Permalänk
Medlem

RTX 2080ti kraschar

Hej!

Har provat massor och kan inte komma på vad som kan vara fel.

Har ett ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 T sedan 8:e Mars som jag har problem med.
Igår(söndag) satt jag och spela lite Division 2 och spelet & datorn krascha. Har gjort det lite till och från sedan jag bytte grafikkort.

Problemet är att jag kan starta spel men efter en stund så kraschar det. Ibland får jag bara ett felmeddelande att det krascha ibland måste jag trycka på powerknappen.
Division kraschar när man laddar spelet och att från att gå från den låsta FPSen i spelet på 30 till de inställda. vid ca 17-19% laddat för mig. Nån gång har jag kommit längre och tidigare kunde jag komma in i spelet men inte längre. Gick bättre när jag sa att min 144Hz skärm skulle gå i 60Hz men det hjälper inte längre.

Prova att installera lite andra spel och program och vissa fungerar vissa inte.
Prince of Persia: The Forgotten Sands - OK (5min spelande)
Heaven - UNIGINE Rullar på
CS: Go i 4k fungerade.
Monster Hunter World - kraschar efter en stund.

Har formaterat och installerat om hela datorn.
Kör helt oclockat för att det inte ska störa.

Provat 417.71 drivrutinen från Januari
Provat senaste 419.35
Har kört med Geforce Experience
Har provat DX11 & 12
Har 2 DP sladdar som jag har provat i båda portarna till båda skärmarna. Var för sig och tillsammans.
Provat med HDMI till min TV

Vet inte vad mer man kan prova eller om det är så att man kanske har fått ett defekt 2080ti?
Tycker inte det borde vara defekt då jag kan köra vissa saker.
Tacksam för tips på saker jag kan prova innan jag tar kontakt med Återförsäljaren.

Min setup ser du i sign.

MvH //Hcz

Permalänk
Medlem

@Hcz: Använd Google eller Reddit för att undersöka om det är fler användare med 2080 Ti som har samma problem. Om du ej finner någon ÖHT, eller ett fåtal, då är chanserna högre att ditt 2080 Ti är defekt. Det är omöjligt att svara på, jag har personligen haft grafikkort som har klarat somliga tester men kraschat i andra applikationer, så det är inte 100% heller.

Absolut bäst vore om du kunde få låna ett 2080 Ti eller 2080 från en kompis för att testa med.

Det kan även vara ditt nätagg, det är inte omöjligt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@Hcz: Använd Google eller Reddit för att undersöka om det är fler användare med 2080 Ti som har samma problem. Om du ej finner någon ÖHT, eller ett fåtal, då är chanserna högre att ditt 2080 Ti är defekt. Det är omöjligt att svara på, jag har personligen haft grafikkort som har klarat somliga tester men kraschat i andra applikationer, så det är inte 100% heller.

Absolut bäst vore om du kunde få låna ett 2080 Ti eller 2080 från en kompis för att testa med.

Det kan även vara ditt nätagg, det är inte omöjligt.

Mvh

Jag har letat runt och hittar inget. Det lustiga är att det har fungerat i några dagar och jag har spelat Anthem utan problem.
Ja kan vara så att det är defekt men ville bara se om det är nått man inte har provat innan man kontaktar ÅF.

Tänkte du att mitt nätagg inte klarar att driva allt?

//Hcz

Permalänk
Medlem

@Hcz: Då är nog kortet defekt, kan bli problematiskt att påvisa så du får vara tydlig med när det händer, vilka titlar etc, hur ofta.

Ja, under särskilda laster kan det ske. Jag hade ett liknande problem med ett Seasonic Prime Titanium 850W i ett överklockat system med 9900K och 2080 Ti, datorn frös och slog av i några spel. Dock låter det ej som PSU på din beskrivning, men hade varit trevligt att utesluta.

Vilken ÅF köpte du det hos?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig Webhallen är det köpt hos.

Permalänk

Om det crashar vid laddskärmen kan det vara defekta/ostabila ramminnen.

Vid laddning användsramminnet ganska hårt medans gpu inte brukar ha det speciellt tungt så skulle testa dem efter fel med memtest86.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Om det crashar vid laddskärmen kan det vara defekta/ostabila ramminnen.

Vid laddning användsramminnet ganska hårt så skulle testa dem efter fel med memtest86.

Ok tackar för tipset får prova det när man kommer hem.
Men tycker att man borde få blåskärm om det var RAM-minnena.

//Hcz

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Ok tackar för tipset får prova det när man kommer hem.
Men tycker att man borde få blåskärm om det var RAM-minnena.

//Hcz

Inte säkert. Det kan ge lite alla möjliga fel allt från programmet stänger ner sig till totalfrysnin.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Har inte de problemen han pratar om men det kanske är en tidsfråga innan dom kommer också =/
Men tackar iaf då vet jag att om det kommer är det bara att byta.

MvH //Hcz

Permalänk
Medlem

Efter ett långt memtest utan att hitta fel är det bara grafikkortet som kan vara den felande länken.

Tack för tipsen men blir att ta kontakt med Webhallen imorgon och få kortet utbytt.

//Hcz

Permalänk
Medlem

@Hcz: Hur går det med ditt kort?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig Har som sagt kört ett memtest utan att hitta fel. Har provat lite nu på morgonen och det är extremt lustigt hur det uppför sig.

Drog ner min 144Hz Skärm till 60Hz och sänkte inställningarna för the Division 2 till botten samt 1280x720 i res då kunde jag komma in i spelet ibland. Men efter en stund krascha grafikkortet och jag var tillbaka till Windows.

