Permalänk
Avstängd

Asus z97A och samsung 970 evo plus

Skall inte dessa två fungera tillsammans?

Jag har precis fått hem min nya disk Har tidigare köpt diverse m2 diskar och ej fått F**skapen att boota i min dator, då jag läst till mig så skall datorn stöda PCI Express ssd och därav så fick jag sälja mina andra diskar, Nu har jag köpt den ovan och den hittas inte heller av min dator.

kan någon dementera eller verifiera mina farhågor att jag feeecking åter igen förlorat pengar på att köpa något som ej funkar med min gamle trotjänarrigg. Modekort

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7 1700 || EVGA GTX 1080 Ti FTW3 || ASUS Crosshair VI Hero || 4x8GB G.Skill TridentZ @3200MHz CL14 || EKWB Hardline Loop || EVGA Supernova G3 650W || Samsung 980 1TB - Samsung 850 EVO 500GB
Phanteks Evolv X Tempered Glass
|| Acer Predator X34A

Permalänk
Avstängd

Ok. Då ställer jag en följdfråga, har idag ett Asus PCE-Ac68 wifi kort i datorn, kan den ställa till det så jag ej kan använda minnet?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Från moderkortets produktsida du länkade:

Citat:

*1 : The PCIe x1_1/2 slots share bandwidth with M.2 Socket 3. The M.2 Socket 3 is default disabled.

Du måste alltså gå in i BIOS och slå på M.2-porten för att den ska fungera, detta kommer innebära att de båda PCIe x1-portarna kommer stängas av. Om du har nätverkskortet i en av dem så kan du flytta det till t.ex. den nedersta PCIe x16-porten, det är inget problem att sätta PCIe-kort i socklar som är längre än nödvändigt.

Sen är förstås M.2-porten på det moderkortet likt de flesta Z97-moderkort begränsad till 10Gbit/s, så du kommer max få ut runt 1GB/s från SSDn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Från moderkortets produktsida du länkade:
Du måste alltså gå in i BIOS och slå på M.2-porten för att den ska fungera, detta kommer innebära att de båda PCIe x1-portarna kommer stängas av. Om du har nätverkskortet i en av dem så kan du flytta det till t.ex. den nedersta PCIe x16-porten, det är inget problem att sätta PCIe-kort i socklar som är längre än nödvändigt.

Sen är förstås M.2-porten på det moderkortet likt de flesta Z97-moderkort begränsad till 10Gbit/s, så du kommer max få ut runt 1GB/s från SSDn.

detta är redan gjort, jag slog över från pcie till m2 och vice versa. Men disken hittades inte.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Och när jag ändrade från pcie till m2 så slutade wifi kortet att fungera dessutom. Jag kan inte flytta ner pcie kortet då det är ett Litet pcie kort.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Någon som har samma M-kort och verifierat att det skall fungera? Eller rekommenderas det ändå att man uppgraderat för att nyttja hastigheten kortet kan leverera?`Är generellt nöjd med min rigg jag använder idag. Om jag nu skulle byta rigg vad ska man gå på som är Equal med det jag köpte för 4 år sen ,, dvs nedan rigg

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Har du senaste Bios?

Sådana tekniska problem brukar alltid få sig en Bios uppdatering för och eliminera dom problemen.

En som har problem som dig, kolla in här.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Har du installerat drivrutinerna för m2 disken? Hittar du den i disk part?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ny fråga, Har fått igång m2 disken nu, Kan se disken i windows 10 på min Sata ssd installation.
Nu vill jag installera win 10 på M2 disken, där tar det just nu tvärstopp, Jag kommer till installationen och Windows installation hittar M2 driven installationen startas och filer kopieras över till disken etc. Men vid omstarten vid installationen så failar allt. Om jag har alla diskar i så får jag felmeddelande om installation som misslyckats vid uppgradering etc.
När jag försöker installera med endast M2 driven så sker allt precis som ovan i fet text, men vid reboot så bootas allt om med Usb driven för installation och jag kommer till steg 1 igen. I Boot priority så finner jag inte disken när jag kollar i bios, Men däremot så finner jag network devices och usb installations media.

Jag har följt denna guide :

Guide for installation. You can do a search for a guide for "USB memory stick with a UEFI bootable ISO of Windows 10" in step 5.

1- The M.2 drive has to be the only drive installed.

2 - Go into the bios, under the boot tab there is an option for CSM, make sure it is disabled.

3 - Click on secure boot option below and make sure it is set to other OS, not windows UEFI.

4 - Click on key management and clear secure boot keys.

5 - Insert a USB memory stick with a UEFI bootable ISO of Windows 10 on it, USB3 is quicker but USB2 works also. A Windows DVD won’t work unless you’ve created your own UEFI Bootable DVD.

6 - Press F10 to save, exit and reboot.

7 - Windows 10 will now start installing to your NVME drive as it has its own NVME driver built in.

8 - When the PC reboots hit F2 to go back into the BIOS, you will see under boot priority that windows boot manager now lists your NVME drive.

9 - Click on secure boot again but now set it to WIndows UEFI mode. (see #3 above)

10 - Click on key management and install default secure boot keys

11 - Press F10 to save and exit and windows will finish the install. Once you have Windows up and running, shutdown the PC and reconnect your other SATA drives.

Dold text

Men får ändå inte till det. Har googlat runt men får inte till det alls, någon som har ett tips.
Driven syns som sagt

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Neonodia:

Och när jag ändrade från pcie till m2 så slutade wifi kortet att fungera dessutom. Jag kan inte flytta ner pcie kortet då det är ett Litet pcie kort.

Som sagt går det jättebra att sätta ett litet kort i en stor PCIE-port, du kan flytta ner det utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Andreaz1:

Som sagt går det jättebra att sätta ett litet kort i en stor PCIE-port, du kan flytta ner det utan problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det har jag gjort. Läs inlägget ovan

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

inser att jag inte installerar drivrutinen för NVME när jag kör installationen, Kan det ha att göra med saken att göra? Disken hittas ändock vid installation men med Windows egna drivisar

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