Arbetsdator 3D, Photoshop, video ca20k

Permalänk
Medlem

Arbetsdator 3D, Photoshop, video ca20k

Halloj! Dags igen för ny vilkenskajaghatråd (den första tråden jag skrev här om det var 2006!)

Jag är ju en mackille, (tack vare er kan man säga)
Men nuförtiden har macarna blivit så förbenat dyra att det är svårt att motivera. Så nu är min idé att komplettera min 2013mbpro med en stationär PC , för tyngre 3D renderingar, grafik och gaming.

Men jag kan inget om PC längre, så nu frågar jag er, vad ska jag ha?
Budget ca 20, men kan sträckas om det verkligen blir en framtidssäkrad ev ersättare till macen snarare än komplement.
Jag försörjer mig som formgivare/illustratör så den ska tåla stryk och konstant användande köra tunga grafikjobb.

Såg den här
https://www.webhallen.com/se/product/291745-Webhallen-Config-...

Är den värd pengarna, särskilt nu på rea?
Blir lite osäker på rtx, (men fördelen med nvidia är Iray i daz3d som jag återupptäckt.) men är det smartare att välja ett annat kort och uppgradera sen när rtx mognat?

Kan bygga, men slipper gärna, helst låta ngn bygga åt mig.

Permalänk
Medlem

Hej! Arbetar med 3D och Photoshop, vilka program ska du använda? Framförallt för just rendering, daz3d? Något mer?

Datorn du länkade är en bra deal, är ungefär lika billigt som att bygga själv och du får garanti på hela datorn och windows osv. Nackdelen är att kanske inte alla komponenter är det absolut bästa alternativet men det spelar egentligen ingen roll, vill du slippa trubbel och ha en trygg dator med garanti är det ett utmärkt val. Du kan köpa till 16 gb minne till om du arbetar med riktigt stora filer.

Permalänk
Medlem

Tänk 90% Photoshop och indesign ( även om indesign nog får ligga kvar på macen, pga bättre färgkalibrerad skärm)
Just nu är mn förhoppning att klara mig med daz, men annars 3dsmax.
Jo minne var ngt jag tänkt uppgradera, men det kan ju komma efter som sagt.
Vilka komponenter är svaga?
Är det sånt som man kan byta efterhand eller ngt som begränsar, vill gärna ha pcfördelen Mao att det faktiskt går att tweaka senare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kan byta ut allt i efterhand, det är inga problem. Det är inte världens snabbaste minnen men för dina ändamål är det inte viktigt. Sen är det en helt ok cpu-kylare, men det finns många bättre alternativ, men det är också sådant man kan fixa i efterhand om det skulle vara ett problem, vilket jag inte tror det kommer att vara.

Permalänk
Medlem

Det är bra prestanda för priset helt klart, tack vare rabatten. Den svaga länken i bygget är CPU-kylaren, en H60 kommer låta om den ska kyla en 9700K.

Permalänk
Medlem

Ah såg inte att de var 2666, men man kan kombinera väl? Så om jag köper till snabbare?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@PappaE: Om du köper till snabbare minnen, vilket jag absolut inte skulle rekommendera så körs samtliga i samma speed. Med andra ord skulle dina nya snabbare minnen gå ner till en långsammare speed. Försök alltid att köra samma tilverkare och samma modell och speed när du uppgraderar minnen. Men det är som sagt inget du kommer märka av i din dag till dag aktivitet. Det rör sig om några enstake % skillnad.

https://www.youtube.com/watch?v=VElMNPXJtuA

Här ser du benchmarks del i rendering där det rör sig om några sekunders skillnad, video encoding där det inte är någon större skillnad alls sen i spel där skillnaden finns. Speciellt när det rör sig om lägsta fps, men skillnaden mellan minnen i din prisklass är väldigt små. Nu är det en annan processor men fortfarande i9-familjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Det är bra prestanda för priset helt klart, tack vare rabatten. Den svaga länken i bygget är CPU-kylaren, en H60 kommer låta om den ska kyla en 9700K.

Var inte om min ”lönsamhet” pajar om jag köper till en ny kyl med en gång? Annars rear wh ut en hel del nu också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eller ska jag gå på det här?
Mer minne
2070 ist 2080?
Threadripper ist 9700k?

Permalänk
Medlem

@PappaE: Beroende på din budget så finns det mer spelrum, men en threadripper är nog inte rätt väg att gå. Det är en fantastisk processor för program där antal cores är det viktigaste, men kollar man benchmarks så vinner man inte mycket av det i Photoshop. Dessutom om du tänker använda Nvidia Iray som är en Grafikkortsrenderare så förlorar du prestanda på att byta ner dig till ett sämre grafikkort. Dessutom blir din gaming potential mycket sämre. Jag skulle ärligt talat kanske kika på en Ryzen-build, antingen bygga själv eller ta https://www.komplett.se/product/11445/datorer/komplett-pc/kom... och byta till 32 gb snabbare minnen i configen, och kanske välja bort windows 10 för att spara en tusenlapp eller så och köpa det på kinguin eller ebay för en hundring eller så.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PappaE:

Var inte om min ”lönsamhet” pajar om jag köper till en ny kyl med en gång? Annars rear wh ut en hel del nu också...

Skickades från m.sweclockers.com

Näe, det är ok. Du kan ju sälja den och köpa en ok luftkylare, borde inte gå på mer än 200-300:- i mellanskillnad.
Kylaren är inte en katastrof, så du kan ju alltid se om du stör dig på den och byta om du gör. Kylaren är inget jättebekymmer utan mest lite drygt att de inte satsat på något i klass med resten av datorn.

Permalänk
Medlem

@sarlucic: Var först på väg att köpa Ryzer, men googlade lite och verkar som att intel fortfarande spöar Ryzen när det gäller Photoshop, After Effects och även Daz (även om det där är grafikkortet är det viktigaste)...
After effects in Ryzen test

Men tack för all hjälp, känner att jag kör på Webhallens paket och uppgraderar kyl/ram om det kniper…