Nätverksdelning win7 server till win10 klient

Permalänk
Medlem

Nätverksdelning win7 server till win10 klient

Hej.

Försöker hjälpa ett företag som fick virus på sin ena klientdator. Dom gjorde då en ominstallation av datorn och efter att allt är installerat så kommer dom inte åt server-dator som dom jobbar mot.
Det finns flera olika klient-datorer (med win10) som jobbar mot denna server (win7) och det fungerar bra.
Sitter man på servern och kollar i nätverket så är denna dator synlig och man kommer åt den, men inte tvärt om.
Testat ping:a servern och det fungerar men kommer inte in i den för att komma åt dom delade resurserna.

Alltså: Servern syns i Utforskaren men klickar jag på den får jag felmeddelande "Det går inte att komma åt \\SERVER"
Detta gäller bara för denna klienten, alla andra datorer kan ansluta mot \\SERVER
Har bockat i "Stöd för SMB" i windows funktioner.

Kan inte vara något med behörighets-inställningar eftersom jag aldrig kommer så långt eller får den typen av felmeddelande.
Finns det något annat protokoll eller tjänst som jag har missat som kan ha blivit avaktiverat vid ominstallation av dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garmon:

Hej.

Försöker hjälpa ett företag som fick virus på sin ena klientdator. Dom gjorde då en ominstallation av datorn och efter att allt är installerat så kommer dom inte åt server-dator som dom jobbar mot.
Det finns flera olika klient-datorer (med win10) som jobbar mot denna server (win7) och det fungerar bra.
Sitter man på servern och kollar i nätverket så är denna dator synlig och man kommer åt den, men inte tvärt om.
Testat ping:a servern och det fungerar men kommer inte in i den för att komma åt dom delade resurserna.

Alltså: Servern syns i Utforskaren men klickar jag på den får jag felmeddelande "Det går inte att komma åt \\SERVER"
Detta gäller bara för denna klienten, alla andra datorer kan ansluta mot \\SERVER
Har bockat i "Stöd för SMB" i windows funktioner.

Kan inte vara något med behörighets-inställningar eftersom jag aldrig kommer så långt eller får den typen av felmeddelande.
Finns det något annat protokoll eller tjänst som jag har missat som kan ha blivit avaktiverat vid ominstallation av dator?

Det låter mer som ett DNS fel än behörighet. Du säger att det fungerar med de andra klienterna.

er server (win7) vad har den för namn på nätverket? Du kan testa pinga från klient-datorn som inte får någon anslutning. Får den Ping?

Du kan också kolla vad klientdatorn har för dns inställt.
ipconfig /all
Under DNS servers: kan du se vad den pekar på.

Troligen har ni ingen någon DNS uppsatt så detta är manuellt inskrivet på klienterna. I detta fall win7 servern för att du ska kunna skriva \\Namn\path .

Du kan också testa anslutningen direkt mot IP \\IP\Path men det är aldrig bra.

Lycka till.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

@edroon: Löst

Fick felmeddelande 0x80070035
Har löst problemet genom att aktivera tjänsterna SSDP Discovery, TCP/IP NetBIOS Helper, UPnP Device Host och Funktion Discovery tjänsterna. Aktiverade även NetBIOS över TCP/IP under nätverketskortet.