Cykelpassage vid rondell: Vem gjorde rätt?

Permalänk
Medlem

Ni gjorde fel eftersom ni inte var gångtrafikanter. Det spelar ingen roll att det var en cykelväg eftersom övergången endast var för gångtrafikanter, inte cyklister. Ni måste alltså kliva av cykeln för att bilar ska behöva lämna företräde.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dakkie:

Här är TS passage, alltså ingen cykelpassage utan övergångsställe. Något som antyder att cyklister skulle ha företräde? Jag ser då inget i alla fall.

https://i.ibb.co/H24LtsP/Capture.png

Dock så borde han inte ha tryckt ner gaspedalen och nästan kört på sambon..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Det spelar ingen roll vad det är för vägar som knyts samman av övergångsstället cyklar har inte företräde över bilar på ett övergångsställe, bara på cykelpassager som detta inte var.

Ja sånt är störande när cyklister tror de har fri väg och kör i full fart på övergångsställen. Ngn dag träffar de på en surgubbe som vägrar stanna för en cyklist.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bakgrund:

https://korkortonline.se/teori/passager/

Cykelpassage (som tidigare hette cykelöverfart)
Cykelöverfart
Vägmarkering för cykelpassage https://korkortonline.se/images/vagmarken/M16-1.gif

När du som bilförare närmar dig en cykelpassage ska du anpassa farten så att ingen fara uppstår för de som befinner sig på cykelpassagen.
Vad exakt innebär ”anpassa farten”? – Det finns inget exakt svar, du får helt enkelt göra en rimlig bedömning.
Cyklisterna har väjningsplikt mot bilförarna, inte tvärtom.
Undantag: Korsar du som bilförare en cykelpassage i samband med sväng eller utfart ur en cirkulationsplats ska du släppa fram alla på cykelpassagen, även cyklister och mopedister.

Baserat på det tycker jag du har rätt.

Tack, logiskt sätt så känns det som jag har rätt..men man vet inte.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Dock så borde han inte ha tryckt ner gaspedalen och nästan kört på sambon..sen blinkade han ej heller, men det kanske man inte behöver?

Blinka ska man göra om man lämnar rondellen.
Ni hade inte företräde och gubben borde ha lite vett och etikett, det är det en bristvara på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Avstängd

Förvirrande.

https://korkortonline.se/teori/passager/

Skylten i mitten finns överallt där på vägarna.

Samt det finns dessa små fyrkanter och på övergångsstället, indikerar detta att det gäller även för cyklister?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Självklart ska bilisten sakta ned och lämna företräde, inget att diskutera.

För övrigt borde alla cyklister skaffa kameror, börjar bli som i andra länder där bilister jagar cyklister bara för att jävlas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Här är TS passage, alltså ingen cykelpassage utan övergångsställe. Något som antyder att cyklister skulle ha företräde? Jag ser då inget i alla fall.

https://i.ibb.co/H24LtsP/Capture.png

De fyrkantiga rutorna bredvid vägmarkeringen för övergångsställe betyder att det är en cykelpassage.

Hade det endast varit ett övergångsställe hade det enbart haft nedanstående vägmarkering.

Vägmarkering för övergångsställe:

Vägmarkering för cykelpassage:

Kombinerat övergångsställe och cykelpassage ser ut så här:

Se även: https://korkortonline.se/teoritest/forklaringar/fraga/274/
"Vad är sant vid denna kombination av övergångsställe och cykelpassage?"

Jag kan bli skyldig att sänka hastigheten om en cyklist börjar korsa vägen på cykelpassagen.
– Rätt, ”En förare som närmar sig en obevakad cykelpassage ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.” (Trafikförordningen).

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

https://i.imgur.com/0xnymsG.jpg

Förvirrande.

https://korkortonline.se/teori/passager/

Skylten i mitten finns överallt där på vägarna.

Samt det finns dessa små fyrkanter och på övergångsstället, indikerar detta att det gäller även för cyklister?

Bilisten ifråga har inte korsat någon cykelbana, utan ett övergångsställe för gångtrafikanter.

