Phil Spencer: "Google slår på stort med Stadia – vi slår på stort på E3"

Permalänk
Melding Plague

Phil Spencer: "Google slår på stort med Stadia – vi slår på stort på E3"

Microsoft-chefen antyder om stora nyheter från företaget under E3 2019. Mycket pekar mot att det rör sig om en ny spelkonsol med betydligt kraftfullare hårdvara än nuvarande Xbox.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag hade nog trott Microsoft också skulle satsa på en ultralätt klient-konsoll med streamad grafik. Finns det rättvisa i världen så floppar Googles streamer.

Permalänk
Medlem

När jag såg Skadia (försäkringsbolag) så tänkte jag: "Jahapp, mer pengar i kassan till AMD där.". 7500 olika platser som de skall ha sådana servrar med cpu och gpu från AMD. Det måste vara en del pengar som trillar in där.

Varför väljer alla företag AMD? Måste vara för att de är billigast / prestanda eller nått.

Edit: Inte CPU från AMD! ... Bara GPU

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk

Tycker det är bra att man får veta på förhand att det kommer en mer kraftfull variant efter första lanseringen denna gången. Jag kände mig snuvad på konfekten när PS4 pro annonserades året efter jag köpte min PS4.

Får hoppas att Sony visar samma framförhållning med PS5 för troligtvis kommer även den komma i två eller flera varianter.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

@kelthar:
Min spekulation är att AMD är enda som kan leverera hela konceptet, med högpresteranda CPU och GPU.
Varken INTEL eller Nvidia kan göra det.

Exit: så har de en nisch också med att tillverka Custom chip åt kunder.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Jag tror dom väljer AMD för att dom är mer villiga att skapa custom chip ihop med beställaren.

Och AMD har mångkärniga chip som drar relativt lite ström och är billiga, Intels motsvarande är dyra.

AMD har också mycket bättre open source kod för grafiken än Nvidia, Nvidias proprietära kod presterar bra men den är just proprietär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varför väljer alla företag AMD? Måste vara för att de är billigast / prestanda eller nått.

Det verkar som om alla företag som kan undviker NVidia som pesten just nu, och då är det nästan bara AMD kvar om man skall ha något som har bra grafik. Den enda stora dealen nVidia har är Nintendo Switch, där Nintendo köpte ett färdigt chip från hyllan snarare än att betala NVidia för att utveckla något (och dessutom till reapris, vad det verkar).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@kelthar:
Min spekulation är att AMD är enda som kan leverera hela konceptet, med högpresteranda CPU och GPU.
Varken INTEL eller Nvidia kan göra det.

Exit: så har de en nisch också med att tillverka Custom chip åt kunder.

Mycket talar dock för att det rör sig om Intel processorer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Mycket talar dock för att det rör sig om Intel processorer.

Har jag väldigt svårt för att tro. Kommer med största sannolikhet sitta någon form utav ryzen i både Microsoft och Sonys nästa konsol.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte. Vart står det att Google ska lansera en kraftfullare konsol? De ska ju lansera en moln
tjänst, för att inte behöva en kraftfull konsol??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI 4090 Suprim Liquid X | Gigabyte Aorus X570 XTREME | 64GB Vengeance RGB Pro 3600MHz | Corsair MP600 M.2 - 500GB | Corsair MP600 M.2 - 2TB | Samsung 970 EVO 1TB M.2 | EVGA Supernova G2 1300W | Phanteks Eclipse P500A DRGB | Alienware 34" QD-OLED – AW3423DW

Permalänk
Medlem

@Sebban84: Precis i början av artikeln: https://www.sweclockers.com/nyhet/27222-google-stadia-ar-spel...

Kikar man specs-bilden så måste man väl säga att den är kraftfull för att vara en konsol?

Edit: Jag har nog läst ovan artikel när jag var lite för trött, hehe!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

När jag såg Skadia (försäkringsbolag) så tänkte jag: "Jahapp, mer pengar i kassan till AMD där.". 7500 olika platser som de skall ha sådana servrar med cpu och gpu från AMD. Det måste vara en del pengar som trillar in där.

Varför väljer alla företag AMD? Måste vara för att de är billigast / prestanda eller nått.

Kan ju ha och göra med att AMD har kretsar att leverera medan Intel har problem att få ut sina.

Skrivet av Cenorida:

Mycket talar dock för att det rör sig om Intel processorer.

Vad talar för det egentligen? AMD är en bra bit före Intel när det kommer till just APU:er och framförallt så har AMD dessutom bra pris / prestanda. Vad har Intel som kan jämföras med AMDs GPU:er?

Skrivet av Divion:

Har jag väldigt svårt för att tro. Kommer med största sannolikhet sitta någon form utav ryzen i både Microsoft och Sonys nästa konsol.

