Nvidia ger Geforce GTX-grafikkort stöd för DirectX Raytracing

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jämtland
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av nubbe:

Alla GPUer och CPUer kan göra Ray tracing
DXR är en del a DX12

Alla grafikkort som stödjer DX12 kan köra Direct X Ray tracing om det stöds i drivrutinen

Ja men det var nog mest den här delen jag var intresserad av, ursäkta om det var otydligt:
"RTX har algoritmer som är speciellt utvecklade för att rendera Ray tracing med 60+ bilder per sekund istället för bilder per minut, timme eller dagar."

Kanske missuppfattade dig, förstod det som att RTX korten hade något speciellt som gjorde att de klarar att rendera spel med RT med bra FPS.
Nu låter det dock mer som att det egentligen inte är något särskilt med dom och att alla kort som klarar DX12 kan kör det?

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av mpat:

Intel säger inte ”APU” alls, men de har visat nästa steg i sin integrerade grafik som åtminstone är ett steg framåt om man räknar i antal EU (64 i GT2). Hur bra det blir återstår att se när de eventuellt släpper en processor med detta i.

Nej, den som är intressant när det gäller APUer framöver är AMD, ...
Det som då fattas är minnesbandbredden att få allt detta att gå ihop, ...

Om Intels stora grafiksatsning bär frukt kommer det nog att spilla över även på IGP om ett fåtal år. (Behövs för att inte halka efter AMD.)

På AMDs sida har de ju annonserat en framtid med minnesbygge på höjden, likt Intels kommande Foveros, så minnestillgång (bandbredd och kvantitet) blir inget problem.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Maj 2007

Hade de satt humana priser på sin RTX-serie så hade de inte fått det här problemet med att ingen spelutvecklare orkar bry sig.

i9-7920X Delid 4.7 GHz | 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS WS X299 PRO | Geforce GTX 1080 Ti | 500GB NVMe + 3x 500GB SATA SSDs | Philips 40" 4K-skärm, 2x HP Z27n 1440p-skärmar.

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Purrfected:

Hur förklarar man att Vega 56 klarar att rendera det då?
Ärligt nyfiken, har inte satt mig in alls mycket i RT, då det inte varit aktuellt för mig för tillfället.

Bra fråga!

Jag tror att de räknar på ett annat sätt, de använder alltså inte DXR.

Vad jag förstår och gissar är;

1. Att de använder Voxlar, vilket är lite av Pixlar men i 3D.
2. Voxlar är lättare att räkna på om de träffas av en ljusstråle, än traditionell rasterering, därför krävs mindre kraft.
3. För att få en vettig yta på Voxlarna skapar de en yta som binds samman av flera punkter, ett "polygon nät".
4. Formen och strukturen på denna yta avgör hur strålarna studsar.

https://en.wikipedia.org/wiki/Voxel
https://en.wikipedia.org/wiki/Polygon_mesh

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 Super | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av nubbe:

Alla GPUer och CPUer kan göra Ray tracing
DXR är en del a DX12

Alla grafikkort som stödjer DX12 kan köra Direct X Ray tracing om det stöds i drivrutinen

Vega har ännu inget stöd för DXR i drivrutinen.
Cryteks demo körs på ett Vega 56.
Alltså använder inte deras demo DXR.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 Super | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av talonmas:

Fast det var väl inte nåt svar på vad poängen var? Står ju som jag påpekade att det är menlöst att ha det för dessa kort eftersom de inte mäktar med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Från artikeln

Citat:

Grafikkorten utan RTX får därför endast stöd för enklare ray tracing-effekter med färre ljusstrålar.

Eftersom vi inte vet hur mycket de kommer skala ner på RT till 1000-serien så kan vi inte heller veta hur mycket prestandatappet kommer vara.
Det enda vi kan vara säkra på är att det INTE kommer vara lika katastrofalt som nVidia påstod att det skulle vara när de visade upp RTX, för de kommer inte släppa en "ospelbar" upplevelse och riskera att skjuta sig själva och sina planer på ökad RT.

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knutby
Registrerad
Mar 2007

Vilket är spelet i bilden på artikeln?

