Begagnad systemkamera för runt 2000-3000kr

Permalänk
Medlem

Begagnad systemkamera för runt 2000-3000kr

Hej!

Söker en begagnad systemkamera för att fota under resor och vardag. Har inte tidigare ägt något systemkamera, så är rätt färsk vad gäller kamerautrustning etc.

Kikade lite på Canon EOS 550D. Något att ha?

Vad skulle ni rekommendera för runt 2000-3000kr? Vilka typer objektiv är bra för ”allround”?

Permalänk

@kameltå: Först: Tips från coachen *host host*, du vill hitta en kamera som har dubbla hjul för inställningar. Många i "100" serien har inte det, dvs 550, 650 osv. 760 har det däremot tror jag. Dubbla hjul gör att du har större möjlighet att vara kreativ när du vill. Om du t.ex. fotar manuellt och ställer in exponeringstid och bländare själv så kan du göra dessa inställningar snabbare. Dessutom tränar du lättare upp ett muskelminne så det går lättare.

Alltså, kika på serierna med en eller två siffror. Inom räckhåll prismässigt men kanske inte avståndsmässigt är 60d och med lite tur 70d, vilken är väldigt kompetent.
Något äldre med en riktigt tålig och snabb kamera är 7d som du kan skaka fram för runt 2500 kr med lite tur. Många kameror är välanvända, men dom har också slutare som är gjorda för det så det är ok. Däremot kan dom vara något nötta.

Vad gäller objektiv så blir det mer en fråga om vad du ska fota. Är det mest för att få snygga porträtt kan en fast optik med stor bländare (lågt f-värde) vara väldigt bra, men om du ska gå runt på gatan och fota där du ändå vill ha lite mer skärpedjup kan faktiskt den vanliga kit-optiken duga!

Dock, man får självklart en del för pengarna när man köper dyrare optik - bättre skärpa i överlag, bättre kontrast och färger. Dessutom mycket exaktare och robustare känsla som faktiskt gör det lite roligare. Med det sagt klarar man sig långt med ganska enkla medel - det är ju många gånger motiven som gör bilden... Andra fördelar är att bättre optik ofta är väderskyddad, och i kombination med kamerahus som står emot regn är det en bra lösning för att slippa oroa sig för vädret..

Bildstabilisering är något som kan komma väl till pass om du fotar i skymning. När det väl är mörkt behövs stativ eller blixt såvida det inte är bra belysning på något annat sätt, men om man t.ex. är utomlands där solen går ner lite tidigare även på sommaren än man är van vid här i Sundsvall så kan det ju vara en bra sak att ha.

När du nu börjar leta kameror, tänk på att en systemkamera är ganska stor att ha med. Det är både bra och dåligt. Bra för att dom är rejäla att handskas med, man kan många gånger fota även om man har handskar på sig, bra grepp ger bra kontroll osv.
Men samtidigt så är det lite sämre för att det blir ganska tungt att ha en kamera hängandes runt halsen hela dagen, den går knappast ner i en jackficka osv..

Om du vill kan du låna en gammal kamera av mig nån vecka så får du känna lite på hur en systemkamera är. Har en 40d som ska avyttras. Tänker dock inte lura på dig den om du inte vill - även om den gör ett bra jobb så är det en gammal sensor med ganska låg upplösning, och dessutom saknar den videoinspelning, så jag skulle råda dig att kolla på något nyare.
Dock är hanteringen bra och du får in känslan över vad kameran väger, hur den är att hantera osv. Detta baserat på att du bor i Sundsvall vilket jag med gör.

Skicka ett pm i så fall.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

@kameltå: Kolla efter en Canon EOS 7D.
Ruggigt bra kamera när den kom, och är det fortfarande idag.
Nog den mest prisvärda begagnade systemkamera man kan köpa idag. Brukar gå för 2500-3500kr

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

@kameltå: Först: Tips från coachen *host host*, du vill hitta en kamera som har dubbla hjul för inställningar. Många i "100" serien har inte det, dvs 550, 650 osv. 760 har det däremot tror jag. Dubbla hjul gör att du har större möjlighet att vara kreativ när du vill. Om du t.ex. fotar manuellt och ställer in exponeringstid och bländare själv så kan du göra dessa inställningar snabbare. Dessutom tränar du lättare upp ett muskelminne så det går lättare.

Alltså, kika på serierna med en eller två siffror. Inom räckhåll prismässigt men kanske inte avståndsmässigt är 60d och med lite tur 70d, vilken är väldigt kompetent.
Något äldre med en riktigt tålig och snabb kamera är 7d som du kan skaka fram för runt 2500 kr med lite tur. Många kameror är välanvända, men dom har också slutare som är gjorda för det så det är ok. Däremot kan dom vara något nötta.

Vad gäller objektiv så blir det mer en fråga om vad du ska fota. Är det mest för att få snygga porträtt kan en fast optik med stor bländare (lågt f-värde) vara väldigt bra, men om du ska gå runt på gatan och fota där du ändå vill ha lite mer skärpedjup kan faktiskt den vanliga kit-optiken duga!

Dock, man får självklart en del för pengarna när man köper dyrare optik - bättre skärpa i överlag, bättre kontrast och färger. Dessutom mycket exaktare och robustare känsla som faktiskt gör det lite roligare. Med det sagt klarar man sig långt med ganska enkla medel - det är ju många gånger motiven som gör bilden... Andra fördelar är att bättre optik ofta är väderskyddad, och i kombination med kamerahus som står emot regn är det en bra lösning för att slippa oroa sig för vädret..

