Vilket är tidernas bästa spel-intro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le John:

Finns flera bra länkade redan men denna måste ändå nämnas. Ett av de bästa RTSen som gjorts och som fortfarande körs. Tycker introt representerar spelet bra och är än mer imponerande att det släpptes 1997

https://www.youtube.com/watch?v=k6mZZiI4ShQ

Blir alltid varm i hjärtat när jag ser någon nämna TA. Medan AoE II med rätta anses vara ett av de bästa RTS så borde TA få betydligt mer uppmärksamhet än vad det får numera.

Köpte det till steam för en massa år sedan men minns att det bara kraschade. Skulle kanske ta och se ifall det fungerar bättre nu.

Skrivet av emilakered:

Okej, det här måste ju vara med. Mass Effect. Antagligen den spelserie jag varit mest "investerad" i någonsin. Introt var fantastiskt första gången, och ger mig fortfarande en känsla av "nu åker vi!" varje gång jag börjar om från början.

Nja... Världens bästa spel (bland storydrivna spel) men introt är lite lamt. Däremot har de en hel del bra trailer, speciellt till ME3.

Det jag gillar med introt är hur det ändras lite smått beroende på vilken bakgrund du ger din karaktär. Små detaljer som gör mycket

Skrivet av Maldergho:

För mig är och kommer troligen alltid vara Age of Empires 2-introt.

Skrivet av The Kristoffer:

Attans, jag som hade tänkt länka två videor, AoE II och RE.

Grafiken för AoE har visserligen inte åldrats med värdighet men upplägget plus musiken gör fortfarande att den placerar en plats i den absoluta topplistan.

Skådespelarinsatserna i RE må vara värdiga motsatsen till en Oscarsstatyett men jävlar vad det fick hjärtat att pumpa när man spelade det som liten. För att inte tala om första zombien man ser, eller när hundarna anfaller för första gången när man går i korridoren. Minns att jag stängde av spelet första gången de hoppade genom fönsterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Och efter Grim Fandango, ME3! (Orginalet)
https://www.youtube.com/watch?v=43-2jE-9OhA

Mycket bra spel, men för mig ligger nostalgin mer hos tvåan

Permalänk
Medlem

Det första som jag tänkte på när jag såg denna tråden vart introt till Bioshock, så den får det bli.

Man slängs verkligen in i spelet utan mycket kunskap om vem du är eller vad du ska göra, för att av ren "tur" hitta en massiv stad under havet.

Permalänk
Medlem

Spelar inte WoW längre men kommer ihåg denna från första gången man startade spelet.
Fick rysningar...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

@Dizzö: Det måste ha tagit veckor att rendera den trailern med dåtidens hårdvara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mer trailer än intro men för mig är det AC:R. Tyvärr så är dom flesta efterföljande bara utvecklingar (I Ubisofts tankegång) som jag långt ifrån alltid håller med om.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

@Louwsy Shroom: Fan vad jag saknar Ezio jämfört med dom nya AC.

Permalänk
Avstängd

Jag måste välja Shenmue till Dreamcast. Underbart spel och introt är lika bra nu som det var när spelet släpptes.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Dawn of War (1) från 2004 ligger högt på min personliga lista.

Jäkla "skitspel" som fick mig att börja med Warhammer 40k (och på sikt en massa andra figurspel) och som därmed dom senaste 15 åren varit min plånboks största fiende - betydligt mer än vad min hårdvaru-hobby varit.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Turrican II - The Final Fight (Amiga)

Vet inte hur många timmar jag lagt ner i det spelet, men det ligger fortfarande i toppen av alla gamla plattformsspel.
När trummorna börjar dra igång i introt och när cinematicen dyker upp efter lite visande av alla olika vapen och powerups på titelskärmen. Nostalgin är massiv! Det är det här spelet som jag introducerade småsyskon och kusiner m.m. till dataspel med

Chris Hülsbeck är så grymt duktig på musik och spelet är alldeles lagom i längd och svårighet, med gömda områden och lite olika typer av banor och bossar.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Ripper var verkligen mys/skräck på sin tid och introt med blue oyster cult kan liksom inte gå fel. Och sen Christoffer Walken i spelet...😀

Annars hade nog MoHAA och Bioshock extra intensiva intros.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon^L:

@iBurningMan: Fan vad jag saknar Ezio jämfört med dom nya AC.

