Permalänk
Avstängd

OpenVPN router som har failover?

Hej!

Känner ni till någon router (gärna nån med hardware accelerator) som stödjer OpenVPN failover?

Menar alltså att ifall 1 leverantör av VPN är offline, så hoppar den till nästa som förmodligen är online.

Tack!

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Untangle har ett liknande koncept där man använder flera vpn leverantörer. Reglerna för vilken vpn är lätta, Utan Vpn , en specifik vpn eller vilken vpn som är tillgänglig.
https://wiki.untangle.com/index.php/Tunnel_VPN

Permalänk
Avstängd

@clipzii: Hej! Untangle verkar mycket enklare att installera och sköta än pfSense.

Frågan är bara hur bra untangle fungerar, har du någon erfarenhet?

Tack så mycket!!

Permalänk
Vila i frid

Se det så här - både pfsense och untangle kräver att du vet vad du pysslar med (tekniken bakom det) för att få det att funka som du vill. pfsense har fördelen att den har en stor community medans untangle ser snyggare ut.

Permalänk
Avstängd

@hasenfrasen: Önskar att det fanns en router firmware som var simplare. Som asus-wrt eller dd-wrt som hade denna funktion default.

Hade varit kung. Men förstår att det inte är så enkelt.

Vad hade du valt, om du var som mig. D.v.s ganska noob på detta.

mvh

Permalänk
Medlem

pfSense

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Untangled är också inte gratis, om du vill ha lite mer funktionalitet, vet inte hur det är med VPN Tunnel dock.

Att sätta upp två tunnlar och att den slår över när den ena är nere känns trivialt för en funktionell router/fw de flesta borde kunna hantera två default routes (Internet). dd-wrt eller asus-wrt skulle jag inte klassa som mycket enklare än t.ex. pfsense.

Men är inte egentligen problemet att VPN går ner? Hur ofta händer det?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Har du samma port och anv/lösen på båda VPN tjänsterna kan du väl bara ang flera adresser.

Sen visst händer det att en VPN tappar, men att hela VPN företaget går ner är mindre vanligt.
Är det inte både billigare och enklare att då blockera alla trafik tills VPN lyckas ansluta igen?

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Hej!
Eftersom jag ska sätta upp detta åt en annan familjemedlem så vore det bra om det fanns en sån här funktion tänker jag.

Problemet är inte att VPN går ner, tanken är bara att vara safe inför framtiden om det händer. Så jag slipper bli kontaktad att det inte funkar.

Hoppas du förstår hur jag tänker

Har även fått tips om VyOS och OPNsense, någon som har erfarenhet?
pfSense skrämmer mig då det verkar vara väldigt avancerat och inte simpelt GUI att klicka i.

Vänliga hälsningar.

Permalänk
Vila i frid

VyattaOS/VyOS är krångligare än pfSense att förstå sig på. OPNsense är en fork av pfSense med lite glättigare yta. Många på sweclockers kör med pfSense så hjälp finns nära.

Fail-over på VPN låter dock lite "krystat". Är det så pass viktigt att ha 100% uptime? Jag har kört med Flashback VPN i över ett år och det har aldrig varit down, däremot hade man problem med DNS-uppslag någon dag förra året. DNS kan man ju överrida och låta någon annan hjälpa till t.ex manuellt lägga till t.ex. 1.1.1.1

Permalänk
Avstängd

@hasenfrasen:

Intressant! Försökte installera både VyOS och pfSense i vmware och märkte ganska omedelbart att pfSense var mycket enklare att ha och göra med. Smidigt också att det mesta sköts över web-if och inte i "linux". opnsense finns också såg jag!

Jo jag vet det är lite överdrivet kanske, men tänkte mig att ifall någon VPN skulle gå ner 1-2 dagar.

Jag tror även jag är för sjuk för att hålla på med detta, lider av MS så är lite svårt att läsa för mycket.

Tack!

Permalänk
Medlem

@swealpha: Kör 2 Untangle boxar hos kunder och en hemma sedan ett par år tillbaka har funkat fint krävs dock en tillsyn lite då och då, Tunnel vpn finns i den fria version. Nämnvärt är också att du behöver köra den på antingen en dedikerad dator/server eller i en VM det kan dra med sig lite underhåll i och med det. Kan säga direkt att både Untangle och pfSense kräver en bas kunskap hur nätverk funkar "set and forget" är ingen av dom.

Som @moron nämnde vill man ha fler funktioner/filter så kostar Untagle Homepro 50usd/år vilket jag tycket är vettigt för funktionerna som finns i premium.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clipzii:

@swealpha: Kör 2 Untangle boxar hos kunder och en hemma sedan ett par år tillbaka har funkat fint krävs dock en tillsyn lite då och då, Tunnel vpn finns i den fria version. Nämnvärt är också att du behöver köra den på antingen en dedikerad dator/server eller i en VM det kan dra med sig lite underhåll i och med det. Kan säga direkt att både Untangle och pfSense kräver en bas kunskap hur nätverk funkar "set and forget" är ingen av dom.

Som @moron nämnde vill man ha fler funktioner/filter så kostar Untagle Homepro 50usd/år vilket jag tycket är vettigt för funktionerna som finns i premium.

Tack!