Bildstabilisering är något som kan komma väl till pass om du fotar i skymning. När det väl är mörkt behövs stativ eller blixt såvida det inte är bra belysning på något annat sätt, men om man t.ex. är utomlands där solen går ner lite tidigare även på sommaren än man är van vid här i Sundsvall så kan det ju vara en bra sak att ha.

När du nu börjar leta kameror, tänk på att en systemkamera är ganska stor att ha med. Det är både bra och dåligt. Bra för att dom är rejäla att handskas med, man kan många gånger fota även om man har handskar på sig, bra grepp ger bra kontroll osv.
Men samtidigt så är det lite sämre för att det blir ganska tungt att ha en kamera hängandes runt halsen hela dagen, den går knappast ner i en jackficka osv..

Om du vill kan du låna en gammal kamera av mig nån vecka så får du känna lite på hur en systemkamera är. Har en 40d som ska avyttras. Tänker dock inte lura på dig den om du inte vill - även om den gör ett bra jobb så är det en gammal sensor med ganska låg upplösning, och dessutom saknar den videoinspelning, så jag skulle råda dig att kolla på något nyare.
Dock är hanteringen bra och du får in känslan över vad kameran väger, hur den är att hantera osv. Detta baserat på att du bor i Sundsvall vilket jag med gör.

Skicka ett pm i så fall.

Tack för bra tips! Hade gärna testat din kamera, men tyvärr bor jag inte längre i Sundsvall, har glömt ändra det på min profil. Ska kika lite efter någon kamera i tvåsiffriga serien då. Var är den generella skillnaden på hundra och två-siffer serien?

Skrivet av solhasse:

@kameltå: Kolla efter en Canon EOS 7D.
Ruggigt bra kamera när den kom, och är det fortfarande idag.
Nog den mest prisvärda begagnade systemkamera man kan köpa idag. Brukar gå för 2500-3500kr

Tack! Såg tyvärr ut att vara lite över min prisklass. De flesta på blocket gick för 2500kr, men då var det endast kamerahuset, inget objektiv alls. Men kanske kommer upp några i bättre priser.

Permalänk
Skrivet av kameltå:

Ska kika lite efter någon kamera i tvåsiffriga serien då. Var är den generella skillnaden på hundra och två-siffer serien?

Byggkvalitet, direktval av funktioner och snabbhet skulle jag säga. Många saker kan vara samma, som sensor, processor osv, men däremot brukar xx-serien ha ett visst väderskydd, snabbare autofokus, dubbla vred för slutare/bländare osv.

Jag skulle nästa tipsa om att kolla några videor så du ser skillnaden.

Ska man bara fota mer kontrollerade bilder, t.ex. på stan eller årets julporträtt är det inte så noga kan man tycka, men om man snabbt vill komma åt vissa inställningar så blir man gladare om man använder en mer kompetent kamera.

Vad gäller autofokus så kan det vara viktigt men det behöver inte vara det. Alla kameror är rätt snabba på att fokusera om man använder mittpunkten. Skillnaden blir i följande fokus - du kanske har barn som springer omkring på en lekplats, då kan det vara bättre med bättre fokus.

Och så en grej till är ju antal bilder per sekund, här är xx-serien ofta betydligt snabbare, och t.ex. 7d ännu bättre. Återigen, det kanske inte ens behövs, medan det kan vara avgörande i vissa lägen.

Om du ser framför dig att du någon gång vill fota sport, kanske fordon i rörelse eller liknande så kan även det vara en bra anledning att gå på en något vassare kamera.

Något som däremot brukar vara bra på xxx-serien är automatiska lägen, en del har vinklingsbar bildskärm, guidade inställningar osv. Själv skippar jag helst sån't, men du kanske tycker annorlunda.

Vad gäller att köpa kamera utan objektiv - enklaste kit-optiken brukar man hitta begagnad för runt 500 spänn. Ett fast 50mm f1.8 kan gå loss på ett par hundra till. Så jag tycker inte du ska diskvalificera kameror utan objektiv helt och hållet.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Vill först bara vara lite trist och fråga av vilken anledning du vill ha en systemkamera. Det finns kompetenta kompakter som tar bra bilder och kan mycket väl vara ett bra/bättre alternativ.

Är du inne på att ändå köpa en "seriös" systemkamera så kan du för all del även kolla på Nikon D300. De brukar gå för runt 2000kr. Till den kan du köpa en begagnad 18-55 VR eller Nikons AF-S DX 35/1.8. Båda två brukar gå att hitta under 1000-lappen.
Vad för objektiv som är allround kan man ju ha olika åsikter om. Ska man ha ett fast objektiv tycker jag något runt 24-35mm. 50mm är inte särskilt allround. Alls. Canonfolk vill däremot påskina det för att de inte har någon motsvarighet till Nikon 35/1.8 (fast Canons EF-S 24/2.8 är nice).
Allra mest allround blir ju en zoom. En normalzoom, som nämnda 18-55 VR (eller 18-55 IS för Canon) är billiga alternativ som har rätt bra bildkvalitet, men är inte något att skriva hem om heller direkt.