Tror jag också. Intel kan inte riktigt leverera en produkt på samma nivå som AMD i just detta segment.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Hucke: De släpper dock devkits som är typ som "konsoler". 43:30 in i videon
Men det kanske bara är nån påhittad grej de lagt ut en bild på.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Google kan ju när som helst uppgradera sina serverparker så även om Xbox skulle vara kraftfullare, dröjer det nog inte länge innan Google går om igen då dom kör på en mycket flexiblare modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Vad talar för det egentligen?

AMD har bara bekräftat att de gör GPU:n.

Varför skulle de utelämna CPU:n, om det var deras?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Divion:

Har jag väldigt svårt för att tro. Kommer med största sannolikhet sitta någon form utav ryzen i både Microsoft och Sonys nästa konsol.

Skrivet av Xinpei:

Vad talar för det egentligen? AMD är en bra bit före Intel när det kommer till just APU:er och framförallt så har AMD dessutom bra pris / prestanda. Vad har Intel som kan jämföras med AMDs GPU:er?

https://www.sweclockers.com/nyhet/27222-google-stadia-ar-spel...
"Processormässigt avslöjas klockfrekvensen på 2,7 GHz, stöd för AVX2-instruktioner samt en sammanlagd L2+L3 cache på 9,5 MB. Google nämner även att processorn är "Hyperthreaded", vilket talar för att det rör sig om en Intel-processor. Hyperthreading är nämligen Intels marknadsföringsnamn för företagets implementation av Simultaneous Multithreading (SMT)."

Håller dock med om att det kan verka märkligt. Kanske är ett felaktigt uttalande från Googles sida.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det står att det är ett "server class" chip, så någon 10-18 kärnig Intel är inte omöjligt att det är.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det står att det är ett "server class" chip, så någon 10-18 kärnig Intel är inte omöjligt att det är.

Skrivet av Cenorida:

https://www.sweclockers.com/nyhet/27222-google-stadia-ar-spel...
"Processormässigt avslöjas klockfrekvensen på 2,7 GHz, stöd för AVX2-instruktioner samt en sammanlagd L2+L3 cache på 9,5 MB. Google nämner även att processorn är "Hyperthreaded", vilket talar för att det rör sig om en Intel-processor. Hyperthreading är nämligen Intels marknadsföringsnamn för företagets implementation av Simultaneous Multithreading (SMT)."

Håller dock med om att det kan verka märkligt. Kanske är ett felaktigt uttalande från Googles sida.

Google kommer säkert att skala kärnor från server cpu:er beroende på applikation, därför specificerar dem inte vad det är förutom att den är hyperthreaded.

Har suttit mycket med virtuella miljöer i Google Cloud Platform på jobbet och där har skylake cpu:er använts, så skulle gissa att det är av liknande platform.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Inaktiv

Microsoft använder väl redan cloud computing för spel sedan 2013, gissar att det blir en utökning av det konceptet för att ge de nya konsolerna mer prestanda.

Permalänk
Medlem

Såg en tråd på Reddit där någon var tvärsäker på att det är 4/8 Skylake-X det rör sig om, alltså i praktiken en Core i7 7740X. En sån i bara 2.7GHz lär ju dra väldigt lite ström, uppenbart isåfall att det är grafiken som är avsedd att få dra ström.

Anledningen att man inte nämner Intel sägs vara att man är inne i en prisförhandling och inte vill ge dom PR/Cred som kan motivera dom att höja sina priser.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Något som Sony och Microsoft fortfarande kan konkurrera med är VR, VR och streaming lär ju vara väldigt många år ifrån att fungera bra.

Google kan ju iofs släppa en egen konsol om några år för just VR, borde ju inte vara så svårt när dom fått med sig spelutvecklare till deras platform.

Lite coolt med streaming ändå, även fast att jag är allergisk imot fördröjning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Kan ju ha och göra med att AMD har kretsar att leverera medan Intel har problem att få ut sina.

Jag tror att du läste lika fel som jag, det verkar bara vara GPU:erna som är från AMD.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tror att du läste lika fel som jag, det verkar bara vara GPU:erna som är från AMD.

”Båda uppges dock bestyckas med Zen-baserade processorer med 8 kärnor och 16 trådar”
🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag tror att du läste lika fel som jag, det verkar bara vara GPU:erna som är från AMD.

One of these puppies maybe?

https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/130409/i...

Eller de kanske kör HEDT version av Intels processorer och ett externt vega kort?

Skrivet av the squonk:

Såg en tråd på Reddit där någon var tvärsäker på att det är 4/8 Skylake-X det rör sig om, alltså i praktiken en Core i7 7740X. En sån i bara 2.7GHz lär ju dra väldigt lite ström, uppenbart isåfall att det är grafiken som är avsedd att få dra ström.

Anledningen att man inte nämner Intel sägs vara att man är inne i en prisförhandling och inte vill ge dom PR/Cred som kan motivera dom att höja sina priser.

Ahh.. Reddit. Bästa av källor.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nä. Har 56 CU och kör 2.7ghz. Kan ju vara nedklockad, men 8809g har bara 24 CU. Kan inte Intels utbud, så kan inte säga vilken det skulle motsvara.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?