Enklare sätt att byta mellan skärmens output

Permalänk
Medlem

Enklare sätt att byta mellan skärmens output

På grund av lite olika anledningar sitter jag i dagsläget med en laptop och en stationär dator som jag hoppar mellan minst 30 gånger om dagen.

För att svara på frågan kanske man behöver veta mer exakt vilken skärm det är men jag tänkte börja med att fråga ifall någon vet något enkel generell lösning för att snabbt byta output på en monitor. En dröm hade varit någon slags adapter med en knapp för varje output typ.

Kanske en output switch är en lösning? Men jag skulle vilja behålla displayens höga refresh rate och g-sync vilket jag misstänker att man i så fall går miste på.

Tack i förväg!

Visa signatur

~May the cores be with you~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pål1337:

På grund av lite olika anledningar sitter jag i dagsläget med en laptop och en stationär dator som jag hoppar mellan minst 30 gånger om dagen.

För att svara på frågan kanske man behöver veta mer exakt vilken skärm det är men jag tänkte börja med att fråga ifall någon vet något enkel generell lösning för att snabbt byta output på en monitor. En dröm hade varit någon slags adapter med en knapp för varje output typ.

Kanske en output switch är en lösning? Men jag skulle vilja behålla displayens höga refresh rate och g-sync vilket jag misstänker att man i så fall går miste på.

Tack i förväg!

En KVM-switch skulle funka.
https://www.dustinhome.se/product/5010915729/cs782dp-at-kvm-s...

Dustin har en bra - stödjer 2 st 4K-monitorer.

Visa signatur

got root?

Permalänk
Medlem

Det blir lite konstigt när du snackar om "output på en monitor", men antar att du menar att du har två datorer du snabbt vill kunna switcha mellan, kopplade till samma monitor? Det du söker är isf en KVM-switch.

Har själv sedan några år en Aten CS782DP. Den är DP 1.2-kompatibel, har inga som helst problem med 165Hz i 1440p, och klarar G-sync galant. Givetvis måste såväl skärm som laptop och stationär dator ha DP-anslutningar för att det ska funka.

Den har dessutom nästan det du efterfrågar, en "fjärrkontroll" med knapp för att switcha mellan inputsen. Fjärren har förvisso inte individuella knappar per input, men i och med att det bara rör sig om två datorer, så spelar det ju ingen roll, utan blir nästan smidigare med en knapp.

Det finns även möjlighet att använda snabbkommandon från tangentbordet om man hellre vill det. Vill du inte dela tangentbord och mus kan du göra det genom att bara koppla in videoanslutningarna, du förlorar förstås möjligheten att switcha med tangentbordet då, och måste köra med fjärren. Förslagsvis tankar du hem manualen och kollar den för lite närmre specifikation över vad switchen kan göra och inte.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

I denna tråd på NVIDIAs forum nämns två KVM-switchar som ska fungera med G-Sync: IOGear GCS62DP och Tripp Lite B004-DP2UA2-K. Ingen av dem ser ut att finnas i någon välkänd butik i Sverige, men Aten CS782DP finns att köpa på Komplett och ser ut att vara identisk förutom designen på ovansidan.

Sen kan man förstås använda en ren DP-switch som fysiskt kopplar om anslutningarna, men det verkar sällsynt med såna. Jag hittade bara denna Lindy, som är betydligt billigare men inte direkt fått lysande recensioner.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Pål1337: Du tänker antagligen på en input switch, eller ingångväxlare. Från två källor till en skärm. Utgångsväxlare är det omvända, från en källa till flera olika skärmar.

Och syftet är att få en smidigare ingångsväxling jämfört att jobba sig genom input-menyerna i skärmen, gissar jag?

Det finns mig veterligen ingen riktigt enkel lösning på det. Det finns många lösningar men ingen som riktigt hanterar situationen helt väl. Förr var det vanligare med ingångsknappar direkt på skärmen och Dells mer påkostade kontorsskärmar har detta inbyggt som en KVM-switch. Dells lösning är hyfsat snabb på att byta och fungerar väldigt bra för detta. Men då måste du köpa en helt ny skärm som kanske inte har de egenskaper du söker.

En annan lösning är en KVM-switch. Jag har provkört denna: https://www.startech.com/se/Serverhantering/KVM-switchar/dubb... och den fungerar med G-Sync i upp till HBR2-hastighet (alltså 2560x1440/165 Hz, 4K/60 etc.) och där fungerar verkligen G-Sync genom växeln.

Men detta är en dyr lösning och dras med ett stort problem: när du växlar kommer det att bryta signalen och Windows etc. räknar det som att skärmen kopplas bort. Skrivbord ritas om, fönster arrangeras om, spel i fullskärm kan krascha etc. Spel i G-Sync slutar definitivt G-Synca om du skulle switcha ingång. Det var i alla fall min slutsats.

Det finns fler switchar som ska ta hand om denna situation och hålla förbindelsen aktiv. Men det är svårt att veta hur det fungerar utan faktiskt få chansen att testa att det faktiskt fungerar. Det är också många av dessa switchar som endast klarar lägre bandbredder, ofta 10 Gbit/s eller HBR-hastighet och alltså inte når mer än 60 Hz i 2560x1600 eller 4K/30.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kaput:

Har själv sedan några år en Aten CS782DP. Den är DP 1.2-kompatibel, har inga som helst problem med 165Hz i 1440p, och klarar G-sync galant. Givetvis måste såväl skärm som laptop och stationär dator ha DP-anslutningar för att det ska funka.

Intressant - hur fungerar det om du switchar ingång? Är det som att koppla loss kabeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Intressant - hur fungerar det om du switchar ingång? Är det som att koppla loss kabeln?

Tänkte du med avseende på hotplug detect? Det beteendet går att stänga av sedan den senaste firmwareuppdateringen

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Bildexpert 📺

@kaput: Vad som händer med Startech-switchen är att när du växlar ingång är det exakt samma effekt som att dra ut en kabel. Laptopen slutar spegla/utöka skrivbordet och det stationära datorn anser att det inte finns någon skärm. Så när man växlar tillbaka är fönster ofta omritade i 640x480-storlek. Spel som kör fullskärmsläge hänger sig eller i bästa fall slutar G-Sync fungera.

Sker samma sak med Aten-switchen du har?

Med KVM- eller input-switchen i skärmar behåller GPU och skärm hela tiden kontakt. Windows, dator, spel, program etc. tolkar det aldrig som att skärmen blir bortkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@kaput: Vad som händer med Startech-switchen är att när du växlar ingång är det exakt samma effekt som att dra ut en kabel. Laptopen slutar spegla/utöka skrivbordet och det stationära datorn anser att det inte finns någon skärm. Så när man växlar tillbaka är fönster ofta omritade i 640x480-storlek. Spel som kör fullskärmsläge hänger sig eller i bästa fall slutar G-Sync fungera.

Sker samma sak med Aten-switchen du har?

Med KVM- eller input-switchen i skärmar behåller GPU och skärm hela tiden kontakt. Windows, dator, spel, program etc. tolkar det aldrig som att skärmen blir bortkopplad.

Jepp, precis, och det är helt enligt DP-specen vad jag förstått. När du switchar bort skärmen från endera datorn, ska det tolkas som att du fysiskt kopplar ur den. Den senaste firmwareuppdateringen till CS782DP går utanför specen och ger en möjlighet att stänga av det beteendet. Det borde avhjälpa problemet du beskriver också

Jag fick dille på det pga att jag kör två datorer anslutna till två skärmar via två KVM-switchar, en DVI- och en DP-dito. När jag switchade DP-switchen till den andra datorn, tolkade den första datorn det som att jag ryckte DP-kabeln, och stuvade om alla fönster till den DVI-anslutna skärmen. Sjukt jäkla irriterande.

Det finns mjukvara som sparar fönsterpositionerna och återställer dem när man switchar in den andra skärmen igen, men sedan den senaste firmwareupdaten behövs den inte, då switchen kan upprätthålla anslutningen mot den bortswitchade datorn också

Detta är vad inställningsförteckningen i den senaste revisionen av manualen har att säga om saken:

Lite luddigt formulerat kanske, men det klarnar nog om du läser storyn jag tror kan vara upptakten till tillägget av den funktionen. Hittade den när jag desperat letade möjligheter att slå ut HPD för nåt år sen eller två.

Edit: när jag letade efter möjligheter hittade jag även en del information som tydde på att man kunde kringgå det där genom att låta grafikdrivern använda EDID lagrad på datorn istället för att hämta den från skärmen, och på så sätt lura grafikkortet att inte fatta att skärmen var bortkopplad. Tyvärr gick det inte med den vanliga Geforce-drivern, det var Quadrodrivern som gällde för det. Pallade inte att hålla på och hacka mitt grafikkort, om det ens finns Quadro-hacks till Pascal, så lämnade det därhän, men kanske kan vara ett alternativ för dig om du inte vill skaffa ny KVM-switch?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kaput:

Jag fick dille på det pga att jag kör två datorer anslutna till två skärmar via två KVM-switchar, en DVI- och en DP-dito. När jag switchade DP-switchen till den andra datorn, tolkade den första datorn det som att jag ryckte DP-kabeln, och stuvade om alla fönster till den DVI-anslutna skärmen. Sjukt jäkla irriterande.

Precis det som är problemet, plus att G-Sync fipplar ur. Så idén att spela spel på ena datorn och snabba switcha över till arbetslaptopen för att kolla mailen och sedan tillbaka till spelet, den idén faller helt och hållet.

Om det nu inte är så att Aten har löst detta genom att kliva utanför spec. Tack för länken och den långa läsningen.

Ska kontakta Startech och se vad de säger om liknande fix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis det som är problemet, plus att G-Sync fipplar ur. Så idén att spela spel på ena datorn och snabba switcha över till arbetslaptopen för att kolla mailen och sedan tillbaka till spelet, den del faller helt och hållet.

Om det nu inte är så att Aten har löst detta med att kliva utanför spec. Tack för länken och den långa läsningen.

Ska kontakta Startech och se vad de säger om liknande fix.

Får önska dig all lycka, hoppas de styr upp det. Det tog Aten tills i våras att få ordning på skiten, två år efter den länkade diskussionen utspelade sig, om den nu var upptakten

Gjorde förresten ett litet tillägg i slutet på min förra post du kanske vill läsa

En tanke: undrar hurpass snarlik hårdvaran är mellan din Startech och CS782DP? Vet att jag sett någon switch av annat fabrikat som varit nästintill identisk med 782:an, det kanske är den? Tänker att det kanske kan vara värt besväret att kolla möjligheterna att crossflasha Atens firmware på din switch?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Bildexpert 📺

@kaput: Inte min KVM - lånad för en artikel kring det här problemet. Där kanske Aten-switchen är lösningen.

Startech-switchen är högst troligt en annan konstruktion, en best i jämförelse, och bygger på tanken att koppla två skärmar samtidigt till två datorer: https://www.startech.com/se/Serverhantering/KVM-switchar/dubb...

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom TS inte specar exakt vad som ska uppnås så tänkte jag flika in att jag ibland kör fjärrskrivbord för att uppnå en snarlik funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@kaput: Inte min KVM - lånad för en artikel kring det här problemet. Där kanske Aten-switchen är lösningen.

Startech-switchen är högst troligt en annan konstruktion, en best i jämförelse, och bygger på tanken att koppla två skärmar samtidigt till två datorer: https://www.startech.com/se/Serverhantering/KVM-switchar/dubb...

Ah, lysande initiativ! Mitt användningsscenario ligger väl ganska långt ut i marginalen, men det du snackar om lär ändå drabba en och annan. Det sätter väl om inte annat lite press på tillverkarna, det är ju inte precis svårt att implementera på moderna enheter, som typ är programmerbara in i minsta detalj

Vill du kan jag göra lite snabba tester av G-sync. Har inte märkt av att det skulle strula, men tror inte heller jag särskilt ofta switchat mellan datorerna när jag spelat, åtminstone inte utan att tabba ur spelet först.

Hur artar det sig när G-sync ballar ur?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips!

Trodde inte en KVM-switch skulle göra jobbet men den Aten-boxen kanske är svaret. Kollade på en mycket dyrare lösning vars funktionalitet med knapparna attraherar mig:

https://www.komplett.se/product/964702/datorutrustning/kringu...

Men det verkar som om den inte klarar av banbredden som krävs för en 1440p, 165Hz, G-Sync skärm?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~May the cores be with you~

Permalänk
Hedersmedlem

Ett tips: Vad är det du försöker uppnå? Det kan vara så att det finns ett betydligt lättare sätt att lösa exakt det som du vill göra.