Tradera, köpare kräver återbetalning i förväg?

Permalänk
Medlem

Tradera, köpare kräver återbetalning i förväg?

Hej Bullen.

Jag har sålt ett grafikkort på Tradera för cirka 1000 kr, och fått betalt via PayPal. Tyvärr får inte köparen kortet att fungera, och jag har accepterat att emot grafikkortet och återbetala köparen. So far so good.

Dock kräver nu köparen att jag swishar hälften av beloppet i förväg, alltså innan jag fått kortet. Först hävdade han att Tradera sade så, att "det är rimligt", men när jag frågar kundservice på Tradera finns inga sådana regler. Förtroendet för honom är således inte på topp.

Som jag ser det är hans insats i denna soppa 60 kr för portot tillbaka till mig, och därefter stå med risken att jag är oärlig och inte återbetalar hela beloppet (vilket jag såklart gör). Min insats om jag swishar hälften är 500 kr, med risken att han är oärlig och behåller ett fungerande grafikkort. Och då med en betalning helt under bordet utan vare sig Tradera eller Paypal på min sida.

Nu har köparen skickat in ett klagomål till PayPal för att kräva tillbaka sina pengar.

Jag har som sagt erbjudit full återbetalning, men först vill jag ha tillbaka kortet.

Har köparen rätt? Om han har fel, vad kan jag göra?

Tack på förhand!
Calle

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Hej Bullen.

Jag har sålt ett grafikkort på Tradera för cirka 1000 kr, och fått betalt via PayPal. Tyvärr får inte köparen kortet att fungera, och jag har accepterat att emot grafikkortet och återbetala köparen. So far so good.

Dock kräver nu köparen att jag swishar hälften av beloppet i förväg, alltså innan jag fått kortet. Först hävdade han att Tradera sade så, att "det är rimligt", men när jag frågar kundservice på Tradera finns inga sådana regler. Förtroendet för honom är således inte på topp.

Som jag ser det är hans insats i denna soppa 60 kr för portot tillbaka till mig, och därefter stå med risken att jag är oärlig och inte återbetalar hela beloppet (vilket jag såklart gör). Min insats om jag swishar hälften är 500 kr, med risken att han är oärlig och behåller ett fungerande grafikkort. Och då med en betalning helt under bordet utan vare sig Tradera eller Paypal på min sida.

Nu har köparen skickat in ett klagomål till PayPal för att kräva tillbaka sina pengar.

Jag har som sagt erbjudit full återbetalning, men först vill jag ha tillbaka kortet.

Har köparen rätt? Om han har fel, vad kan jag göra?

Tack på förhand!
Calle

Luktar polisanmälan för bedrägeri.

Köparen har givetvis 100% fel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem

Swisha inte när det har betalats via paypal!

Alltid samma metod som pengarna kom in via korrekta kanaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Att folk använder Paypal i Sverige när det finns swish eller banköverföring är helt obegripligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Att folk använder Paypal i Sverige när det finns swish eller banköverföring är helt obegripligt.

Det var min första annons på Tradera, och jag kunde inte välja något annat. Fick veta senare att jag kunde kontakta Tradera och be dem aktivera "Traderabetalning", tydligen eftersom mitt konto är ganska gammalt. Därför PayPal.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Senast aktiv
2014-09-29 15:38

Blir nog svårt. :/

Jag skickade precis till honom i Traderachatten att det finns en tråd, om han är intresserad. Känns mest ärligt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@superapan:

Registrerad2009-01-23
Senast aktiv2014-09-29 15:38

Nja, tror ej det kommer att fungera.
Betala inte någonting innan du har fått tillbaka kortet, och du har testat den.

I grund så har du ingen skyldighet att återbetala någonting.
Om du sålde ett fungerande kort. Om köparen inte klarar att få den i gång, det är inte ditt fel tycker jag.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Att folk använder Paypal i Sverige när det finns swish eller banköverföring är helt obegripligt.

Nej, det är fullt förståeligt att man använder Paypal som betalsätt istället för Swish och banköverföring.

Vad gör du som köpare när du betalat via Swish eller banköverföring och det sedan visar sig att inget dyker upp(eller dyker upp trasigt) på posten? Använder du Paypal så har du ett köpskydd som förhindrar bedrägerier och det fungerar väldigt väl för köpare. Paypal är däremot betydligt mer riskabelt för säljaren ifall köparen är en bedragare.

Är man en ny användare på Tradera så kräver de att man använder ett säkert betalsätt(Klarna, Paypal) annars får man inte lägga upp en annons i vissa kategorier.

