Permalänk

Powerbank för drönare och platta

Jag arbetar en del med drönare i skogen, dvs letar efter skadade och sjuka träd.
Ibland när man är ute längre tider så skulle man vilja ladda upp sakerna emellan körning. Eller som igår när jag hade glömt ladda handkontrollen när jag kom ut.
Har en powerbank på 18.500, men krämen ut är lite för låg att få någon effektiv laddning, samt att den tar jättelång tid på sig att ladda upp.

Någon som har tips på en bra powerbank som har lite kräm ut och har hög kapacitet. Mobilitet är inte direkt något som är i fokus. Inget som kommer vara i fickan.

https://www.inet.se/produkt/6600451/anker-powercore-20100-mah...
Kickat på en sådan som skickar ut 3 ampere.
https://www.inet.se/produkt/6600450/anker-powercore-26800-mah... men även den som har lite mer kapacitet, men lägre effekt ut.

Alternativt deltaco
https://www.inet.se/produkt/6608385/deltaco-powerbank-20000-m...

https://www.dustinhome.se/product/5011037580/powercore

Men hade gärna sett större kapacitet.
Några tips på olika fabrikat osv?

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Hur laddas grejorna normalt sett med deras orginalladdare, går det fortare med dem än med att ladda via powerbank ??

USB eller annan laddkabel, kör de med kretsar liknande qualcomm 3.0 laddkretsar (aka quick-charge) i både förbrukarna och powerbanken du använder? utan sådana i förbrukarna så är det stopp vid 2-3 Ampere vid 5 Volt hur mycket du än önskar dig annat då det är mottagarnas laddkretsar som bestämmer i hur mycket laddström som dras..

Mini och micro-USB är begränsad till 2.1 Ampere och 5 Volt och USB-C är begränsad till 3 Ampere och för att få in mer effekt i prylarna via USB-C och somliga micro-USB kan de efter förhandling (via quick-charge/qualcomm 3.0-laddkretsar i båda sidorna) höja spänningen över sladden (börjar alltid med 5 Volt) i olika steg typ 7.5 Volt, 9 Volt, 12 Volt etc. upp till 21 Volt för de mest strömslukande apparater (som att ladda laptop via USB-C, 19 - 21 Volt är ju standardspänningar för laddning av Laptop sedan mycket länge)

sedan kommer man inte ifrån att flyga med drönare är en effektslukande affär och det tar tid att hälla tillbaka förbrukad effekt genom en sugrör som det är när man kör elektriskt.

bränslemotorer som man tankar med bränsle går alltid mycket fortare att tanka.

Permalänk

@xxargs:
Tack för svaret, dock inte var jag frågade.
Idag laddas dom i väggen med en laddare som omvandlar til 2,3 ampere. Min platta som används för drönaren vill ha 2,5.
Min nuvarande powerbank levererar 1.2, min platta registrerar inte den överhuvudtaget.

Ofta flyger jag 20-25 minuter. Sedan gå ut och göra åtgärder och dokumentera som kan ta 30-40 minuter, och att då kunna underhållsladda handkontroll, batterier, platta om man glömt ladda något är jag ute efter.

Jag vill göra det bästa av en dålig situation, därav efterfrågan av en bra powerbank med kvalitet och lite kräm i.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

För att kunna svara med bättre kvalitet så måste frågställaren också hjälpa med mer detaljerad information - och det som saknas är om det är laddat med micro-usb kontakt, USB-C kontakt, om det står något om fast-charger, quick-charger, qualcomm.. etc. på laddaren, på apparaten som skall laddas eller i dess instruktionsböcker.

Läser man inte på detta och matchar mot de övriga apparater som är tänkta att kopplas in så får man minimum prestandan på typ 1 Ampere 5 Volt - ja ungefär som du har det nu och en del moderna apparater tom. vägras laddas av det... djävulen finns i detaljer som det heter...

