Hur får man en 8 ledad Cat kabel till 4 ledad telefon kabel.

Permalänk

Hur får man en 8 ledad Cat kabel till 4 ledad telefon kabel.

Hej jag behöver få en 8 ledad Cat kabel till 4 ledad telefon kabel.
Jag behöver skicka mitt nät till garaget 200 m bort jag har en gammal telefon kabel som jag äger sitter i stolpar ditt.
Så hur kopplar man en Cat kontakt med 8 portar med 4 kablar. Jag ska köra det från min router till en annan router i garaget.
Går detta.
Uppskattar om någon har kopplingsdiagram.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av svenDuke1:

Hej jag behöver få en 8 ledad Cat kabel till 4 ledad telefon kabel.
Jag behöver skicka mitt nät till garaget 200 m bort jag har en gammal telefon kabel som jag äger sitter i stolpar ditt.
Så hur kopplar man en Cat kontakt med 8 portar med 4 kablar. Jag ska köra det från min router till en annan router i garaget.
Går detta.
Uppskattar om någon har kopplingsdiagram.

Ledad kabel innebär att du pratar om en kabel med gångjärn.

Jag utgår dock från att du pratar om en kabel som använder fyra av åtta kardeler eller två av fyra par i en ethernet kabel.

Vanlig 100/10-kabel använde just bara två av de fyra paren i en ethernet kabel och det bör bara vara att koppla grejerna efter ett vanligt diagram.

Dessvärre stödjer inte ethernet-standardern överföring på längder som överskrider 100 m. För att överföra behöver du sätta en signal-repeater mitt på kabeln, detta går att göra med vanlig ethernet med hjälp av PoE (power over ethernet). Något som troligen är kört om du försöker köra telefonkabel.

Jag tycker du bör beskriva grundproblemet så vi kan angripa problemet från grunden istället för att försöka lösa "ethernet över längre sträcka än 100 m och dessutom på en halvtaskig kabel".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tack för ord pinnen .
Jag har kört adsl över samma kabel . Impedans är inte så hög på dessa kablar dom klarar 10 megabyte på en sträcka av 5 km . Har diagram över 2 ledad ADSL men funderar på om man kan använda dom 2 resterande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

ADSL är inte samma sak som Ethernet, det är därför du har ett ADSL modem medans fiber enbart har en mediaomvandlare. Hade jag varit du hade jag hängt upp en fiber i dina telefonstolpar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det har redan konstaterats att fyra ledare räcker för Ethernet, men att 200 meter är lite i överkant för vad man kan förvänta sig ska funka utan repeaters/signalförstärkare, särskilt så när det rör sig om gammalt kablage i okänt skick.

Det är ju dock lätt att testa loss lite innan man börjar fundera på att dra nya kablar och ha sig. Förutsättningen är att den befintliga kabeln är en dylik med tvinnade ledarpar, är det vanlig "rak" kabel kan du typ glömma det redan nu. Fixa ett par RJ45-honkontaktdon med skruvterminaler, så slipper du göra permanenta kontakteringar på det befintliga kablaget. Funkar det inte blir det lätt att återställa det som det var.

De pins som används i RJ-45-kontakten är om jag inte missminner mig:
1 (Tx+)
2 (Tx-)
3 (Rx+)
6 (Rx-)

1+2 kör du i det ena tvinnade ledarparet, och 3+6 i det andra. Det är viktigt att det blir just de kombinationerna, utan att gå in alltför djupt på det tekniska är idén att plus- och minuspolerna ska släcka ut varandras magnetfält, vilket i förlängningen minskar överhörningen mellan ledarparen.