TS:

Nej, du ska absolut inte betala någonting utanför Paypal. Luktar bedragare på långa håll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Två tips.
Använd meddelandefunktionen i Tradera, den är numera väldigt bra då även Tradera kan gå in och se vad som skrivits om det behövs.

Användaren har 3 negativa betyg på typ 70 affärer där han verkar ångra köp m.m.... jag hade bett om att få kortet innan jag betalar tillbaka. Du har inga skyldigheter att betala tillbaka något innan du fått tillbaka varan och kunnat undersöka den.
Hade han haft 500 affärer med bara positiva betyg så hade jag betalat tillbaka hela summan utan att tänka mer på det.

Permalänk
Skrivet av superapan:

Hej Bullen.

Jag har sålt ett grafikkort på Tradera för cirka 1000 kr, och fått betalt via PayPal. Tyvärr får inte köparen kortet att fungera, och jag har accepterat att emot grafikkortet och återbetala köparen. So far so good.

Dock kräver nu köparen att jag swishar hälften av beloppet i förväg, alltså innan jag fått kortet. Först hävdade han att Tradera sade så, att "det är rimligt", men när jag frågar kundservice på Tradera finns inga sådana regler. Förtroendet för honom är således inte på topp.

Som jag ser det är hans insats i denna soppa 60 kr för portot tillbaka till mig, och därefter stå med risken att jag är oärlig och inte återbetalar hela beloppet (vilket jag såklart gör). Min insats om jag swishar hälften är 500 kr, med risken att han är oärlig och behåller ett fungerande grafikkort. Och då med en betalning helt under bordet utan vare sig Tradera eller Paypal på min sida.

Nu har köparen skickat in ett klagomål till PayPal för att kräva tillbaka sina pengar.

Jag har som sagt erbjudit full återbetalning, men först vill jag ha tillbaka kortet.

Har köparen rätt? Om han har fel, vad kan jag göra?

Tack på förhand!
Calle

Om han betalat via PayPal så ska du INTE, ALDRIG, NÅGONSIN gå med på annat betalsätt.
Swishar du honom 500kr och han vinner på PayPal så har du förlorat 1500kr.
Har han initierat en tvist på PayPal så får han lugna ner sig och vänta. Du ska inte göra någonting!

Givetvis ska du ha tillbaka kortet så du kan testa det innan full återbetalning sker.
Du ska inte återbetala om du får tillbaka ett trasigt kort som du vet fungerade vid leverans.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

@superapan: Hej jag förstår din frustration. Men tyvärr tillåter inte våra forumregler uthängning av andra användare.

§1.3 Personliga ärenden, privata diskussioner och liknande får inte förekomma i forumet. Använd i stället forumets funktion för privata meddelanden.

Det behöver inte vara så att de är samma användare pm:a istället.

Som en del andra säger betala endast tillbaks med samma metod som har använts dvs Paypal.
Paypal krav kräver också att användaren måste skicka tillbaks produkten om du vill det. Så kräv att hen skickar tillbaks med spårningsnummer.

Mvh

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem

han har inte rätt till nånting, det är inte ditt fel att grafikkortet inte funkar i hans rigg, den smällen får han ta, eller kolla upp innan. Eller så har han monterat kortet fel eller glömt sätta i strömsladden finns många klåpare som tror sig kunna installera grafikkort osv men gör många fel, det ska knappast du stå för.

Skrev du i annonsen att kortet funkar ok och säljes i befintligt skick ? Man kan inte förvänta sig att köpa nåt för en tusing o tro ifall man stöter på problem att man bara kan returnera bara sådär, då fär hen väl köpa nytt i butik o använda sig av garanti osv men det är väl personen för snål för kanske..

Det hela luktar skam ja, gå inte med på nånting, betala absolut inget han kan inte sätta sina regler osv det funkar inte sådär.

Permalänk
Medlem

@superapan: Du har absolut ingen skyldighet att ta tillbaka kortet, funkade det när du skickade det så är det köparens problem. Kanske har han inte uppdaterat bios eller något annat problem som gör att det inte lirar i hans dator. Hela dealen med att han vill att du ska swisha pengar luktar scam lång väg. Skicka absolut ingenting innan du fått tillbaka kortet.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Du ska inte swisha något. I övrigt så är det normalt så att du inte är ansvarig för att köparen får igång kortet MEN iom att du sålt via Paypal så har köparen ett köpar-skydd vilket i detta fallet i princip innebär att du som säljare kommer att få betala tillbaka köparen dess pengar EFTER att kortet returnerats. Som säljare bör man aldrig använda paypal men som köpare är det guld värt då tradera inte har något annat skydd för köpare överhuvudtaget och hjälper aldrig till vid problem.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv

Skickade du med Schenker eller DHL kan köparen få tillbaka alla pengar av de om kortet gått sönder i frakten.

