

- dock skall man _alltid_ göra den testet på varje bränd skiva efter bränning om det är viktigare data på skivorna, även en spindel med i övrigt utmärkta skivor kan ha en mindre bra sådan skiva i sig.

Sedan finns det också kombinationer media och brännare som passar bättre eller sämre tillsammans - nu finns det dock inte så många mediatillverkare kvar idag längre, så urvalet börja bli skralt när man skall optimera brännarresultat mot en viss brännare.

observera - vad skivan kallas som varumärke spelar mindre roll - det som är det viktiga är vilken MID mediat har då den visar den egentliga tillverkaren som pressade skivorna - inte vad som står på etiketten då sådant köps på batch till den som kan leverera till lägst pris och inte ens märkes-media (som verbatime eller TDK) drar sig längre för att skita ned sina varumärke med kända mindre bra tillverkare som Moser Baer (tog över Philips tillverkningskedja en gång i tiden) och drog ned standarden så mycket att koreanska RITEK började framstå som kvalitetsmärke (som innan ansågs ligga i den nedre halvan i jämförelse med japan-pressade skivor) - problemet med både TDK (som har upphört med optiska media sedan några år) och Verbatime (som är vanligaste och snart det enda att välja på) är att de inte är enhetliga över tiden - skiva med samma artikelnummer har olika tillverkare med olika batch över tiden och TDK hade skivor både med Moser Baer och från Ritek - behöver väl knappt nämna att Ritek var väldigt mycket bättre i kvalitet (dvs. lägre feltakt före rättning i en skillnad som nästa får Moser Baer att se nästa ut som en felleverans med defekta skivor men ändå så precis fungerande att en vanlig konsument som bränner inte ser skillnaden - hur det håller framöver - ja det vete faen...

Har själv ett antal ISO på dessa men också motsvarande ISO på hårddisk så om en optoskiva har så mycket fel att det inte är läsbart är ingen katastrof.

Har man turen att ha en stapel TRAXDATA DVD+RW skivor kvar (pressade av RICHO - MID: RICHOJPN-W11-01) så är dom riktigt riktigt väldigt bra för långtidsförvaring av filer - de åldras helt enkelt inte över tiden och med en skrivkvalitet konkurrerar med nyköpta pressade DVD-skivor - även när de är +10 år gamla efter bränningen - det går inte att se skillnad i avseende PIE och PIF på en nybränd sådan (förvisso från samma skivspindel) och en sådan med minst 10 års lagrad data och feltakten är löjligt låg med en mindre än 1/10 av nivån som rekommenderas som godkänd nivå för långtidslagring (krav att PIE värde genomsnittligt håller sig under 80 direkt efter bränning för tänkt långtidsförvaring, aktuella Richo-DVD+RW skivorna ligger på 2 - 3 i genomsnittlig feltakt - efter mer än 10 år i inte speciellt omsorgsfull förvaring)

Hade man vetat detta då, så hade man bränt alla sina DVD-skivor enbart på den typen av skivor trots dubbla pengarna per styck

När det gäller bluray är jag inte lika övertygad att de håller data bra över tiden - tycker se mig tendenser att det är ett nja trots metallbaserad (läs koppar) skrivyta - förmodligen är även här omskrivningsbara BR-RE skivorna bättre med fasomvandlande metaller än de som bränner ihop koppar med kisel i de ordinarie BR-R skivorna... de äldsta BR-R skivorna är nu snart 5 år gamla så det är kanske dags att gå igenom dessa nu och se hur feltakten ökat med tiden då jag har screen-shot på kvaliten (dvs LDC och BIS-värden i diagram) tagen med nero diskspeed i samband med bränningen på ett antal av dessa.

Permalänk
Rekordmedlem

Varje brännar och skiv kombination brukar ha en optimal hastighet vad gäller brännhastigheten, det är sällan snabbast är det samma som bäst kvalitet, jag bränner i princip inget numera för det är för dyrt i förhållande till hdd men på den gamla goda tiden så brukade stationära brännare med dvder oftast bli bäst kring x8 (Plextorbrännare och Taiyo Yuden baserade skivor) då fick men exemplariskt bra brända skivor, ökade elerl minskade man hastigheten blev det sämre, bytte man brännarfabrikat eller skivkemi blev det sämre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Samma här, att hd är lite för smidigt och prisnivå rimlig nog som gör att man har råd med dubbla exemplar av hd för att lagra samma data och att det är enklare att flytta om kring dessa när nya och större diskar blir tillgängliga

Är också impregnerad med att köra med begränsad hastighet och långt under vad brännaren och mediat klarar - men av lite glömska/misstag och råkade körde skivorna så fort det gick och vid en senare analys av bitfelstakten - så har jag insett att dom gamla 'goda' reglerna inte gäller självklart utan man få prova fall för fall media och brännare. Sweet-spot kan vara vid halva hastigheten - men behöver inte alls vara så, eller tom. en hyfsad modern brännare så är dom optimerade för just full fart för bästa kvalitet...

Man skall inte köpa alla påståenden som korrekta - då allt för mycket är bara tro och 'borde' (som att det borde bränna bättre om det går långsammare) - man måste kolla själv också och skaffa sig resurser (läs köp rätt typ av brännare) för att kunna kontrollera det också.