Hur förbereder ni er inför Högskoleprovet?

Permalänk
Medlem

Hur förbereder ni er inför Högskoleprovet?

Som rubriken lyder, hur förbereder ni er inför högskoleprovet? Har hört att det är bra att repetera matte A. Vart gör man detta bäst? Hur är provet uppbyggt?

Permalänk
Medlem

Fräscha upp matten om du inte läst den nyligen är nog mitt enda tips. Då menar jag inte matte A utan alla mattekurser därefter.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Nu har jag aldrig direkt "tränat" inför högskoleprovet men jag fick hyfsat resultat ändå. Iallafall, mina tips är att räkna massa uppgifter, läs massa böcker både på svenska och engelska, lös korsord, och framförallt, träna på gamla prov med tidspress. Tiden tyckte jag var jättesvår första gången, fastnar man och är kvar där för länge tappar man väldigt mycket. Bättre att köra igenom allt i hyfsat högt tempo och sedan gå tillbaka till där man fastnat tidigare.

Och angående hur provet är uppbyggt så ser du ju det på dom gamla proven.

Permalänk
Medlem

Oj jag har ju bara läst matte A tidigare så vet inte om jag kommer kunna lära mig matte B på två veckor utan att ha rört det, särskilt som det var nästan 10 år sen man läste senast. Jag ska skriva ut några prov. vad jag såg så var det 1-4 alternativ på varje fråga, är det som i skolan att man får 0,5p för rätt svar och 0,5p för att redovisa själva svaret?

Permalänk
Medlem
Skrivet av obscure:

Oj jag har ju bara läst matte A tidigare så vet inte om jag kommer kunna lära mig matte B på två veckor utan att ha rört det, särskilt som det var nästan 10 år sen man läste senast. Jag ska skriva ut några prov. vad jag såg så var det 1-4 alternativ på varje fråga, är det som i skolan att man får 0,5p för rätt svar och 0,5p för att redovisa själva svaret?

Nja, då har du nog bäst chans att bara försöka repetera och kolla lite lektioner på youtube.
Det är bara kryssfrågor på högskoleprovet. Inga motiveringar eller liknande. Det är 40 uppgifter som ska besvaras på 55 minuter (per pass).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av obscure:

Oj jag har ju bara läst matte A tidigare så vet inte om jag kommer kunna lära mig matte B på två veckor utan att ha rört det, särskilt som det var nästan 10 år sen man läste senast. Jag ska skriva ut några prov. vad jag såg så var det 1-4 alternativ på varje fråga, är det som i skolan att man får 0,5p för rätt svar och 0,5p för att redovisa själva svaret?

Nej, det är rätt eller fel som gäller. Du ska inte redovisa någonting utan det är bara svarsalternativ på provet.
Kolla gamla prov och kolla fler gamla prov. Lär dig vilken sorts frågor som ställs och hur de ställs. Speciellt i logikdelen är de luriga och du kan förlora många poäng om du inte förstår eller läser helt ordentligt. Du har inte heller tid att fundera för länge, som ovan säger är det 55 minuter på 40 frågor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Gör gamla prov på nätet, det är bästa sättet

Permalänk
Medlem

Jag gjorde de första tolv frågorna på förra årets prov och förstod nog i princip inte ens hälften av frågorna. troligtvis är det bättre å köra lite vanlig repetition innan man kör fler prov och frågor.

Permalänk
Medlem

Gå igenom gamla prov för att se hur de är uppbyggda, och hur frågorna fungerar.
Gå igenom fler gamla prov om du hade problem.

Var ordentligt utvilad och utsövd på själva provdagen.

Fastnar du på någon fråga så fortsätt med nästa fråga, och gå sedan tillbaka till de frågor du hade problem med. Detta för att undvika tidsbrist.
Vet du inte svaret på en fråga så gissa. Du får inte minuspoäng för felaktiga svar.

Permalänk
Medlem

Jag skaffade faktiskt HPGuiden några månader innan provet. Det fungerade bättre än förväntat.

Nu är det väl lite sent för det, så mitt tips, så som andras tips, är att ögna igenom gamla prov för att lära dig hur de är utformade och gå igenom Matte A och B lite snabbt. Dannejaha har riktigt bra genomgångar och förklaringar av gamla högskoleprov.

http://www.dannejaha.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av obscure:

Jag gjorde de första tolv frågorna på förra årets prov och förstod nog i princip inte ens hälften av frågorna. troligtvis är det bättre å köra lite vanlig repetition innan man kör fler prov och frågor.