Har du tagit kort på serienr på kortet så han inte skickar tillbaka ett likadant trasigt.

Permalänk
Medlem

Tack alla för råd och stöttning. Jag har inte sålt via Tradera tidigare, och detta kanske var den sista.

Skrivet av anon298854:

Skickade du med Schenker eller DHL kan köparen få tillbaka alla pengar av de om kortet gått sönder i frakten.

Har du tagit kort på serienr på kortet så han inte skickar tillbaka ett likadant trasigt.

Det skickades med PostNord. Ja, jag har bild på serienummer. Bara ren tur, har inte tänkt i dom banorna att någon skulle vilja få ett trasigt likadant kort utbytt på detta vis.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Skrivet av superapan:

Tack alla för råd och stöttning. Jag har inte sålt via Tradera tidigare, och detta kanske var den sista.

Det skickades med PostNord. Ja, jag har bild på serienummer. Bara ren tur, har inte tänkt i dom banorna att någon skulle vilja få ett trasigt likadant kort utbytt på detta vis.

Detta kan ske på blocket också och ännu lättare då dom pushar blocketpaket (bedrägeripaket) på dig hela tiden.

Att du hade bild på serienummer är ju toppen! Ta bild nästa gång du säljer också!

Skicka aldrig innan betalning, återbetala aldrig innan varan tillbaka 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Du ska inte swisha något. I övrigt så är det normalt så att du inte är ansvarig för att köparen får igång kortet MEN iom att du sålt via Paypal så har köparen ett köpar-skydd vilket i detta fallet i princip innebär att du som säljare kommer att få betala tillbaka köparen dess pengar EFTER att kortet returnerats. Som säljare bör man aldrig använda paypal men som köpare är det guld värt då tradera inte har något annat skydd för köpare överhuvudtaget och hjälper aldrig till vid problem.

Have to disagree. Jag har fått hjälp av Tradera att få pengar tillbaka vid ett struligt köp av en vara, säljaren använde Traderas swish-lösning och då de agerade Tradera som mellanhand och höll i pengarna. Så jag kontaktade bara Tradera och så fick jag pengarna tillbaka.

Så att dom aldrig hjälper till är nästan lite åt bs-hållet.

Permalänk
Medlem

Efter många turer har jag tillbaka kortet, fullt fungerande naturligtvis, och köparen har sina pengar. Klart slitsam episod. Får hålla mig till Sweclockers marknad hädanefter.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Efter många turer har jag tillbaka kortet, fullt fungerande naturligtvis, och köparen har sina pengar. Klart slitsam episod. Får hålla mig till Sweclockers marknad hädanefter.

Bra att det löste sig. Att använda Tradera eller Blocket är lite av en chansning. Ibland gör man jättebra klipp, men ibland så får man kontakt med en riktig nit-lott i det genetiska lotteriet.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@superapan:

man blir lite fundersam ifall han kopplade in den externa strömmatningen till kortet eller inte 😂

men eftersom det fungerar för dig måste köparen definitivt gjort något fel

Visa signatur

CPU: i7 14700K MOBO: ASUS ROG Strix Z790-A Gaming WIFI II
GPU: 1080TI Aero RAM: 64GB Corsair Dominator platinum 5600MHz
SSD: Samsung 990 PRO M.2 1TB + WD Black SN850X 4TB
Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic PSU: Seasonic Prime GX 1300W
Kylning: Custom loop, 3x360 rads

Permalänk
Medlem

Som andra sagt: han försökte svindla pengar. Det är nästan skrämmande uppenbart.

Skönt att det löste sig för dig, TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Efter många turer har jag tillbaka kortet, fullt fungerande naturligtvis, och köparen har sina pengar. Klart slitsam episod. Får hålla mig till Sweclockers marknad hädanefter.

Kan tillägga att det finns problemmakare och scammers på Swec marknaden också, även bland medlemmar som varit registrerade länge osv.
Så långt ifrån felfritt på Swec marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Kan tillägga att det finns problemmakare och scammers på Swec marknaden också, även bland medlemmar som varit registrerade länge osv.
Så långt ifrån felfritt på Swec marknaden.

Samtidigt är det lättare att kontrollera uppgifter och åtminstone en viss bakgrund via SweClockers. Ifall man utgår från en cynisk sida tror jag inte mycket blir köpt eller sålt.