Säg att jag gör en bra inställning på pfSense som fungerar, borde väl inte vara så mycket underhåll då förutom att byta VPN ifall det behövs. Om man skippar att patcha och täppa till säkerhetshål.

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

@swealpha: Pfsense har GUI och att koppla upp sig emot en VPN är inte svårt, det är bara följa en guide på ett par steg. (mer komplicerat att skapa en egen vpn-server)

Har du det på stabil hårdvara kommer det inte behöva mycket underhåll, men detsamma gäller för andra lösningar i princip.

Tror inte det finns nåt svar på detta "som du skulle vilja ha". Mitt tips är pfsense dock, stort community med många "nybörjare" som ställer frågor.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd

Detta verkar funka på OpenWRT!
https://forum.openwrt.org/t/failover-function-for-openvpn-if-...

Ska försöka mig på det.
Annars blir det troligtvis pfsense.

Tack så länge!

Permalänk
Avstängd

Jag funderar på om jag ska köpa en load balancer switch, om det nu finns någon sådan.

Då kan jag ha en switch med multi wan load balancer som är kopplad till 2 olika routrar med varsin openVPN.

Så slipper jag specialkoda routrarna så att de har failover.

Vad tror ni?
Tack!!!

EDIT: Vad jobbigt detta är, ska det verkligen behöva ta mig 3 veckor för att få igång detta.
Vart kan man fråga om hjälp mot betalning? Tack!

Permalänk
Medlem

Att köra två routrar kommer inte fungera, om du inte nu kör en till router framför dessa två routrarna som gateway. Du kommer endast få in Internet på en kabel, eller hur?

Det borde inte ta tre veckor att fixa, själva konfigen borde vara ganska simpel. Antar att det enda du måste tänka på är att se till att routingen för VPN2 inte går ut över VPN1. Så den alltid går direkt över din WAN.

En enkel lösning, som du kan köpa, vore t.ex. OVPN's "låda". Om du konfar den att koppla upp sig emot servrar i Sverige så kommer den välja någon annan server om den du har aktiv dör. Tunneln dör såklart, men kommer upp igen. Där kan du också få support ...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd

@moron: Det är iofs något jag missat.

Att man fokuserar på 1 provider men att reconnecta runt deras servrar, hela providern lär väl inte dö får man hoppas, troligtvis bara servrar som åker ner.

Ska tänka på det, tack!

Permalänk
Medlem

pfsense
Jag har failover på min WAN så den går över till 4G om fiber går ner och failover på VPN. Dock routar jag endast viss trafik över VPN.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Avstängd

Jag kanske borde starta en ny tråd ifall denna har blivit för snurrig.

Att jag inte tänkt på detta tidigare.

Ska nu bara försöka hitta en simpel router firmware som har:
Failover, så att den hoppar till nästa server från samma VPN leverantör. (Se bild.)
Hastigheten för låg, då hoppar den till nästa server.
Killswitch - om VPN servern är nere stänger den till uppkopplingen helt och hållet. För att inte använda den vanliga uppkopplingen.

Häftigt!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av swealpha:

Ska nu bara försöka hitta en simpel router firmware som har:

pfsense.

Permalänk
Avstängd

@hasenfrasen: som sagt är pfsense lite för avancerat för mig. Har du lust att undervisa mig lite basics mot betalning över teamviewer så är jag på

Tack!

Permalänk
Medlem

Måste du ha nordvpn? Som jag sa tidigare så ar OVPN redan en färdig plug-n-play router. Den är baserad på pfsense (var det iaf förut).

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Måste du ha nordvpn? Som jag sa tidigare så ar OVPN redan en färdig plug-n-play router. Den är baserad på pfsense (var det iaf förut).

Nu var det ett litet tag sen jag undersökte detta men jag har för mig att VILFO är baserat på OpenWrt (LEDE är även inblandat här någonstans).

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Hej!

Ja, Vilfe är baserat på OpenWRT verkar det som.

Har köpt en linksys 3200 ACM men fick det inte att fungera.
Väntar på svar ifrån NordVPNs tekniker får vi se om de lyckas få igång NordVPN på OpenWRT.
Om inte så kommer det bli surt då jag inte har någon ångerrätt, får pröva pfSense då.

Vet ni något svenskt forum där folk som använder pfSense är aktiva?

Tack, ska det verkligen behöva vara så krångligt.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av swealpha:

Vet ni något svenskt forum där folk som använder pfSense är aktiva?

Här på sweclockers är det många som kör med pfsense, bl.a. jag - som kör utgående mot flashback VPN med pfsense (där min publika inkommande IP kör en OpenVPN Server t.ex. om jag ska surfa med mobilen över publikt wifi - som då går via flashback vpn) och integrity.st med en RT-N65U. Vad det används till? Inget speciellt, det är kul att mecka!

Permalänk
Medlem

Jag kör pfSense med Mulvad och Integrity VPN i en "HA Gateway"-group, om du beslutar dig att köra pfSense så finns det hjälp här i forumet och se till att processorn du har i bygget stödjer AES-NI.

Linksys 3200 ACM vad jag kan se kör Marvell 88F6820-A0 C180 @1.8GHz (ARM v7 Cortex-A9) och stödjer vad jag vet inte AES-NI så VPN och kryptering lär gå rätt slött. Om det inte är så att jag läst fel.