Jag tror inte att det räcker med "lite repetition" om du inte fattar hälften av frågorna. Jag tror snarare att du behöver läsa på ordentligt och bli ganska duktig i ämnena som provet handlar om. Studenter som skriver provet är ofta väldigt duktiga i skolan och får ändå inte bra resultat, och har läst hela mattespannet, fysik och har färska kunskaper i svenska och engelska i skolan.

Vad är det du vill söka in till?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@obscure: Högskoleprovets syfte är inte att mäta dina kunskaper – utan att försöka visa dina möjligheter att klara av en högskoleutbildning. Eftersom högskoleutbildningar är så skiftande till karaktär och innehåll, fokuserar provet på generiska kompetenser som ordförståelse och logik. Därför innehåller provet inte några rena kunskapsfrågor utan innehåller istället olika moment för exempelvis ordförståelse, engelsk och svensk textförståelse, matematisk logik och förmågan att läsa diagram. Därför är högskoleprovet knappast något som man ”pluggar till” i vanlig mening.

Därmed inte sagt att man inte kan förbättra sina resultat genom att förbereda sig. Många har redan nämnt betydelsen av att tittat på tidigare prov – och det är såklart bra. Men som jag ser det är kanske den viktigaste förberedelsen att lära sig det tempo som man måste ha på de olika delmomenten. När tiden är slut på ett moment så är den slut och därför är det viktigt att anpassa tempot på de olika momenten så att du har tid att gå igenom alla uppgifter. Ett sätt (kanske det bästa ?) är att göra detta är ju att göra provet mer än en gång. Ofta får man ju ett bättre resultat den andra eller tredje gången – så var det iaf för för mig, och jag tycks inte vara ensam om det utan ca 60% får högre poäng den andra gången som de skriver provet (https://lararnastidning.se/fler-hogskoleprov-ger-battre-resul...).

Lycka till!

/M

Permalänk
Avstängd

Gamla prov är det enda som är värt tiden i mina ögon. Jag hade för länge sedan en flickvän som kunde spanska, franska och pluggade latin, hon hade en stor fördel vid ordproven, men det är inte så lätt att läsa in de kunskaperna direkt.

Första gången jag gjorde provet, direkt efter gymnasiet, så gjorde jag ett gäng gamla prov och kände mig ganska säker, och sen gick det ganska bra. Andra gången jag gjorde provet hade jag inte pluggat på fem år utan bara sysslat med en massa riktiga skitjobb och förberedde mig inte det minsta. Då gick det bättre. 1,7 första gången och 1,9 andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag tror inte att det räcker med "lite repetition" om du inte fattar hälften av frågorna. Jag tror snarare att du behöver läsa på ordentligt och bli ganska duktig i ämnena som provet handlar om. Studenter som skriver provet är ofta väldigt duktiga i skolan och får ändå inte bra resultat, och har läst hela mattespannet, fysik och har färska kunskaper i svenska och engelska i skolan.

Vad är det du vill söka in till?

Skickades från m.sweclockers.com

Alltså har haft en liten dröm om att plugga tekniskt basår men har dragit mig för det iom att man behöver extremt bra betyg för att komma in. tror sista som kom in förra året var 16.7 i snittbetyg och mitt snitt på 13ish är ju inte ens nära. Man känner ju sig lite halvt värdelös att inte ens komma in på en förberedande linje. Jag kan ju såklart lägga ett par år på komvux för att sedan komma in på denna förberedande linjen och sedan slutligen göra 3 eller 5 år på någon teknisk linje. Det känns ju dock väldigt långt.

That being said, tänkte att jag kunde göra ett försök och göra provet. nu har jag dragits med en längre dipp och dragit mig för att sätta mig ner. Det fanns en bok på 130 sidor för 199:- som jag tänkte gå ner och köpa. det är väl ingen mening och köpa den tjockaste boken särskilt som det inte verkar finnas något konkret att plugga på inför provet förutom gamla prov.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av obscure:

Alltså har haft en liten dröm om att plugga tekniskt basår men har dragit mig för det iom att man behöver extremt bra betyg för att komma in. tror sista som kom in förra året var 16.7 i snittbetyg och mitt snitt på 13ish är ju inte ens nära. Man känner ju sig lite halvt värdelös att inte ens komma in på en förberedande linje. Jag kan ju såklart lägga ett par år på komvux för att sedan komma in på denna förberedande linjen och sedan slutligen göra 3 eller 5 år på någon teknisk linje. Det känns ju dock väldigt långt.

Okej. För att få bra resultat på högskoleprovet behöver du nog förbereda dig ordentligt för att lyckas. Har du bara gjort matte A för tio år sedan så räcker inte två veckor. Ett halvår är mer rimligt, eller längre.

Edit: Mitt bästa tips att ta in kunskap är ofta att lösa problem. När du inte förstår får du läsa in det som krävs för att lösa den exakta frågan. Sedan till nästa fråga, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av obscure:

Alltså har haft en liten dröm om att plugga tekniskt basår men har dragit mig för det iom att man behöver extremt bra betyg för att komma in. tror sista som kom in förra året var 16.7 i snittbetyg och mitt snitt på 13ish är ju inte ens nära. Man känner ju sig lite halvt värdelös att inte ens komma in på en förberedande linje. Jag kan ju såklart lägga ett par år på komvux för att sedan komma in på denna förberedande linjen och sedan slutligen göra 3 eller 5 år på någon teknisk linje. Det känns ju dock väldigt långt.

That being said, tänkte att jag kunde göra ett försök och göra provet. nu har jag dragits med en längre dipp och dragit mig för att sätta mig ner. Det fanns en bok på 130 sidor för 199:- som jag tänkte gå ner och köpa. det är väl ingen mening och köpa den tjockaste boken särskilt som det inte verkar finnas något konkret att plugga på inför provet förutom gamla prov.

Inget som är värt något är lätt att skaffa

Tror kanske att du borde sikta på nästa provtillfälle och förbereda dig ordentligt tills dess.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Inget som är värt något är lätt att skaffa

Tror kanske att du borde sikta på nästa provtillfälle och förbereda dig ordentligt tills dess.

Men borde jag inte försöka nyttja detta provtillfället om inte för att ta det åter i höst? känns ju konstigt att inte försöka om man ändå betalt.

Permalänk
Medlem

@obscure:

Om du redan har betalt så är det ju bara att dra och se det som en övning.
Många gör dåligt ifrån sig på första försöket då de lätt stressar upp sig och hamnar i tidsproblem som andra har nämnt här.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av obscure:

Men borde jag inte försöka nyttja detta provtillfället om inte för att ta det åter i höst? känns ju konstigt att inte försöka om man ändå betalt.

Har du redan betalat, så skall du naturligtvis skriva det. Finns ingen vettig anledning att låta bli.
Det värsta som kan hända är ju att du får ett dåligt resultat, och även ett dåligt resultat är bättre än inget resultat.

Övning ger färdighet sägs det ju, och även om konstruktionen av högskoleprovet gör det svårt att öva så mycket på det, så är ändå erfarenheten av att skriva det nyttig.
Om inte annat ser du hur allting går till rent praktiskt, så att du vid nästa provtillfälle inte behöver ödsla någon tankemöda på den saken utan kan koncentrera dig på själva provet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av obscure:

Men borde jag inte försöka nyttja detta provtillfället om inte för att ta det åter i höst? känns ju konstigt att inte försöka om man ändå betalt.

Absolut! Det är superviktigt att veta hur provet fungerar rent praktiskt också. Det kommer också att hjälpa dig mycket till nästa gång du skriver det att veta bättre hur du ska lägga upp tiden och så där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Björn runow har en mängd videor för mattedelen på youtube. Har själv inte sett just men tycker han varit väldigt i sina andrs videor om envar och linalg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av GladiumMiles:

Björn runow har en mängd videor för mattedelen på youtube. Har själv inte sett just men tycker han varit väldigt i sina andrs videor om envar och linalg.

Skickades från m.sweclockers.com

Kollade på nån skåning igår hela kvällen, kanske var han.

Permalänk
Avstängd

Har hört att man kan köpa sig ett bra resultat

Det bästa är väl att inte tokplugga strax innan provet utan att bygga på sina färdigheter under längre tid. Att vara utvilad lär vara A och O, är man trött så kan det nog vara tufft att hantera både logik och minne.