Permalänk
Medlem

Trådat till sovrummet

Hej,

Har sökt, hittade ingen tråd jag tyckte var direkt hänförbar, så skapar en ny.

Har ett uttag från Stockholms stadsnät i vardagsrummet, där också routern står. Tyvärr finns det få sätt att på ett smidigt (och utan mycket arbete) sätt dra en kabel från routern till min dator som står i vårat sovrum, varför jag i dagsläget sitter på ett värdelöst insticksmodem som på sin höjd levererar 2mbit ner.

Kabeln från stadsnätet kommer in vid hallen och passerar sovrummet för att fortsätta in till vardagsrummet och stadsnätsdosan. Min första tanke är att skarva mig in på kabeln som går till stadsnäts-dosan och dra en separat kabel in till min dator. M A O att jag delar up huvudkabeln (eller vad det nu heter) till ett Y, där ena delen fortsätter in i vardagsrummet och den andra går till sovrummet. Går detta att göra?

Alternativet känner jag just nu innebär att dra en kabelfrån routern in i kabellisten tillbaka mot hallen och på så vis komma tillbaka till sovrummet där jag får ta vid med en ny kabellist. Någon som har en smidigare idé?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Lösning Två är väl det som rekommenderas.

Den första tror jag inte kommer att gå alls, går inte att dela en kabel på det sättet, krävs ju en Switch för att kunna dela så, och eftersom det är inkommande ledning så behövs ju en Router också för att kunna dela upp ditt IP-nummer du får från ISPn till flera enheter.

Permalänk
Medlem

@loefet: Tack för snabbt svar !

Verkar vara svårt att komma in i nuvarande kabelkanal, får köpa ny och dra om allt. Gör om gör rätt som man säger!

Permalänk
Medlem

"Powerline" är nog lösningen på ditt problem. Lite prestanda kan försvinna men sålänge du har ett någelunda bra elnät i väggarna borde det inte bli märkbart. Fördelen är att du slipper sll kabeldragning samt att det är snabbare och stabilare än wifi.

Med powerlines får man dock vad man betalar för och lite föd guds skull inte på de teoretiska hastigheterna som tillverkarna skriver på kartongen.

Permalänk
Medlem

Jag slår också ett slag för powerline, jag använder det själv med bra resultat. Jag betalar för 150 Mbit och det får jag ut genom den med bra ping mot diverse servrar så jag är nöjd. Jag kommer inte ihåg modellen nu men kan kolla upp det vid intresse.

Skickades från m.sweclockers.com