Intel Core i9-9900K @4.9GHz + Custom loop (AVX -4)
Asus ROG Strix RTX2080 8GB (1870/15190)
Asus ROG Strix Z390-F gaming
Corsair Vengeance RGB PRO 3200mhz 32GB
Asus ROG Strix XG32VQ, NZXT H700, Corsair AX1200, 970 Evo (EK heatsink)

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av nubbe:

Alla GPUer och CPUer kan göra Ray tracing
DXR är en del a DX12

Alla grafikkort som stödjer DX12 kan köra Direct X Ray tracing om det stöds i drivrutinen

Jag gissar att frågan inte handlade om huruvida crytec-demot kan köras alls eller ej utan frågan gällde nog följande mening (tror jag):

Skrivet av nubbe:

RTX har algoritmer som är speciellt utvecklade för att rendera Ray tracing med 60+ bilder per sekund istället för bilder per minut, timme eller dagar."

Grejen med det demot var väl just att det inte rullade i några bilder per timma utan flöt på bra utan RTXkort.
Men ja, frågan om varför det fungerar så bra med raytracing i detta demo utan RTXkort är inte så lätt att svara på innan vi fått se lite mer av vad det egentligen innebär ;). Vi vet inte vad som har använts eller hur och vad som fungerar riktigt ännu. Ska bil intressant att se vad det innebär.

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Malmö
Registrerad
Apr 2007
Skrivet av Knotvillage:

Vilket är spelet i bilden på artikeln?

Battlefield 5

🖥 → Ryzen 5 2600@4,1ghz • Gainward RTX 2070 • 16GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC (mITX)
💻 → SurfacePro 3 [i5 • 4GB ddr3 • keybaord + pen]
🖱 → Corsair m65 white / ⌨ → pok3r nordic white
📱 → Oneplus6
🎧 → Sennheiser momentum wireless & Logitech g930

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2003
Skrivet av Purrfected:

Ja men det var nog mest den här delen jag var intresserad av, ursäkta om det var otydligt:
"RTX har algoritmer som är speciellt utvecklade för att rendera Ray tracing med 60+ bilder per sekund istället för bilder per minut, timme eller dagar."

Kanske missuppfattade dig, förstod det som att RTX korten hade något speciellt som gjorde att de klarar att rendera spel med RT med bra FPS.
Nu låter det dock mer som att det egentligen inte är något särskilt med dom och att alla kort som klarar DX12 kan kör det?

Ray tracing är i grunden ett matematiskt problem.
Hade det varit ett enkelt problem så skulle redan alla grafikkort klarat snabb ray tracing.

Så RTX är speciell, men den "fuskar" för att vara snabb.
Den blandar "enkel" klassisk rasterization med "svår" ray tracing

Läs Nvidias whitepaper, det är kul
https://www.nvidia.com/content/dam/en-zz/Solutions/design-vis...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

@Ratatosk: fast de kommer att stödja DXR o DX12 i Crytek enligt texten i videon :

"However, the future integration of this new CRYENGINE technology will be optimized to benefit from performance enhancements delivered by the latest generation of graphics cards and supported APIs like Vulkan and DX12. "

Så har man ett RTX-kort så kan man nog förvänta sig att om spelet fungerar bra på Vega56 så kommer det att fungera bätte på ett RTX-kort med dedikerad hårdvara.

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 7 2700@4GHz / Cooler Master Evo 212 / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB DDR4 3200MHz / Asus RTX2060 Rog Strix OC

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av CubaCola:

@Ratatosk: fast de kommer att stödja DXR o DX12 i Crytek enligt texten i videon :

"However, the future integration of this new CRYENGINE technology will be optimized to benefit from performance enhancements delivered by the latest generation of graphics cards and supported APIs like Vulkan and DX12. "

Så har man ett RTX-kort så kan man nog förvänta sig att om spelet fungerar bra på Vega56 så kommer det att fungera bätte på ett RTX-kort med dedikerad hårdvara.

De säger inget om DXR, bara om DX12 och Vulkan.
De kommer alltså stödja DX12 och Vulkan, men det är inte alls säkert att de stödjer DXR, vi får se.
Min gissning är, inget stöd för DXR till en början, bara ett fåtal kort stöder DXR och de visade inte demot på ett RT kort.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 Super | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av inquam:

Vi är i en sitts där APU:er förmodligen inom ett par år är fullgoda alternativ för att kunna spela spel och att folk inte behöver köpa dedikerade grafikkort i samma skala.

Håll inte andan när du väntar på att det ska hända. En APU kommer alltid vara begränsad i hur mycket ström den kan dra och hur mycket värme den får generera, samt hur mycket kisel som får gå åt. Börjar vi sen prata om en APU med dedikerat minne så försvinner också den största kostnadsbesparingen mot ett dedikerat grafikkort, vilket på desktop sidan är den största fördelen med en APU.

