Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Vad är det för siffror som UC drar ut? Är det förvävsinkomsten eller är det den beskattningsbara inkomsten efter avdrag?

Då beskattningsbara inkomsten sjunker rejält för folk med långa resor till/från jobbet och andra avdrag.
Som i mitt fall betalar arbetsgivaren inte ut traktamenten och gör jag avdrag enligt schablonbeloppen inkl tjänsteresor så minskar min beskattningsbara inkomst med närmare 100k, vilket kan vara till nackdel om man skall förhandla om bolån osv.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2004

Nu har dom öppnat för att deklarera.

8700K - NH D15S - Maximus X Hero - 32gb G-Skill 3200Mhz cl14 - Intel 900P 480Gb _ Samsung 960 Pro 512gb - Samsung 960 EVO 500 gb - Samsung 850 PRO 512gb - MSI GeForce GTX 1080 TI 11GB GAMING X TRIO - RM 850i - Fractal R5 - AOC 27" AGON AG271QG G-Sync IPS 165Hz - B&W P9 Signature - Sennheiser GAME BOOSTER GSX 1000.HP Omen 17-AN180no

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av jorgen69:

Nu har dom öppnat för att deklarera.

Gjorde dom redan igår om du läst tidigare poster

Coca Cola missbrukare
AMD älskare
Katt älskare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Oskarshamn
Registrerad
Jul 2009

Då var man klar. Blev ca 111 000kr att betala. Lite mer än väntar trodde det skulle landa på ca 100 000kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Lodisen:

Vad är det för siffror som UC drar ut? Är det förvävsinkomsten eller är det den beskattningsbara inkomsten efter avdrag?

Då beskattningsbara inkomsten sjunker rejält för folk med långa resor till/från jobbet och andra avdrag.
Som i mitt fall betalar arbetsgivaren inte ut traktamenten och gör jag avdrag enligt schablonbeloppen inkl tjänsteresor så minskar min beskattningsbara inkomst med närmare 100k, vilket kan vara till nackdel om man skall förhandla om bolån osv.

När jag kikat på mina såna utdrag verkar det vara efter avdrag som visats.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av Json_81:

När jag kikat på mina såna utdrag verkar det vara efter avdrag som visats.

Det kan jag tycka är lite idiotiskt.
Man har ju inte tjänat mindre pengar för att man gör avdrag för traktamenten och resor.

Jag får ta och ringa till UC och fråga. Kollade jag 2015 och bakåt så stämde inkomsten överens med vad jag tjänat, men 2016 och framåt så verkar det vara efter avdrag.
Saknades 150k i inkomst på mina UC-upplysningar från 2016.
Påverkar en hel del vad man kan få i lånväg när det är dags att köpa boende.

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2012
Skrivet av Lodisen:

Man har ju inte tjänat mindre pengar för att man gör avdrag för traktamenten och resor.

Jag får ta och ringa till UC och fråga. Kollade jag 2015 och bakåt så stämde inkomsten överens med vad jag tjänat, men 2016 och framåt så verkar det vara efter avdrag.

Fast bankerna bestämmer ju inte vad du får för bolån utifrån vad som står på UC... De är ju intresserade vad din lön är vid tillfället du skall ta lånet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Lodisen:

Skrivet av Aktsu:

Fast bankerna bestämmer ju inte vad du får för bolån utifrån vad som står på UC... De är ju intresserade vad din lön är vid tillfället du skall ta lånet.

Japp, för mig har banken alltid frågat vad jag tjänar och utgått från det.
UC i sig är nog mest för att se att det är rimligt och att man inte har betalningsanmärkningar och massor med andra lån/krediter.
Hoppas jag åtminstone

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Zpnk:

Är väl cirkus 1% av årsinkomsten som du kan tillgodoräkna dig om du lämnat? Aldrig tänkt på att man ska informera sin arbetsgivare, kanske därför det blivit ett gäng tusen varje år

Nja, arbetsgivaren har inte så stor glädje av att du berättar att du gått ur kyrkan, du får göra en jämkning på skatteverket istället och lämna in din nya skattsedel istället till lönekontoret, så kan de ändra vad de drar för inkomstskatt på din lön.

8086k|Asus Z370i|EVGA 1080ti Hybrid SC2|16 GB ram|1 TB Samsung 970 EVO