Permalänk
Medlem

virtuella minnet

Hejsan.

Är det någon som vet om det finns nån anledning med dagens datorer att ändra på det virtuella minnet
kontra att köra på det windows rekommenderar i windows 10 för att öka spelprestanda?

//henke

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem

@henxon:
Det största anledingen att ha en egen fast inställd storlek på swapp-filen har alltid varit för mig ända sedan Win 98, inte bara att få bort den ökade disk aktivitet en dynamisk swapp-fil innebär, men också fragmenteringen den orsakar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@henxon:
Det största anledingen att ha en egen fast inställd storlek på swapp-filen har alltid varit för mig ända sedan Win 98, inte bara att få bort den ökade disk aktivitet en dynamisk swapp-fil innebär, men också fragmenteringen den orsakar.

okej, ber om ursäkt jag är inte så duktig på datorer så är inte till fullo med i matchen men har en m.2-disk och 32 gb ram, windows rekommenderar 4864mb.
jag bör alltså trimma upp det lite då?

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem

Nej det finns ingen större mening med att pilla på inställningarna om du sitter på en modern dator med SSD. Var mer mening förr, när windows inte var lika smart, och när snurrdiskar kunde optimeras med fasta storlekar långt ut på skivan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Stänger vi alltså inte av swap längre på SSD för att minska skrivningarna...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Stänger vi alltså inte av swap längre på SSD för att minska skrivningarna...?

Visst kan man göra det, men det finns program/spel som vill ha swapp-filen, och kan till och med vägra starta om det inte finns någon och/eller ge felmeddelande om "out of memory".

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@guermantes: Windows är byggt med SSD i åtanke nuförtiden.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av henxon:

Hejsan.

Är det någon som vet om det finns nån anledning med dagens datorer att ändra på det virtuella minnet
kontra att köra på det windows rekommenderar i windows 10 för att öka spelprestanda?

//henke

Nej, det är en funktion från 32 bitars era tiden för att komma över problemet med endast 4GB ram.

Virtuelt ramminne är Windows lösning på när Windows får slut på ram.
Då använder den en "pagefile" som ram vilket ligger på din disk.
Du kan ju bara ana hur slött detta är och du får inte ut någon prestanda.

Har man 16GB ram finns det ingen som helst användning med pagefile och jag har haft den avstängd sedan Windows 8/10.
Vill du inte stänga av din så kan du sänka den.

Permalänk
Medlem

jag stänger alltid av swap, har 32GB i nuvarande och de räcker.
Swap är bara till för när ram inte räcker till. Har aldrig stött på program de senaste 15åren som kräver att man har swap för saken skull utan att ram skulle bli överfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

jag stänger alltid av swap, har 32GB i nuvarande och de räcker.
Swap är bara till för när ram inte räcker till. Har aldrig stött på program de senaste 15åren som kräver att man har swap för saken skull utan att ram skulle bli överfullt.

är swap lika med att man stänger av växlingsfilen?

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Medlem
Skrivet av henxon:

är swap lika med att man stänger av växlingsfilen?

Ja, på Svenska heter det växlings-fil, men var medveten om att även om man väljer att inte ha någon, så kommer Windows att skapa en ändå, i Win 10 får man dock inget meddelande om detta som man fick i äldre Windows.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av henxon:

är swap lika med att man stänger av växlingsfilen?

Pagefile, swapfile, växlingsfil.

Samma sak, olika ord.

Stäng av skiten och låt ditt ram användas korrekt.

Ledigt ram är bortslösat ram 👍

Permalänk
Medlem

jag testar med det då, tack så mycket för hjälpen allihopa.

Visa signatur

[Fractal Design Define R6 Gunmetal Tempered Glass][Intel Core i9 9900K 3.6 GHz 16MB @ 5Ghz]//[ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC]//[Samsung 970 EVO Plus 1TB]
[ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING]//[Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2400MHz CL14]
[be quiet! Dark Power Pro 11 1000W]//[Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm]//[ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync]

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ja, på Svenska heter det växlings-fil, men var medveten om att även om man väljer att inte ha någon, så kommer Windows att skapa en ändå, i Win 10 får man dock inget meddelande om detta som man fick i äldre Windows.

