Permalänk
Medlem

ESD-armband och moderkort

Hej!

När jag snart bygger min rigg kommer jag fästa ESD-armbandet i chassit (genom eventuell färg) så potentialen blir densamma. Det jag däremot undrar är hur ni andra gör innan man kommer till själva chassit? Minne, processor och CPU-kylare sätter jag gärna ihop innan jag flyttar in i chassit. Utan en ESD-matta, hur gör ni då?

Man vill ju vara försiktig med grejerna, uppskattar tips!

Permalänk
Medlem

@nathan: Jag monterar minne, cpu och kylare innan på moderkortet innan jag sätter det i chassit. Tror dom flesta gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@nathan: Jag monterar minne, cpu och kylare innan på moderkortet innan jag sätter det i chassit. Tror dom flesta gör det.

Tack för svar! Det jag undrar är hur man ska göra med ESD-armbandet i det läget. Innan man flyttar in moderkortet i chassit vill säga.

Permalänk

Sent svar kanske. Men jag brukar I varje fall ta I något som är jordat innan jag tar i delarna. Ex ett element

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av nathan:

Tack för svar! Det jag undrar är hur man ska göra med ESD-armbandet i det läget. Innan man flyttar in moderkortet i chassit vill säga.

Det enklaste är att ha en ESD-matta som du sätter armbandet i, sedan lägger du alla komponenter + chassi på den mattan. Då har du yta att jobba på också.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Det enklaste är att ha en ESD-matta som du sätter armbandet i, sedan lägger du alla komponenter + chassi på den mattan. Då har du yta att jobba på också.

Tack för svar Emil! Till nästa bygge blir det definitivt en ESD-matta.