Hur många IP-adresser får ni på villafiber?

Permalänk
Avstängd

Hur många IP-adresser får ni på villafiber?

Hej!

Ni som har villafiber i Stockholm, hur många ip-adresser får ni av er ISP?

Jag har telenor och har 4 uttag på min fiberkonverter, testat med 2 och får 2 ip-adresser.
Inte hunnit testa med flera.

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av swealpha:

Hej!

Ni som har villafiber i Stockholm, hur många ip-adresser får ni av er ISP?

Jag har telenor och har 4 uttag på min fiberkonverter, testat med 2 och får 2 ip-adresser.
Inte hunnit testa med flera.

mvh

1.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

vilken isp har du? Är det officiellt 1 eller har du testat? Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av swealpha:

vilken isp har du? Är det officiellt 1 eller har du testat? Tack

Bahnhof. Officiellt 1 sen 3 sep 2018. Testade nu och lyckades knipa en till. (tre gick inte)
Så testat: 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SAFA:

Bahnhof. Officiellt 1 sen 3 sep 2018. Testade nu och lyckades knipa en till. (tre gick inte)
Så testat: 2.

Coolt!

Just nu:
2st på Bahnhof
2st på Telenor

Permalänk
Medlem

på villafiber som att det är via skanovas nät så får kunder 5 ip adresser hos telenor, sedan skiftar det lite i de olika stadsnätslösningarna men i regel så siktar de på 5 per kund har inte så bra koll på andra operatörer dessvärre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får 5st av ComHem

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Går att få två genom Telia. Värt att notera är att Telia, mig veterligen, inte kör med CGN, medans tex Bahnhof gör det (om man inte kontaktar dem.)

Edit: En operatör som använder CGN har ju tillgång till runt 16,5 miljoner "adresser", så då kan man ge ut en hel del.

Permalänk
Avstängd

@Zpell: Hej! Hur vet du detta? Jag testade igår och fick med en virtuell maskin en till så blev totalt 3st. Har inte kunnat testa om det går att få fler.

Undra vad dem säger officiellt på skanovas nät?

Tack!!!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av filbunke:

Går att få två genom Telia. Värt att notera är att Telia, mig veterligen, inte kör med CGN, medans tex Bahnhof gör det (om man inte kontaktar dem.)

Edit: En operatör som använder CGN har ju tillgång till runt 16,5 miljoner "adresser", så då kan man ge ut en hel del.

Hur menar du nu, syftar du på privata adresser så är det ganska ointressant och hur många publika de har vet du inte för det har inget med CGN att göra, de kanske bara har 2 publika ip och därför måste använda CGN...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur menar du nu, syftar du på privata adresser så är det ganska ointressant och hur många publika de har vet du inte för det har inget med CGN att göra, de kanske bara har 2 publika ip och därför måste använda CGN...

Jag menar att det är skillnad på om man som kund får ut 1,2,3,...,n stycken CGN ip-adresser eller om man får ut 1,2,3,...,n stycken publika ip-adresser. Dock är det ju beroende på varför man vill ha mer än en adress, det man vill göra kan ju fungera lika bra med CGN-adresser, allt då beroende på en hel del saker (inklusive hur många publika ip-adresser isp:n har, något som jag egentligen inte berörde i mitt första inlägg...).

Man kan få två stycken publika från Telia, ingen aning om tex Bahnhof ger mer än en publik, men tanke på att de använder CGN så skulle det förvåna något.

Så är ju intresserad av om de ovan som får mer än en ip-address får publika ip-adresser.

Permalänk
Medlem

mitt svar gällde publika adresser, gällande CGNAT så kan de bara ha 65000 aktiva sessioner per ip så de behöver ex antal ip där med och det kan skapa olika underhållande problem med olika verifikations tjänster osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Telenor nätägare
Alltele tjänsteleverantör
2 st adresser verifierat, ej CGN

Skickades från m.sweclockers.com