"En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen." – https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/trafikregler/c...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dakkie:

Här är TS passage, alltså ingen cykelpassage utan övergångsställe. Något som antyder att cyklister skulle ha företräde? Jag ser då inget i alla fall.

https://i.ibb.co/H24LtsP/Capture.png

Skulle väl då vara att övergången inte bara består av långa streck på marken utan att det är avbrott i strecken som indikerar cykelpassagen. Är det inte cykelpassage så drar man väl bara en uppsättning långa streck. Right?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Gubben gjorde iallafall helt klart fel när han utsatte din sambo för en risk med sin körning. Länka platsen med google maps så kan vi kolla streetview där vad som gäller. Lättare så än att anta en massa saker. Själv kör jag mest med sunt förnuft. Ser jag en någon vid ett övergångsställe stannar jag vare sig det är gångare eller cyklist och släpper fram dessa. Biltrafikanter bör tänka på att gångare och cyklister inte behöver körkort för att gå eller cykla och därmed kanske inte känner till reglerna.

Permalänk
Hedersmedlem

Eftersom att övergångsstället inte bara består av långa streck - det är avbrott mitt i så antar jag att det indikerar cykelpassage kombinerat med övergångställe.

Om så är fallet gäller följande:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...
En rätt så torftig video

2:10 in blir det väl relevant för fallet antar jag. Fram till 2:55.
[Edit: I videon tar man också upp att lagarna kan verka motstridiga men det finns ett syfte bakom som också nämns]

Cyklisten har väjningsplikt och föraren ska anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara. Båda parterna har alltså ansvar att undvika situationen. Båda parter har väl slirat en del kan man säga. Ni (eller iaf din sambo) skulle ha stannat och han skulle ha anpassat sin hastighet när ni ändå inte stannade.

Så tolkar jag det iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Ni gjorde fel och gubben rätt.

Ni ska leda cyklarna över för att få företräde, hade ni cyklat och skadat gubbens bil hade ni fått betala.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon298854:

Ni gjorde fel och gubben rätt.

Ni ska leda cyklarna över för att få företräde, hade ni cyklat och skadat gubbens bil hade ni fått betala.

Jag tror inte riktigt det stämmer. Kolla mitt inlägg ovan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan tipsa om den utmärkta artikeln från Cyklistbloggen med namn Den ultimata guiden till vem som har väjningsplikt, publicerad 25 augusti 2015.

Det här med väjningspliktsregler för cyklister är ett totalt träsk, och jag förstår att ni inte blir kloka på detta.

Det du visar upp är en cykelpassage. (Inte en cykelöverfart.) Mer om distinktionen om detta på Transportstyrelsens hemsida. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

I och med det är en cykelpassage så låter jag Christian Gillinger från Cyklistbloggen förklara detta mycket tydligare än jag själv kan:

Citat:

Cykelutfart

1. Cyklister som kör ut på en väg från cykelbana har väjningsplikt.

Det regleras i Trafikförordningens 3 kap 21§:

Citat:

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg (…) 3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng

Det är alltså glasklart. Sen blir det luddigare. För ibland kör man ju alltså ut på cykelpassager.

Alltså:
Cykelpassage

2. Cyklister som kör ut på en cykelpassage från en cykelbana har väjningsplikt men korsande biltrafik har skyldigheter också.

Det här är tokrörigt. Problemet är att lagstiftaren gjort två regler som till synes har olika innebörd. Häng med här nu, för nu blir det snårigt:

För det första gäller regeln om utfart från cykelbana från punkt ett ovan (Trf 3kap 21§). Eftersom cykelpassagen definieras i Förordning om vägdefinitioner som ”del av väg”, så gäller fortfarande det här med att man som cyklist kör ut från cykelbana ut på väg, alltså 3 kap 21§. Man har alltså som cyklist väjningsplikt.

https://www.cyklistbloggen.se/content/images/2018/03/Screen-S...

MEN. När man väl kommer ut på cykelpassagen finns ännu fler regler. För nu kände lagstiftaren av någon anledning för att förutom väjningsplikt också lägga till (6 kap 6§):

Citat:

Cyklande eller förare av moped klass II som ska färdas ut på en cykelpassage ska sänka hastigheten och ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara.

Så, som cyklist ska man inte bara stanna och väja, man ska också ”sänka hastigheten” och ”ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen”. Det är ju glasklart att någon inte tänkt klart här, alternativt inte var helt nykter. Det är ju omöjligt att iaktta väjningsplikt utan att ”ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen”. Det hela är ett hjärnsläpp utan like.

Det här orsakar också röran med att många tror att väjningsplikten inte gäller. Även jag har trott att reglerna för cykelpassage gäller och att väjningsplikten bara gällde om man körde ut från en cykelbana rätt ut på en väg, utan passager målade i gatan. Icke så.

Vi återkommer till bilisternas skyldigheter längre ner .

Glasklart. Du har väjningsplikt. Men vad ska bilarna göra?

Citat:

5. Bilister som svänger över en cykelpassage ska låta folk cykla över

Det här regleras i paragrafen jag nämnde ovan, 3 kap 61§:

Citat:

En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. Förordning (2014:1035).

Så, trots att cyklisten alltså har väjningsplikt, ska bilföraren ändå ”lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera”. Alla lekmän skulle tolka det här med att ”ge tillfälle att passera” som en väjningsplikt – något som Transportstyrelsens broschyr också nästan gör när de lyfter fram det så här:

https://www.cyklistbloggen.se/content/images/2018/03/index.jp...

Frågar man Transportstyrelsen så är det också i princip samma sak. Läs mer här: Vad är skillnaden på ”väja” och ”ge tillfälle att passera”?

Och vad är ”just ska färdas ut på”? Det antyder ju att man fortfarande är kvar på cykelbanan och att biltrafiken ska väja. Det blir ju alltså så att bägge parter i praktiken har väjningsplikt, fast med helt olika och rejält luddiga formuleringar.

Det är med flit, I kid you not. Tanken är att genom att bägge parter har ansvar (och ingen har en aning om vad som gäller för det är så rörigt) så kör man försiktigare och så blir det säkrare. Jag har aldrig sett någon forskning på att det verkligen stämmer. Min anekdotiska upplevelse från eget cyklande är snarare att det blir ”störst går först”. Men om någon har annan kunskap är jag öppen för att ändra mig.

Alltså, glasklart:

Du som cyklar har väjningsplikt, men den som svänger över cykelbanan ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.

Jag får detta alltså till att ni båda har gjort fel i det här läget:

- Ni har gjort fel eftersom ni inte låtit bilen köra över.
- Han har gjort fel eftersom han inte gett er tillfälle att passera.

Inte undra att man inte blir klok på detta. Ta hand om er ute i trafiken!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Hedersmedlem

Ja den säger ju samma sak som min länk. Kolla videon på hemsidan jag länkat till inom tidsintervallet jag beskrivit. Den delen tar upp precis just det. Men det finns mer att ta hänsyn till.

Som jag skrivit har cykeln väjningsplikt. Så är det. Det har inte följts vilket innebär att cyklisten gjort fel. Men även bilisten har skyldighet att anpassa hastigheten för att undvika fara vilket inte heller skötts på rätt sätt. Båda parter har gjort fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Jag cyklade aldrig ut på en väg, jag fortsatte på vägen jag cyklade på..bilisten körde in på min väg.

''Men han bekräftar att särskilda regler gäller när en bilist svänger ut ur en rondell eller korsning och passerar en cykelbana. Då har både bilisten och cyklisten skyldigheter. Bilisten ska ge cyklisten tillfälle att passera, men det är fortfarande bara cyklisten som har väjningsplikt.''

Problemet är att bilisten såg mycket väl att vi skulle över, han gasade på och träffade nästan min sambo bakifrån..

Och sen igen..de där små kvadraterna som indikerar ''cykelövergång''

Han på SVT verkar ha missat detta totalt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem

*rubrik justerad*

Passade även på att lägga upp en bättre rubrik. Tänk på att bra rubriker gör vårt forum mer lättnavigerat!

Med vänlig hälsning,
pv2b (Moderator)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag cyklade aldrig ut på en väg, jag fortsatte på vägen jag cyklade på..bilisten körde in på min väg.

Nej, du cyklade ut från din cykelbana ut på en cykelpassage, som är en del av en väg.

Ja, det är superkrångligt och obegripligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag cyklade aldrig ut på en väg, jag fortsatte på vägen jag cyklade på..bilisten körde in på min väg.

Här gör du ett stort fel.
Vadå din väg? Varför är det din väg?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag cyklade aldrig ut på en väg, jag fortsatte på vägen jag cyklade på..bilisten körde in på min väg.

Hmm. Det är lite ensidigt och förklarar inte läget riktigt. Du cyklade på en cykelväg och bilen körde på en väg. Båda dessa möts där vägen och cykelvägen korsas. Du är lika mycket på hans väg som han är på din så det är inte bara så att han är på din väg.

