Google döms till 16 miljarder kronor i böter för konkurrensbrott

Permalänk

www.ixquick.com ?

Google is the new Microsoft
Nästa blir
Amazon will be the new Microsoft

Amen

Med tanke på böterssumman har Jean-Claude Juncker expanderat sin spritkonsumtion och behöver större spritbudget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

90% av gångerna kör jag Google, men pga deras censur och annat påhitt så är vissa saker svåra att hitta. Då kör jag DuckDuckGo.
Tycker DDG är inte tillräckligt bra än så länge för att ersätta Google.

Tycker jag också egentligen. För mig är Googles sökmotor och webbläsare, i funktionalitet, helt klart bäst. Men på senare tid har jag fått över till Firefox och använder endast DuckDuckGo, även fast jag tycker att sökresultaten inte ger samma kvalité på sökningar. Brukade säkert googla hundratals gånger om dagen...

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Cirka en procent av Alphabets årsinkomst. 2018 fick de in 137 miljarder dollar och med en vinst på 31 miljarder dollar efter skatt. Så hela bötesbeloppet är alltså något som Alphabet kan få ihop på lite drygt två veckor bara från vinsten. Detta för en oerhört viktig marknad som EU. Och bötesbeloppet är ju något som rör handlingar under flera år.

Om jag var EU skulle jag lagt bötesbeloppet MYCKET MYCKET högre. Säg halva vinsten under de sista fem åren, eller omkring 40 miljarder Euro. Klart Alphabet inte gillar att bli bötsatta, men beloppet är så lågt att det är vettigare för dem att bara försätta utnyttja sin monopolposition och diskriminera sina konkurrenter. En situation där ett enda företag kontrollerar så mycket som sker idag är inte positivt.

Permalänk
Medlem

För att sätta summan i perspektiv lite så skulle de pengarna räcka för att en människa skulle bränna 500 000 kr/dag i en hel livstid...

Skicka pengarna till mig istället för fan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phil88:

Är Bing verkligen ett alternativ? Har mer eller mindre alltid förknippat det med ett virus.

Deras video sökning är mycket bättre än googles. Annars är de strikt sämre.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Om jag var EU skulle jag lagt bötesbeloppet MYCKET MYCKET högre. Säg halva vinsten under de sista fem åren, eller omkring 40 miljarder Euro.

Tänk på att det här är tredje gången EU bötsätter Google de senaste två åren. Summan är ganska lagom stor så att den verkligen ger ekonomiska motiv att efterleva domslutet i varje enskilda fall.

EUs böter för konkurrensbrott är absolut högst i världen.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk

@hakro807: Men jag fattar inte vad EU har med detta att göra? Google är ett privat bolag och borde få bestämma själva vad och vilka saker som ska visas. Så länge dom inte tvingar folk att använda google utan man själv kan välja, ser jag inte problemet. Buhu! Dom här sämre bolagens sämre resultat visas inte. Klart dom skall få gratis reklam på det ni byggt upp! Kommer det en bättre sökmotor så kommer den ta andelar. Men gör man en Bing så hamnar man i malware-filtret.

Visa signatur

Golemtosh, medlem i Asgardgaming.se

Permalänk
Medlem

Kanske värt att straffa dessa företagen med summor som faktiskt påverkar samt sätta folk i fängelse bra mycket oftare. Om de bara kan köpa sig fria varje gång kommer inget ändras.

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av DokujiN:

Kanske värt att straffa dessa företagen med summor som faktiskt påverkar samt sätta folk i fängelse bra mycket oftare. Om de bara kan köpa sig fria varje gång kommer inget ändras.

Jo men om man inte sätter dom i fängelse så får man ju fler chanser att bötfälla dom. Som en mjölkko ungefär. Man får även fler chanser att visa hur bra EU är för medborgarna istället bara för att göra det en gång. Man glömmer ju fort så kan EU bötfälla Google med jämna mellanrum så tjänar man ju på det även politiskt. Det vore lite och skjuta sig i foten att lösa problemet en gång för alla.

Permalänk
Medlem

Känns som att Google har blivit sämre på att hitta senaste 3-4 åren. För i tiden kunde man hitta allt möjligt om allt omöjligt, ofta flera olika sökresultat. Nu är det väldigt svårt att hitta saker som förra kom upp direkt. Censur antar jag.

Testar duckduckgo när google inte vill och ibland hittar jag det som google inte vill hitta, men ibland inte alls. Är det nätet som blivit en mer stängd plats?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Det här är ju mysko. Om Google gör ett program som enbart behandlar reklam från Google själva så är det väl inte mer än något annat företag skulle gjort. Jag ser heller inget fel i det. Om jag är en bilhandlare med stor bilhall, många bilar och dominans på marknaden, inte fan säljer jag bilar till mina konkurrenter då. Hur tänkte EU här? Det är ju en sak om man bara på ett normalt sätt säljer sin produkt, det är inte maktmissbruk, och en annan sak om man utnyttjar sin dominans till t.ex. att ingå skumma avtal med tredjepart som förbjuder samarbete med konkurrenter. Det är ju nästan så att EU är maktmissbrukaren i detta fall.

Permalänk
Medlem

Har kört DDG (DuckDuckGo) i över ett år snart, har inga klagomål whatsoever.. tycker att sökresultaten är snarlika om inte identiska med google när man vill få fram info.
Enda skillnaden är väl mängden fake/pirat-sidor som dräller in såfort man söker på namnet av någon populär mjukvara..

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |