Kan ej bränna dvd med NERO "utrymmet på skivan är för litet"

Permalänk
Medlem

Kan ej bränna dvd med NERO "utrymmet på skivan är för litet"

Jag försöker bränna några filer på en ny DVD-skiva m h a NERO. Får till svar att utrymmet på skivan är för litet. (Det är det inte). Är det skrivskyddet som skall bort? Hur?
Jag kör Win 7.

Fixat rubrik / Mod
Permalänk
Hedersmedlem

Hej, @gallstax!

Jag har justerat din rubrik lite så det är lättare att veta vad problemet handlar om innan man klickar på tråden! Förhoppningsvis gör detta lättare för dig att hitta hjälp.

Berätta gärna lite mer om vad du försöker göra. Försöker du bränna en DVD-skiva med filer, eller försöker du bränna en ISO-fil?

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Medlem

@pv2b: Det är fyra kortare youtube-filmer jag vill bränna ner på en DVD-skiva.
Antar att det är mp4?

Permalänk
Medlem

Är det en lagringsdisk eller skall den gå att spela upp i en standard DVD-spelare ?

mp4 spelas inte upp i en native DVD-spelare då DVD-formatet är extremt hårt bestämt hur den skall se ut och man måste ha speciella program att konvertera till exakt rätt format (är i mp2), om det är PAL eller NTSC, 50 eller 60 Hz ect. - det finns dock senare generationers DVD-spelare som begriper sig på mp4 med varierande framgång och i princip alla som kan det är något annan tillverkare än Sony...

---

Som sagt mer information - är det filer du försöker packa in eller är det en ISO-image av en redan existerande skiva? en ISO-image skall alltid gå att bränna om det är mindre eller lika stor som skivans storlek.

Bygger du iso:n själv så tar det alltid en smula extra plats för directorys etc. och man måste alltid ha några megabytes slack i ledigt utrymme mellan filernas totala storlek och disken storlek. slutligen - du gör inte felet att räkna i decimala GB (som lagringsmedia alltid anges i) och binära GiB (som Windows anger i fast kallar det för GB) - det är 7.2% i storleksskillnad när det räknas i GB/GiB...

---

Själv har jag kört imgburn under många år och där får man reda på hur mycket diskutrymme som tas upp och om det passar mot tänkta skivan.

DVD finns i både 4.7 GB (enkellager) och 8.5 GB (dubbellager) och får det inte rum så prova med storleken större - och få det inte rum på en 8.5GB DVD så är nästa steg bluray

Permalänk
Medlem

Hmmm... Det är totalt ca 33 mb, mp4. Jag tror problemet är att få bort skrivskyddet....

Permalänk
Hedersmedlem

Är det här en helt ny DVD-skiva? DVD-skivor har inget "skrivskydd" på det sättet .

Det är kanske bra om du kan lägga upp lite skärmdumpar så vi kan se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Hittar ingen bifoga-knapp till dumpen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gallstax:

Hittar ingen bifoga-knapp till dumpen?

Det finns ingen, ladda upp bilden på typ Imgur och länka den här.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@gallstax: Låter krångligt, vi bryter här, men tack för intreset.