Permalänk
Medlem

Vattenkylning hög temp och låter?

Köpte dator här på SweC och fick hem den idag, har kontaktat säljaren men tror han sover så kollar med er.
Komponenter: Intel i7 7700k
Asus z270 Maximus extreme.
Samsung 650 (tror jag) 250gb nvme
1tb wb blue.
32gb ram Kingston sitter på en vatten kylnings block på ett minne, sk ase om jag hittar det andra. följer med vatten kylnings block för minnen dock ett två slot bara.
asus strix GTX 1060 6gb
280mm radiator alphacool
Ekwb d5 pump
fractal design r6 gunmetal utan fönster

CPUn är 45 grader i idle och pumpen håller på och göra något konstigt ljud lite då och då.
Här är vattennivå: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/s2048x2048/...

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.15752-9/53857878_66...

Är det för lite vatten i behållaren möjligtvis? (Om så är fallet, är det bara att stänga av datorn och skruva av "locket" på behållaren och fylla i eller hur går man tillväga?)

https://streamable.com/bnp5m

Såhär låter den lite då och då..

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Börja med att kontrollera att blocket sitter ordentligt på CPU.
Vattennivån i reservoaren har ingen betydelse på tempen. Pumpen kan låta så, antingen för den är påväg att ge upp, eller så är den kopplad på pwm och varvtalet går upp o ner med tempen på cpu. D5an är en bra pump, och borde inte vara trasig om den inte är väldigt gammal..

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jejk0b:

Börja med att kontrollera att blocket sitter ordentligt på CPU.
Vattennivån i reservoaren har ingen betydelse på tempen. Pumpen kan låta så, antingen för den är påväg att ge upp, eller så är den kopplad på pwm och varvtalet går upp o ner med tempen på cpu. D5an är en bra pump, och borde inte vara trasig om den inte är väldigt gammal..

Allt ska vara relativt nytt vad jag vet.
Hur ska allt vara kopplat på moderkortet? (Alltå kablarna som har med pumpen och det att göra)
Här är manualen: https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1151/MAXIMUS_IX_EXTR...

finns ju W_Pump1, W_Pump2 W_flow och ja massa annat haha

Ska de 2 fläktarna som sitter på Radiatorn vara kopplad i de som är 4-pins och heter RAD-någonting?
Pumpen i W_Pump1 (det sitter just nu bara något i W_Pump2 (om det gör någon skillnad) och den chassifläkten som finns ska vara på antingen Cha_fan1/2?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

om vätskan är bytt precis så kan det vara luft i systemet som pumpas runt, det brukar försvinna efter ett tag men om så är fallet ska man nog skruva lös pluggen som sitter ovanpå reservoaren så att luften har nånstans att ta vägen, sen skruvar man åt den när man inte kan se eller höra nån luft pumpas runt i systemet.

vad är det för vätska? bara destillerat vatten eller nån premix?

45c idle låter ju väldigt högt tycker jag, kan du se vatten temp?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

om vätskan är bytt precis så kan det vara luft i systemet som pumpas runt, det brukar försvinna efter ett tag men om så är fallet ska man nog skruva lös pluggen som sitter ovanpå reservoaren så att luften har nånstans att ta vägen, sen skruvar man åt den när man inte kan se eller höra nån luft pumpas runt i systemet.

vad är det för vätska? bara destillerat vatten eller nån premix?

45c idle låter ju väldigt högt tycker jag, kan du se vatten temp?

Det är bara destillerat vatten.
Använder core temp. Vad ska jag använda för att se vattentemp?
Jag bytte plats på moderkortet nu och satte in fläktarna på radiatorn på RADplatserna och nu går de på 100% vart kan jag ändra styrningen på dom?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Är cpu'n överklockad? Det kan ju vara så att förra ägaren har gjort en överklockning med lite väl mycket volt, då kommer cpu'n gå varm.

Edit: Får hoppas att det inte är rent destilerat vatten, för då kan det börja växa alger o skit tillslut. För att vara säker ska destilerat vatten blandas ut med till exempel det här.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

@kwame: Jag upplevde att om man kör enbart dest .vatten så låter det mer om pumpen, jag kör EK Cryo fuel och den är inte lika "vattnig"
och det gör pumpen tystare tyckte jag iaf + att den har andra fördelar.

du kan nog inte se vatten temp om du inte har en sån här eller nåt liknande

https://www.inet.se/produkt/5320115/alphacool-eiszapfen-temperatursensor-g1-4-svart

jag ändrar mina fläktar i bios, har satt dom på ett fast RPM på ca 1500-1600 tror jag

och pumpen på 100% men jag hör inte pumpen alls utan kan bara höra fläktarna men inte så att det stör.

du har möjlighet att tappa ut vattnet på nåt bra sätt va?