Jaså? Jag har ingen pagefile.sys någonstans. För den ligger väl normalt på c:/?

Permalänk
Medlem

jag har fått en del problem när jag har stängt av min, så låter windows hantera den nuförtiden.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Flibbertigibbet: Den är listad som systemfil och syns normalt inte. Stäng av den genom Systemegenskaper...
Edit: Jag körde inte heller med swapfilen förut. Om man får problem med den avstängd så kör man program som slukar minne, kanske tillåmed program som har minnesläckage. Dagens spel och vram-användning ökar minnesåtgången markant så jag kan tänka mig att exempelvis 32 GB kan överskridas om man kör med annat junk öppet.

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

@Flibbertigibbet: Den är listad som systemfil och syns normalt inte. Stäng av den genom Systemegenskaper...

Jag vet? Det var inte det jag frågade. Han sade att den återskapades oavsett i Windows 10.

Jag har dock ingen.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte stänga av. Inte ens ändra. Det finns program och spel som inte fungerar som dom ska om man pillar på instälingen.
Jag hade pillat, en fast ganska stor swappfil. Körde ett spel som ... lite hänge sig vid auto save. Jag stängde då av swapfilen för att minska besltningen på diskar.. det blev helt klart sämre och i bland hängde det sig, avslutases spelet. Jag lät windows bestämma och alla problem var borta. Windows i dag fungear bra och pilla gör inte saker bättre oftast, den tiden är förbi.

Permalänk
Skrivet av Ebert:

Windows i dag fungear bra och pilla gör inte saker bättre oftast, den tiden är förbi.

Det finns otaliga tweaks för att göra Windows bättre. Så att tiden för det skulle vara förbi är snackeri.

Permalänk
Hedersmedlem

Swap är inte alls nödvändigtvis enbart till som "extra RAM" när minnet är slut (vi vet nog alla vad som händer med prestandan där!). Jag vet inte hur det fungerar i Windows, men man kan ju tro och hoppas att Microsoft är kompetenta nog att faktiskt använda det på ett positivt sätt, liknande Linux.

I Linux används swap även när minnet inte är slut, för att förbättra prestandan. Ett sätt som swap bidrar till det är genom att kärnan swappar ut pages som används extremt sällan, så att den platsen i RAM kan användas till att lagra/cacha pages som faktiskt används ofta.

Med andra ord används swap för att få plats med flera viktiga pages i RAM, vilket gör datorn snabbare än om du inte hade swap.
"Swap-användningen är inte noll, men jag har ju ledigt RAM -- varför gör den datorn långsammare med mening?" verkar vara ett vanligt sätt att tänka, men det stämmer inte nödvändigtvis överens med verkligheten för det.

Sedan så blir det förstås som så att man absolut inte lär märka skillnad i praktiken om man har 32 GB RAM och inte kör tunga serverlaster eller liknande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

"Swap-användningen är inte noll, men jag har ju ledigt RAM -- varför gör den datorn långsammare med mening?"

Tekniskt sätt gör den det då den förhindrar att Windows använder mer ram och Windows är värdelös på att hantera pagefile oavsett.
Har man ingen pagefile så kommer flera saker att hamna på det verkliga ramet och med 16GB+ ram så vill man väl också att dom används.

Permalänk
Medlem

Swap-filen används för att "swappa ut" memory pages (den faktiska binära datan som lagras, vanligtvis i chunks om 4 kiB) från memory frames (fysiskt/riktigt minne som rymmer en memory page) till disk.

Best case swap-fil påslagen: du har 300 chromeflikar och photoshop uppe samtidigt som du spelar, och du har inte tillräckligt med minne för alla applikationer samtidigt.
Resultat: iom mekanismen "virtuellt minne" så kommer minnet som används av chrome och photoshop att swappas ut på disk, och spelet kan använda allt minne själv. Allt flyter på finfint så länge du inte växlar mellan applikationer/använder dem samtidigt.