Sen kan vi diskutera vad "fullgoda alternativ" betyder, dagens APUer har redan nått den nivån om man ser till vad gårdagens krav va. En 2400G duger gott och väl till 720P i de flesta fall men skärmstorlekar samt upplösningar har en tendens att gå upp, 1080P kommer förr eller senare att bli vad 720P är idag och 1024x768 före det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av mpat:

Intel säger inte ”APU” alls, men de har visat nästa steg i sin integrerade grafik som åtminstone är ett steg framåt om man räknar i antal EU (64 i GT2). Hur bra det blir återstår att se när de eventuellt släpper en processor med detta i.

Nej, den som är intressant när det gäller APUer framöver är AMD, med tanke på vad de visat med sina chiplets på Zen 2. De skulle exempelvis kunna göra en APU som är en Zen 2-chiplet, en chiplet för I/O, och en hyfsad GPU. Det som då fattas är minnesbandbredden att få allt detta att gå ihop, men om det sitter en hyfsad cache någonstans i paketet, lite som Intels Crystalwell men bara stor nog för framebuffern, så kan nog detta flyga bra nog för att klara 1080p. Vill man ha mer prestanda så finns ju HBM.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade en ganska "far fetched" idé kring en "sjuk" APU som AMD kunde göra; tänk ett fullstort TR-platta, 2 zen-2 chiplets, ett Vega-chiplet och ett chiplet med 8GB HBM2-minne.
Alternativt 2 zen-2 chiplet och 16GB HBM2-minne som primärminne inbyggt i CPUn.

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2018

@Ratatosk: Ok, mitt fel då, jag hade fått för mig att DXR var en del av DX12.

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG278Q 27" 144Hz

Ryzen 7 2700@4GHz / Cooler Master Evo 212 / Asus Prime B450 Plus / HyperX Predator 16GB DDR4 3200MHz / Asus RTX2060 Rog Strix OC

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av CubaCola:

@Ratatosk: Ok, mitt fel då, jag hade fått för mig att DXR var en del av DX12.

Nej det har du helt rätt i, DXR är absolut en del av DX12!
Men de säger ju inte att de använder alla delar av DX12.
DX12 har ju en jädra massa finesser, finns nog inte någon som använder alla.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 Super | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av sweisdapro:

Jag hade en ganska "far fetched" idé kring en "sjuk" APU som AMD kunde göra; tänk ett fullstort TR-platta, 2 zen-2 chiplets, ett Vega-chiplet och ett chiplet med 8GB HBM2-minne.
Alternativt 2 zen-2 chiplet och 16GB HBM2-minne som primärminne inbyggt i CPUn.

Hehe, undrar hur varm och strömtörstig en sådan skapelse skulle vara

Dator: Corsair 460X RGB, i7 6700K @ 4,6 Ghz, Asus Maximus VIII Gene, Noctua D15, Corsair LPX 32GB@3000MhzCL15, ASUS GTX 1080ti OC, Kingston HyperX SSD 120GB, Samsung 840 EVO 250GB, Samsung 850 EVO 500 GB, Samsung 960 EVO 1TB, Corsair RM650x.
Skärm: ASUS PG348Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2008
Skrivet av Ratatosk:

Nej det har du helt rätt i, DXR är absolut en del av DX12!
Men de säger ju inte att de använder alla delar av DX12.
DX12 har ju en jädra massa finesser, finns nog inte någon som använder alla.

DXR står för just DirectX Raytracing så det är ju rätt givet att det är en del av Dx3D12

Men Dx3D12 är ju "bara" ett API så vad som faktiskt sker mot grafikkortet kan AMD och Nvidia styra och optimera i sina respektive drivrutiner. Det nya som nämns i denna artikel är ju att Nvidia öppnar upp sin drivrutin för att även vissa GTX-kort ska svara mot anropen (förenklat uttryckt).

I CRYENGINE å andra sidan verkar man ha valt en annan väg. Där verkar det som att man rundar kända Raytracing-APIer och istället har implementerat egen kod för Raytracing som fungerar på samma sätt oavsett om man har ett Vega56, GTX 1060 eller RTX 2080 Ti. Alltså inget stöd för den boost som RT-kärnor ger men jag kan ha fel.

Det är därför som Crytek nämner att man vill förbättra prestandan i framtida generationer med hjälp av DX12 eller Vulkan.

Rätt eller fel uppfattat?

Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 8 GB @ 2100MHz/11080MHz | Fractal Design Define S | Corsair RMX750x | Cooler Master Hyper 212 EVO

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017
Skrivet av Markusas:

Hehe, undrar hur varm och strömtörstig en sådan skapelse skulle vara

De skulle nog behöva låna intels kylare från Xeon-demon

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007
Skrivet av Joppis:

DXR står för just DirectX Raytracing så det är ju rätt givet att det är en del av Dx3D12

Men Dx3D12 är ju "bara" ett API så vad som faktiskt sker mot grafikkortet kan AMD och Nvidia styra och optimera i sina respektive drivrutiner. Det nya som nämns i denna artikel är ju att Nvidia öppnar upp sin drivrutin för att även vissa GTX-kort ska svara mot anropen (förenklat uttryckt).

I CRYENGINE å andra sidan verkar man ha valt en annan väg. Där verkar det som att man rundar kända Raytracing-APIer och istället har implementerat egen kod för Raytracing som fungerar på samma sätt oavsett om man har ett Vega56, GTX 1060 eller RTX 2080 Ti. Alltså inget stöd för den boost som RT-kärnor ger men jag kan ha fel.

Det är därför som Crytek nämner att man vill förbättra prestandan i framtida generationer med hjälp av DX12 eller Vulkan.

Rätt eller fel uppfattat?

:up.
Tror också att det är på det sättet.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 Super | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2009
Skrivet av talonmas:

Fast det var väl inte nåt svar på vad poängen var? Står ju som jag påpekade att det är menlöst att ha det för dessa kort eftersom de inte mäktar med det.

Skickades från m.sweclockers.com

Kommer ett ännu lägre "raytracing läge" som gör att det går runt men med sämre kvalité.
Så ja meningslöst om du ska köra allt över "basic" läget

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Undrar om AMD kommer att få stöd för DXR snart, det vore ju en prestigförlust att inte ha det, om nu Nvidia får det även på sina äldre kort.

AMD Ryzen 7 1700 | Vega RX 64 Super | 64 GB Corsair @2933 MT/s | https://valid.x86.fr/fgqnte | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD FX8350 | Polaris RX 460 4 GB | 32 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Yoshman:

Lite längre förklaring hittar du här.

TL;DR är att "RTX" är Nvidias programstack+HW-stöd för att implementera DXR.

Finns egentligen ingen "Nvidia specifik" API för detta, API är DXR som är en del av DirectX.
Men Nvidia måste ju självklart skriva proprietär kod för att på effektivast möjliga sätt köra DXR på deras GPUer, det är "Nvidia Raytracing".

Skrivet av Ratatosk:

DXR är en del av DirectX 12, som används för att köra Raytracing på DX12.

Nvidia Raytracing, är nog det som brukar kallas RT och som bara finns på RT korten, det är en speciell hårdvara som snabbar upp DXR anropen.

Man kan också köra DXR utan speciell hårdvara, men då går det långsammare, det är detta som Nvidia nu säger sig göra möjligt, från GTX1060 och uppåt.

Känns ju som en tidsfråga innan spelutvecklarna hittar hyffsat prestandaoptimerade sätt att implementera DXR och inte göra det till en Nvidia specifik funktion. Och då kommer detta med RT-kärnor att dö ut.

De kommande konsolerna lär ju bygga på AMD's GPUer, som inte har RT kärnor, och jag skulle bli förvånad om next gen konsolerna inte kommer köra DXR i någon form.

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trönninge, Halmstad
Registrerad
Jun 2009

Detta är då varför Nvidia vägrade ha "minimum & low" inställningar för Ray tracing.
Resaverat för GTX korten

Patience is a virtue, always remember that.

it is better to ask for forgiveness than to ask for permission.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Markusas:

Det finns väl inga konsumentAPU:er idag som är kraftfullare än Tegra/Ryzen 2400G?
Har svårt att se att APU:er skulle ta över jobbet istället för dedikerade grafikkort inom kort.
Varför? Jo, för att det kommer bli en nedgradering tills en APU kan ge samma prestanda som ett mellanklasskort. Det är först då APU:er kan ersätta mellanklasskorten.
Jag kanske sovit under en sten men Intel har väl inte nämnt APUer i sin satsning på grafikmarknaden? AMD:s bästa idag vad jag vet är som sagt 2400G. Nvidia har inte nämnt Tegra på länge? Så vilka tar fram tekniken idag?
Jag tror en rimligare utveckling är att stora datorhallar maxade med Titan-klasskort kommer strömma ut spelandet när latenser och sådan kunnat minimeras. Tror dock detta är mer aktuellt om 10 år.