Same same. Dom byggde upp karaktären och gav honom en pondus som ingen efter har haft. Jag sörjer att AC med Ezio / Renässansens italien är över.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

World of Warcraft har bland det häftigaste och snyggaste, kanske lite nostalgi som får mig att tycka det.
För tillfället är jag dock taggad som faen på Doom Eternal! Dessutom en renodlad gameplay intro och inte en trailer.

@Trunk: TotalA från GoG fungerar problemfritt och är utan DRM.

Permalänk
Medlem

StarCraft II.

Blizzard är sjukt duktiga på animation helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hade precis tänkt lägga upp samma! Vet inte hur många tusen timmar jag lagt på det spelet. Introt var fantastiskt på sin tid!

En riktig klassiker!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

"They were all dead. Love kills. Did I love her? Was there a choice? The past is a gaping hole."

Max Payne 2 är ett mästerverk.

Permalänk
Medlem

Såklart mitt bidrag är Total Annihilation. Det har även ett av de bästa soundtracken någonsin!

Permalänk
Medlem

Donkey Kong Country. Nostalgi <3

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

Moonstone på Amiga såklart

Permalänk
Medlem

Soul Calibur 2 till Gamecube

Ett spel som jag spenderade riktigt många timmar med, och tyckte introt var riktigt häftigt. Nu för tiden kanske det är mest nostalgi men nog gillar jag det än.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Finns många bra, men introt till det ganska okända "Three Dirty Dwarves" till Sega Saturn är fenomenalt!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vet ej om det räknas iochmed att det är så långt .. Men Bioshock var ju också rätt grymt! Kommer ihåg att jag blev så jä*la rädd mot slutet, haha .. Man var ju inte så gammal då heller.

Annars måste jag hålla med om att Oblivion var fantastiskt. Kommer ihåg att jag fick det och ett Xbox i julklapp precis när det var nytt. Var hos min mormor & morfar då, men lyckades få dem att koppla in en TV precis intill min säng så att jag kunde testa mitt nya Xbox. Shit vad härligt det var!

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Intro som sätter rätt atmosfär direkt, som spelet i övrigt gör ett jäkligt bra jobb att behålla hela vägen i mål.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Såg att någon la upp Day of the Tentacle, men jag tycker nog Full Throttle är snäppet vassare.

Permalänk

Magiskt spel, grymt intro, om än lite mycket internhumor.
Måste spela om det snart tror jag! : )

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Hedersmedlem

Många av mina favoriter har redan nämnts, men förvånad att ingen sagt Half-Life 2. Utan tvekan ett av de spelintron jag minns bäst. "So wake up, Mister Freeman... wake up and smell the ashes." är ett klockrent citat och en perfekt början på spelet.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Skrivet av Epic:

Många av mina favoriter har redan nämnts, men förvånad att ingen sagt Half-Life 2. Utan tvekan ett av de spelintron jag minns bäst. "So wake up, Mister Freeman... wake up and smell the ashes." är ett klockrent citat och en perfekt början på spelet.

https://www.youtube.com/watch?v=xHG1FscMpj0

Det kanske inte var lika "påkostat" som HL1 tänker jag, alltså att det sög in spelaren på samma vis, om man inte spelat ettan förstås..
Men visst, HL2 är ett av mina top 10 spel!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Att ingen har plockat fram gamla rainbow six är för mig en gåta och ni borde skämmas.
Tittade på introt igen nyss. Kände kanske först att det inte var så där speciellt som jag mindes det. Men när Ding Chaves ger komando alpha go och mp5-orna börjar smattra blir det gåshud direkt!