Helt okej dator för CS:GO runt 6k?

Permalänk
Medlem

Helt okej dator för CS:GO runt 6k?

Tjenare, jag och en gammal vän funderar på att börja lira lite igen. Problemet är att det var ett tag sedan vi lirade sist och våra burkar är nu mera för gamla för att fungera normalt. (Jag har en dator från 07 han från 10) Då ingen av oss är så insatta i dagens marknad och vad man behöver osv frågar vi er i hopp om att någon vänlig själ där ute kan hjälpa oss.

Det vi vill ha är en dator som fungerar helt okej till CS:GO alltså att det kan köras på vanliga inställningar utan några problem. + är också om det fungerar att lira Rocker League och League Of Legends lite ibland. Lär inte spela så mycket utan bara ibland på helgen när man har tid över - budget runt 6k? Vi har headset och allt annat redan så det är bara en ny dator som behövs.

Tack på förhand,
Erik

Permalänk
Hedersmedlem

Om det ska vara nytt: Det här låter som ett jobb för AMD Ryzen 5 2400G. Det är en 4-kärnig CPU med 8 trådar och inbyggd grafik. Grafikdelen är inte särskilt kraftfull, men klarar gott och väl att dra runt enklare spel som LoL, CS:GO och Rocket League. Vill man i framtiden kunna spela mer krävande spel kan man lägga till ett dedikerat grafikkort (t.ex. 1500-2000 kr för ett RX570/580, eller kanske GTX 1650 när det kommer) för en rejäl sjuts.

Något sånt här "minimum" kan man utgå från. Man kan om man vill gå ner till 8 GB RAM, men jag rekommenderar det inte, eftersom ditt system-RAM även kommer vara ditt video-RAM.

Lista från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2400G (1 449 kr hos Inet)
Chassi: Mission SG GGX 1.1 (349 kr hos NetOnNet)
Moderkort: MSI B450M PRO-M2 (849 kr hos Webhallen)
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) (1 346 kr hos Inet)
SSD: Crucial MX500 250GB SATA 2.5" 7mm (CT250MX500SSD1) (579 kr hos Inet)
PSU: Corsair VS450 450W (389 kr hos Elgiganten)
Summa: 4 961 kr

Kan understryka att detta inte blir en super-PC på något sätt, men du kommer kunna spela spelen du nämner med denna setup. Finns lite pengar kvar i budget som du kan lägga på ett finare chassi, mer lagring, bättre nätdel, bättre moderkort, eller något annat du värdesätter. Kan du sträcka budgeten lite kan du t.o.m. få in ett grafikkort och bättre CPU, för ett riktigt bra lyft.

Köper du begagnat kan du däremot få betydligt mer prestandar för pengarna.

Bytte ut mot ett billigare moderkort
Permalänk
Medlem

Runt 6300 kr dock bara 8GB RAM skulle dock pungat ut lite extra för mer RAM

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1005597/demovaror/datorer/dem...

HP Pavilion Power 580-189 Demo 6.392:- (Inte i lager. 1 st. förväntas i lager den 19.mar.2019)

GeForce GTX1050Ti,Core i5-8400,8GB RAM,128GB SSD,1TB HDD,DVD±RW, WiFi ,W10H

Ganska mycket dator för pengarna, kanske värt en titt.

Maskinen har returnerats på ångerrätt, och ser bra ut. Producentens garanti (månader) 12.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Tjena, tacksam för så snabba och bra svar!

Det jag funderar över är om det hade fungerat som du säger att lägga till ett grafikkort på den "setupen" som du skickade.
Och vad man i så fall ska kika på?

Såg även att det skickas andra olika "setups" vilken får man mest av pengarna för?
Såg att det inte fanns något grafikkort i första men i dom andra etc - vad är det man får mest prestanda för pengarna på?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@erikggg Är det krav på att det ska va nytt och är eget bygge ett alternativ? Inte så kul att köpa ny dator för 6k, blir budget rakt igenom.
För 6k kan ni dock få en bra dator begagnat, med typ mina specs som du kan se i min signatur.

Titta runt på SweC marknad för delar eller ev. hel dator med liknande specs som min så är ni i krokarna kring 6k som skulle fixa era spel med dess figurativa ögon stängda

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikggg:

Tjena, tacksam för så snabba och bra svar!

Det jag funderar över är om det hade fungerat som du säger att lägga till ett grafikkort på den "setupen" som du skickade.
Och vad man i så fall ska kika på?

Såg även att det skickas andra olika "setups" vilken får man mest av pengarna för?
Såg att det inte fanns något grafikkort i första men i dom andra etc - vad är det man får mest prestanda för pengarna på?

Tack på förhand.

Alternativ 1 har mest RAM och näst bäst CPU ifall du inte överklockar dock en IGP presterar långt sämre jämfört med de andra alternativen.

Alternativ 2 har bästa grafikkortet och ifall du överklockar lika bra CPU som alternativ 1

Alternativ 3 har bäst CPU och näst bäst grafikkort samt kommer med Windows 10.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Muumin: Tjenare, det vi tänkte var först och främst ny dator. Alltså nya delar som vi själva sätter ihop! Är något av alternativen ovan något att ha? och vad skiljer dom?

Tack,
Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikggg:

@Muumin: Tjenare, det vi tänkte var först och främst ny dator. Alltså nya delar som vi själva sätter ihop! Är något av alternativen ovan något att ha? och vad skiljer dom?

Tack,
Erik

Gotcha, kul!
Såg att Anders9110 redan noterat skillnaderna mellan dem.
Alla verkar vara bra mängd dator för pengarna men integrerad grafik hade jag aldrig kört på personligen.

Kan ge mina egna två cent med följande bygge där grafikkort saknas då detta drar iväg ordentligt vid nyinköp:

Processorn är lik den från "alt. 3" i spel(lite snabbare i vissa, lite långsamma i andra.) men väldigt liten skillnad i CS exempelvis. Den är dock bättre på göra flera saker samtidigt, typ om du vill ha igång andra saker i bakgrunden. Kan även klockas men då bör kylaren bytas.

Minnen är snabbast med 3000MHz och CL15, tycker inte någon av er ska behöva mer än 8gb.

Nätagg är bättre än "alt.1" och "alt.3" men kan inte tala för "alt.2" då jag inte ens hört talas om det förut. Det är dock ej modulärt så blir kanske inte den finaste kabeldragningen men är också billigare p.g.a det.

Chassit är väldigt väl omtyckt och vad jag kan förstå mycket för pengarna.

Fattas sen bara att köpa ett 970(~800kr) eller 980(~1200) alt. 1060 från marknaden och windows-nyckel från typ Tradera.