Tvinna upp så lite kabel du bara kan innan anslutningarna, även några centimeter upptvinnad kabel kan påverka prestandan. När du väl fått det uppkopplat kan det vara en idé att ställa in anslutningshastigheten manuellt istället för att låta automatiken sköta det. Funkar det inte med en hastighet testar du nästa lägre, osv. Du kan förmodligen också stänga av duplex för att ytterligare förbättra förutsättningarna, givetvis till kostnad av hastighet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det har redan konstaterats att fyra ledare räcker för Ethernet, men att 200 meter är lite i överkant för vad man kan förvänta sig ska funka utan repeaters/signalförstärkare, särskilt så när det rör sig om gammalt kablage i okänt skick.

Det är ju dock lätt att testa loss lite innan man börjar fundera på att dra nya kablar och ha sig. Förutsättningen är att den befintliga kabeln är en dylik med tvinnade ledarpar, är det vanlig "rak" kabel kan du typ glömma det redan nu. Fixa ett par RJ45-honkontaktdon med skruvterminaler, så slipper du göra permanenta kontakteringar på det befintliga kablaget. Funkar det inte blir det lätt att återställa det som det var.

De pins som används i RJ-45-kontakten är om jag inte missminner mig:
1 (Tx+)
2 (Tx-)
3 (Rx+)
6 (Rx-)

1+2 kör du i det ena tvinnade ledarparet, och 3+6 i det andra. Det är viktigt att det blir just de kombinationerna, utan att gå in alltför djupt på det tekniska är idén att plus- och minuspolerna ska släcka ut varandras magnetfält, vilket i förlängningen minskar överhörningen mellan ledarparen.

Tvinna upp så lite kabel du bara kan innan anslutningarna, även några centimeter upptvinnad kabel kan påverka prestandan. När du väl fått det uppkopplat kan det vara en idé att ställa in anslutningshastigheten manuellt istället för att låta automatiken sköta det. Funkar det inte med en hastighet testar du nästa lägre, osv. Du kan förmodligen också stänga av duplex för att ytterligare förbättra förutsättningarna, givetvis till kostnad av hastighet.

En gammal telefonkabel lär som du säger mest sannolikt inte vara tvinnad som en Ethernetkabel, tror inte det kommer bli någon sorts länk alls på 200m. Men visst kan man prova med att ställa in 10Mbit/s och halv duplex på enheterna.

Har dock levererat en del av dessa nedan för just sådana här scenarion där man inte kan dra ny kabel eller köra trådlöst p.g.a. hinder:

https://www.planet.com.tw/tw/product/vc-201a

Du kan med dessa alltså köra Ethernet över VDSL2 med gammal telefonkabel. Har funkat bra på längre avstånd än de 200m det gäller här. Tror den gett ca. 30 Mbit/s i de flesta fall om jag kommer ihåg rätt, var några år sedan sist.
Om man går på denna lösningen så behövs det 2st sådana då det inte kommer som ett kit.

Är det någorlunda fri sikt rekommenderar jag en lösning från Ubiquiti istället, t.ex. någon av deras Nanostation eller övriga trådlösa bryggor

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

En gammal telefonkabel lär som du säger mest sannolikt inte vara tvinnad som en Ethernetkabel, tror inte det kommer bli någon sorts länk alls på 200m. Men visst kan man prova med att ställa in 10Mbit/s och halv duplex på enheterna.

Har dock levererat en del av dessa nedan för just sådana här scenarion där man inte kan dra ny kabel eller köra trådlöst p.g.a. hinder:

https://www.planet.com.tw/tw/product/vc-201a

Du kan med dessa alltså köra Ethernet över VDSL2 med gammal telefonkabel. Har funkat bra på längre avstånd än de 200m det gäller här. Tror den gett ca. 30 Mbit/s i de flesta fall om jag kommer ihåg rätt, var några år sedan sist.
Om man går på denna lösningen så behövs det 2st sådana då det inte kommer som ett kit.

Är det någorlunda fri sikt rekommenderar jag en lösning från Ubiquiti istället, t.ex. någon av deras Nanostation eller övriga trådlösa bryggor

Nä, är ju högst oklart på förhand hur/om det kommer funka, ens om man visste hur det var beskaffat med kabeln.