Ditt andra förslag med 26800 mAh ligger bra till eftersom den deklareras med qualcomm 3.0, dock står det inget om att den boostar med spänningen - vilket din platta förmodligen kan hantera om den har USB-C anslutning (även telefoner med micro-USB kunde hantera olika former med quick-charge - dvs spänningsboost med högre spänning än 5 Volt för att hålla ned strömmen på kabeln)
(edit: efter djupdyk i den mikroskopiska manualen på många språk boostar den tydligen på sina uttag upp till 15 Watt men har inte quickharger när den själv skall laddas vilket gör laddtiden av själva powerbanken väldigt lång i typ > 15 timmar även med 5V 2 Amperes laddare)

Anker Powercore II 20000 (vet inte om de går att få tag på i sverige) har uttalad stöd för högre laddeffekter på sina uttag och även laddas själv med quickchager-teknik (precis som biltemas nedan)

En alldeles utmärk redovisning på vad en powerbank kan ge är faktiskt det som ges på biltemas https://www.biltema.se/kontor---teknik/mobiltillbehor/powerpa... men i ditt fall så är den för liten kapacitet - men är exempel på vilken typ av information du bör leta efter när du letar och väljer Powerbank.

Permalänk
Medlem

Har du inte tillgång till bil och kan ladda grejerna i bilen? Eller är det vanligt att du går långt från bilen och inte vill återvända för att sätta grejerna på laddning?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

Vad är det för maskiner vi pratar om?

Visa signatur

__________________
Chassi: Cooler Master Cosmos II (Svart) CPU: Intel Core i9-7940X 3,1 @ 4.8 GHz GPU: 2x Titan X pascal(watercooled) RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX Red 16GB MB 3200mhz@3600mhz: Asus rog rampage VI extreme PSU: Corsair AX1500i SSD: Samsung 250gb 840 EVO, Samsung 960 M.2 HDD: xxx OS: Windows 10 Pro x64 - Allt vattenkylt -Custom Loop

Permalänk
Medlem

Skall det gå fortare så bör man även här titta efter 12V USB-laddare med qualcomm 3.0 kretsar i sig - vilket ungefär innebär att efter förhandling så går 12V batterispänningen direkt in till enheten som skall laddas och konverteras till batterispänningen i själva enheten. Detta förutsätter också att enheten som laddas också har quick-charger/qualcomm 3.0 kretsar i sig...

Men prova inte att hårdkoppla en USB-sladd direkt till 12 Volt då utan förhandling först så förväntas bara 5 Volt och matar man in 12 Volt istället så riskeras saker att gå sönder och tom brinna...

finns folk som provat att ladda sin nalle (med snabbladdningskretsar i sig) och med en USB-sladdsplitter också ladda parallellt Bluetooth hörlurar och det går inte bra då telefonen förhandlade sig en spänningshöjning till 9 och 12 Volt, och dessa hörlurar har så små batterier och laddas enbart med 5 Volt...

Permalänk

Skogsbilen har inte sådant som 12V-uttag faktiskt. Inte heller radio, eller uttag för sådan. Den är slimmad. På sommaren ligger det mesta i fyrhjulingen.
Hastigheten är inte a och o, men är ju ingen nackdel om det finns stöd för det för de enheter som kopplas in.
@xxargs bra kompletterande.
I dagsläget är det usb-c och micro och usb-a.
Plattan går på c, handkontrollen går på micro och ska man trycka igång batterierna till dji'n så går dom på usb-a, man kan klämma in handkontrollen på samma.
Så självklart får man stämma av siffror när man kollar i slutändan.

Dustin har Anker-packsen.

Dock så vill tydligen dji-batterierna ha 13,4V ut, så får mata på bra. Inga som får det att funka bra. Men då jag normalt har 5-6st batterier med med så är det lugnt.

Huvudsak är handkontroll och plattan.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

Hmm, rawpower powerbanks största modell har vanligt eluttag....
https://cdon.se/accessoarer/ravpower-27000mah-eluttag-usb-c-p...
https://www.ravpower.com/p/ravpower-ac-outlet-27000mah-power-...

Frågan är om den finns för våra uttag....

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk

https://www.youtube.com/watch?v=P7Soz1V3EfM

Där var svaret, sådan får det bli, då använder man ju ordinarie laddare helt enkelt.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här