Permalänk
Medlem

Köpråd.. Ca 8-9k

Längsen jag postade men here we go

Dottern vill lira lite fortnite etc, sitter i dagsläget på en överklockad E4300 @3.15Mhz så ni förstår hur gammal burk hon har(för er som är för unga så får ni googla haha)
Den är dock uppgraderad med ssd disk o 500w psu
Spelar ingen roll om det är AMD el Intel.

Kikat lite på.
Gtx 1050 grafikkort
390.moderkort
8g ram
I5 prolle
Är jag rätt på det?

Visa signatur

E4300@3200MHz | Asus P5B | XION 630W | Corsair PC5400 XM2 |Gaylord 8500GT

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1125590#

Core i5-9400F 2.9/4.1 GHz 6-Core, B360, GTX 1660Ti 6GB, 16GB RAM, 240GB M.2 SSD 9.690:-

Över din budget, men ett fint paket. Kanske värt en titt.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av XripperX:

https://www.komplett.se/product/1125590#

Core i5-9400F 2.9/4.1 GHz 6-Core, B360, GTX 1660Ti 6GB, 16GB RAM, 240GB M.2 SSD 9.690:-

Över din budget, men ett fint paket. Kanske värt en titt.

Ja lite över behöver inte disken el psu egentligen men tål en fundering helt klart, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E4300@3200MHz | Asus P5B | XION 630W | Corsair PC5400 XM2 |Gaylord 8500GT

Permalänk

https://www.inet.se/datorbygge/b1073141/dator

Slängde ihop denna, RX-590 är millängder bättre än 1050, skulle rekommendera bygget. Du har redan nätagg och SSD också.

Priset står att det är över, men det är p.g.a jag behövde slänga in ett nätagg för att få bygget "färdigt", som sagt, inget du behöver.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x + 1080ti

Permalänk
Medlem

@pummpernickel:

Jag använder ditt förlag som grund, men har några kortfattade förslag på hur det kan bli billigare. Jag ber om ursäkt om jag verkar lite tvär i mina kommentarer.

Den processorn har ju kylare med, så extra kylning behövs inte. (Har inte testat själv, men alla reviewers är eniga om att det inte behövs tredjepartskylare till Ryzen-CPU, om man inte skall överklocka etc).
Vi vet inte hur stor SSDn som finns är. HDD kanske inte behövs? Eller iaf inte behövs från början? Kan uppgraderas senare om det är så. (typ födelsedags/julafton om det skulle bli en fråga)
16GB RAM är mer än OP efterfrågar. Kan uppgraderas senare om det är så (typ födelsedags/julafton om det skulle bli en fråga). Min grabb spelar Fortnite utan problem med 8GB.
Chassi: E-4300 var inte gjord för mITX, om vi säger så, det skulle kunna gå att återanvända för ATX-standard.

Det jag däremot skulle rekommendera är att byta det föreslagna 590 mot ett 1660ti för 150:- mer. Visst 6GB vs 8GB, det är lite av en chansning, men 1660ti ger prestanda för 1440p på ett annat sätt.

Utan extra kylare, utan HDD, PSU och utan chassi, men med 1660ti kommer vi ner i 6700:- ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@pummpernickel:

Jag använder ditt förlag som grund, men har några kortfattade förslag på hur det kan bli billigare. Jag ber om ursäkt om jag verkar lite tvär i mina kommentarer.

Den processorn har ju kylare med, så extra kylning behövs inte. (Har inte testat själv, men alla reviewers är eniga om att det inte behövs tredjepartskylare till Ryzen-CPU, om man inte skall överklocka etc).
Vi vet inte hur stor SSDn som finns är. HDD kanske inte behövs? Eller iaf inte behövs från början? Kan uppgraderas senare om det är så. (typ födelsedags/julafton om det skulle bli en fråga)
16GB RAM är mer än OP efterfrågar. Kan uppgraderas senare om det är så (typ födelsedags/julafton om det skulle bli en fråga). Min grabb spelar Fortnite utan problem med 8GB.
Chassi: E-4300 var inte gjord för mITX, om vi säger så, det skulle kunna gå att återanvända för ATX-standard.

Det jag däremot skulle rekommendera är att byta det föreslagna 590 mot ett 1660ti för 150:- mer. Visst 6GB vs 8GB, det är lite av en chansning, men 1660ti ger prestanda för 1440p på ett annat sätt.

Utan extra kylare, utan HDD, PSU och utan chassi, men med 1660ti kommer vi ner i 6700:- ungefär.

Tvär? Nä tycker jag inte du har flera bra poänger därav mina frågor längesen jag höll på med detta uppskattar alla råd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E4300@3200MHz | Asus P5B | XION 630W | Corsair PC5400 XM2 |Gaylord 8500GT

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnten:

Tack spara den oxå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E4300@3200MHz | Asus P5B | XION 630W | Corsair PC5400 XM2 |Gaylord 8500GT

Permalänk
Medlem

Då.blev det

AMD ryzen 2600
Msi 450 moderkort
16g ram corsair
Xfx rx590 bigboy lutade lite åt 1660ti men fanns bara för en tusing till O en ny skärm 144hz lol

Köpte psu oxå. 500w som jag bad honom ta fram i butiken kollade sen när jag kom hem så står det att grafikkortet kräver 550w?
Köra på detta eller byta direkt till 600w?

Inga planer på att överklocka i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E4300@3200MHz | Asus P5B | XION 630W | Corsair PC5400 XM2 |Gaylord 8500GT

Permalänk
Medlem

@mrnenad:

Grattis till det nya systemet:) Hoppas att du kan roa dig kungligt när du bygger det.

Jag tror inte att 50W kommer göra varken till eller från. Det finns lite marginaler i de där rekommendationerna och så länge det var ett hyggligt OK märke du köpte så kommer det falla inom de marginalerna. Det förstås, jag skulle väl inte rekommendera att överklocka, men å andra sidan har AMDs kort alltid mått rätt bra av att skruva ner spänningen lite för att därigenom få lägre effekt och lägre temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

@mrnenad:

Grattis till det nya systemet:) Hoppas att du kan roa dig kungligt när du bygger det.

Jag tror inte att 50W kommer göra varken till eller från. Det finns lite marginaler i de där rekommendationerna och så länge det var ett hyggligt OK märke du köpte så kommer det falla inom de marginalerna. Det förstås, jag skulle väl inte rekommendera att överklocka, men å andra sidan har AMDs kort alltid mått rätt bra av att skruva ner spänningen lite för att därigenom få lägre effekt och lägre temperaturer.

Tack satt gammalt 630w psu i gamla datorn som jag glömt bort använde det istället, provat lite spel etc funkar riktigt bra faktiskt

PS fick köpa win10 då. Win 7 inte gick att installera haha

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

E4300@3200MHz | Asus P5B | XION 630W | Corsair PC5400 XM2 |Gaylord 8500GT