Skrivet av KalBumling:

Håll inte andan när du väntar på att det ska hända. En APU kommer alltid vara begränsad i hur mycket ström den kan dra och hur mycket värme den får generera, samt hur mycket kisel som får gå åt. Börjar vi sen prata om en APU med dedikerat minne så försvinner också den största kostnadsbesparingen mot ett dedikerat grafikkort, vilket på desktop sidan är den största fördelen med en APU.

Sen kan vi diskutera vad "fullgoda alternativ" betyder, dagens APUer har redan nått den nivån om man ser till vad gårdagens krav va. En 2400G duger gott och väl till 720P i de flesta fall men skärmstorlekar samt upplösningar har en tendens att gå upp, 1080P kommer förr eller senare att bli vad 720P är idag och 1024x768 före det.

Känns lite som att man läser in lite för mycket som aldrig sagts. Att prestandaökningen på grafikkort mattats av senaste åren är uppenbart och sammtidigt är idag många av de mest populära spelen spel som inte är i grafikens framkant. APU:er har blivit bättre och nuvarande samt kommande generationer konsoler bidrar till detta och att vi inom ett par år (3-5 kanske) förmodligen kan leverera spel som inte ser ut som ett spel från -90 talet och prestenteras som stillbildsshower utan 60fps, 1080p med helt ok kvalitet på dessa APU/SOC:er ser jag som mycket troligt. Det betyder som sagt inte att dedikerade krafikkort inte kommer vara kraftfullare, det betyder att det för många kommer räcka och att det kommer vara svårare och svårare att motivera 8-15.000 för ett grafikkort.

Det betyder inte att folk inte kommer köpa grafikkort. Men en stor del av "vanliga" konsumenter som idag köper kort i mellanklassen för att kunna spela lite CS, DOTA och Apex i 1080p kommer kanske inte längre kunna bära upp marknaden för grafikkort för spel.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av inquam:

Det betyder inte att folk inte kommer köpa grafikkort. Men en stor del av "vanliga" konsumenter som idag köper kort i mellanklassen för att kunna spela lite CS, DOTA och Apex i 1080p kommer kanske inte längre kunna bära upp marknaden för grafikkort för spel.

Och exakt samma sak sas när AMD släppte sin första APU med Llano, lite ironiskt att du nämner Apex när det är ett populärt f2p spel där dagens APUer defensivt inte hänger med på långa vägar och visar på att "good enough" målet hela tiden flyttas.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av KalBumling:

Och exakt samma sak sas när AMD släppte sin första APU med Llano, lite ironiskt att du nämner Apex när det är ett populärt f2p spel där dagens APUer defensivt inte hänger med på långa vägar och visar på att "good enough" målet hela tiden flyttas.

Jag tror som sagt att vi mycket väl kan vara i en situation om 3-5 år då det ser annorlunda ut.

Asus Zenith Extreme | 32gb DDR4 3200MHZ CL14 | Threadripper 1950X | 1080Ti
Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 390 - Barnen fått ta över
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | R9 290 - Barnen fått ta över
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Yoshman:

Lite längre förklaring hittar du här.

TL;DR är att "RTX" är Nvidias programstack+HW-stöd för att implementera DXR.

Finns egentligen ingen "Nvidia specifik" API för detta, API är DXR som är en del av DirectX.
Men Nvidia måste ju självklart skriva proprietär kod för att på effektivast möjliga sätt köra DXR på deras GPUer, det är "Nvidia Raytracing".

Deras Vulkan-extension är specifik för Nvidia Sen är det ju Nvidia som står bakom DXR vilket som.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

Så jag som sitter på ett 980 Ti kan inte använde DXR för Indie spel för att de inte lagt ner tid på en drivrutin. Först 6-700 siren. Nu 900 serien. Hur många månader innan pascal också?

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Södertälje
Registrerad
Aug 2007

@inquam:
Precis som man fick HW T&L att bli en grej
Vart en grej. Det var det som ledde till unified shaders. Både för ATI och nVidia. PowerVR minns jag inte men om de inte använder det i mobilchippen skulle jag vara förvånad. Geforce 1 (256) kom med det men på Geforce 2 kunde man se att det fungerade. Men Det var vägen till https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_shader_model

CPU: i7 3770k@4,50Ghz MB Z77X-D3H RAM: 16GB@2133mhz (10-12-11-27 2T)
GPU: 980Ti@1404,8 Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Via to Z-2300 for VOIP. http://valid.x86.fr/nf1u3d https://www.techpowerup.com/gpuz/gxryb