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har hittat felet. I BIOS (Q-fan) så var allt på "disabled" nu har jag satt det på "auto" och nu varvar fläktarna faktiskt upp när jag kör Prime95. Men då är frågan, vad ska allt stå på?
Ska W_Pump vara PWM, auto eller DC? Samma fråga gäller även radiatorfläktarna.

Skrivet av walkiii:

Är cpu'n överklockad? Det kan ju vara så att förra ägaren har gjort en överklockning med lite väl mycket volt, då kommer cpu'n gå varm.

Aldrig varit överklockad enligt honom.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

@kwame: vad får du får idle temp nudå?

jag störde mig på att fläktarna varvade upp och ner hela tiden så jag ställde in ett fast RPM som jag skrev tidigare.

Det finns väl inge rätt och fel där utan ställ in så att tempen håller sig på en bra nivå under last och att ljudnivån inte stör.

jag kör alltså fläktarna PWM med fast rpm inställt

och pumpen kör jag på PWM men inställd på max, borde väl ge samma resultat att köra den på DC antar jag

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

@kwame: vad får du får idle temp nudå?

jag störde mig på att fläktarna varvade upp och ner hela tiden så jag ställde in ett fast RPM som jag skrev tidigare.

Det finns väl inge rätt och fel där utan ställ in så att tempen håller sig på en bra nivå under last och att ljudnivån inte stör.

jag kör alltså fläktarna PWM med fast rpm inställt

och pumpen kör jag på PWM men inställd på max, borde väl ge samma resultat att köra den på DC antar jag

Mm okej, jag testade att ställa in pumpen på DC (så att den skulle gå på max) och då hördes den lite väl mycket samt att den blev en sinnessjuk mängd bubblor så jag lär ha en hel del luft i systemet.

Ställde in alla fläktar på Auto med mode silent samt 12 sekunders up & downtime.
Just nu pendlar tempsen mellan 32-34 grader och då gör jag absolut ingenting.

Spammar jag F5 i webbläsaren så hoppar tempsen mellan 40-50 grader. Sekunden jag slutar trycka på F5 så hoppar det omgående ner till 32-34 grader?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

@kwame: tempen verkar vara normal isåfall, min pump hörs knappt alls på 100% men jag tror som sagt det beror på vätskan, och som jag sa borde du släppa på reservoar pluggen, den silvriga högst upp för att släppa ut luft, annars får du aldrig ut det. Lämna den antingen helt öppen eller släpp bara på den så att den ligger där men så att luft kan komma ut, det tar nån dag för alla bubblor att komma ut, om man vill påskynda det lite så kan man vicka lite på chassit åt olika håll (med försiktighet) på så sätt kan man få ut lite luft som fastnat i systemet.

att köra pumpen på max är ju också en bra idé om man vill få ut all luft asap

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

@kwame: tempen verkar vara normal isåfall, min pump hörs knappt alls på 100% men jag tror som sagt det beror på vätskan, och som jag sa borde du släppa på reservoar pluggen, den silvriga högst upp för att släppa ut luft, annars får du aldrig ut det. Lämna den antingen helt öppen eller släpp bara på den så att den ligger där men så att luft kan komma ut, det tar nån dag för alla bubblor att komma ut, om man vill påskynda det lite så kan man vicka lite på chassit åt olika håll (med försiktighet) på så sätt kan man få ut lite luft som fastnat i systemet.

att köra pumpen på max är ju också en bra idé om man vill få ut all luft asap

Ska jag ha på datorn när jag har släpper på pluggen och låta datorn köra ett tag så?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

@kwame: Så gjorde jag, och så har jag sett folk göra tex jayztwocent. Om jag inte minns fel kallas det väl att "bleeda" systemet, mängden vätska i reservoaren minskar eftersom man får ur all oönskad luft.

jag släppte på på pluggen så att den va helt lös men lät den ligga kvar, skruvade dit den igen när jag inte kunde se nå bubblor i reservoaren längre och ja, datorn använde jag som vanligt under den här tiden.

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanssoN85:

@kwame: Så gjorde jag, och så har jag sett folk göra tex jayztwocent. Om jag inte minns fel kallas det väl att "bleeda" systemet, mängden vätska i reservoaren minskar eftersom man får ur all oönskad luft.

jag släppte på på pluggen så att den va helt lös men lät den ligga kvar, skruvade dit den igen när jag inte kunde se nå bubblor i reservoaren längre och ja, datorn använde jag som vanligt under den här tiden.

Okej, ska prova detta senare idag! Tack så himla mycket för din hjälp

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Fick du nån ordning på burken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Build : CASE - Thermaltake View 91 | CPU - 9900K | MOBO - ASUS Maximus Hero XI Z390 | GPU - MSI 2080ti Seahawk EK X | RAM - Corsair Contrast 3466MHz CL16 32Gb| PSU - Corsair RM750X White | Kylning - EK Custom loop | M.2 - Samsung 970 EVO 1TB Samsung 970 EVO 250Gb SSD - Samsung 840 PRO 250Gb Samsung 840 EVO 250Gb