köpa musmatta från USA via ebay, frakt osv till Sverige?

Permalänk

köpa musmatta från USA via ebay, frakt osv till Sverige?

så har hittat lite musmattor av den gamla goda Allsop Raindrop XL typen som var populär i mina gamla quake dagar, kan inte hitta någon europeisk återförsäljare tyvärr men har hittat dem på både amazon och ebay i USA,

undrar hur smidigt det fungerar att köpa därifrån? det är inte från privatpersoner utan från företag som har flera tusen upvotes så att säga och hög rating, undrar mest över frakten och om priset man ser när man ska beställa är all kostnad inkluderat, eller om det kan tillkomma något senare som en överraskning?

själva musmattan kostar typ 97 kr och sen är frakten på 200kr men oavsett hittar jag inget billigare och vill ha just denna musmatta kan vi säga, kan jag förvänta mig att det är 97+200 kr totalt då eller ? och kan man använda paypal konto för att betala tror ni eller MÅSTE man använda sitt kreditkort ? undviker helst kort i alla fall men paypal är okej,

här är musmattan jag tänker på i alla fall och där ser man pris osv:

https://www.ebay.com/itm/ALLSOP-28766-XL-MOUSE-PAD-RAINDROP-B...

står att det skickas via ebay global shipping program vilket ska vara bra och att man kan använda paypal, undrar då om man kan betala med pengar som finns på mitt paypal eller om man måste trots allt koppla sitt kort till paypal och betala på det viset, har inget kort kopplat till paypal idag utan skickar över pengar via internetbank till paypal och sen betalar med paypal, men har sett att vissa företag/tjänster kräver ett kort kopplat till paypal trots allt :/

ursäktar det långa inlägget i alla fall, tacksam för svar !

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@alexander_1986:
Moms på +25 % tillkommer på samtliga köp som levereras utanför EU.
Eventuellt kan tullavgift tillkomma.

Speditören tar även en avgift för att hantera momsen, postnord tar t ex 75 kr.

Skeppas detta via Postnord kan du räkna med:
(200+97)*1,25 + 75 = 446,25 kr.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

@alexander_1986:
Moms på +25 % tillkommer på samtliga köp som levereras utanför EU.
Eventuellt kan tullavgift tillkomma.

Speditören tar även en avgift för att hantera momsen, postnord tar t ex 75 kr.

Skeppas detta via Postnord kan du räkna med:
(200+97)*1,25 + 75 = 446,25 kr.

ahh, så pass, känns inte särskilt vettigt då ju, får nog leta efter annan musmatta ! men tack för svaret

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

den finns på ebay uk med

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l131...

så slipper du en del avgifter

Permalänk
Skrivet av Lauge:

den finns på ebay uk med

https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l131...

så slipper du en del avgifter

fast skickas ju fortfarande från united states om man kollar på din länk? blir väl fortfarande 25% moms påslag då som det skrevs ovanför, eller? sen är det brexit den 29e mars om jag inte har fel och storbritannien inte räknas som EU längre men hur som helst ser det ut som att det är samma säljare som i min första länk mer eller mindre bara att det är via ebay UK du hittat dom? typ

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

Tror du inte kommer betala tull då värdet är för lite. För att betala tull behöver varans pris vara värd mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Tror du inte kommer betala tull då värdet är för lite. För att betala tull behöver varans pris vara värd mer.

Moms och hanteringsavgift tillkommer dock på allt som kommer från utanför EU.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Tror du inte kommer betala tull då värdet är för lite. För att betala tull behöver varans pris vara värd mer.

inte tull men moms eftersom det är från usa?

Skrivet av keyser:

Moms och hanteringsavgift tillkommer dock på allt som kommer från utanför EU.

yes.. verkar så i alla fall :/ sökandet fortsätter!

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

så har hittat lite musmattor av den gamla goda Allsop Raindrop XL typen som var populär i mina gamla quake dagar, kan inte hitta någon europeisk återförsäljare tyvärr men har hittat dem på både amazon och ebay i USA,

undrar hur smidigt det fungerar att köpa därifrån? det är inte från privatpersoner utan från företag som har flera tusen upvotes så att säga och hög rating, undrar mest över frakten och om priset man ser när man ska beställa är all kostnad inkluderat, eller om det kan tillkomma något senare som en överraskning?

själva musmattan kostar typ 97 kr och sen är frakten på 200kr men oavsett hittar jag inget billigare och vill ha just denna musmatta kan vi säga, kan jag förvänta mig att det är 97+200 kr totalt då eller ? och kan man använda paypal konto för att betala tror ni eller MÅSTE man använda sitt kreditkort ? undviker helst kort i alla fall men paypal är okej,

här är musmattan jag tänker på i alla fall och där ser man pris osv:

https://www.ebay.com/itm/ALLSOP-28766-XL-MOUSE-PAD-RAINDROP-B...

står att det skickas via ebay global shipping program vilket ska vara bra och att man kan använda paypal, undrar då om man kan betala med pengar som finns på mitt paypal eller om man måste trots allt koppla sitt kort till paypal och betala på det viset, har inget kort kopplat till paypal idag utan skickar över pengar via internetbank till paypal och sen betalar med paypal, men har sett att vissa företag/tjänster kräver ett kort kopplat till paypal trots allt :/

ursäktar det långa inlägget i alla fall, tacksam för svar !

Skrivet av DavidtheDoom:

@alexander_1986:
Moms på +25 % tillkommer på samtliga köp som levereras utanför EU.
Eventuellt kan tullavgift tillkomma.

Speditören tar även en avgift för att hantera momsen, postnord tar t ex 75 kr.

Skeppas detta via Postnord kan du räkna med:
(200+97)*1,25 + 75 = 446,25 kr.

Fast vad jag kan se ingår även tulldelen när ett paket skickas via eBay Global shipping: "Import charges

Import charges for items purchased through the Global Shipping Program include fees charged by the global shipping provider."
Källa: https://www.ebay.com/help/buying/postage-delivery/changing-de...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Permalänk
Medlem

Se SUMITOMOs svar där du kan köpa inom EU. Dock vad är så speciellt med just den musmattan mer än nostalgi?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av keyser:

Moms och hanteringsavgift tillkommer dock på allt som kommer från utanför EU.

inkommit lite mer info eller påståenden nedan sedan sist, typ dethär:

https://www.ebay.com/help/buying/postage-delivery/changing-de...

men kan det ändå vara så att moms och hanteringsavgift trots allt tillkommer och inte bakas in i priset fastän säljaren man beställer av använder "global shipping program" (i detta fall så använder säljaren global shipping program) , kom dessutom in ett par EU länkar i nya inlägg nedan som jag då kanske slipper denna momsavgift på , men ändå nyfiken!

Skrivet av jnsson:

Fast vad jag kan se ingår även tulldelen när ett paket skickas via eBay Global shipping: "Import charges

Import charges for items purchased through the Global Shipping Program include fees charged by the global shipping provider."
Källa: https://www.ebay.com/help/buying/postage-delivery/changing-de...

oh fan, om jag tolkar det rätt så blir det inget 25% moms påslag? eller kan det vara så jäkligt att 25% importskatt är på något vis separat från tullavgift ? :S fick en del EU länkar i inlägg under ditt men ändå intresserad, om du vet !

ooh nice, ska kika närmare på dessa, tackar

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Se SUMITOMOs svar där du kan köpa inom EU. Dock vad är så speciellt med just den musmattan mer än nostalgi?

grejen är att för mig är dessa mattor perfekta i glid och motstånd samt precision, svårt att förklara, det är en slät textur som musen glider lätt på samtidigt som precisionen är perfekt, iaf för min sens och de spel jag kör handleden vilar skönt på dem och de slits inte nämnvärt utan det tar flera år innan det blir en märkbar försämring sålänge man tar hand om dem o inte spiller vätska osv på dem,

inte enbart nostalgi från quake1 tiden vettu

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem

@alexander_1986: Då förstår jag, jag kör själv med Mionix Sargas 460 hemma som jag haft 4 olika mattor av samma modell sedan 2011. Bra kvalite och skön, men nu är den sista snart slut och ska prova på nytt efter det.
Men hoppas du får tag på din(a) mattor!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

fast! efter lite närmare kontroll så verkar det enbart vara standardstorleken, hade behövt raindrop XL så att säga den större varianten, har lite för låg sens för den mindre varianten tyvärr

hittade inte raindrop xl på den tyska amazon alls och kollar jag på den tyska ebay så länkar den till samma amerikanska säljare som i mitt första inlägg, bara att allt är översatt till tyska istället, antar att det bara är som en portal med bytt språk då typ, rätta mig gärna om jag har fel dock! sökandet fortsätter

Visa signatur

9700K@5 ghz 1.296v
msi z390-a pro
corsair 3000mhz cl15-16-16-35@3600mhz cl16-17-17-38
msi gaming z rtx 2060

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexander_1986:

inkommit lite mer info eller påståenden nedan sedan sist, typ dethär:

https://www.ebay.com/help/buying/postage-delivery/changing-de...

men kan det ändå vara så att moms och hanteringsavgift trots allt tillkommer och inte bakas in i priset fastän säljaren man beställer av använder "global shipping program" (i detta fall så använder säljaren global shipping program) , kom dessutom in ett par EU länkar i nya inlägg nedan som jag då kanske slipper denna momsavgift på , men ändå nyfiken!

oh fan, om jag tolkar det rätt så blir det inget 25% moms påslag? eller kan det vara så jäkligt att 25% importskatt är på något vis separat från tullavgift ? :S fick en del EU länkar i inlägg under ditt men ändå intresserad, om du vet !

Det jag förstått är att eBay (eller om det är säljaren, vet ej) står för import/tullavgifter, vilket 25% moms delen är, alltså tullavgift. Så vad jag förstår, ska du inte behöva betala, alternativt att du betalar först, men sedan får tillbaka av eBay. Har aldrig använt eBay Global Shipping Program så vet ej till 100%

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig