Gäller reklamationsrätten även vid Demoprodukter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2003

Gäller reklamationsrätten även vid Demoprodukter?

Jag köpte ett demoexemplar av ett 2080.
Nu visade det sig på dag 1 att kortet var defekt.
2D-applikationer slutar att uppdateras så att säga. Programmet kan köras i bakgrunden, som t.ex. Teamspeak eller Qbittorrent, men efter 2 minuter så blir dom oresponsiva, men ljudet/nedladdningar av torrents på hundbilder fortsätter att köras i bakgrunden.

Om man nu returnerar kortet, kan man kräva att det skall bli reparerat/utbytt även fast det var en demoprodukt i enlighet med Konsumentköplagen eller ser reglerna annorlunda ut när det är en Demovara?
Grafikkortet har förövrigt 36 månaders garanti från igår.
Jag undrar helt enkelt om butiken kan häva köpet och återbetala pengarna utan att jag vill det?

Något skräp

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2015

Man kan inte avtala bort konsumentlagen, spelar ingen roll om varan är ny eller beg när man säljer den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2017
Skrivet av Lodisen:

Jag köpte ett demoexemplar av ett 2080.
Nu visade det sig på dag 1 att kortet var defekt.
2D-applikationer slutar att uppdateras så att säga. Programmet kan köras i bakgrunden, som t.ex. Teamspeak eller Qbittorrent, men efter 2 minuter så blir dom oresponsiva, men ljudet/nedladdningar av torrents på hundbilder fortsätter att köras i bakgrunden.

Om man nu returnerar kortet, kan man kräva att det skall bli reparerat/utbytt även fast det var en demoprodukt i enlighet med Konsumentköplagen eller ser reglerna annorlunda ut när det är en Demovara?
Grafikkortet har förövrigt 36 månaders garanti från igår.
Jag undrar helt enkelt om butiken kan häva köpet och återbetala pengarna utan att jag vill det?

Att det är en demoprodukt spelar ju ingen roll alls, däremot vet jag inte om det finns någonting som säger att säljaren inte får häva köpet direkt utan måste försöka laga/byta ut produkten?

Skrivet av Lobocut:

Man kan inte avtala bort konsumentlagen, spelar ingen roll om varan är ny eller beg när man säljer den.

Fast det ger ju inte svar alls på var trådskaparen ville veta.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Företaget kan erbjuda dig att få tillbaka pengarna, men du måste inte godta det.

I ditt fall så är det defintivt bättre att begära att företaget antingen lagar det (praxis ger dem tre försök), ger dig en likvärdig produkt, eller står för ett täckköp.

Om det är en demo, av annan kund återlämnad, eller reaprodukt spelar ingen roll.

Edit: har du testa att rensa ut gamla drivrutiner och installera nytt först? Ominstallerat systemet? Kan vara värt att utesluta det innan man går och försöker få en vara utbytt. Du riskerar att betala en felsökningsavgift om det visar sig att det inte är något fel på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012
Skrivet av filbunke:

Företaget kan erbjuda dig att få tillbaka pengarna, men du måste inte godta det.

I ditt fall så är det defintivt bättre att begära att företaget antingen lagar det (praxis ger dem tre försök), ger dig en likvärdig produkt, eller står för ett täckköp.

Om det är en demo, av annan kund återlämnad, eller reaprodukt spelar ingen roll.

Edit: har du testa att rensa ut gamla drivrutiner och installera nytt först? Ominstallerat systemet? Kan vara värt att utesluta det innan man går och försöker få en vara utbytt. Du riskerar att betala en felsökningsavgift om det visar sig att det inte är något fel på det.

this. testa även kortet i en annan dator för att vara 100%.

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Aug 2008

Säljaren har normalt inte rätt att häva köpet på eget bevåg.

Under de 3 år som du har reklamationsrätt så gäller följande enligt KKöpL 22§:
Vid en (godkänd) reklamation så är det kunden som väljer påföljd mellan
1. Reparation
2. Omleverans
3. Prisavdrag/ersättning för att avhjälpa felet
4. Hävning av köpet

Det finns dock ett par undantag:
Om köparen väljer alternativ 1 eller 2 så har säljaren rätt att istället välja det andra av dessa alternativ om han kan visa att det av kunden valda är väsentligt dyrare (KKöpL 26§).
Om köparen väljer alternativ 3 eller 4 så har säljaren rätt att istället välja alternativ 1 eller 2 (KKöpL 27§).

NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD
Laptop: Dell Latitude E7270
Laptop: MacBook Air 13"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2002

Det är samma garanti och reklamationsrätt oavsett om det är demo produkt eller inte.

9900K 5GHz OC 1,31v | Asus Z390-I | Asus RTX 2070 ROG Strix 8GB | Corsair Vengeance LED 3200MHz CL16 2x16GB | Samsung 970 Evo 1TB | Samsung SM961 1TB | Seasonic Focus Plus Gold 850W | Asus ROG Swift PG348Q | 2 x Dell U2715H | Dell U2414H | Corsair K65 MX Speed RGB | SteelSeries Rival 500 | Bose Companion 5 | Corsair H100i RGB Platinum | Noctua NF-A12x25 x 4 PnP | MetallicGear Neo G Mini | WIN 10 Pro 64-bit | 3Dmark Fire:

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Vilket konstigt fel. Är de nåt som är vanligt på grafikkort? Tänkte om man kunde flasha BIOS på kortet bara och fixa det.

"I live, I die, I live again!"