När det inte krascha så ställde jag upp inställningarna i spelet och det krascha direkt =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

@Aeig Har som sagt kört ett memtest utan att hitta fel. Har provat lite nu på morgonen och det är extremt lustigt hur det uppför sig.

Drog ner min 144Hz Skärm till 60Hz och sänkte inställningarna för the Division 2 till botten samt 1280x720 i res då kunde jag komma in i spelet ibland. Men efter en stund krascha grafikkortet och jag var tillbaka till Windows.

När det inte krascha så ställde jag upp inställningarna i spelet och det krascha direkt =/

Vad sa Webhallen? Låter som att kortet är defekt.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Du har inte hojt frekvensen pa ramminnena utan att aktivera XMP? Later mer som minnesfel och da kommer du att klara memtest men datorn kraschar slumpmassigt.

Permalänk
Medlem

@Aeig
Har inte fått svar än skickade om reklamation till dom efter testet.

@Amerald Under testet var XMP igång såg det ut som och minnerna rullade i den hastighet dom skulle. Just nu gör jag allt stock så minnerna går i 2133MHz nu när jag testar allt.
Har provat med 32 & 16GB
Sedan hade jag inga problem med minnerna med mitt 1080 som jag hade innan.

Permalänk

Tippar på psu som har gått sönder på något vis och inte orkar hålla spänningen!
Hade liknande problem med ett 1060 Iofs men allt löste sig när jag införskaffade mig ett nytt psu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hollowman71 Svårt att tänka mig att det är PSU för då skulle hela datorn låsa sig vilket den inte gör.
Kan prova byta "port" på kabel med ström som går till Grafikkortet när man kommer hem.

Permalänk
Medlem

Har pratat med Webhallen och blir att jag kommer häva köpet och sedan köpa ett nytt för att slippa vara utan grafikkort så får jag utgå från de.

Permalänk
Skrivet av Hcz:

@hollowman71 Svårt att tänka mig att det är PSU för då skulle hela datorn låsa sig vilket den inte gör.
Kan prova byta "port" på kabel med ström som går till Grafikkortet när man kommer hem.

Behöver inte vara så min dator fungerade ypperligt kunde spela vissa spel men pubg tex gick inte låste sig när den skulle gå från menyn in i spelet osv bytte psu och det löste sig direkt.
Har du någon som kan låna dig en annan psu? Eller någon polare som du kan testa ditt gpu hos få se om hans dator uppför sig lika

Mvh peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Eftersom det gör skillnad med vad du lägger för belastning på kortet så kan det faktiskt vara nätagget som är boven.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

@Mac83 @hollowman71
Har nu köpt och monterat in ett nytt nätagg på 1000W (Gold) och det är samma fel.
Så kan bara vara Grafikkortet som spökar =/

Har kommit in i Div2 och spelar i 1280x720 med allt på lägsta. Då har jag en Power Target status på 17-20% men när jag drar upp inställningarna så ökar den och det kraschar det.

Permalänk
Skrivet av Hcz:

@Mac83 @hollowman71
Har nu köpt och monterat in ett nytt nätagg på 1000W (Gold) och det är samma fel.
Så kan bara vara Grafikkortet som spökar =/

Har kommit in i Div2 och spelar i 1280x720 med allt på lägsta. Då har jag en Power Target status på 17-20% men när jag drar upp inställningarna så ökar den och det kraschar det.

Okej men då har du uteslutit psu iallafall då är det nog gpu som är defekt på någotvis tyvärr.
Du har ingen polare som har en dator du kan stoppa in gpu på och testa hur det blir då då vet du ju på riktigt att det är gpu.
Du kan ju även lämna tillbaka det nya psu på öppet köp så slipper du sitta med 2 st psu 😉.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Klent nätagg? EDIT: Såg att du provat med ett annat.

Verkar vara ett vitt spritt problem.

https://www.gamersnexus.net/guides/3394-rtx-2080-ti-artifacti...

Efter 5min Googling verkar iaf en snubbe på Reddit fixat det genom att "running two individual PCI-E cables from my PSU to my GPU instead of a single cable that splits at the GPU end fixed my crashes when gaming and doing stress tests."

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/apb5w7/this_one_simp...

Permalänk
Medlem

Jag åkte förbi med kortet på Webhallen och dom satte in det i deras testrig. tog 2sek så krascha det för dom också. Så nu har jag ett nytt kort och det rullar på utan problem just nu
Tack för alla tips så det var inget fel på mitt nätagg iaf men då har man ett nytt iaf =P

//Hcz

Permalänk
Medlem

Du har väl fått dåliga minnen som så många andra, prova dra ner minnesklockan i botten och se ifall det fortfarande crashar. I så fall är det ju bara att skicka tillbaka grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Det är väl att problemet är löst iaf

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av Hcz:

Jag åkte förbi med kortet på Webhallen och dom satte in det i deras testrig. tog 2sek så krascha det för dom också. Så nu har jag ett nytt kort och det rullar på utan problem just nu
Tack för alla tips så det var inget fel på mitt nätagg iaf men då har man ett nytt iaf =P

//Hcz

kanon !!
skönt att det ordnade upp sig =)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Jag åkte förbi med kortet på Webhallen och dom satte in det i deras testrig. tog 2sek så krascha det för dom också. Så nu har jag ett nytt kort och det rullar på utan problem just nu
Tack för alla tips så det var inget fel på mitt nätagg iaf men då har man ett nytt iaf =P

//Hcz

Kul att allt fungerar bra nu, vilket nätagg köpte du?

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED