EPIC slår till igen - Mörk tid framför oss - Fler spel distribuerade av EPIC.

Permalänk

EPIC slår till igen - Mörk tid framför oss - Fler spel distribuerade av EPIC.

Citat:

Epic will distribute Control, The Outer Worlds, The Sinking City, Afterparty, and Industries of Titan.

https://www.pcgamer.com/the-outer-worlds-and-control-will-lau...

Blev så ledsen när jag såg The Outer Worlds, The Sinking City och Industries of Titan.

Ses om ett år när ni finns på Steam <3.

Vad tycker DU? Kommer du köpa oavsett på Epic Store eller kommer du att vänta, alt inte köpa alls efter denna väldigt besvikna nyhet?

§1.2 Onödigt provocerande titel
Permalänk
Inaktiv

The Outer Worlds kommer köpas, om spelet blir bra dvs. Sedan blir det nog iallafall Detroit också. Kanske Heavy Rain och Beyond också beroende på prissättning.

Hade föredragit om spelen kom till GOG men så är ju förstås inte fallet.

https://arstechnica.com/gaming/2019/03/quantic-dream-ubisoft-...

Permalänk
Moderator
Forumledare

För mig är det lite ”Meh”. I en perfekt värld hade jag ju gärna sett samtliga av världens spel samlade i en butik/launcher (DRM-fritt) men det kommer ju antagligen inte att hända. I dagsläget så är Epic ännu en butik/launcher, som steam, origin, ubi. Är spelet bra så kommer jag antagligen köpa det, precis som andra spel som är (i min mening) bra nog.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ordet Epic får mig att spy.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Skrivet av anon5930:

The Outer Worlds kommer köpas, om spelet blir bra dvs. Sedan blir det nog iallafall Detroit också. Kanske Heavy Rain och Beyond också beroende på prissättning.

Hade föredragit om spelen kom till GOG men så är ju förstås inte fallet.

https://arstechnica.com/gaming/2019/03/quantic-dream-ubisoft-...

Det är riktigt kul att dessa spel kommer till PC! Så jag ser fram emot att få köpa dessa när dom finns på fler butiker.

Permalänk
Medlem

Köper sällan spel på releasedagen, väntar nog hellre

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Köper sällan spel på releasedagen, väntar nog hellre

Väntar du för att du inte vill köpa något spel oavsett på release eller väntar tills det kommer till andra butiker?

Permalänk
Inaktiv

Om ni hatar Epic men använder och främjar Steam så är ni hycklare

Permalänk
Medlem

@anon285805: Vad menar du? Betalar Valve multum för exklusiva titlar som enbart får säljas via Steam?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Skrivet av anon285805:

Om ni hatar Epic men använder och främjar Steam så är ni hycklare

Inte alls.

Permalänk
Medlem

Fanns inget vettigt alternativ att välja för min del. Köper aldrig på releasedagen. Och tycker Epic fungerar lika bra som andra aktörer på marknaden!

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*allmän uppmaning*

Vi kör inte igång något plattformskrig i tråden. Alla har sin syn på saken. Diskussionen bör utgå ifrån att öka förståelsen för andra synpunkter.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBodyLotion:

@mikroplugg: Vad menar du? Betalar Valve multum för exklusiva titlar som enbart får säljas via Steam?

Valve behöver inte köpa exklusiva titlar, de är så stora att få utvecklare har råd att välja bort Steam vilket bara förvärrar den redan skeva marknaden. Så bra med en kapitalstark aktör som kan vända på trenden och förhoppningsvis putta ner steam ett par snäpp.

Permalänk
Skrivet av Neomike:

Fanns inget vettigt alternativ att välja för min del. Köper aldrig på releasedagen. Och tycker Epic fungerar lika bra som andra aktörer på marknaden!

Då är väl valet "Bryr mig inte" perfekt. Om du bokstavligen inte bryr dig om Epic osv.

Du köper helt enkelt för du vill köpa oavsett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheBodyLotion:

@mikroplugg: Vad menar du? Betalar Valve multum för exklusiva titlar som enbart får säljas via Steam?

Vilket företag populiserade gacha, lootboxes osv?
Vilket företag populiserade digital distribution av spel?
Vilket företag populiserade "early access" och "pre orders"?
Vilket företag gav extra liv till DRM i spel?
Vilket företag mördade fysiska spel till PC?

Permalänk
Proffsmobbare

Jag får erkänna att jag inte hängt med i debatten, men om nu Epic betalar multum för att få exklusiva titlar på sin plattform, betyder inte det att utvecklaren får mer pengar till spelstudion som skapat spelen ni ser fram emot?

Permalänk
Medlem

Oavsett vilken plattform man gillar så är det rätt osmidigt att ha femtielva olika launchers, men men ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Steam hade monopol ganska länge. Och länge har dom tagit sin bit av tårtan, vad är det 30%?
Steam var heller inte det den är i dag, tog ju lång tid tills alla funktioner var på plats. Räknar med att det tar epic ett par år innan dom har det mesta på plats.

Om spelet är bra, vad spelar det för roll att det måste ha egen launcher. Jag har 5 styck installerade i dag, vad är skillnaden om jag har en till.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker jag känner igen tonen om missnöje från tiden steam var nytt 😜.
Mycket känslor kring den plattformen då också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av anon285805:

Vilket företag populiserade gacha, lootboxes osv?

Japan var mycket tidigare med gacha innan Steam satte igång hela sin verksamhet med vapenlådor.

Skrivet av anon285805:

Vilket företag populiserade digital distribution av spel?

Är detta något negativt?

Skrivet av anon285805:

Vilket företag populiserade "early access" och "pre orders"?

Är detta något negativt? Om det är någon som populariserade pre-order så är det konsoleran. Inte Steam.
Early Access dock men det ser jag bara som något positivt.

Skrivet av anon285805:

Vilket företag gav extra liv till DRM i spel?

DRM fanns länge innan Steam.

Skrivet av anon285805:

Vilket företag mördade fysiska spel till PC?

Det är inte rättvist då det skulle hänt ändå. Det är en del av naturen när man går mot en digital era.

Skrivet av Laine:

Jag får erkänna att jag inte hängt med i debatten, men om nu Epic betalar multum för att få exklusiva titlar på sin plattform, betyder inte det att utvecklaren får mer pengar till spelstudion som skapat spelen ni ser fram emot?

Man kan ju tänka så. Till vilket pris dock? Vad sker sedan efter ett år om spelet failar totalt för det inte finns någon kundbas etc? Självklart får tiden utvisa. Just nu ser det dock rätt mörkt ut för de som väljer att ta emot Epics pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon285805:

Vilket företag populiserade gacha, lootboxes osv?
Vilket företag populiserade digital distribution av spel?
Vilket företag populiserade "early access" och "pre orders"?
Vilket företag gav extra liv till DRM i spel?
Vilket företag mördade fysiska spel till PC?

Vilket företag populiserade gacha, lootboxes osv?
MTG, Pokemon, Yu-Gi-Oh m.fl

Vilket företag populiserade digital distribution av spel?
Detta är inget negativt, mindre skräp och plast som tillverkas. Så detta ska hyllas.

Vilket företag populiserade "early access" och "pre orders"?
Mojang med Minecraft

Vilket företag gav extra liv till DRM i spel?
Denuvo?

Vilket företag mördade fysiska spel till PC?
Vem har en CD-ROM läsare? Och återigen mindre skräp.

Teknologin utvecklas, like it or not

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Har inte brytt mig så mycket om Epic då dom inte har några titlar som har intresserat mig,.. tills nu när man fick se att The Outer Worlds som finns med på min önskelista, tråkigt.

Hade någonstans hoppats på att det skulle släppas via GoG, men det var nog bara mina önskedrömmar.

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte ett skit vilken plattform spelen ligger på. Tar 5 min att ladda ner ny launcher och skapa konto. Stödjer hellre Epic än Steam just nu då jag jobbar med dom och att de har bättre villkor för spelutvecklare.

Permalänk
Medlem

En marknad som omsätter kopiösa pengar (*edit: källa, en hunch) idag men man får inte satsa på den som företag för att det missbehagar vissa användare? Är monopol den önskvärda situationen för slutkunden? Får man inte använda tillåtna medel för att försöka ta en del av kakan är det ganska kört om man inte är först.

Tycker väl även jag spontant bättre om GoG än de andra men marknaden är fri och det tycker iaf jag är rimligt.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk

Bryr mig egentligen inte vilken plattform spel släpps på. Det jobbiga är att man behöver ha Steam, Origin, Battenet, MS store, Uplay, GOG Epic game store osv, osv. Allt blir så förbannat defragmenterat..
Det hade varit nice om någon händig nisse kunde göra en 3:e-part-launcher utan massa lull-lull som kompilerade alla ens installerade spel till ett bibliotek och på något sätt blockerade t.ex. Epic store att synas öht.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Bryr mig egentligen inte vilken plattform spel släpps på. Det jobbiga är att man behöver ha Steam, Origin, Battenet, MS store, Uplay, GOG Epic game store osv, osv. Allt blir så förbannat defragmenterat..
Det hade varit nice om någon händig nisse kunde göra en 3:e-part-launcher utan massa lull-lull som kompilerade alla ens installerade spel till ett bibliotek och på något sätt blockerade t.ex. Epic store att synas öht.

https://playnite.link/

Permalänk

@Flibbertigibbet: Skattåterbäringen kom tidigt i år. Skall definitivt testas. Tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Smidigast är cäl om man slipper en launcher överhuvudtaget men samtidigt bra att Valve får en känga.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Frågeställningens röster är verkligen intressanta! Så tack till alla som röstat.

Det verkar vara rätt jämt mellan gilla/ogilla.

Permalänk
Inaktiv

En viktig sak att tänka på också är att det i grunden inte är en Valve eller Epic-fråga. Spelutvecklarna/utgivarna är de som valt det som gynnar de mest. Vill någon aktör locka till sig titlar, eklusivt eller öht få tillgång, måste de bli bättre på att förhandla. Spelutveckling är dyrt, speciellt för AAA-titlar och någon måste finansiera. Att sälja spelet betydligt dyrare på Steam och billigare på exempelvis Epic hade varit en bra kompromiss. Men ja, det är utvecklaren och utgivaren av det spel ni vill spela som valt som de gjort. Gillar ni det inte är det faktiskt de ni bör ge feedback. Uppenbart lockas många att hoppa på Epic och det lär bara fortsätta.

....Tills Googles Stadia och Microsofts xCloud kanske tar över helt. När dessa tjänster väl lanserats kan speldistribution och plattformar ha ändrats enormt. Och iallafall Stadia ska lanseras i år.