Permalänk
Medlem

PCn fryser ofta

Nångång efter uppgradering av några komponenter så började datorn frysa.
När den fryser så varar det i cirka 2-4 sekunder och händer i medeltal cirka 1 gång i timmen, emellanåt mera, emellanåt mindre.
Verkar hända när det är lite mera som är igång men behöver inte alltid vara så utan kan hända t.ex. när jag bara kollar Youtube.

Komponenterna jag hade före uppgraderingen finns i signaturen och de komponenter jag bytte ut är: CPUn till en i7-8700K, MOBO till ett MAXIMUS X HERO och Kylaren till ett Hydro H150i PRO.

CPUn var färdigt deliddad när jag köpte den och är köpt från Silicon Lottery vilket är ett populärt ställe att köpa deliddade processorer. Jag har haft den Overclockad men har testat att köra som default.
Andra saker jag har testat är: Ta bort XMP överklockningen för mitt ram, olika hårddisk tester, uppdaterat alla drivrutiner och uppdateringar, kollat temperaturer, kollat loggar och aktivitetshanteraren hur det ser ut efter att den fryst samt en del andra tester och kontroller. Inga av dessa tester har visat något fel. När den fryser så höjs datorns ljud under frysningen och går sedan tillbaka.

Någon aning vad som kan orsaka?

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kör du på samma Windows-installation som du gjorde innan uppgraderingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax123:

Kör du på samma Windows-installation som du gjorde innan uppgraderingen?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, installerade om.

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem

Har du gamla hårddiskar?
Hade liknande problem med min sletna gamla hårddisk, varje gång något program eller windows försökte accessa något från den så frös hela datorn i nån sekund då den tog ett tag att spinna upp.

Du kan ju iaf testa om detta hjälper; gå in på Energialternativ > Ändra schemainställningar > Ändra avancerade inställningar > Hårddisk och sätt den till "0"

Ljudet kanske är en ledtråd, skulle avinstallerat drivrutinerna till moderkortets ljud och ominstallerat med nyaste från Asus's hemsida

Permalänk
Medlem

@Dax123: Skall testa de där. Nå det är inte riktigt något ljud som moderkortet ger utan mera ett ljud som att datorn arbetar mera. OS körs på en 960 Evo SSD och så har jag 2 mekaniska hårddiskar för storage, ena är cirka 2 år gammal och andra 4-5. Kunde nog möjligtvis vara något hårddisk-problem.

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem

Du kan även testa med att bara plugga ur dom två hårddiskarna och se om problemet kvarstår. Försök även lyssna varifrån ljudet kommer, skulle tippa på att det är från hårddiskarna i det här fallet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog också testa dra ur hårddiskarna för att se om det blir bättre.
Hade en gammal HDD som fungerar när man överförde saker till och från den men skapade väldigt mycket frysningar till och från, kopplade ur och det fungera.
Är ju ingen garanti men bästa metoden att felsöka är uteslutning.

Permalänk
Medlem

Har testat nu i cirka 2 dagar att ha urkopplad hårddisken som var 4-5 år gammal, lämnade i den nyare ikopplad tillsvidare. Har även testat att avinstallera några program som hade blivit installerade som ganska ofta krävde uppdatering av ljud-drivrutiner, vilket jag googlade och som möjligtvis kunde vara orsaken till frysandet.

Första dagen frös den bara 1-2 gånger och andra dagen så frös den inte alls, så det ser ut som att antingen hårddisken/ljud-programmen hade något att göra med det. Det ser ju bättre ut men det borde ju inte frysa alls. Börjar fundera lite om PSUn kan ha något med detta att göra då den är cirka 3,5 år gammal och att då kanske bortkoppling av hårddisken lättade trycket på den.. Den är dock ändå 750 watt så borde ju räcka bra till, men bara bronze certified.

Tankar?

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjooni:

Har testat nu i cirka 2 dagar att ha urkopplad hårddisken som var 4-5 år gammal, lämnade i den nyare ikopplad tillsvidare. Har även testat att avinstallera några program som hade blivit installerade som ganska ofta krävde uppdatering av ljud-drivrutiner, vilket jag googlade och som möjligtvis kunde vara orsaken till frysandet.

Första dagen frös den bara 1-2 gånger och andra dagen så frös den inte alls, så det ser ut som att antingen hårddisken/ljud-programmen hade något att göra med det. Det ser ju bättre ut men det borde ju inte frysa alls. Börjar fundera lite om PSUn kan ha något med detta att göra då den är cirka 3,5 år gammal och att då kanske bortkoppling av hårddisken lättade trycket på den.. Den är dock ändå 750 watt så borde ju räcka bra till, men bara bronze certified.

Tankar?

det är med nästan all säkerhet inte din psu som krånglar, hårddisk i eller ej. hårddiskar drar för övrigt väldigt lite watt, typ <10W
edit; "bara" bronze påverkar inte hur mycket Watt som levereras, bara verkningsgraden

Permalänk
Medlem

Testa att köra Prime95 på CPUn i ett par timmar minst och kolla gärna temp samtidigt kanske?

Permalänk
Medlem

@Dax123: Tänkte nog det också. Kan då ha varit något med den gamla hårddisken. Att OS fryser kan väl inte ha något med SSD att göra, den sitter under M.2 platsen med den färdiga kylningen på mitt MAXIMUS X och det borde vara helt bra. Kan meddela ifall den fryser igen.. Vilket då skulle betyda att problemet inte är fixat än.

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjooni:

@Dax123: Tänkte nog det också. Kan då ha varit något med den gamla hårddisken. Att OS fryser kan väl inte ha något med SSD att göra, den sitter under M.2 platsen med den färdiga kylningen på mitt MAXIMUS X och det borde vara helt bra. Kan meddela ifall den fryser igen.. Vilket då skulle betyda att problemet inte är fixat än.

Har du samsung Magician installerat? Klagar den på något?
Kör en trim/optimization och sen en performance benchmark och se vad du får för resultat

Permalänk
Medlem

Har nu använt datorn några dagar till med den gamla hårddisken urkopplad och den har nu aldrig fryst på det sättet den vanligt brukade göra, alltså att den fryser i några sekunder. Den har dock fryst fortfarande typ 1 gång om dagen men då har den antingen alltid fryst helt och kräver omstart, eller så startar den om av sig själv, vilket verkar lite mystiskt.

Har kört lite stresstest program men inga temperaturer har varit för höga och de har inte heller klagat på något. CPU körs helt stadigt på mina överklockningar. Den förs faktiskt en gång när inget hade varit igång på en stund så överbelastad tyder det inte heller på.

Vill verkligen inte behöva föra in den någonstans då jag behöver den varje dag samt vill inte lägga pengar på de.. Men vet faktiskt inte mera vad jag kan pröva utan att behöva testa byta ut komponenter. Har också rätt så samma program installera som förut men Moderkortet, CPU:n och kylaren passar hur bra som helst ihop så borde inte vara något problem där heller.

Något jag kan ha missat som kan orsaka?

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070