Worst case med swap-fil påslagen: du har endast spelet igång och inga andra program, så du får inte slut på minne. Trots detta väljer windows att swappa ut delar av spelets minne till disk (oklart om windows verkligen swappar ut minne om det fortfarande finns ledigt dock...? Har inte stenkoll där om det inträffar i praktiken.).
Resultat: de delar av spelets minne som swappats ut måste swappas in i igen, med ökad latency som följd (mindre idag än förut, då ssd:er är mkt snabbare än hårddiskar).

IMO så blir det i praktiken mer fördelar med swap påslaget. Och alla spel och program förutsätter att swap finns, då det är en normal del av operativsystemet. I teorin så skulle det kunna ge en marginell prestandaförbättring om man hindrar windows från att swappa... Så om man jagar de där 1% procenten extra prestanda, sure, man kan stänga av swap.

TL;DR: Swap är påslaget som default av en anledning, det fyller ett syfte. Men det "borde" vara lugnt att stänga av om du inte använder jävligt mkt minne samtidigt. Men varför slå av det för någon enstaka % (i bästa fall) förbättring? I denna era av snabba ssd:er så skulle jag jaga prestanda någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

...
I Linux används swap även när minnet inte är slut, för att förbättra prestandan. Ett sätt som swap bidrar till det är genom att kärnan swappar ut pages som används extremt sällan, så att den platsen i RAM kan användas till att lagra/cacha pages som faktiskt används ofta.

Med andra ord används swap för att få plats med flera viktiga pages i RAM, vilket gör datorn snabbare än om du inte hade swap.
"Swap-användningen är inte noll, men jag har ju ledigt RAM -- varför gör den datorn långsammare med mening?" verkar vara ett vanligt sätt att tänka, men det stämmer inte nödvändigtvis överens med verkligheten för det.
...

Jag tror inte det stämmer att swap används till att ladda in "viktigare" saker i RAM? För utan swap så kan det endast finnas 2 möjligheter: antingen får du plats med hela applikationen i minnet eller så krashar applikationen pga för lite minne (eller annan slumpvald applikation, eller hela systemet, om man har otur... :/).

Snarare är det väl det man brukar använda "överblivet RAM" (ledigt för att det inte används, eller frigjort genom swappning) till att cacha filer? Cachning av filer är nice för vanlig användning, men heuristiken (speciellt avvägningen: ha kvar gamla pages i minne VS ladda in filer i cache) som används lär inte vara optimerad för spelande i första hand. I teorin (dunno om det är ett problem i praktiken) skulle det kunna bli en mismatch vad OS:et (windows/linux whatever) är optimerat för, och konsekvenser det får för spel.

Misstänker personligen dock att prestandapåverkan för spel är väldigt låg, om någon negativ påverkan finns öht.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flibbertigibbet:

Det finns otaliga tweaks för att göra Windows bättre. Så att tiden för det skulle vara förbi är snackeri.

Det finns otaliga tweaks. Sant Huruvida dom gör Windows bättre är en annan fråga.
Mycket handlar där om känslan av kontroll och värderingar.
Det finns ju liksom ingen anledning MS skulle välja en inställning som INTE är den bästa från början.
Sedan har vi specialfall (det är därför det går ändra) men för merparten användarna är standard gott nog.

Permalänk
Medlem

@Ebert: Det är ju rätt svårt att gissa något som skall passa alla, alla möjliga scenarion och systemkonfigurationer etc. Lättare att köra det safe med marginal och möjligen offra prestanda för stabilitet. Att det krashar skulle inte många tolerera...

Exempelvis kan det vara värt att lämna skrivar, bluetooth och wifi tjänster rullandes (mer eller mindre idlande) utifall någon trycker i något i framtiden.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Skärpning!
Har raderat ett antal inlägg försök att ha en trevlig ton i tråden!

Mvh

Tiamat/Moderator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av osmig:

Jag tror inte det stämmer att swap används till att ladda in "viktigare" saker i RAM? För utan swap så kan det endast finnas 2 möjligheter: antingen får du plats med hela applikationen i minnet eller så krashar applikationen pga för lite minne (eller annan slumpvald applikation, eller hela systemet, om man har otur... :/).

