Disk image mjukvara för UFEI maskiner med ”Secure boot”

Permalänk

Disk image mjukvara för UFEI maskiner med ”Secure boot”

Vilket disk image program fungerar bra på nyare datorer?
Jag skulle vara väldigt tacksam för råd.
Jag har använt Acronis True Image sedan tio år tillbaka och det har alltid funkat bra.

Sedan UFEI och ”Secure boot” kom in i bilden så tycker jag dock att det har varit struligt.
De USB-minnen som jag har med bootbar Acronis i många år funkar inte på nyare datorer
Jag köpte Acronis True Image 2018 nyligen och tänkte att det skulle lösa det, men det är fortfarande struligt att boota från USB minne med Acronis om Secure boot är activerat i UFEI. (Av någon anledning så går det lättare att boota från cd)

Jag tror att det delvis är handhavandefel från min sida aka skit bakom spakarna då jag inte har riktigt koll på hur secure boot fungerar.
Finns det något HDD image mjukvara som är mer kompatibel med datorer med Secure boot och UFEI? Är det något som är lättare att använda än andra?

(En annan nackdel med Acronis True Image Home är att den är rätt mager med funktioner, det går tex inte att resize partitioner , eller köra någon boot defrag. Finns det något som är värt att prova om man vill ha lite mer funktioner?)

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Det du förmodligen missat på är att den startbara USB-stickan skall sitta i datorns USB-port innan du slår på strömmen på datorn - dvs. en kall-boot. till detta att USB-stickan är av rätt sort som gör den bootbar - det finns varianter som inte är bootbara för att de registrerar sig som fel sorts massmedia när de identifierar sig. Detta gäller också optisk media att skivan sitter på plats och släden inmatad i läsaren innan man slår på strömmen. Krånglar USB-stickan på oklart sätt så fungerar nästan alltid optisk media - även om CD/DVD-läsaren ifråga går via USB till datorn.

Det är bara då under kallstart som BIOS gör utforskning vilka media som har giltiga UEFI-instanser och därmed ger dig valmöjligheter i BIOS senare.

En varm-reboot gör ingen skanning av valid media och det som ev. tas bort ur DVD-läsare/USB är borta sedan oavsett hur många varmreboot du än gör, även om mediat i frågan sattes tillbaka senare igen.

Gissar att man gjort så för att man måste vara fysiskt vid datorn och komma åt on/off-knappen fysiskt för installation och BIOS-meck och inte kunna fjärrstyra en installation att starta från USB mha (varm)reboot från tex. remote desktop.

Permalänk

Tusen tack 🙏🏻

Skrivet av xxargs:

Det du förmodligen missat på är att den startbara USB-stickan skall sitta i datorns USB-port innan du slår på strömmen på datorn - dvs. en kall-boot. till detta att USB-stickan är av rätt sort som gör den bootbar - det finns varianter som inte är bootbara för att de registrerar sig som fel sorts massmedia när de identifierar sig. Detta gäller också optisk media att skivan sitter på plats och släden inmatad i läsaren innan man slår på strömmen. Krånglar USB-stickan på oklart sätt så fungerar nästan alltid optisk media - även om CD/DVD-läsaren ifråga går via USB till datorn.

Det är bara då under kallstart som BIOS gör utforskning vilka media som har giltiga UEFI-instanser och därmed ger dig valmöjligheter i BIOS senare.

En varm-reboot gör ingen skanning av valid media och det som ev. tas bort ur DVD-läsare/USB är borta sedan oavsett hur många varmreboot du än gör, även om mediat i frågan sattes tillbaka senare igen.

Gissar att man gjort så för att man måste vara fysiskt vid datorn och komma åt on/off-knappen fysiskt för installation och BIOS-meck och inte kunna fjärrstyra en installation att starta från USB mha (varm)reboot från tex. remote desktop.

Tack 🙏🏻
Väldigt bra och hjälpsam info 😊☝🏻
Jag visste inte att cold boot gjorde skillnad 😳
Men nu fick jag det att fungera 😊🙏🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Det tog mig ett tag att inse denna skillnad också, typ en halv natt med för mig en obekant UEFI på en ny laptop som jag ville ha in linux i... ...det var en knagglig väg med både USB-minne av fel sort och detta med boot-ordning kall resp. varmreboot - hade jag inte gått via DVD-skiva för att få bort alla tveksamheter med just USB-stickors boot-förmåga så vete fasen om jag sett sammanhanget/kopplingen med just skillnaden mellan kallboot och varmreboot...

Sådant står ingenstans lättillgängligt - utan det är typ att man "bara skall veta det"!