Skulle det ändå till sist landa på VC-201a-lösningen, så lär man ju likförbannat vilja ha RJ45-kontaktdon till den befintliga kabeln. Det blir inga onödiga inköp om man vill testa mitt förslag först. Det enda man får förmoda är väl att man kommer bli tvungen att flytta om lite mellan tåtarna på terminalerna för att det ska lira med VC-201a sedan, men det är ju lätt gjort.

Personligen föredrar jag att använda trådade länkar där det går, radiolänkar brukar kunna vara ganska inkonsistenta beroende på väder och vind över lite större avstånd, särskilt så när man kör billiga grejor för hemmabruk, och så har vi förstås också säkerhetsfrågan att ta ställning till. Men men, gissar att det som så mycket annat är en smaksak

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Du har ingen elkabel mellan husen?

Isf kanske powerlinepluggar skulle fungera för tveksam till att du kommer kunna köra ethernet med engammal telefonlening mellan byggnaderna speciellt inte 200m riktigt ethernetkabel är ju rekommenderat att hålla sig under 100m och med halvdassig telekabel tveksamt om du kommer äns få fram nått halvvägs.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Jag ska prova nu i helgen. Blir spännande o se vad man får ut . Jag har 1000 1000 från min fiber kabel. Och rautern jag skickar med är god för 3 gigabit.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenDuke1:

Jag ska prova nu i helgen. Blir spännande o se vad man får ut . Jag har 1000 1000 från min fiber kabel. Och rautern jag skickar med är god för 3 gigabit.

Skickades från m.sweclockers.com

Hoppas du är införstådd med att det du efterfrågar (oberoende av lösning som nämnts ovan) inte på långa vägar är något som skulle ge en gigabit eller ens en bråkdel av det i hastighet.

Om det är hastighet du är ute efter så får du nog hänga upp en fiberkabel i stolparna med lämplig utrustning i båda ändarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Det bästa är att dra en fiber mellan husen, funkar inte det så lär en radiolänk vara nästa steg ner på listan och måste du använda telekabeln så går det om du skaffar modem men det kostar mer än radiolänken och kommer att ge lägre hastighet om det inte ska bli väldigt dyrt.
Här har du apparater som löser det om du tvingas använda telekabeln.
https://www.direktronik.se/kunskapsbanken/natverk/forlang-nat...

Jag tycker att du ska skaffa 2 fiberswitchar/omvandlare och köpa en färdigkontakterad fiberkabel som du hänger upp i stället för telekabeln, det blir definitivt bäst och antagligen inte dyrast, Direktronik kan hjälpa dig med det som behövs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Fungerar utmärkt. Eller ja jag får 40 till 50 megabit.
Så det går utmärkt att skicka på telefon kabel 200 m.
Vet inte hur många paket missade . Ping var bar något sämre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@svenDuke1: köp två st airmax m5 16 eller airmax ac om du inte kan nöja dig med 100/100mb/s
kommer garanterat vara både snabbare och stabilare än vanlig nätverkskabel på 200meter.
du sätter en på husets vägg och en på garagets, rikta in dom (jätte lätt)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenDuke1:

Fungerar utmärkt. Eller ja jag får 40 till 50 megabit.
Så det går utmärkt att skicka på telefon kabel 200 m.
Vet inte hur många paket missade . Ping var bar något sämre.

Det var oväntat faktiskt, men bra för dig om det funkar tillräckligt bra och stabilt för dina behov

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenDuke1:

Fungerar utmärkt. Eller ja jag får 40 till 50 megabit.
Så det går utmärkt att skicka på telefon kabel 200 m.
Vet inte hur många paket missade . Ping var bar något sämre.

Du glömde det intressanta, vilken lösning körde du på? Har du bara satt RJ45-kontakter på kabeln och kör Ethernet i den rätt av? Någon annan variant?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!