Snarare är det väl det man brukar använda "överblivet RAM" (ledigt för att det inte används, eller frigjort genom swappning) till att cacha filer? Cachning av filer är nice för vanlig användning, men heuristiken (speciellt avvägningen: ha kvar gamla pages i minne VS ladda in filer i cache) som används lär inte vara optimerad för spelande i första hand. I teorin (dunno om det är ett problem i praktiken) skulle det kunna bli en mismatch vad OS:et (windows/linux whatever) är optimerat för, och konsekvenser det får för spel.

Misstänker personligen dock att prestandapåverkan för spel är väldigt låg, om någon negativ påverkan finns öht.

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan det jag skriver och det du skriver. Jag håller med dig helt i det du skriver, men du håller tydligen inte med mig.
Med "viktigare saker" menar jag i praktiken att applikationer och filer du använder just nu får ligga kvar, medan sådant som inte används på ett tag swappas ut. Så i ditt exempel skulle alltså pages som tillhör Chrome och Photoshop swappas ut (används "sällan", på kort sikt alltså) så att spelets pages (används "ofta") just nu få ligga kvar i RAM.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Jag förstår inte riktigt skillnaden mellan det jag skriver och det du skriver. Jag håller med dig helt i det du skriver, men du håller tydligen inte med mig.
Med "viktigare saker" menar jag i praktiken att applikationer och filer du använder just nu får ligga kvar, medan sådant som inte används på ett tag swappas ut. Så i ditt exempel skulle alltså pages som tillhör Chrome och Photoshop swappas ut (används "sällan", på kort sikt alltså) så att spelets pages (används "ofta") just nu få ligga kvar i RAM.

Sorry, jag kan nog bli bättre på att förklara vad jag menar, var något otydligt det jag skrev.

Du påstod att syftet med swap är att förbättra prestanda, vilket jag inte håller med om (förutom undantagsfallet att man kan cacha filer i RAM med minne som frigjorts mha swappning av inaktivt minne).

Att använda swap kan omöjligt förbättra prestanda genom att låta 'rätt' saker vara inladdade i RAM. För om man har stängt av swap helt så kommer det inte längre vara en issue vilka delar av virtuella minnet som ligger på disk och vilka som ligger i RAM då ALLT virtuellt minne ligger inladdat i RAM. Får delar av applikationen inte plats i RAM så kommer saker istället att krasha, det är allt eller inget som gäller.

Syftet med swap är att låta applikationer använda mer minne än det finns RAM samt att undvika systemkrasher när RAM tar slut. Sen är frågan hur man uppnår det med så lite prestandaförluster som möjligt, alltså hur OS:et väljer vilka delar av minnet som swappas ut. Där kan det teoretiskt uppstå prestandaförluster redan vid låg användingsgrad på minnet om heuristisken är dålig eller olämplig för den applikation man använder. I ett sådant fall kan man stänga av swap för att kringå detta (dock med problem vid full minnesanvändning som följd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av osmig:

Att använda swap kan omöjligt förbättra prestanda genom att låta 'rätt' saker vara inladdade i RAM. För om man har stängt av swap helt så kommer det inte längre vara en issue vilka delar av virtuella minnet som ligger på disk och vilka som ligger i RAM då ALLT virtuellt minne ligger inladdat i RAM. Får delar av applikationen inte plats i RAM så kommer saker istället att krasha, det är allt eller inget som gäller.

Program kan dock använda externa resurser som t.ex. filer, som OS:et kan hålla kvar i minnet om det finns plats. Om OS:et swappar ut gammal data till disk så kan det mycket väl leda till att man får bättre prestanda i ett program, eftersom det då finns mer minne att använda som cache.

På i alla fall Linux är det standardbeteendet, d.v.s. minne som inte använts på länge kan swappas ut till disk även om det finns ledigt minne. Jag brukade därför ställa in "swappiness" på 0 förr i tiden, så att detta inte sker, eftersom jag inte gillade att program jag inte använt på en stund swappades ut och blev sega ett tag när jag återgick till dem. Men nu är det många år sedan jag brydde mig om att använda swap ö.h.t.

Permalänk
Medlem

Mycket spekulationer osv ..
Snabb googling visar vad Microsoft själva tycker om det hela.
https://support.microsoft.com/en-us/help/2860880/how-to-deter...

Visa signatur

- none -