Stället där cykelvägen och vägen möts i det här fallet är benämnt cykelpassage. Vid cykelpassage gäller specifika regler och för cyklister innebär det i detta fall väjningsplikt vilket ni inte riktigt har följt. Men bilisten har också skyldigheter vilket inte heller följts riktigt.

Som jag tidigare har skrivit tror jag detta gäller:
#17835547

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Jag cyklade aldrig ut på en väg, jag fortsatte på vägen jag cyklade på..bilisten körde in på min väg.

''Men han bekräftar att särskilda regler gäller när en bilist svänger ut ur en rondell eller korsning och passerar en cykelbana. Då har både bilisten och cyklisten skyldigheter. Bilisten ska ge cyklisten tillfälle att passera, men det är fortfarande bara cyklisten som har väjningsplikt.''

Problemet är att bilisten såg mycket väl att vi skulle över, han gasade på och träffade nästan min sambo bakifrån..

Och sen igen..de där små kvadraterna som indikerar ''cykelövergång''

Han på SVT verkar ha missat detta totalt.

cykel/gångbanan korsar bilvägen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Man har inga rättigheter i trafiken, bara skyldigheter Men det sagt, så om man inte är en idiot till bilist så visar man såklart hänsyn till de oskyddade cyklisterna vid sådana här överfarter och låter de passera. Alternativet skulle annars vara att cyklisten då stannar, hoppar av och leder cykeln över vilket både tar längre tid och är omständigare för alla parter.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag hävdar också att ni gjorde fel, hade ni hoppat av hojarna och gått över så hade ni gjort rätt.

Blir galen på cyklister som bara förutsätter att de minsann alltid har företräde och blir skitsura när de inte lämnas detta. (Jo, jag cyklar en hel del själv också)

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dakkie:

Här är TS passage, alltså ingen cykelpassage utan övergångsställe. Något som antyder att cyklister skulle ha företräde? Jag ser då inget i alla fall.

https://i.ibb.co/H24LtsP/Capture.png

Nästan rätt. Det är en cykelpassage. Det finns aldrig några skyltar för cykelpassager, de markeras ENDAST med märken i vägbanan, vilket också finns på vägen i fråga.

En cykelpassage innebär dock inte företräde för cyklister. Vid cykelöverfarter (inte samma som cykelpassage) har bilar väjningsplikt, och dessa markeras med en skylt. Så det är nog det du tänker på att det inte är, d.v.s. det är inte en cykelöverfart!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dakkie:

cykel/gångbanan korsar bilvägen.

Eller korsar bilbanan cykelvägen?

Han hade väjningsplikt på sin väg, inte jag?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Eller korsar bilbanan cykelvägen?

Han hade väjningsplikt på sin väg, inte jag?

Du hade väljningsplikt, han hade skyldighet att låta er passera. Hade minst en av er gjort det ni skulle så hade det inte blivit ett olyckstillbud.

Lärdomen: Bara för att den andra personen har väjningsplikt betyder det inte automatiskt att du har "företräde". Något sådant existerar ej.

Permalänk
Medlem

Transportstyrelsen har en informativ video om vad som gäller vid cykelpassager och cykelöverfarter (det är två olika grejer). Vid 3:16 kommer exakt din situation upp.

Citat:

När du kör ut ur en cirkulationsplats och ska passera en obevakad cykelpassage, ska du köra med låg hastighet och ge cyklande och mopedister (klass II), som är ute på eller just ska ut på cykelpassagen, tillfälle att passera.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/G...

Det stämmer att cyklister har väjningsplikt vid cykelpassager som den i ert fall, men eftersom bilisten klippte din sambo i bakhjulet låter det utan tvivel som att han inte visade den hänsyn som en förare av ett motorfordon bör göra i en situation som denna. Alla har ett ansvar för säkerheten i trafiken, även ni, men att klippa någon i bakhjulet visar att han helt klart inte gav er "tillfälle att passera".

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VadSaDu:

Eller korsar bilbanan cykelvägen?

Han hade väjningsplikt på sin väg, inte jag?

Det är en cykelpassage och vid cykelpassage har cyklisten väjningsplikt.
Det har ni inte följt.
Jag förstår inte vad som är oklart i den delen.
Det jag ser är att du letar fel hos den andra parten utan att visa intresse för att lyssna till att även ni kan ha gjort fel.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled