Cykelpassage vid rondell: Vem gjorde rätt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

Ärsh, om man har trafikreglers rätt eller fel är inget jag tänker på. Vid obevakat stannar jag alltid om en bil kommer i hög hastighet. Inte som jag bara kör över med tanken " jag ska över även om jag så blir överkörd, jag har ju rätt".

Klart man stannar om man ser en bil i hög hastighet, men denna körde in på vår gata i hög hastighet från rondellen, trots han såg oss..

Tror att han ville markera mot cyklister, antagligen hade han fått nog av att sakta in eller nåt..att hålla 90km/h är viktigt.

Nej han höll inte 90 i kurvan såklart, men tillräckligt för att vara märkbart för hög.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

@VadSaDu: Länka bara exakt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kossamu:

@VadSaDu: Länka bara exakt

https://www.google.com/maps/place/56%C2%B001'19.5%22N+14%C2%B...

Går detta?
56.022091, 14.116125

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Om det är här så tolkar jag vägmarkeringen som cykelpassage och att eftersom det är påväg ut ur en rondell har fordon på vägen väjningsplikt mot er, men kom ihåg att det finns bara skyldigheter i trafiken å inga rättigheter, så va försiktig

Hittade denna goding för att styrka mitt utalande lite "En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
Förordning (2014:1035)." https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo... Trafikförordningens 3 kapitel 61 §

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Ni har gjort rätt TS!

Man märker att det är många här som knappt satt sig på en cykel i sitt liv eftersom de hejar på bilföraren.

Även om ni hade gjort fel så gäller följande " När du som bilförare närmar dig en cykelpassage ska du anpassa farten så att ingen fara uppstår för de som befinner sig på cykelpassagen. ". Så svårt är det inte att bromsa ner och släppa förbi en eller flera cyklister. Tyvärr är många bilförare lata, stressade, själviska, eller allt på samma gång.

Ja bilföraren gjorde fel men det betyder inte att ts gjorde rätt. Så fungerar inte trafiken. Jag brukar själv hålla på min rätt till en viss gräns. Jag visar att jag vill fram först när jag har företräde men aldrig så att jag är nära att kollidera. Anledningen är att om jag släpper fram folk när jag har företräde kan de tro att de har rätt att köra först, och nästa gång de är i den situationen kan det gå illa.

Permalänk
Medlem

Min väg, min gata. Låter lite farligt att tänka att man äger vägarna ute i samhället när man cyklar, samt att du inte tittade bakåt och såg honom. Låter som det kunde ha blivit en dyrbar läxa för er. Sen att ni båda gjorde fel anser jag. Du som på en liten cykel BÖR att tittat dig runt och inte bara tro att du äger vägen eller gatan du är på, samt sakta ner och vara säker på att bilisten bromsar in. Bilisten bör har sakta ner för att inte orsak en olycka!

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av atreyu:

Min väg, min gata. Låter lite farligt att tänka att man äger vägarna ute i samhället när man cyklar, samt att du inte tittade bakåt och såg honom. Låter som det kunde ha blivit en dyrbar läxa för er. Sen att ni båda gjorde fel anser jag. Du som på en liten cykel BÖR att tittat dig runt och inte bara tro att du äger vägen eller gatan du är på, samt sakta ner och vara säker på att bilisten bromsar in. Bilisten bör har sakta ner för att inte orsak en olycka!

Cyklade rakt fram, att titta bakåt fokuserade jag inte på..det är upp till han att fokusera på mig som är framför..jag fokuserade på höger vänster rakt fram. (Jag vet man ska inte lita på nån i trafiken) Han kan omöjligt ha missat att vi var på cykelbanan påväg över cykelpassagen, då vi var typ 10% över när han gjorde en hård sväng in mot oss..

Jag tänker inte på att jag äger vägarna.

Jag har för mig att det är alltid de bakom som ska hålla avstånd från de framför, samt inte försöka tränga sig före trots vi var på väg över redan?

Vi cyklade knappt i 15km/timmen..det var motvind en aning så vi tog oss fram i långsam fart.

samt det var ett cykelpassage, och han hade 2st väjningspliktsskyltar vid rondellen, men jag är osäker om det gäller om man svänger av huvudleden in till gatan vi var på.

Men jag vet vart han bor så funderar på att skicka ett brev att det är ett cykelpassage där vid Biltema, sen förklara hur man ser att det är ett cykelpassage innan han dräper en cyklist med sitt vägvrede..

Eller om man ska glömma allt och gå vidare, med att alltid hoppa av cykeln oavsett vad och gå sakta över vägen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Inaktiv

Tycker lagen är ganska tydlig.

Citat:

En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.

Om det som TS säger stämmer så var dom redan ute på övergångsstället/cykelpassagen och då ska bilföraren stanna.

Permalänk
Medlem

Jag cyklar jättemycket och har därmed råkat ut för en hel del konstiga/frustrerande situationer. Bland annat den som ni just råkat ut för. Levde i tron om att ifall övergångsstället var uppdelat i två delar, en med långa streck och en med rutor, hade man förkörsrätt jämt emot bilarna.

Blev till sist tvungen att kolla upp detta och insåg att jag hade haft fel.
Den enda gången en cyklist har förkörsrätt mot en bilist är när denna skylten finns vid överfarten.

Det ska även finnas "hajtänder" i asfalten, riktade mot bilistens färdriktning.

Absolut, i många fall är bilister idioter, men i detta fall hade ni inte rätt. Sen hade bilisten såklart kunnat agerat annorlunda.

Det bästa tipset jag har, som hållit mig vid liv på hoj, cykel och i bil, är att behandla alla andra i trafiken som idioter och alltid vara förberedd på något oväntat.

Edit:
Man får se det från bilistens synvinkel också. Man tröttnar väldigt snabbt på alla cyklister, som per automatik antar att de har rätt och bränner ut på övergångsställen utan att kolla om det är fritt. ( Ni är inte inräknade i denna kategorin, då skyltningarna runt cykelpassager är väldigt förvirrande och missvisande.).
På sikt gör det en mindre och mindre vänligt inställd mot cyklister och speciellt mot de som faktiskt sköter sig.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Cyklade rakt fram, att titta bakåt fokuserade jag inte på..det är upp till han att fokusera på mig som är framför..jag fokuserade på höger vänster rakt fram. (Jag vet man ska inte lita på nån i trafiken) Han kan omöjligt ha missat att vi var på cykelbanan påväg över cykelpassagen, då vi var typ 10% över när han gjorde en hård sväng in mot oss..

Jag tänker inte på att jag äger vägarna.

Jag har för mig att det är alltid de bakom som ska hålla avstånd från de framför, samt inte försöka tränga sig före trots vi var på väg över redan?

Vi cyklade knappt i 15km/timmen..det var motvind en aning så vi tog oss fram i långsam fart.

samt det var ett cykelpassage, och han hade 2st väjningspliktsskyltar vid rondellen, men jag är osäker om det gäller om man svänger av huvudleden in till gatan vi var på.

Men jag vet vart han bor så funderar på att skicka ett brev att det är ett cykelpassage där vid Biltema, sen förklara hur man ser att det är ett cykelpassage innan han dräper en cyklist med sitt vägvrede..

Eller om man ska glömma allt och gå vidare, med att alltid hoppa av cykeln oavsett vad och gå sakta över vägen.

Tips till nästa gång, även om du verkar ha svårt att ta emot mot goda råd: sakta ner inför ett övergångsställe, cykelpassage etc och se om det kommer någon annan trafikant som du kan behöva stanna för. Om det hade skett en olycka är det garanterat du som cyklist som hade blivit mest skadad, oavsett vem av er som hade mest rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Fast nu hade inte bilisten väjningsplikt även om han borde sänkt hastigheten.

Lika skrämmande att man inte tar sitt ansvar som cyklist och respekterar väjningsplikt osv vilket märks tydligt på en del kommentarer här.

Slutsatsen är hursom att båda gjort fel, turligt nog blev ingen skadad och förhoppningsvis har en del lärt sig något.

Se högerregeln och sväningsregeln, 3 kap 18§ 20§ 21§ om vi nu ska skita i första meningen i trafikens grundregel (vilket är den grund alla trafikregler står på, etiskt, moraliskt och juridiskt).

Att ta sig ur en cirkulationplats är knappast utmanande, inte direkt Champs-Élysées?

Permalänk
Medlem

Min femma.

Ni korsade en "Cykelpassage", där ni har "väjningsplikt". Alla överfarter där cyklister har företräde heter "Cykelöverfart", och är alltid upphöjda (tror jag) och tydligt markerade med skyltar och markering på vägen.

Han svänger dock ut ur en rondell och ska som det står "ge er möjlighet att passera". Så hinner ni över genom att han släpper på gasen, ska han göra det. Men han ska inte stanna. Och ska Definitivt inte gasa!

Jag säger han gjorde nog Mest fel iaf.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 9600k @ 4.8Ghz CPU-Kylare: Noctua NH-U14S Moderkort: MSI Z-390 GCP GPU: ASUS GeForce RTX 3070 Dual Minne: 4x8GB Corsair Vengence 3000Mhz Chassi: Define R6 PSU: EVGA Supernova 750G2

Permalänk
Medlem

Känns som att han borde kunnat visa bättre hänsyn och ni kikat bättre över axeln. Men han kanske hade hög fart och dök upp plötsligt. När man som bilförare kör jämsides med cykelväg och ska svänga höger (speciellt) får man kolla extra noga.

Har en situation likt den du visar men där finns också en gräddfil när man tar höger i rondellen och man passerar över en cykelpassage. Om samma regler gäller för gräddfilen?

Permalänk
Medlem

Så det finns alltså både cykelpassage och cykelöverfart?? Förklarar varför jag alltid haft så svårt med reglerna. Nu blev det ju plötsligt logiskt! Tack till tråden. TIL

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Oavsett vem som har rätt eller fel, så har bilföraren alltid fel om det sker en olycka där bilen kör på någon. Även om någon går mot röd gubbe så har inte bilen rätt att köra över personen

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ja, jag tror många kan hålla med om att reglerna är dåliga.

När det handlar om trafikregler ska de vara tydliga, d.v.s. det ska aldrig finnas några situationer där "alla" måste väja. Allt det gör är att orsaka oklarheter och tveksamheter och onödiga konflikter.

Tyvärr är det så trafikregler för cyklister ser ut i Sverige.

Man kan såklart tycka vad man vill om det men reglerna är skrivna "otydliga" av en anledning. Om båda två har skyldigheter minskar risken att någon "håller på sin rätt".
I situationen som beskrivs här så har cyklister väjningsplikt när man cyklar ut på körbanan (rent praktiskt är det utfartsregeln som gäller). Bilister har "nästan väjningsplikt" eftersom att man måste anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för de som befinner sig på passagen. Om det är någon som befinner sig på eller är på väg ut på passagen ska bilisten ge denne "möjlighet att passera", dvs i praktiken har nästan båda två väjlningsplikt och båda två måste ta det lungt och försiktigt.

Nu slutar ju inte regelverket för cyklister och väjningsplikt där och tittar man på allt som gäller ämnet med "obruten cykelväg" som saknar definition i lagtexten osv så kan jag verkligen hålla med om att allt är extremt rörigt. I just det avseendet är det många gånger enklare att cykla på körbanan eftersom att samma regler som gäller alla andra fordon då även gäller cyklister.

Skrivet av haijen:

@Kraeshok: Precis, i sådana här situationer tycker jag att man måste ta hänsyn till vissa saker:
- Som bilförare så har du en utbildning och bevis på att du får framföra fordon som med lätthet kan ta död på oskyddade trafikanter
- Som cyklist behövs egentligen ingen utbildning (även om det kanske skulle vara på sin plats - en diskussion för en annan gång) och det kunde lika gärna varit ett barn som cyklat här.

Även om det inte finns något formellt krav på utbildning för cyklister har man skyldighet att känna till trafikreglerna när man befinner sig i trafiken. Man kan aldrig ursäka ett brott mot lagen med att "man inte visste". Hur skulle det se ut? "Jag visste inte att man inte får döda andra..."

Permalänk
Medlem

@Xoka: Många missar att det gäller cykelpassage i samband med sväng, det du säger stämmer ju inte. "En förare som ska köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning ska passera en obevakad cykelpassage ska köra med låg hastighet och lämna cyklande och mopedförare som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera.
Förordning (2014:1035)"

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Edit: jag borde läst hela tråden först

Visa signatur

PLOP

Permalänk
Avstängd

Jag är, utan att veta säkert, rätt så säker på att när ts säger min väg så menar han den väg han cyklade på och inte att han äger vägen och att alla andra ska flytta på sig. "Min väg" är lättare att säga än "den väg jag färdades på".

Permalänk
Medlem

Allt som går att utröna från denna tråd är att situationen skapades för att ni bröt mot er väjningsplikt.
Sedan har diskussionen rört sig kring huruvida bilisten också gjorde fel.

Men hur mycket marginal hade föraren egentligen? Var befann sig föraren när ni valde att cykla över?
Så jag blev nyfiken och började räkna på det. Självklart är det inte helt exakt, men det borde ge ett hum om vad som hände.

Jag börjar med att räkna ut hur situationen blir om ni cyklar bredvid varandra över gatan.

Först behöver vi bredden på gatan. Den går att räkna ut eftersom strecket på ett övergångsställe är 0.5m brett.
Jag får det till att passagen är cirka 6.5m bred.

För att bilisten inte ska snudda din sambos däck behöver hennes bakdäck passera mittlinjen på vägen.
Det betyder att hennes bakdäck måste komma 6.5/2 = 3.25m över vägen.
Med andra ord måste hon cykla 3.25m + en cykellängd (~1.75m), totalt 5m, för att få hela cykeln över mittlinjen.

Skrivet av VadSaDu:

Vi cyklade knappt i 15km/timmen..

Hastigheten är alltså ~4.2m/s.

Att cykla 5m tar 1.2 sekunder vid 4.2m/s. Således var bilen mindre än 1.2 sekunder bort när ni korsade vägen.
Jag kommer räkna på att ni cyklade i 1.1 sekunder, för då sticker din sambos bakdäck ut 42cm in i filen där bilen kommer.

Hastighetsgränsen i området är 40km/h eller 11.2m/s. Du sa att personen var tungfotad men det är också en rondell, så jag har räknat på att personen faktiskt håller 40km/h, vilket borde bli 44km/h eller så på hans hastighetsmätare. Relativt snabb rondellkörning.

Om det tar bilisten 1.1 sekunder att nå er, innebär det att han var 12 meter bort när ni började cykla.

Plustecknet i ovanstående bild visar ungefär var bilisten bör ha befunnit sig.

Du nämner också att bilisten är en äldre man. I trafikteorin brukar man räkna på att genomsnittlig reaktionstid är 1 sekund, men med ålder blir den sämre än så. Jag har valt att ändå räkna på en sekund, eftersom vi inte väljer vilka vi möter i trafiken.

Så bilisten är 1.1 sekunder från er, han har 1 sekunds reaktionstid, vilket ger honom 0.1 sekunder att stanna fordonet innan ni krockar.
0.1 sekunder vid 11.1m/s innebär att han är 1.1 meter från er när han väl hunnit reagera och trycker ner bromsen.
Från trafikteorin kan vi beräkna att stoppsträckan blir 40km/h^2 / (250*0.8f) = 8 meter, (0.8f är friktionsvärdet för torr asfalt.)
Alltså har föraren inte en chans att stanna för er. I bästa fall kommer han hinna väja.

Med hjälp av detta kan vi också räkna ut vilken hastighet föraren skulle ha hållt för att kunna undvika en krock med 1.1 sekunders marginal.
0.1 * X/3.6 = X^2 / (250*8)
X/3.6 = X^2 / 2000 * 10
X = X^2 / 2000 * 10 * 3.6
36 / 2000 = X = 0.018km/h
Under dessa förutsättningar kan vi se att det inte heller var förarens hastighet som var problemet.
Det går helt enkelt inte att köra så långsamt att man kan ha en säker stoppsträcka med 1.1 sekunders marginal.

Så tänkte jag vad händer om ni cyklar efter varandra istället? Cyklar ni helt individuellt, ser er för och kanske inte alltid korsar samtidigt, ja då blir det ingen skillnad alls. Men om du såg dig för, började cykla och din sambo följde efter, då skulle scenariot bli annorlunda, så jag räknade på det också.

Om ni cyklar med ett avstånd på 1.25m mellan er, så behöver ni färdas 2 cykellängder (2x1.75) + 1.25m mellanrum + 3.25m väg, alltså totalt 8 meter, innan din sambos bakdäck har kommit över halva vägen och ur filen där bilisten kör.

Vid 4.2m/s tar det 1.9 sekunder att färdas dessa 8m. Jag räknar med 1.8 sekunder, så din sambos bakdäck sticker ut 42cm i filen där bilisten kommer. Med 1.8 sekunder kan vi beräkna bilens avstånd till 20 meter när du börjar cykla över vägen och 12m när din sambo börjar ta sig över.

Bilisten är vid korset i bilden när du börjar korsa vägen.

Har bilisten någon chans att stanna på 1.8 sekunder? Ja, i genomsnitt kommer han inte köra på din sambo, förutsatt att han ser dig direkt när du börjar cykla över vägen.
1 sekund faller bort till reaktionstid. Med 0.8 sekunder kvar blir det ett avstånd på 10.8 meter från er när han börjar bromsa.
Bromssträckan är samma som tidigare, 8 meter, så med en perfekt panikbromsning på torr asfalt hamnar han 2.8m från er.
Men tänk på att det räcker med att han ser dig >0.2 sekunder senare eller reagerar något långsammare än snittet så är det kört.

Oavsett hur långsamt bilisten kör, så är under 2 sekunder marginal väldigt lite.
--------------------------------------------------------
Nu har jag chansat på hur ni cyklar, att din hastighetsuppskattning stämmer och min gissning om bilens hastighet. Så mina beräkningar kan så klart vara helt fel ute, det kan bara du svara på.

Men om mina siffror stämmer hyfsat skulle jag säga så här:
Om ni cyklade i bredd har ni så små marginaler att en bilist inte hinner stanna för er och det beror inte på bilistens hastighet. Med tanke på att ni dessutom har väjningsplikt är det ni som gör fel i denna situation.
Mannen i bilen kanske var otrevlig, men han hade inte en chans att stanna eller anpassa farten.

Ni cyklar på rad och du ser dig för, men inte din sambo.
Förutsatt att bilisten ser dig när du börja cykla över, finns det 0.2 sekunders marginal för en panikbromsning, om bilisten har genomsnittlig reaktionstid, bra bromsar och det är torrt väglag. Men det är inte en chansning jag skulle vilja ta i trafiken.

Ska vi prata om att bilister ska visa större hänsyn när ni bryter mot väjningsplikt, då måste bilisterna också få realistiskt med tid för att kunna ge det. Sen kan man givetvis argumentera för att bilister borde ha god uppsikt och utgå från att cyklister ofta gör misstag i trafiken och att olyckor lätt blir allvarliga när andra parten inte sitter i en plåtburk.

Som MC-förare har jag lärt mig att alltid köra som att alla i trafiken försöker ha ihjäl mig. Eller för att formulera om det, det spelar ingen roll vem som hade rätt när man flyger i backen för att man blir påkörd. Det är en sur sanning att många inte har bättre uppsikt, men ju tidigare man lär sig det, desto större chans har man att klara sig i trafiken som oskyddad.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@dumbo: Nej, såklart men jag poängterar bara verkligheten att bilföraren faktiskt har en lagstadgad utbildning och dessutom är den som har möjlighet att skada i trafiken, vilket gör att det i min mening vilar ett mycket större ansvar på bilföraren. Föraren kan liksom inte hävda sin rätt och plöja fram över överfarter även om en cyklist skulle cykla rakt på. Observera att jag ingenstans säger att cyklisterna ska cykla rakt ut, men att bilföraren är den som måste hantera de situationerna på ett sätt som inte vållar tillbud.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Den enda gången en cyklist har förkörsrätt mot en bilist är när denna skylten finns vid överfarten.

Förutsatt att bilen kör på en rak väg ja, inte när bilen svänger in på en annan gata.
Lite mer diffust då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dumbo:

Man kan såklart tycka vad man vill om det men reglerna är skrivna "otydliga" av en anledning. Om båda två har skyldigheter minskar risken att någon "håller på sin rätt".

Problemet är att många inte känner till hela regelverket. Som cyklist hör man något om bilistens skyldighet att låta cykeln att passera, och tar det för att betyda att cykeln har rätt att köra först. Som bilist hör man något om att cykeln har väjningsplikt, så tror att man att det bara är att gasa på.

Den sortens konflikt är vad som gör reglerna farliga som de ser ut idag. Kombinera det med all desinformation som florerar (räcker att kollla tillbaks i tråden och hitta hur många som helst som är tvärsäkra på hur reglerna funkar, som har fel, regelbundet kommer även polis och myndigheter och tidningar med felaktig infromation) så har vi receptet för det här olyckstillbudet och även faktiska olyckor.

Skrivet av dumbo:

Även om det inte finns något formellt krav på utbildning för cyklister har man skyldighet att känna till trafikreglerna när man befinner sig i trafiken. Man kan aldrig ursäka ett brott mot lagen med att "man inte visste". Hur skulle det se ut? "Jag visste inte att man inte får döda andra..."

Du har helt rätt så klart, men är det inte lite ironiskt att cyklister som oskyddade trafikanter utan utbildning måste dras med otroligt mycket rörigare och komplexare trafikregler (räcker med att följa Cyklistblogen för att förstå vad jag menar) än det relativt straight-forward regelverk som bilister har?

Permalänk
Hedersmedlem

@sniglom: Intressant och välskrivet inlägg! Men du gör ett misstag:

Du förutsätter att cyklisterna är helt osynliga för bilisten innan de åker ut på cyklistpassagen, men i själva verket är cylisterna i fråga mitt i bilistens synfält långt innan de faktiskt åker ut på passagen.

Eftersom bilisten ska ge cyklisterna tillfälle att passera (skit i att cyklisterna har väjningsplikt, det är ointressant utifrån bilförarens agerande, han kan bara styra över hur han själv gör, inte över hur andra kör) så ska bilisten i det läget sänka farten och vara beredd på att stanna innan överfarten.

Det gör att bilisten kan reagera tidigare när det är uppenbart att cyklisterna inte kommer respektera sin väjningsplikt.

En trafikant måste inte bara hålla koll på vad som befinner sig på hans färdväg, utan även på vad som *kan* komma att befinna sig på hans färdväg inom närtid. Annars kan man argumentera för att cyklisten inte heller hade haft tid att väja eftersom han inte kunde upptäcka bilen innan bilens nos nått själva cykelpassagen, vilket så klart är helt absurdt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

@dumbo: Nej, såklart men jag poängterar bara verkligheten att bilföraren faktiskt har en lagstadgad utbildning och dessutom är den som har möjlighet att skada i trafiken, vilket gör att det i min mening vilar ett mycket större ansvar på bilföraren. Föraren kan liksom inte hävda sin rätt och plöja fram över överfarter även om en cyklist skulle cykla rakt på. Observera att jag ingenstans säger att cyklisterna ska cykla rakt ut, men att bilföraren är den som måste hantera de situationerna på ett sätt som inte vållar tillbud.

Det är just därför man inte har några rättigheter i trafiken, för att det inte ska uppstå några situationer där det skulle vara lagligt att orsaka olyckor för att någon annan har brutit mot lagen.
Alla har bara skyldigheter i trafiken och därför existerar inte koncept som förkörsrätt i svensk trafiklagstiftning.

Just därför tycker jag att det känns dumt när folk säger att bilister ska visa störst ansvar när det till största del ligger i de oskyddade trafikanternas intresse att inte råka ut för något. För även om det naturligtvis är så att det är en tråkig situation för alla inblandade så är det värst för de oskyddade. Detta är något som just cyklister borde ta till sig eftersom de i många fall kan vara betydligt mer svårbedömda i trafiken än fotgängare.

Behöver man ställa sig frågan om den andra parten gjorde fel, så har man förmodligen också gjort något fel.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

Nu säger jag varken bu eller bä om trådstartarens fråga, men!
Jag cyklar själv runt 600mil om året, och jag cyklar ALLTID som att ingen ser mig.

Lita aldrig på att någon bilist har sett dig, om den inte uttryckligen stannar.
Många bilar har dessutom ganska kraftiga a-stolpar som är breda, och det är lätt att en cyklist hamnar bakom den när man tittar åt det hållet och tror att ingen är där (döda vinkeln).

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

Nu säger jag varken bu eller bä om trådstartarens fråga, men!
Jag cyklar själv runt 600mil om året, och jag cyklar ALLTID som att ingen ser mig.

Lita aldrig på att någon bilist har sett dig, om den inte uttryckligen stannar.
Många bilar har dessutom ganska kraftiga a-stolpar som är breda, och det är lätt att en cyklist hamnar bakom den när man tittar åt det hållet och tror att ingen är där (döda vinkeln).

Jag också, dock kom han in från huvudleden och klippte av vår cykelpassage i hög fart i vägvrede mot cyklister.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Många bilister kör också förbi medvetet nära, vid övergångar eller då de ska passera en, för att markera att de inte gillar cyklister. De blir provocerade av besvärliga cyklister som tvingar dem att sakta ned eller visa hänsyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xoka:

Jag cyklar jättemycket och har därmed råkat ut för en hel del konstiga/frustrerande situationer. Bland annat den som ni just råkat ut för. Levde i tron om att ifall övergångsstället var uppdelat i två delar, en med långa streck och en med rutor, hade man förkörsrätt jämt emot bilarna.

Blev till sist tvungen att kolla upp detta och insåg att jag hade haft fel.
Den enda gången en cyklist har förkörsrätt mot en bilist är när denna skylten finns vid överfarten.

https://vaxjo.se/images/18.27a11b751674dd3efcd37b8e/1543410386239/cykel_skylt.jpg

Det ska även finnas "hajtänder" i asfalten, riktade mot bilistens färdriktning.

https://vaxjo.se/images/18.27a11b751674dd3efcd38081/1543411448378/cykel_skylt_skiss_vy.jpg

Absolut, i många fall är bilister idioter, men i detta fall hade ni inte rätt. Sen hade bilisten såklart kunnat agerat annorlunda.

Det bästa tipset jag har, som hållit mig vid liv på hoj, cykel och i bil, är att behandla alla andra i trafiken som idioter och alltid vara förberedd på något oväntat.

Edit:
Man får se det från bilistens synvinkel också. Man tröttnar väldigt snabbt på alla cyklister, som per automatik antar att de har rätt och bränner ut på övergångsställen utan att kolla om det är fritt. ( Ni är inte inräknade i denna kategorin, då skyltningarna runt cykelpassager är väldigt förvirrande och missvisande.).
På sikt gör det en mindre och mindre vänligt inställd mot cyklister och speciellt mot de som faktiskt sköter sig.

"Förkörsrätt" existerar överhuvud taget inte i den svenska trafiken. Man kan vara skyldig att lämna företräde, men man har aldrig någonsin förkörsrätt. Man har alltså inte rätt att slänga sig ut i en korsning bara för att andra trafikanter är skyldiga att lämna företräde. Man är alltid skyldig att göra allt man kan för att undvika olyckor.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@VadSaDu:
Men om ni tittade åt sidorna på bilvägen för att kontrollera om ingen kom där, hur kommer det sig då att ni inte såg bilisten?.
Det är ju dessutom inga hinder på vägen som gör att bilisten inte syns om man tittar över axeln innan man cyklar över.

Jag kollade på googlemaps kartan och såg att det var 40väg, och att det dessutom är en annan rondell en liten bit innan som bilisten måste ha färdats igenom innan han kom till denna, så det kan inte ha gått jättefort dock, men jag förstår om det kan upplevas som så när en stor bil kommer emot en.

edit : sedan kan han ju givetvis ha kört som en biltjuv även om det var 40väg.

Sedan bör ju även bilisten ha sett att det kommer cyklister på cykelvägen, och anta att de kanske ska cykla rakt fram istället för att svänga upp mot biltema.
Tyvärr möter man den där 1% otrevliga bilisten ibland, även om jag tror även att en del av hans beteende när ni pratade också kan vara en del av hans sätt att hantera chocken av att det kunde ha blivit en olycka.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz